[Glasvezel] Huawei modem vervangen voor eigen router

  • 1 September 2018
  • 113 reacties
  • 82315 Bekeken


Toon eerste reactie

113 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@timterbeest

Zolang je VLANs kunt instellen op de router is het prima. Ik zal eens kijken op Google.

Er kunnen wel VLANs worde ingesteld. Je kunt zelf eventueel in de router interface zoeken naar de pagina waar je VLANs instelt en dan alvast wat je zelf kan instellen doen.

 

Reputatie 7
Badge +4
de vlan zit tagged op je wan.
deze moet dus je router in een een ip krijgen in je router. vervolgens gaan die poorten untagged naar je lan.

VLANs kunnen aangemaakt worden.
Er zijn (veel) verschillende configs te vinden, vandaar de vraag. Mocht nou iemand toevallig iets hebben liggen, scheeld dat wellicht een boel geprobeer/samenvoegen van allerlei zaken :)

Reputatie 6
ik moet wat meer zelf invullen blijkt (ben er dus nog niet uit en alle tips welkom):


Je zult inderdaad nog wat meer moeten rondkijken.
De R7000 heeft 1 gele RJ45 ethernetkabel connector en 4 zwarte RJ45 ethernetkabel connectoren. Van die gele moet je dus middel VLAN tagging ID 300 afsplitsen en dat heet dan bevoorbeeld ethernet.300.
Dat ethernet.300 is dan het traditionele internet WAN en dan is het verder standaard router methodiek. Zoals Hidden.nld ook zegt, moet je daarop van T-Mobile een publiek IP krijgen en zorgen dat de (masquerading) firewall (NAT) die omzet in lokale 192.168.1.x adressen op 1 of meerdere zwarte. Bedenk goed wat die namen in de rechter selectiekolom voorstellen.

Maak maar eens schema op een bierviltje: Bedenk een rotonde in een dorp met 5 wegen waarvan er 1 een hoofdverkeersweg met een andere stad is. Op de routonde moet dan het verkeer gedirigeert worden. Vanaf de hoofdverkeersweg is het zaak om personenvervoer (internet, 300) en vrachtwagens(TV, 640) uit elkaar te houden en naar verschillende van de 4 dorpswegen te leiden. 2 wegen bieden toegang tot woonwijken en de 2 andere gaan naar industieterrein.
Reputatie 7
Badge +15

@timterbeest 

Op video's op YouTube is de configuratie wel te volgen maar om eerlijk te zijn het zijn best wat instellingen die je moet aanpassen.

Waarom heb je precies deze router gekozen? Een TP-Link Archer en Asus zijn beide goede routers en binnen no time in te stellen.

Goedendag,

Ik draai al enige tijd zonder problemen deze oplossing met een archer c5400 ter vervanging van de Huawei HG659. Hierachter hangt 1 TV box van het type Entone met hdd.

Nu heb ik de laatste paar weken de TV box niet aangesloten gezien een aanpassing in de huis inrichting. Bij terug aansluiten werkt ineens de TV box niet meer.
  • De bekabeling is door getest en blijkt goed te werken.
  • Als ik de modem van T-mobile plaats ipv de eigen router, werkt de TV box wel.
  • Als ik de eigen router gebruik krijg ik de melding op de TV box dat het ophalen van het IP adres niet is gelukt.
Dit zijn de instellingen in de router, ik heb de UTP kabel op zowel de LAN-2 als -3 getest om te kijken of er toevallig een soort conflict op een LAN poort zat.



Waar kan dit aan liggen?
Reputatie 2
Goedemiddag! Ik heb speciaal voor dit optie, eigen router/modem, een TP-Link Archer C3150 v2.1 gehaald omdat het op de Netgear niet lukt. Nu heb ik em, maar wat zijn de eerste stappen om het voor elkaar te krijgen? Bij de installatie heb ik em op dynamische op gegeven( geen idee wat het onthoudt), verbinding was gelukt, maar ineens heb ik geen internet, en word ik doorgestuurd naar de tmobile modem adres, en geef het aan dat de kabel niet goed is, terwijl ik op het begin internet had. Heeft iemand enig idee wat ik fout heb gedaan? Ben een complete groentje wat betreft routers

Ik heb de knoop nog niet helemaal doorgehakt, ik overweeg ook evt. een Fritz!box, vanwege de vele mogelijkheden. Ook daar schijnt T-Mobile thuis een standaard profiel te zijn.
Wbt. de Mikrotik; deze heb ik op een andere locatie al draaien. Vind het een fraai apparaat, ook omdat je bijv. daa rook een OpenVPN-server op kunt draaien.

