[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)

  • 22 January 2018
  • 527 reacties
  • 120113 Bekeken

Reputatie 7
Draytek vervangen met je eigen Router

Wat heb je nodig?

Draytek 2132Fvn
TP-Link MC2200L
TP-Link Acher C7 (1750Mbit)
T-Mobile Thuis Glasvezel



Waarschuwing:
Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken!
Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken!


Installatie:


Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken.


Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in.

Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.
Configuratie:
Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7
ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced
Ga naar Network
Ga naar IPTV/VLAN

Settings
code:
IGMP Snooping: uitschakelen
IGMP Proxy: uitschakelen
IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen
Mode Custom
Internet Vlan ID: 300 Priority 0
802.1Q tag inschakelen.
IP-Phone vlan: 35
IPTV Vlan ID: 640







Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Klaar!

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)
TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)
Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)
Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)
Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)
Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)
Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)
Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)
Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)



Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

527 reacties

@Waqqas ik heb alleen glasvezel internet geen tv of bellen

Reputatie 7
Badge +15

@Tarkaz

Zoek evenjiin de web interface bij de advanced settings of je een vlan kan aanmaken, dan kan hij direct op de mediaconverter.

 Hallo @Waqqas,

Ik heb internet only.

Ik heb de VLAN 100 verwijderd op de switch poorten.

Melding dat de dhcp van de provider niet goed functioneert blijft, helaas.

Wie kan mij helpen?

Reputatie 7
Badge +3

@KlyVio

De setup met of zonder VLAN capable routers. Je kan natuurlijk een managed switch plaatsen om je VLAN te ‘strippen’, maar dat is niet echt nodig.

Hooi Hidden,

 

Wil je min toelichten bij linksys wrc3200acm instellingen en tp mc 2200ml 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Patrycjus 

Ziet de interface van jouw Linksys er ongeveer zo uit?

https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=205502

Je kan dan vlan id 300 voor internet gebruiken en 640 voor IPTV.

 

Hallo Hidden,

 

Weet jij of kan ik deze instellingen maken bij dd wrt welke heb ik op mij Linksys WRT3200acm opgezet. Deze heb ik voor VPN nodig waarschijnlijk zoals je al geraden had. 

Goedeavond!

Ik heb binnenkort glasvezel van T-mobile en wil al vooruitkijken of het mogelijk is om mijn huidige router te gebruiken.

Mijn router is Honor router 3 (Vergelijkbaar met Huawei AX3)

Ik maak alleen gebruik van internet.

 

Hoe ik denk dat het eruit gaat zien:

Glasvezel -> media converter -> Honor router 3

 

Ik twijfel alleen of mijn router de 'goede' VLAN ondersteunt. Zie afbeelding

 

Ik heb gekeken wat de VLAN opties zijn en ik zie 802.1p inplaats van 802.11q zoals aangegeven in handleiding. Zou dit kunnen werken? Zo ja, vlan id 300 voor alleen internet?

 

Bij voorbaat dank

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @W26194 

Volgens deze link is er wel VLAN ondersteuning.

https://community.hihonor.com/global/topicdetail/How-to-Set-Up-HONOR-Router-3-to-Surf-the-Internet/topicId-65017/

Ik denk gewoon vlan id 300 instellen en dan kijken of het werkt.

De Zyxel van T-Mobile zal als eerst moeten worden aangesloten worden om de verbinding aan te melden maar dat zal de monteur wel doen.

Goedenavond, ik stel mijn vraag ook maar even hier:

Wie weet wat de juiste instellingen zijn voor een pricewatch: DrayTek Vigor 2135FVac router om IPTV goed werkend te krijgen? (Glasvezel rechtstreeks op router, zonder mediaconverter)

Ik heb deze router nu een paar dagen. Voorheen zat ik op een Asus AC88U, en daarmee prima IPTV kunnen krijgen voor VLAN 640 in te stellen, verder niets. T-mobile gebruikte voorheen ook Draytek routers, dus je zou denken dat het geen probleem moet zijn.

Ik heb nog de 'oude' interactieve TV, dus moet via VLAN640 (had gelezen dat de 'nieuwe' IPTV op VLAN300 kan). Ik krijg IPTV wel werkend, maar het is buggy en niet stabiel. De gids werkt sowieso niet. IPTV werkt een dag of 2-3 goed, en dan valt de helft uit. Dwz, NPO1, 2 en 3 werken nog, RTL 4, 5, ,7, 8  SBS6, NET5 blijven zwart. Als ik de router reboot, blijft alles zwart en krijg ik helemaal geen beeld meer. Enige manier om het op te lossen is, door mijn Asus eraan te hangen, TV aan te zetten (dan werkt het weer), Asus weer af te koppelen en de Draytek er weer aan. Dan werkt de TV weer een dag of 2-3 (zonder gids)? Erg vreemd.

