[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120109 Bekeken

Reputatie 7
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

@Will Wang it is true that you won't have an internet connection out of the box. You need to configure the VLAN's first. But to do this you need to access the web GUI.

Maybe your ethernet drivers on your laptop are not functioning properly. You could try using a wireless connection.

What error message do you get when you try to reach the router?
Reputatie 1
@Will Wang it is true that you won't have an internet connection out of the box. You need to configure the VLAN's first. But to do this you need to access the web GUI.

Maybe your ethernet drivers on your laptop are not functioning properly. You could try using a wireless connection.

What error message do you get when you try to reach the router?

Hi @jibbewillem,

I managed to get connected using tplinkwifi.net, now everything works! Thank you very much for your help. And also thank OP for this post.
Hope my TP LINK gives me more stable internet than Draytek😉
Reputatie 2
Ik heb wat problemen met denk ik de draytek, maar zou wellicht de TP-Link MC220L icm mijn Netgear R7000 router willen gebruiken - enig idee of dat zou werken?
@Will Wang this is great news! Your are most welcome, this is what the community is about.

@ericjanvanputten in combinatie met de R7000 werkt het. Ik heb zelf een korte tijd een R7800 aangesloten gehad. Netgear apparaten zijn heel makkelijk in te stellen en bij moeilijkheden helpen we je graag. Hou er wel rekening mee dat je geen telefonie hebt zonder de Draytek.
Reputatie 2
@ericjanvanputten in combinatie met de R7000 werkt het. Ik heb zelf een korte tijd een R7800 aangesloten gehad. Netgear apparaten zijn heel makkelijk in te stellen en bij moeilijkheden helpen we je graag. Hou er wel rekening mee dat je geen telefonie hebt zonder de Draytek.

@jibbewillem thanks! vandaag komt de MC220L binnen en zal direct een poging wagen, hierbij ga ik in de netgear naar VLAN instellingen en zal daar een poging doen om de instellingen van de topicstarter in te kloppen (maar als je nog tips hebt hoe wat waar ;))

Ik denk hier bezig te moeten:



Verder zal telefonie & tv me op dit moment een rotzorg zijn 😉
Reputatie 2
hmmm @jibbewillem kan toch nog wat hulp gebruiken.
Heb de 220 ertussen gehangen, alle lampjes groen op dat ding. de 220 vervangt de modem, dus de kabel gaat nog de wan van de R7000 in.

Dan in bovenstaand had ik een optie om naam 'internet' en dan vlan-id 300 te zetten en prio op 0 en dan nog geklooi met de poorten. maar R7000 zegt geen internet (wat ook wel lijkt te kloppen) wellicht dat ik iets mis?
Dan gaan we daar even naar kijken @ericjanvanputten !

Het is alleen een klein beetje lastig, omdat ik mijn Netgear niet meer heb. Maar ik zal je proberen te helpen.

Ik vermoed dat de fout hem zit in het feit dat je een nieuwe VLAN-regel toegevoegd hebt, terwijl je een bestaande genaamd "internet" aan had moeten passen. Deze staat al zo voorgeïnstalleerd dat hij vanaf de WAN-kant richting de LAN-kant gaat.

Hieronder nog een link van Netgear zelf:

Netgear router configureren

Ik hoop dat je er uit gaat komen, maar daar heb ik alle vertrouwen in!
Reputatie 2
hmmm @jibbewillem gevalletje opnieuw inpluggen en zelfde gedaan als voorheen (behalve dat IGPM aangezien ik dat eerder ook niet gedaan had) maar nu wel werken lijkt het ... hopelijk dat het hele netwerk internet heeft maar ik kan mijn spotify test gaan doen 🙂
Reputatie 2
Na nog maar 1 dag geprobeerd te hebben, lijkt het erop dat de koe de haas heeft weten te vangen 🙂

De Draytek 2132 vervangen voor een TP link MC220L icm mijn Netgear R7000, na even prutsen was het eigenlijk pluggen en werken.

Vandaag heeft spotify connect op meerdere echo dots v2's vele uren (totaal >10) het prima en zonder problemen gedaan. Het is wellicht wat vroeg, maar ben zeker positief 🙂

Alvast een grote dank aan @jibbewillem
Dat vind ik nou leuk om te horen @ericjanvanputten !

