[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120042 Bekeken


Toon eerste reactie

527 reacties

Reputatie 7
Ik zie prachtige verhalen en veel bereidheid tot helpen hier! Mooi!

[Lurk modus weer aan]
Bedankt voor deze uitleg. Het viel me erg mee allemaal. Alles werkt perfect. Fijn dat dit kan. Bekabeld internet via switch 486up/493down (van 500/500), 2 amino aria stb's werken prima en wifi is ook vele malen beter dan met de meegeleverde draytek 2132fvn. Wifi is nu 300Mbps aan de andere kant van het huis ipv 3 Mbps met de draytek 2132Fvn. De TP-Link Archer C7 V2 die ik heb heeft trouwens ook gewoon VLAN/IPTV settings, niet alleen de eerder genoemde versies.
Hierbij plaats ik ook graag mijn bevindingen. Ik heb wel eens waar een totaal andere router gebruikt, maar wel de TP-link MC220L om van glasvezel naar utp.

Ik heb in de meterkast de TP-Link staan, hieruit gaat de utp kabel langs het Ziggo modem, door naar zolder. Op zolder staat mijn Ubiquiti EdgeRouter X.
Ik had alles van te voren ingesteld voor dat de monteur kwam. Zelf had de monteur nog nooit mee gemaakt dat iemand eigen spullen gebruikte. Maar hij had wel netjes geholpen. Zie hieronder de resultaten.🆒

Gebruikte spullen:
TP-Link MC220L Media Converter
Ubiquiti EdgeRouter X(Non sfp, als je de met SFP neemt, zou je niet eens de TP-Link nodig hebben)
Reputatie 3
Je kan natuurlijk niet uitsluiten dat het aan de media coverter ligt. Kan net zo goed je eigen router of computer zijn of aan T-Mobile liggen.

Probeer eerst deze test eens. Heb je voor de rest alles losgekoppeld van de router als je test?


Lag inderdaad aan de firmware van de ASUS RT-AC66U, deze heeft waarschijnlijk zoveel patches gehad tbv security dat deze blijkbaar van invloed zijn op de data processing. Met firmware Version 3.0.0.4.380.8120 haal ik weer gewoon 750/750. Lag dus niet aan de glas vezel converter of de kwaliteit ervan! 😛 Nu kiezen voor security of snelheid! 🙂 Moeilijk, moeilijk ...
Hierbij plaats ik ook graag mijn bevindingen. Ik heb wel eens waar een totaal andere router gebruikt, maar wel de TP-link MC220L om van glasvezel naar utp.

Ik heb in de meterkast de TP-Link staan, hieruit gaat de utp kabel langs het Ziggo modem, door naar zolder. Op zolder staat mijn Ubiquiti EdgeRouter X.
Ik had alles van te voren ingesteld voor dat de monteur kwam. Zelf had de monteur nog nooit mee gemaakt dat iemand eigen spullen gebruikte. Maar hij had wel netjes geholpen. Zie hieronder de resultaten.🆒

Gebruikte spullen:
TP-Link MC220L Media Converter
Ubiquiti EdgeRouter X(Non sfp, als je de met SFP neemt, zou je niet eens de TP-Link nodig hebben)


Wat ik wel merkte tijdens het downloaden was dat me ping omhoog schoot, naar zon 100ms. (Verbinding helemaal vol getrokken). Eigenlijk nooit problemen mee gehad met de standaard Ziggo router, maar met deze opstelling moest ik toch even speciale instellingen toevoegen. Smart QOS op 103 mbit down gezet en 100 up, en nu ook tijdens een zware download een ping tijd tijdens rocket league van 4ms. Wat ik me nu afvraag is of me router het trekt als ik ooit naar 200/200 ga:P Want Quality of Service is best zwaar voor dit ding, want hij kan het niet offloaden naar een specfieke hardware chip.
Reputatie 2
Ik heb een klein vraagje mbt tmobile thuis welke volgende maand wordt aangesloten.

Ik ga uiteraard mijn eigen apparatuur gebruiken (Palo Alto Firewall) als modem. Maar ik lees hier veel over een mediaconverter.