Ik ben al avonden aan het lezen op Tweakers forum en dit topic hier, maar krijg het niet nog steeds niet werkend. Wordt een beetje gefrustreerd van (en vrouwlief helemaal :p)

Ik heb o.a. deze handleiding (Routed IPTV) van Draytek gebruikt. Kort gezegd:
- VLAN640 op de WAN poort aangemaakt
- Extra DHCP client options aangemaakt zoals omschreven op p6 (Option number '60' ingesteld, Data tag 'IPTV_RG' meegegeven)
- IGMP Proxy, IGMP snooping en IGMP Fast Leave aangezet
- Harware Acceleration aangezet

Ik heb zitten spelen met IGMP, omdat ik ook heb gelezen dat deze juist UIT moest. IGMP Proxy moet aan staan lijkt het, anders blijft het beeld helemaal zwart. Andere IGMP opties lijken geen effect te hebben.

Ik heb ook gezocht op instellingen van (andere) Draytek routers, in de hoop daar iets te vinden, wat ik wellicht kan over nemen, maar helaas.

Iemand een idee? Zijn er hier mensen met Draytek routers die wellicht hun instellingen willen opperen, of wellicht zien wat ik verkeerd doe?

Links naar afbeeldingen van instellingen:

https://tweakers.net/i/_kdbAATLG6NctegHFkQ0z7IPsXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/heaKJ4BeXv2XbX4OPGy4uZAd.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/rd_mkKAYYZs7aj2mdD20Y1kow6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WS7NX6J4O770PrdGd4wzqYyV.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/m8cxmKDiAibF8TlWDx-W2hacoQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPJqVvrpbpevYLS7rZEUYer3.jpg?f=user_large

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Pazo,

Ik heb je net in je eigen topic antwoord gegeven. Het lijkt me het handigst om daar verder te praten mocht dat nodig zijn.

Reputatie 2

Nu paar dagen bezig om mijn internet goed werkzaam te krijgen met me Asus RT-AX88u .
Zou graag zonder de in bruikleen geleverde Zyxel T50 willen werken.
Heb hier een AX AiMesh netwerk in huis, met de Zyxel schiet ik dus niets op. Is alleen een extra apparaat op stroom.

Het internet werkt (kan hier me berichtje posten ;-) ) . De TV werkt. (met de info uit dit forum)
Spijtig werkt internet niet helemaal soepel zo. Zeker de upload gaat niet goed. Deze doet soms helemaal niets of haalt nog niet de helft van wat ik met de Zyxel er  tussen heb.
Soms lijkt het dat ik de boel eerst wakker moet schudden, de eerste test doet hij dan niets of slecht en als ik dat vernieuwen druk en dan opnieuw test geeft hij wel goede test.

Op dit moment denk ik er toch maar weer er voor te kiezen om de Zyxel er weer tussen te zetten.  :-(

Las afgelopen week dat er nu een uitspraak is over het gebruik van een eigen modem bij Ziggo.
Deze uitspraak zal dus ook voor de andere internet aanbieders gaan betekenen dat ook zij het makkelijker moeten gaan maken, duidelijker moeten aangeven hoe iemand een eigen modem kan gebruiken.


 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JvdH68 

Helpt de optie NAT acceleration op auto zetten misschien onder de switch control tab naast IPTV?

Reputatie 2

Hallo @JvdH68 

Helpt de optie NAT acceleration op auto zetten misschien onder de switch control tab naast IPTV?


Deze optie kan ik zo niet vinden.

Schakelingsbesturing RT-AX88U instellen.
Hier staan de opties Jumbo Frame en Bonding/link aggregation

Even met google gezocht maar lijkt een optie die niet (meer) zit in deze router. (andere hardware??)
Als ik zo het verhaal zie bij een AX92 router dan is er misschien wel wat mogelijk maar is het wel een heel gedoe.
(las ook snel iets over Merlin firmware, maar is dan ook weer zoiets. )
Reputatie 1

Hoi! Is er iemand die me hier mee kan helpen? Ik heb een draytek, een unifi switch en een unifi security gateway (USG). Mijn reden om over te stappen van de draytek is dat ik de USG wil aansluiten. 