Veel plezier met je nieuwe setup 😃
Reputatie 7
Badge +3
Een kleine Quote van @Hidden.nld met een filmpje hoe het moet wat hij beschrijft hieronder:

..... vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


En om de fiber optic SC connector uit de SFP te halen, schuif je het lock mechanisme naar achteren om daarna de connector te kunnen verwijderen.
Hou de connector schoon van elke vorm van vuil, want anders krijg je verstoringen op je verbinding.
Het installeren van de SC connector is het terugplaatsen in de SFP en vervolgens het lock mechanisme door te schuiven tot men een 'klik' hoort.

Deze adviezen over het zelf omzetten van je fiber zijn voor eigen risico, dus schat je eigen kunnen goed in.
T-Mobile kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor zelf aangebrachte wijzigingen in jouw verbinding, als die niet zijn aangebracht door T-Mobile zelf of Guidion.

Waarschuwing:



Reputatie 7
Voor een eigen modem zonder vlan ondersteuning heb ik even een ander topic aangemaakt.
eigen modem zonder vlan
Bedankt voor de duidelijke handleiding ! heb mijn eigen setup nu ook operationeel.
Gebruik de TP-Link converter met een Netgear Nighthawk R7800.

In de handleiding staat dat IGMP uit moet staan, op de Netgear moet dat juist aan staan.
Bij het uitstaan van IGMP had ik enorme performance issues op WIFI en viel mijn wifi om de 10minuten uit.

Dacht eerst dat het aan mijn router lag, heb mijn vorige zelfs RMA gestuurd en kreeg een gloednieuwe gesealed en al terug en ook daar had ik dit probleem.

Bleek achteraf te komen door IGMP wat uit stond. ( schijnt ook aan te moeten staan als ik er op zoek, is sterk aan te raden bij gebruik van IPTV )

Mensen met een Netgear Nighthawk, zorg er voor dat IGMP Proxy aan staat als je ook IPTV gebruikt ( bij WAN instellingen )
Reputatie 7
Badge +3
@trololo

Reuze bedank voor je feedback over hoe jij het hebt opgezet, zeker gezien de IGMP settings.
Blijkbaar wat bij de ene werkt met de settings voor IGMP, werkt bij een ander dus toch niet optimaal.

Denk ik iets voor andere gebruikers om hiermee te experimenteren wat het beste werkt met hun gekozen eigen router.
Reputatie 6
Bedankt voor de duidelijke handleiding ! heb mijn eigen setup nu ook operationeel.
Gebruik de TP-Link converter met een Netgear Nighthawk R7800.

In de handleiding staat dat IGMP uit moet staan, op de Netgear moet dat juist aan staan.
Bij het uitstaan van IGMP had ik enorme performance issues op WIFI en viel mijn wifi om de 10minuten uit.

Dacht eerst dat het aan mijn router lag, heb mijn vorige zelfs RMA gestuurd en kreeg een gloednieuwe gesealed en al terug en ook daar had ik dit probleem.

Bleek achteraf te komen door IGMP wat uit stond. ( schijnt ook aan te moeten staan als ik er op zoek, is sterk aan te raden bij gebruik van IPTV )

Mensen met een Netgear Nighthawk, zorg er voor dat IGMP Proxy aan staat als je ook IPTV gebruikt ( bij WAN instellingen )

Het principe wat Hidden.nld in het allereerste bericht stelt m.b.t internet en IPTV (VLANs 300 resp. 640) is hetzelfde als voor de Draytek; de VLANs van WAN worden statisch gescheiden, poort 1 en 2 is alleen internet en dus geen multicast verkeer van IPTV. Dus is het daammee 'rustig' op de WiFi. Op poort 3 en 4 is dan wel multicast IPTV verkeer, maar die LAN bekabeling gaat alleen naar de TV boxen en daardoor geen performance vreter op WiFi. Door de statische mapping is het aflezen/tappen van IGMP informatie (IGMP snooping) niet nodig.

