[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120113 Bekeken

Reputatie 7
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

Reputatie 2

Alles werkt nu naar behoren, dus ik ben tevreden.

Reputatie 2

Hoi Allemaal!

 

heb een archer c7 en heb problemen met radio op de sonos. Deze stopt er mee en verbind dan opnieuw. Iemand die de oplossing hiervoor weet? Is sinds ik geswitched ben van router 

Reputatie 7
Badge +15

@Rens013

Misschien een optie om de sonos opnieuw in te stellen aangezien het nieuwe wifi netwerk?

https://support.sonos.com/s/article/1061?language=nl_NL

Reputatie 2

@Rens013

Misschien een optie om de sonos opnieuw in te stellen aangezien het nieuwe wifi netwerk?

https://support.sonos.com/s/article/1061?language=nl_NL

Done! En werkt nu beter. 
 

echter kunnen we de tv niet meer pauzeren ? Iemand daar een oplossing voor?

Omdat ik best vaak last heb van een wegvallende 5g verbinding heb ik een tp-link C7 aangeschaft die as. Donderdag binnenkomt. Op de één of andere manier valt de wifi er dan uit en verbind ie wel weer opnieuw.

Ik wil deze router vervangen met de zyxel en op deze router dd-wrt flashen. Dit is helemaal nieuw voor me. Heeft iemand een simpele uitleg hoe ik die vlans in ddwrt kan instellen?

Kan op die tp-link ook een vpn gezet worden?

Inmiddels is de router binnen en heb ik er DD-WRT opgezet.

Ik heb de VLANS proberen in te stellen zie onderstaand maar de router krijgt geen WAN.

 

Wat moet ik aanpassen om internet te krijgen op de WAN?

Heb ik de goede (EHT0) geselecteerd? Dit is mijn WAN zo te zien

 

 

Moet ik op het tabblad switches nog iets aanpassen?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tommiefr 

Hier is iemand die het werkend gekregen hebt met T-Mobile thuis, misschien kan je er wat nuttige informatie in vinden.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1941694

Vlan 35 kan je deleten die is niet nodig en als je ook geen tv hebt kan je vlan 640 ook deleten.

Ik heb inmiddels openwrt erop gezet en heb internet werkend. Het is in openwrt iets makkelijker om dit te configureren. Het werkt als een zonnetje!

Nu wilde ik ook een VPN op mijn router installeren. Ik heb een account via surfshark. Ik heb deze handleiding gevolgd:

https://openwrt.org/docs/guide-user/services/vpn/openvpn/client-luci

Echter verbreekt ie de verbinding nadat de VPN gestart is. Punt 4.1-b kan ik zo instellen maar op de één of andere manier pakt ie geen internet meer. Heeft dit met de vlan van doen? Heb die interface ook geselecteerd maar ook dan verbind ie niet.

Ik weet niet of dit hier ook besproken kan worden maar heeft iemand een idee?

Reputatie 7

Hi @Tommiefr,

 

Mijn complimenten dat je het werkend hebt gekregen, precies zoals jij wilt! Wat betreft de VPN op je nieuwe router, dat is vast mogelijk, maar ik heb hier geen ervaring mee. Is er bij de handleiding van de TP-link iets over vermeld? 

 

Hoi @Sander , dank voor je reactie. de handleiding van TP-link zal hierover naar verwachting niets vermelden daar het open-WRT is dat erop staat.

Ik heb ook deze handleiding gevolgd: 
https://support.surfshark.com/hc/en-us/articles/360010347939-How-to-set-up-a-router-with-OpenWRT

Daarnaast gisteren ruim 4 uur met Surfshark zitten chatten maar die komen er ook niet uit.
Heb het probleem hier ook voorgelegd:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2001774

 

Wellicht weet iemand (en heeft iemand dit werkend gekregen) hier hoe dit moet?

Reputatie 3

Ik heb momenteel een probleem waar ik niet uit kom;

Volgens de dns statistieken (van mijn Edgerouter) heb ik 3 nameservers "configured for DNS forwarding", te weten;

Mijn Pi-hole en 37.143.84.228 en 229 (T-Mobile vermoed ik), maar ik heb geen verbinding met internet, de tv doet het overigens wel en ik heb ook een ip adres (31.20.xx.xx).

Als ik de Pi-hole er tussenuit haal heb ik nog steeds geen verbinding "server IP address could not be found", Ik kan wel op de Pi bij UniFi en Pi-hole komen, maar daar heb ik momenteel weinig aan zolang ik verder nergens bij kan komen.

Het probleem is "ontstaan" na het maken van een back-up van het sd kaartje, zowel de "originele" als de back-up geven hetzelfde probleem.