Ik heb vanuit KPN een genexis FTU welke de glasverbinding omzet naar gigabit ethernet. Begrijp ik goed dat Tmobile deze gaat veranderen naar een glas-naar-glas FTU? Of kan de genexis blijven hangen? Ik hoop van wel want dan zit de mediaconverter als ingebakken.

Zo niet moet ik toch kijken of ik mijn Cisco 3750 kan upgraden naar een SFP versie 😛.
Onwijs bedankt.
De Draytek vervangen voor jouw configuratie.

nu een TP-Link Archer 7 v4 hangen. Met een TP-Link MC220L Media converter.
En eindelijk door het hele huis weer WiFi. Ook kan ik mijn eigen dingen doen.

Top stukje!!

gr,

Aldwin

Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7
T-Mobile Thuis Glasvezel

Met TP-Link Archer C2600 werkt niet. Geen internettoegang via DHCP. Is er een specifieke configuratie die moet worden gebruikt aan de kant van de C2600?
Reputatie 3
@Hidden.nld Bedankt voor deze tip, ik heb de oude Draytek nog niet helemaal losgekoppeld.
Ga waarschijnlijk morgen een MC2200L bestellen. Sinds dat de Draytek niet meer voor Wireless wordt gebruikt veel sneller/stabieler wifi signaal in huis.
Van gemiddeld circa 25Mbps naar naar gemiddeld 185Mbps bij speedtest.
Reputatie 1
goedendag,

ben vandaag aangesloten bij t-mobile
heb de draytek al vervangen voor mijn unifi setup

usg > usw 8-60w > uap ac lite

internet heb ik al werkend
alleen iptv wil niet lukken
hij blijft hangen op server connection complete met groot entone logo in beeld

heb beide vlans aangemaakt 300 en 640
toegewezen aan betreffende ports
maar kom maar niet verder
Reputatie 7
Hallo Rambo,

je moet vlan 640 bridge vanaf je wan door zetten naar je tv. server connection completed betekend verkeerde vlan of een routerd verbinding.
Reputatie 1
Hallo Rambo,

je moet vlan 640 bridge vanaf je wan door zetten naar je tv. server connection completed betekend verkeerde vlan of een routerd verbinding.



dank u voor je reactie
ga ik is even googlen hoe dat werkt met de USG
Reputatie 1

Hallo Rambo,

je moet vlan 640 bridge vanaf je wan door zetten naar je tv. server connection completed betekend verkeerde vlan of een routerd verbinding.

dank u voor je reactie
ga ik is even googlen hoe dat werkt met de USG


kom er niet uit kan ook niet iets vinden om de wan te bridgen
of ik zoek niet goed!

is er misschien iemand met een zelfde opstelling?
Reputatie 7
sluit eens een laptop aan. als je een 10.x.x.x ip krijgt is het ip tv. als de wan down is hoor je ook geen ip te krijgen.
Reputatie 1
sluit eens een laptop aan. als je een 10.x.x.x ip krijgt is het ip tv. als de wan down is hoor je ook geen ip te krijgen.

heb even mijn pc aan de draad gehangen van de iptv
maar krijg inderdaad geen ip adres.

het moet te doen zijn, alleen met de juiste instellingen
het moet te doen zijn, alleen met de juiste instellingen

Met deze handleiding zou je er uit moeten komen.
Reputatie 1

het moet te doen zijn, alleen met de juiste instellingenMet deze handleiding zou je er uit moeten komen

Goedemorgen jibbewillem,

Ook deze handleiding heb ik gevolgd.
Maar als ik alleen de vlan640 geef aan de port van de entone blijft deze steken op
"netwerk starten"

Maak ik een switchport aan met native mijn gewone lan en tagged vlan640

Dan zie ik dat die de ntp server probeert te bereiken en vervolgens blijft die hangen op "server connection complete"

Denk dat ik voor nu maar even de dmz ga gebruiken van de draytek en een extra kabel trek vanaf de draytek voor iptv

Kan ik in de tussentijd het even verder uitzoeken!
Lastig, lastig. Hoop dat je er uit komt 🙁
Reputatie 3
Zou dit ook werken?