Wat jij gebruikt is blijkbaar iets anders, n.l. dat je internet verkeer en IPTV verkeer niet scheidt, of in ieder geval dat het IP multicast verkeer ook aanwezig is op je internet LAN poort(en) en dus tijdens TV kijken/opnemen WiFi steeds aan het zenden is en dus de (schaarse) WiFi ruimte continue onnodig aan het belasten is. Door IGMP snooping aan te zetten (en ook proxy) wordt ervoor gezorgd dat multicast verkeer intern in de router/ethernetbridge alleen naar die poort wordt doorgegeven waar de behoefte vandaan komt, n.l. de TV boxen. Dat is dus eigenlijk het dynamische principe, e.g. je kan alle 4 router RJ45 poorten vrij en willekeurig gebruiken en de router zorgt er m.b.v. de snooping en proxy functionaliteit voor dat de poort waar de TVbox aanhangt tot IPTV poort wordt bestempeld. Dat is ook het principe wat KPN hanteert voor zover ik kan afleiden. Ik heb zelf nog nooit (provider) IPTV gehad, maar heb wel duidelijk gemerkt wat significant en vrijwel continue multicast verkeer in thuisLAN op WiFi teweegbrengt, o.a. miserabele batterijduur van smartphones.
Mooi topic en zeer hulpzaam voor mij als aanstaand T-MobThuis klant.
Ben me aan het orienteren op keuzes en opties om eea te configureren.
Ben geen netwerkprofessional, maar kom met adviezen zoals in deze thread altijd een heel eind :)
Maar denk dat mijn setup wens net weer wat anders is en daarmee weer intressant voor anderen ;)

Glasvezel komt binnen in meterkast, is redelijk centraal dus wil daar ook mijn centrale netwerkpunt van maken.
Ambitie is om Draytek niet te gebruiken.
Zijn 4 tal ruimtes waar ik bekabeld LAN, IPTV, VOIP wil hebben, maar niet 3 ethernet kabels naar toe wil trekken!
VOIP doe ik niet via TMobThuis!

Heb een Netgear X6 R8000 router (nu). Waar ik tevreden over ben.

Uit thread, begrijp ik dat het volgende evt zou kunnen werken.

Na vertrek monteur:)
Dus een MC ( 220MCL) op de glasvezel aan sluiten om ethernet naar NG X6 router te brengen.
NG Router X6 R8000 om LAN kabels vanuit meterkast naar 4 kamers te brengen (wifi off in router).
NG Orbi WiFi mesh bekabeld aan NG X6 voor wifi mesh setup.
Managed switch(es) 4 stuks (bijv netgear prosafe GS108 in de 4 kamers om Internet, IPTV en VOIP te configureren! switches nog aan te schaffen.

Is bovenstaande te realiseren en zijn er nog suggesties.
Ik overweeg om CAT7(a) kabels te gebruiken, zijn er dan MC's of Switches die ik beter kan gebruiken) om mijn interne netwerk al 10G ready te maken??

Ben benieuwd naar reacties.
Reputatie 7
Badge +3
@RVerharen

Denk zeker dat je een werkende installatie kunt opzetten, zolang je de VLAN's in je NG Router X6 R8000 goed opzet.
Het enige waar je om moet denken, dat je dus meerdere TRUNK uitgangen moeten maken (4) voor elke ruimte waar je Internet & IPTV nodig hebt.

Lees dat je het hebt over 4 managed switches, maar je hebt er 5 nodig.
1 aan het begin om de afzonderlijke TRUNKS te maken en in elke ruimte 1 voor het scheiden van de TRUNK.

VoIP is daarintegen eigenlijk gewoon internet verkeer, alleen met een default poort (5060) naar een SIP server.
Mijn VoIP is ook allemaal buiten T-Mobile om, 1 voor inbellen (Cheap Connect) en uitbellen (PowerVoIP).
Waar mensen tegenaan lopen is veelal dat ze ook VoIP van T-Mobile hebben, waardoor er een conflict ontstaat voor poort 5060. Deze is dan al in gebruik en dan is meestal de enige weg om het werkende te krijgen, je externe VoIP provider te vragen of ze een alternatieve registratie poort hebben. De meeste VoIp providers hebben diverse alternatieve poorten, zoals Cheap Connect poort 5070.

Voor alle duidelijkheid, heb voor mijn VoIP geen poorten geforward of open staan!

Wat betrefd bekabeling, altijd waar kan gaan voor het beste om voorbereid te zijn op de toekomst.
Zelf gebruik ik ook waar nodig Cat7, maar er ligt hier voor een bepaalde sectie ook gewoon nog Cat5.

Je netwerk 10G maken is mogelijk er is keuze genoeg, maar het prijskaartje is dan wel van een andere orde.
Als je inderdaad echt voorbereid wil zijn, dan zou ik tussen de ruimtes glasvezel trekken en zeker geen UTP .. maar nu praat ik over de opzet bij bedrijfspanden. Glasvezel tussen de switches die voor het gezamelijke datatransport zorgen en UTP pas naar de eindgebruiker.
Reputatie 1
Vandaag heeft de monteur de T-Mobile media converter geïnstalleerd (CTS CVT3002W2A SM-10). De RT-AC66U was plug-and-play compatible hier mee. Netwerkkabel uit de Huawei, in de ASUS, VLAN instellen en alles werkt direct.