 

Ping statistics for 8.8.8.8:

Sent = 4
Received = 4
Lost = 0
Min = 8ms
Max = 9ms
Average = 8ms
TTL = 119 (alle)

Reputatie 3

Geen idee wat er aan de hand was, ik ben 4 dagen bezig geweest en na de zoveelste factory reset deed de - internet - verbinding het ineens weer, geen idee wat de oorzaak is geweest of hoe het opgelost is, maar het functioneert tenminste weer. 

Reputatie 1

Oke vraagje…

Ook ik heb de Draytek vervangen voor een TP-Link MC220L en een AC2300 router alle instellingen goed gezet en het lijkt allemaal te werken op een aantal TV zenders na. RTL 4 en 5 zijn bv niet te bekijken. Alleen maar blokkerig beeld, maar SBS 6 en RTL7 doen het dan weer prima.

Iemand een idee?

Reputatie 1

Oke vraagje…

Ook ik heb de Draytek vervangen voor een TP-Link MC220L en een AC2300 router alle instellingen goed gezet en het lijkt allemaal te werken op een aantal TV zenders na. RTL 4 en 5 zijn bv niet te bekijken. Alleen maar blokkerig beeld, maar SBS 6 en RTL7 doen het dan weer prima.

Iemand een idee?


Dit blijkt ondertussen een storing te zijn bij sommige klanten in Amersfoort en ligt dus niet aan het vervangen van de Draytek :smile:

Reputatie 4

Hallo,

Ben van plan ook een eigen router aan te schaffen wel een met veel lan poorten en SFP poort

mijn 8 poort switch zit al bijna vol en waar ik ook mijn AP via poe kan aansluiten, ik kwam uit bij de Edgerouter 12.

Wat ik graag wil weten is of deze router geschikt is met t-mobile glasvezel internet premium en of ik de EAP 245 v3 van TP-Link kan aansluiten op poort 9 van de edgerouter 12.

Reputatie 7
Badge +15

hallo @Erwin05 

Ik lees wel op het internet dat de TP-LINK EAP 245 v3 PoE ondersteuning heeft (802.3af). Echter kan ik geen ervaring vinden van mensen met een ER 12 icm T-mobile thuis maar de ER X SFP werkt wel, zie :

https://www.robinvanbruggen.nl/2018/07/t-mobile-thuis-fiber-with-edgerouter-x-sfp/

Reputatie 4

Hallo @Waggas

De EAP245 v3 heeft de volgende spec:

Interface: 2 x gigabit ethernetpoort (RJ-45) (ondersteunt IEEE802.3af PoE en passief PoE )

Uitgangsvermogen: 802.3af/A PoE
48V passief PoE (+4,5 pins; -7,8 pins. PoE-adapter meegeleverd)

Edgerouter 12

24V PoE passthrough option on port 9

Reputatie 2

Hoi allemaal!

 

Ik heb de TP Link Archer 7 maar de laatste tijd heel veel issues. TV hapert als er iets gedownload wordt, radio reconnect super veel, verbinding valt 1x per dag minimaal weg TP Link zegt dan “Poor network” doormiddel van release en renew heb ik dan weer verbinding.

 

Ben dus eigenlijk opzoek naar een iets krachtigere router, iemand tips?

Reputatie 7

Hi @Rens013 Ik denk graag met je mee! Ik vraag mij af of de TP Link hier de oorzaak is of misschien de verbinding zelf. Ervaar je alleen problemen met het TV signaal ook ook met de internetverbinding? Als je inlogt op de router wat is dan de uptime van de router zelf en de WAN verbinding?”Met andere woorden, is de verbinding naar de router toe wel stabiel?

Reputatie 2

Hi @Rens013 Ik denk graag met je mee! Ik vraag mij af of de TP Link hier de oorzaak is of misschien de verbinding zelf. Ervaar je alleen problemen met het TV signaal ook ook met de internetverbinding? Als je inlogt op de router wat is dan de uptime van de router zelf en de WAN verbinding?”Met andere woorden, is de verbinding naar de router toe wel stabiel?

Hey Brian,

 

dat kan ik niet inzien. Vanmorgen werd ik wakker, rond 5 uur. Geen internet. In de TP Link staat dan Poor Connection, dan zeg ik release en dan renew en dan werkt het internet weer. Problemen van tv zijn echt alleen op tv. Download en upload gaat gewoon goed. Signaal wordt juist blokkerig  als ik iets ga downloaden. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Rens013, zou je eens een check willen doen door de TP Link uit het netwerk te halen en eventjes sec via het modem de verbinding te laten lopen? Wanneer je bovengenoemde problemen hebt, welke lampjes op het modem vallen dan uit of knipperen? Wanneer het wereldbolletje knippert, betekent dit overigens simpelweg dat er data van en naar het modem verstuurd wordt. De WAN geeft aan dat de diensten, oftewel het signaal, goed terechtkomen op het modem en daarmee je verbinding.

