[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120113 Bekeken

Reputatie 7
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen

 

Reputatie 7
Badge +15

@JakevanSteen 

Graag gedaan 👍

En wat was de oplossing/fout?

Reputatie 2

@JakevanSteen

Graag gedaan 👍

En wat was de oplossing/fout?

Het tmobile entone tv kastje herstart en toen werkte het weer. Lan4 nu op iptv en de rest internet. 

Merk gelijk al een wereld van verschil qua WiFi en internetsnelheid 🤓

Reputatie 2

Hoi! Aangezien de draytek niet omgewisseld wordt en ik problemen merk met de DHCP en ik niet heel vrolijk wordt van de verouderde firmware ga ik nu ook kijken om een eigen modem te gebruiken. Aangezien dit topic 2 jaar geleden is opgezet ben ik benieuwd welke router/modem jullie nu aanraden met een 1gbps verbinding in 2020.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rens013 

De routers die vermeldt worden in de openingspost zijn nog prima routers die nog steeds worden gebruikt en erg betrouwbaar zijn.

Het ligt een beetje aan het bedrag wat jij voor een router wilt betalen. Voor 40-70 euro heb je denk ik een prima router zoals de tp link Archer C7 die denk ik ~70 kost, er zullen nog wel goedkopere zijn maar dat is een beetje rondkijken op het internet. Vergeet ook de tp link mediaconverter niet die wordt vermeld.

Reputatie 2

Hallo @Rens013 

De routers die vermeldt worden in de openingspost zijn nog prima routers die nog steeds worden gebruikt en erg betrouwbaar zijn.

Het ligt een beetje aan het bedrag wat jij voor een router wilt betalen. Voor 40-70 euro heb je denk ik een prima router zoals de tp link Archer C7 die denk ik ~70 kost, er zullen nog wel goedkopere zijn maar dat is een beetje rondkijken op het internet. Vergeet ook de tp link mediaconverter niet die wordt vermeld.

Oke top, is daarbij ook een mogelijkheid een VPN te maken zodat ik vanuit buitenaf op mijn eigen netwerk kan? En is de Archer C7 stabieler dan de Draytek? Of is alles al beter dan die Draytek haha. Wifi is overigens niet nodig aangezien hier access points hangen.

Reputatie 7
Badge +15

@Rens013 

Als je een eigen router hebt dan zijn gewoon alle instellingen beschikbaar die een modem hoort te hebben en de werking van je eigen router zal niet worden beïnvloed door T-mobile.

Het maakt niet ui welke merk router je neemt zolang je maar VLANs kan configureren. De tp link archer C7/C9 zijn vrij goede routers.

Reputatie 2

@Rens013

Als je een eigen router hebt dan zijn gewoon alle instellingen beschikbaar die een modem hoort te hebben en de werking van je eigen router zal niet worden beïnvloed door T-mobile.

Het maakt niet ui welke merk router je neemt zolang je maar VLANs kan configureren. De tp link archer C7/C9 zijn vrij goede routers.

Oke top, aangezien een webshop in routers mij de C7 niet adviseert volgens hem zou er max 600mbps mee te halen zijn over kabel? Wat zijn de ervaring hier met die router?

Reputatie 7
Badge +15

@Rens013

Ik heb zelf geen eigen apparatuur dus misschien als iemand anders kijkt hij wat meer informatie kan geven.

Als ik zo de specificaties op Google bekijk dan heeft de C7 4 gigabit poorten, de 5 GHz band werkt optimaal maar 2,4 GHz is wat minder.

De C9 heeft ook gigabit poorten en de 2,4 GHz band is veel sneller.

Je kunt altijd even research doen naar een router op Google.

Je hebt ook altijd nog de bedenktijd waarvan je gebruik kunt maken als een router toch wat minder blijkt te zijn.

Reputatie 2

Hoi! Ik heb de spullen binnen en probeer de SFP uit de draytek te halen. Klopt het dat je dan best hard moet trekken ? Ben anders bang dat ik het sloop

Reputatie 2

Hoi! Ik heb de spullen binnen en probeer de SFP uit de draytek te halen. Klopt het dat je dan best hard moet trekken ? Ben anders bang dat ik het sloop

Hendeltje naar beneden en eerst alleen het blauwachtig kabeltje er uit, daarna kun je het omhulsel eruit halen. 

 

Reputatie 2

Hoi! Ik heb de spullen binnen en probeer de SFP uit de draytek te halen. Klopt het dat je dan best hard moet trekken ? Ben anders bang dat ik het sloop

Hendeltje naar beneden en eerst alleen het blauwachtig kabeltje er uit, daarna kun je het omhulsel eruit halen. 