Ik ben erg tevreden met deze nieuwe werkwijze, dat maakt het makkelijker voor klanten om de router ergens anders te zetten.
@RVerharen

Denk zeker dat je een werkende installatie kunt opzetten, zolang je de VLAN's in je NG Router X6 R8000 goed opzet.
Het enige waar je om moet denken, dat je dus meerdere TRUNK uitgangen moeten maken (4) voor elke ruimte waar je Internet & IPTV nodig hebt.

Lees dat je het hebt over 4 managed switches, maar je hebt er 5 nodig.
1 aan het begin om de afzonderlijke TRUNKS te maken en in elke ruimte 1 voor het scheiden van de TRUNK.



Thnx voor de response.
Mbt 1 extra Switch. Als de Router 4 poorten als trunk configureert dan zou die 'central' switch niet nodig zijn toch?

Zit de denken om UBQ of MicroTik router (only wired) de fiber modem te laten zijn. 4 Trunks maken daarop en dan same brand (UBQ/MicroT) switches in de ruimtes!
Of een simpelere router (#of ports) en dan een central switch die trunking creert of trunk doorzet vanuit router naar de ruimtes. Laatste geeft me iets meer flex op poorten en mogelijk 10GB connecties naar kantoorruimte via CAT6a (Rj45) of fiber (SFP).
Vervolgens een WiFi acces-point aan de switch op internet VLAN voor wifi in huis waarbij ik Wifi centralspot uit de meterkast krijg naar centraler in huis.

Reacties welkom 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@RVerharen

Met het gebruik van een router achter je media converter die je in kan stellen als een VLAN pass through naar alle LAN poorten, de TRUNK dus, heb je inderdaad die 'central' managed switch niet nodig. Deze is dan overgenomen door de router met die mogelijkheid in zich.

Nu weet ik niet of de UBQ / MikroTik toestellen dat kunnen, dus dat zal je even moeten onderzoeken.
Hou er rekening mee dat 10G apparatuur wel een iets hoger budget van toepassing is.
Reputatie 3
@RVerharen

Met MikroTIK is het wel te doen en zo duur is het niet ( in verhouding met andere merken ).
CRS317-1G-16S+RM
Hiermee moet het met gemak lukken, er is ook een 4x SFP+ router, maar die is voor wat jij wilt niet voldoende.
Wel even in de gaten houden dat je 2 blokken van 8 SFP+ hebt en deze blokken zijn zo snel als de traagste SFP die je gebruikt.
Voorbeeld: in Blok 1, 4x SFP+ 10G en 1x SFP+ 1G dan werkt alles op 1Gb.
@Will Wang it is true that you won't have an internet connection out of the box. You need to configure the VLAN's first. But to do this you need to access the web GUI.

Maybe your ethernet drivers on your laptop are not functioning properly. You could try using a wireless connection.

What error message do you get when you try to reach the router?

Hallo allemaal. vertel me hoe ik dit WLAN-netwerk moet configureren? Ik heb TP-link MC220L en asus rt-ac3200. Ik verbind alles met elkaar, log in asus. Ik kies voor een snelle configuratie en wat moet ik kiezen? statisch of dynamisch IP-adres? Wat dan? Ik heb nu twee dagen internet gelezen en ik werk met deze router. Ik kan het niet configureren. Ik vraag om hulp
@Tomek63 je zou er met deze handleiding wel uit moeten komen.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo allemaal. vertel me hoe ik dit WLAN-netwerk moet configureren? Ik heb TP-link MC220L en asus rt-ac3200. Ik verbind alles met elkaar, log in asus. Ik kies voor een snelle configuratie en wat moet ik kiezen? statisch of dynamisch IP-adres? Wat dan? Ik heb nu twee dagen internet gelezen en ik werk met deze router. Ik kan het niet configureren. Ik vraag om hulp



@Tomek63
Hopelijk heb je iets aan deze bovenstaande informatie
werkt 😁 Ik heb deze IPTV-instellingen weggelaten. Ik dacht dat ik het moest instellen als ik tv had. En ik heb alleen internet. Ik ben stom dat ik dit oversla. heel erg bedankt voor je hulp

Reageer