Reputatie 7
Badge +3
@Bohemi1977

Nu heb ik de laatste paar weken de TV box niet aangesloten gezien een aanpassing in de huis inrichting. Bij terug aansluiten werkt ineens de TV box niet meer.


Ik krijg het vertmoeden dat er tijdens deze werkzaamheden iets met de kabel is gebeurd, waardoor deze 'beschadigd' zou kunnen zijn.
Neem eens een nieuwe kabel tussen de uitgang en de TV receiver om te controleren of het een UTP-kabel probleem is.
Reputatie 7
Badge +15

@timterbeest 

Wellicht is er iemand op de community die er wel wat over weet en het kan delen de configuratie.

Op video's is te zien dat dit niet via een webbrowser gaat maar via een applicatie en enkel de vlan instellen lijkt mij niet zo moeilijk. Interfaces > vlan en dan op de + drukken om een vlan aan te maken onder het kopje general, de rest is een beetje uitzoeken.

https://youtu.be/N0Ja_btTZVY

 

Reputatie 6
Dit zijn de instellingen in de router, ik heb de UTP kabel op zowel de LAN-2 als -3 getest om te kijken of er toevallig een soort conflict op een LAN poort zat.



Waar kan dit aan liggen?

Waarom gebruik je niet precies dezelfde LAN-poort allocatie m.b.t. IPTV en Internet als voor de HG659?
Een betekent deze instelling dat multicast verkeer niet aankomt bij de Entone?

Ik ga mij nog eens een beetje verder inlezen. De TP-Link ziet er qua features ook best aardig uit.. Het overwegen waard. Iig bedankt tot zo ver!

@Pieter B, De kabel is niet het probleem. bij uitwissel zie ik geen verschil en ook werkt de kabel wel als de IPTV box met deze kabel op de Huawei gekoppeld is.

@tmoesel, de keuze voor een specifieke lan zal nooit exact een copy zijn van de Huawei aangezien ik 3 van de 4 uiteindelijk voor internet verkeer gebruik en slechts 1 voor IPTV. Enkel om te testen of het aan de lan poort lag heb ik er 2 open gezet voor IPTV.
De mutlicasting instelling heb ik gewoon overgenomen, geen idee wat dit wel of niet doet.
Reputatie 7
Badge +3
@Bohemi1977

Wat je zou kunnen proberen is, om de TP-Link eens een factory reset te geven en dan alles eens opnieuw op te zetten om ter kijken of dat het oplost.

Of IPTV en Internet LAN uitgangen eens te wijzigen, dus bijv. Internet op LAN 3 en IPTV op LAN 1.
Reputatie 4
Helaas is het voor bestaande klanten (op dit moment) NIET mogelijk om over te stappen van een Draytek naar een Huawei setup.

Ook bij verlengen geven ze geen 5ghz modem/router van Huawei. Als ik 4 maanden wacht en mijn contract opzeg en weer een nieuwe aanvraag, dan krijg ik wel een nieuwe 5ghz modem/router van Huawei. Best wel raar. :S
Ik heb de HG659 ook vervangen door mijn eigen Mikrotik. Internet en IPTV werken goed.
Aangezien Vast Bellen via VLAN300 gaat zou ik verwachten dat wanneer ik de HG659 achter een internet poort hang, Vast Bellen via de HG659 weer zou moeten werken.

Dus niet. Zou de oorzaak de NAT firewall zijn??
Moet ik de poort van de HG659 ook in de WAN Trunc hangen??
@Pieter B. Dank voor het medenken, echter beide geprobeerd zonder succes. Zonet de router een factory reset gegeven en alles opnieuw ingesteld. Daarnaast ook de Lan poort van IPTV naar Lan 1 verplaatst maar nog steeds hetzelfde probleem.
Hallo allemaal.
Met veel belangstelling heb ik dit topic gelezen waarvoor dank.