Ik ben heel benieuwd of het echt aan de TP Link ligt. Geen zorgen, we zijn er voor elkaar om elkaar te helpen. De Community zit altijd voor je klaar en oplossingen zijn er ook altijd! 

Mocht ik je vandaag niet meer spreken: geniet van een prachtig weekend! 🌞🎈

Goedendag allen,

Ik heb mijn Draytek vervangen voor een  TP-Link Archer C2300. De instructies zoals vermeld uitgevoerd. IPTV werkte meteen maar het internet werkte niet (rode LED) Wat volgens mij het probleem is/was is het verkrijgen van een IP adres via Dynamic IP. Dit duurde een aantal uren voordat ik deze toegewezen kreeg. Is dit normaal?

Toen er uiteindelijk een IP adres was kon ik de router verder instellen. Ook hier geen problemen. Na het instellen van de router een firmware update gedaan. Na de reboot weer geen IP adres. Pas na wederom een aantal uren.

Wat gaat of doe ik fout??

Kan er ook een statisch IP adres opgegeven worden? Dit ook geprobeerd maar gaf een foutmelding (dubbel WAN/LAN)

Wie kan mij helpen.

Reputatie 4

Goedendag allen,

Ik heb mijn Draytek vervangen voor een  TP-Link Archer C2300. De instructies zoals vermeld uitgevoerd. IPTV werkte meteen maar het internet werkte niet (rode LED) Wat volgens mij het probleem is/was is het verkrijgen van een IP adres via Dynamic IP. Dit duurde een aantal uren voordat ik deze toegewezen kreeg. Is dit normaal?

Toen er uiteindelijk een IP adres was kon ik de router verder instellen. Ook hier geen problemen. Na het instellen van de router een firmware update gedaan. Na de reboot weer geen IP adres. Pas na wederom een aantal uren.

Wat gaat of doe ik fout??

Kan er ook een statisch IP adres opgegeven worden? Dit ook geprobeerd maar gaf een foutmelding (dubbel WAN/LAN)

Wie kan mij helpen.

Volgens mij is vandaag een slechte dag om je eigen serutp aan te sluiten.  Ik had al een eigen setup draaien en die was vanmorgen erg traag.  Vervolgens het zaakje gereboot en niets meer. Gister het zelfde verhaal.  Er is dus iets niet goed met het uitgeven van ip adressen bij T-Mobile ook op hun eigen hardware.   

Tv werkt wel meteen al was dat vanmiddag ook een tijd weg.

 

Op de storingen pagina staat ook een melding dus wachten tot ze eindelijk hun zaakjes op orde krijgen. 

Ik krijg eigen model met glasvezel tmobile nog niet aan de praat.

 

Oude situatie.

Er zat al een glasvezel converter van connection technology systems. 10/100/1000base-tx to 10/100/1000base sx/lx. Deze zat aangesloten op een Zyxel T-50.

 

Nieuwe situatie:

Ik heb een goedkope chinese router waar openwrt is opgezet. ( met vlan ondersteuning, maar ik heb gebruik alleen internet, geen tv of telefoon). Deze aangesloten op de bestaande converter.

Ik krijg echter geen connectie op de wan poort. Nu vermoed ik dat deze alleen 1000base-t en niet tx werkt, maar dat weet ik niet zeker. Misschien krijg op de wan poort geen connectie om een andere reden. Mijn kennis is hierin ook beperkt.

 

Nu had ik hierom dus reeds een mediatek mc220l aangeschaft.

Maar ik had dus niet goed gecheckt, de glasvezel converter die ik had heeft geen losse sfp, die de mediatek dus wel nodig heeft.

Als dit de juiste route is zal ik waarschijnlijk een sfp moeten aanschaffen, echter is het me onduidelijk welke sfp ik dan zou moeten aanschaffen.

Graag advies.

 

Reputatie 7
Badge +3

@johnnygr 

De SFP moet een BIDI type zijn met een TX1310 en RX1550

Bijvoorbeeld deze bij FS.Com (Generic), maar dan heb je wel een SC/LC adapter nodig.

Wat je ook kan doen is een SC/LC patch cable en een SC/SC adapter, zie dit topic.

Dit omdat de FTU een SC connector heeft en de SFP een single LC connector is.

Je kunt FS ook eventueel even een mail sturen met wat je nodig denkt te hebben, dan kunnen ze je eventueel ook verder helpen.

Ik weet dat ze vroeger ook gewoon SFP’s hadden met een SC connector, maar kon deze nu niet vinden op hun site met de betreffende specs.

Reageer