 

Thanks! En het omhulsel plaats ik dan eerst in de tp link en steek daarna het blauwe kabeltje er weer in? Of moet dat anders ?

Reputatie 7
Badge +15

@Rens013 

Omhulsel eerst installeren en dan het blauwe kabeltje erin.

Reputatie 2

@Rens013

Omhulsel eerst installeren en dan het blauwe kabeltje erin.

Done dit. Instellingen ingevoerd. Echter krijgt hij geen verbinding. Op de converter branden alle lampjes. Moet ik nog wat instellen op de tp link ?

Reputatie 7
Badge +15

@Rens013

Alle instellingen staan in de openingspost. Loop ze even na. Gebruik ook eens een andere netwerkkabel tussen de media converter van tp en de router, eventueel ook eens de tp link mediaconverter herstarten of de router.

Reputatie 2

@Rens013

Alle instellingen staan in de openingspost. Loop ze even na. Gebruik ook eens een andere netwerkkabel tussen de media converter van tp en de router, eventueel ook eens de tp link mediaconverter herstarten of de router.

Werkt allemaal niet, op tweakers iemand ook met hetzelfde probleem. Moet T-Mobile geen Mac release doen ?

Reputatie 7
Badge +15

Ja dat kan het ook zijn. Is soms nodig bij gebruik van een eigen modem maar alle instellingen heb je nagelopen en staan goed?

Post anders een foto van de IPTV scherm bij advanced.

Reputatie 2

 

Reputatie 2

Ja dat kan het ook zijn. Is soms nodig bij gebruik van een eigen modem maar alle instellingen heb je nagelopen en staan goed?

Post anders een foto van de IPTV scherm bij advanced.

Zie hierboven en ; 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Rens013

802.1Q tag inschakelen.

Deze was je vergeten het vakje aan te kruisen, save en herstart je router eens.

Reputatie 2

@Rens013

802.1Q tag inschakelen.

Deze was je vergeten het vakje aan te kruisen, save en herstart je router eens.

Held!! Ben online thanks 

Reputatie 7
Badge +15

Veel plezier met je nieuwe setup @Rens013 👍

Reputatie 1

Hoi @Waqqas ik zie dat je nog actief bent in deze post vandaar dat ik je tag. 

Ik heb gister het Zyxel modem geïnstalleerd gekregen met glasvezel, ik merk dat hier nog veel meer uit te halen is nu wil ik heel graag de setup doen zoals die hier beschreven is. 

Mijn vraag is ik heb een Netgear ProSAFE GS105E - Switch die direct vanuit de zyxel modem wordt gevoed met internet. Ik wil gaan werken met TP-Link MC220L en een ArcherC3200V2. 

Mijn vraag is, werkt dit gewoon met de switch?Zo ja, is het dan plug en play of moet in nog instellingen wijzigen in de switch of in het modem? 

Alvast dank voor jullie hulp. 

Groet,

Niqshal

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Niqshal 

Eerst moet je dan de mediaconverter en modem vervangen van de glasvezelkabel trek het blauwe hendeltje naar achteren en dan kun je de connector er uit halen en daarna de omhulsel. Plaats nu eerst de omhulsel in de TP-Link mediaconverter en daarna de de connector plaats nu een internetkabel van de mediaconverter naar de WAN poort van je router.

Met een bekabelde laptop op je router ga naar 192.168.1.1 log in met admin/admin.

Ga naar advanced, network, iptv/vlan en voer de volgende instellingen in ;

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

 

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

IP-Phone vlan: 35

IPTV Vlan ID: 640

IPTV kun je disablen als je alleen Internet gebruikt. Ndat alle instellingen goed zijn bevestig het en herstart je router.

De switch is als het goesd is plug and play.

Reputatie 1

Hallo @Niqshal 

Eerst moet je dan de mediaconverter en modem vervangen van de glasvezelkabel trek het blauwe hendeltje naar achteren en dan kun je de connector er uit halen en daarna de omhulsel. Plaats nu eerst de omhulsel in de TP-Link mediaconverter en daarna de de connector plaats nu een internetkabel van de mediaconverter naar de WAN poort van je router.

Met een bekabelde laptop op je router ga naar 192.168.1.1 log in met admin/admin.

Ga naar advanced, network, iptv/vlan en voer de volgende instellingen in ;

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

 

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

IP-Phone vlan: 35

IPTV Vlan ID: 640

IPTV kun je disablen als je alleen Internet gebruikt. Ndat alle instellingen goed zijn bevestig het en herstart je router.

De switch is als het goesd is plug and play.

 

Mooi thnx voor je snelle reactie, ik heb ook IPTV dus zal die nodig hebben. Nogmaals bedankt ga ermee aan de slag. 

Reageer