Het volgende is het geval: vorige week donderdag is er bij ons een stroomstoring geweest. Drie kwartier later vielen onze diensten uit (Internet + TV). Na veel contact met de klantenservice is het nu zover dat volgende week donderdag er een monteur langs komt om de ZYXEL router te vervangen. In de tussentijd is er een monteur langs geweest van KPN en die heeft geconstateerd dat er niets mis is met het binnenkomende signaal (glasvezel). Ik ga er dan ook vanuit dat de converter juist werkt.

Omdat 2 weken zonder diensten erg lang is bracht het mij op het idee die ZYXEL er tussenuit te halen en mijn eigen RT-AC68U (die er eerst achter hing) aan te sluiten. Mede als test of die ZYXEL inderdaad overleden is/was. Alle lampjes brandden trouwens gewoon. Alleen de WAN was rood. Maar goed, ZYXEL er tussenuit:

Uiteraard heb ik alle instellingen overgenomen zoals hier genoemd voor de RT-AC68U. Tevens eerst een reset naar fabrieksinstellingen gedaan om problemen met oude instellingen te voorkomen. Nu geeft de RT-AC68U aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de DHCP server. De TV-BOX geeft dezelfde melding: 'ophalen van Ip-adres is niet gelukt.'

Ik vraag het maar even voor de zekerheid na: er is geen vast ip-adres nodig en ik kan rustig (niet rustig, maar goed. Net overgestapt en dan dit) constateren dat er bij ons binnenshuis geen probleem is, maar dat de storing buiten bij T-Mobile ligt en een andere nieuwe ZYXEL geen oplossing gaat zijn. Toch?

Bij voorbaat al veel dank voor reactie(s).
Reputatie 6
De mutlicasting instelling heb ik gewoon overgenomen, geen idee wat dit wel of niet doet.
Voor zover ik weet is T-Mobile Thuis IPTV multicast, dat suggereert dat je de regel met IPTV Multicast VLAN ID ook moet activeren of juist alleen die. Als er nergens iets beschreven staat wat voor uitwerking die regel(s) hebben, kan het lang trial-error worden. Ik zou bij TP-Link duidelijkheid vragen.
Als je geen DHCP adres krijgt dan kun je de klantenservice een DHCP release laten doen. Dan wordt je verbinding verbroken en kort daarna weer hersteld. Misschien dat dat een oplossing is. Verder kan ik zo niks bedenken. VLANs allemaal goed staan?
@tmoesel, ik zou denken dat deze instellingen mbt iptv in de TPlink router correct zijn aangezien het heeft gewerkt met deze instellingen. Voorheen stond multicast ook uit.
Reputatie 6
@tmoesel, ik zou denken dat deze instellingen mbt iptv in de TPlink router correct zijn aangezien het heeft gewerkt met deze instellingen. Voorheen stond multicast ook uit.
OK, is er een log systeem in de TP-Link waaraan je kan zien wat er mis gaat? Zou bij eigen router mogelijkheden moeten bieden.
Of je zou je tijdelijk de verbinding tussen Entone en router kunnen tappen/monitoren (b.v. met (managed) switch) en wellicht kun je aan verschil in verkeer tussen setup met Draytek en TP-Link dan zien wat er loos zou kunnen zijn. En meldt de Entone nog iets anders met TP-Link dan met de Draytek b.v.
Wonderbaarlijk werkt het weer, het spijtige is dat ik niet weet wat de trigger hiervoor was. Toch bedankt voor het meedenken iedereen!
Dank voor je snelle reactie.

Er valt denk ik niet zoveel te releasen. Klantenservice krijgt geen enkel signaal vanaf ons adres. Klantenservice zegt dat het aan de ZYXEL zou liggen. Maar nu ik die zelf vervangen heb door de RT-AC68U is het probleem nog steeds aanwezig. De VLAN poorten staan volgens de instructies hier.




Maar dit is het resultaat:


Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
Badge +3
@Bohemi1977

Was nog eens wat dieper gedoken in diverse handleidingen, maar zoals je het hebt ingesteld was ook zoals beschreven.
Het werkt weer, daar gaat het om.

Veel plezier met je eigen opzet.

Reageer