Kan iemand helpen om de fysieke en configuratie aanpassingen te doen bij mij in Hilversum?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Pjuh 

Je wilt de Draytek vervangen door de Unifi USG? Je kan de mediaconverter die in de openingspost staat vermeldt en daarop de USG aansluiten met deze instellingen :

 

Of heb je ook IPTV en/of vast bellen?

Reputatie 1

Hallo @Pjuh 

Je wilt de Draytek vervangen door de Unifi USG? Je kan de mediaconverter die in de openingspost staat vermeldt en daarop de USG aansluiten met deze instellingen :

 

Of heb je ook IPTV en/of vast bellen?

Ik heb ook IPTV. Ben nu met een werkspot job bezig om iemand uit te nodigen om dit te fixen :-)

Dank!

Hallo allemaal,

Ik heb twee vragen waar ik zelf niet uit kom.

Ik zou graag mijn Draytek Vigor vervangen door de TP-Link TL-ER7206.

Zou deze unit daar geschikt voor zijn?

De reden dat ik deze wil is dat deze een SFP ingang heeft, waardoor ik geen mediaconverter nodig heb. Klopt dit?

Alvast dank!

 

Reputatie 1

Het is ons nog niet gelukt om de TV+Internet te splitsen. ik overweeg nu om internet en tv gescheiden te houden, zodat ik internet wel goed kan managen met mijn USG + Switch

Reputatie 7

Het is ons nog niet gelukt om de TV+Internet te splitsen. ik overweeg nu om internet en tv gescheiden te houden, zodat ik internet wel goed kan managen met mijn USG + Switch

Als je over kan naar het nieuwe tv platform is een aparte vlan voor tv niet nodig

Reputatie 1

Het is ons nog niet gelukt om de TV+Internet te splitsen. ik overweeg nu om internet en tv gescheiden te houden, zodat ik internet wel goed kan managen met mijn USG + Switch

Als je over kan naar het nieuwe tv platform is een aparte vlan voor tv niet nodig

Interessant - wat houdt dat in? Ik heb in totaal 4 mediaboxes, 3 kleine en 1 met HD, van T-mobile

Reputatie 7
Badge +3

@arendwierks

Voor zover ik kan zien, kun je als je de SFP WAN gebruikt, een VLAN 300 insteling doen.

Weet niet of je ook IPTV hebt, maar dan is het belangrijk dat je op het nieuwe platform draait. De reden daarvoor is, dat je dan afkunt met VLAN 300 alleen. Maar als je nog op het oude IPTV platform zit, heb je teven VLAN 640 nog nodig.

Bij het nieuwe IPTV platform gaat alle data over VLAN 300, waarbij de noodzaak voor het instellen van de VLAN 640 is komen te vervallen.

wat zijn de ervaringen met het overstappen van het “oude” glasvezel netwerk naar het “nieuwe” glasvezel netwerk. Krijg vandaag de aanbieding mail ( Er is een T-Mobile glasvezelabonnement tot 1 Gbit/s beschikbaar op je adres.) en ben benieuwd wat ik allemaal in mijn Ubiquity router moet aanpassen ? Wat ik lees blijft internet VLAN 300 gelijk en vervalt het IPTV VLAN 640.

 

Reputatie 7

@MarcelW het oude modem van T Mobile moet weer even aangesloten worden dus die mag je weer ff afstoffen. Op dit moment word glasvezel aangeboden op aon en Gpon. Bij gpon moet je de door T Mobile geleverde mediaconvertor gebruiken.

Het nieuwe tv platvorm gaat over vlan300 (al wil ik wel een slag om de arm houden dat vlan 640 toch weer gebruikt word)

@Hidden.nld , dank voor je reactie. Ik heb nu de SPF (gbic) module uit de Draytek in mijn Ubiquity router aangesloten (dus glas direct gekoppeld op router zonder media converter). Als ik je goed begrijp moet ik dus daarna mijn router op de mediaconverter aansluiten (neem aan SPF naar RJ45). Dat is dan wel weer een dingetje, moet ik dus mijn router vervangen. Of heeft iemand ervaring en bevat de mediaconverter ook een SPF (gbic) module die je er uit kunt halen, net als bij de Draytek router ?

Reageer