Ubiquiti UFiber Loco

Ik heb het antwoord denk ik gevonden, denk niet dat het werkt.
Is niet echt een mediaconverter.
Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.
Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.


Ik snap heel goed dat je al je apparatuur van één merk wilt hebben. Een mediaconverter is echter een apparaat die maar precies één taak uitvoert: het omzetten van licht (glasvezel) naar stroompjes (koper). Deze functie is voor iedere variant van elk merk dan ook identiek. Dit apparaat heeft dus geen invloed op de rest van je netwerk. De variant van TP-Link is betaalbaar en heeft een levenslange garantie, vandaar dat we die adviseren.
Reputatie 6
Zou dit ook werken?

Ubiquiti UFiber Loco
Ik heb het antwoord denk ik gevonden, denk niet dat het werkt.
Is niet echt een mediaconverter.
Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.

Zo snel te zien doet dit apparaat meer dan alleen mediaconversie. De vraag is of je dat wil. Een reden voor niet geintegreerde mediaconversie zou kunnen zijn dat je dan 'echt bridgemode' tot je beschikking hebt, dus zelf direct de WAN link (goedkoop) kan monitoren en/of onder controle hebt.
Reputatie 3
Ik denk dat Ik de Ubiquiti USW 8-150W ga kopen, daar zitten 2 SFP poorten op, ben erachter
gekomen dat Je die als WAN poort kunt gebruiken, snap niet dat UBNT dat zelf niet
aangeeft op hun website, zag een filmpje op Youtube en daar zei een poster dat dit
mogelijk is.
Kan dan de USW 8-150W in de Meterkast zetten en vandaaruit naar 2 Tv's, 1 Unifi AP-AC, een USG en een kabel naar nog een ubiquiti switch verderop.




Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.
Ik snap heel goed dat je al je apparatuur van één merk wilt hebben. Een mediaconverter is echter een apparaat die maar precies één taak uitvoert: het omzetten van licht (glasvezel) naar stroompjes (koper). Deze functie is voor iedere variant van elk merk dan ook identiek. Dit apparaat heeft dus geen invloed op de rest van je netwerk. De variant van TP-Link is betaalbaar en heeft een levenslange garantie, vandaar dat we die adviseren.
Reputatie 3

Zou dit ook werken?

Ubiquiti UFiber LocoIk heb het antwoord denk ik gevonden, denk niet dat het werkt.
Is niet echt een mediaconverter.
Zou eigenlijk het liefst Ubiquiti gebruiken omdat al mijn ander netwerk materiaal ook
van Ubiquiti is.
Zo snel te zien doet dit apparaat meer dan alleen mediaconversie. De vraag is of je dat wil. Een reden voor niet geintegreerde mediaconversie zou kunnen zijn dat je dan 'echt bridgemode' tot je beschikking hebt, dus zelf direct de WAN link (goedkoop) kan monitoren en/of onder controle hebt.

Gaat Mij niet echt om het geld, wil gewwon alles bij 1 merk houden, en het is nog semi/Pro.
En je kunt de SFP poort als Wan gebruiken.
Mooie oplossing! Als alles draait, doe je dan even verslag? Vinden we leuk!
Reputatie 6
En je kunt de SFP poort als Wan gebruiken.
'eigen router' is in deze thread een kant en klaar apparaat (dus gewoon in een winkel gekocht, hardware en software/firmware als 1 geheel en closed source. Ik neem aan dat jij dat ook voor ogen hebt. Er is daarbij geen mogelijkheid om naast instellingen ook de software zelf aan te passen.

Maar 'eigen router' kan ook een SBC of computer zijn met 2 of meer ethernetpoorten waarbij je zelf de software samenstelt. De ene ethernetpoort is dan 'WAN' en met een dergelijke setup heb je vrijwel volledig zicht op wat er aan de WAN kant gebeurd, dus VLANs , DHCP timing/sequenties etc. Er zullen zeker ook boards zijn met SFP ingebouwd, maar dan is de keus drastisch minder denk ik (ik ken er iig geen) en begeef je je met SFP ook meer op het precaire vlak van de netbeheerder.

Reageer