[Glasvezel] Huawei modem vervangen voor eigen router

  • 1 September 2018
  • 113 reacties
  • 82083 Bekeken

Reputatie 7

Vanaf September levert T-Mobile eindelijk een modem met 5Ghz aan nieuwe klanten, Helemaal TOP natuurlijk, maar nog leuker is dat het nog makkelijker is om je eigen modem te plaatsen. Voorwaarde is wel dat je router VLAN ondersteuning heeft en het nadeel is dat de telefoon niet meer werkt. Let hier dus even op als je een andere gaat bestellen.

 

De Huawei HG659 was al in gebruik voor DSL klanten maar nu wordt er middels een media convertor ook gebruikt voor Glasvezel klanten. Middels een media convertor vergelijkbaar als de TP-Link. Hier is hoe makkelijk je je eigen TP-Link Acher C7 kan instellen op de media convertor van T-Mobile. Plug nu de UTP kabel in de media convertor en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.

 

Configuratie

Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7 ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced

Ga naar Network

Ga naar IPTV/VLAN

Settings

 [code]IGMP Snooping: uitschakelen IGMP Proxy: uitschakelen IGMP Version: V2 IPTV/VLAN inschakelen Mode Custom Internet Vlan ID: 300 Priority 0 802.1Q tag inschakelen. IP-Phone vlan: 35 IPTV Vlan ID: 640 [/code]

Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben. IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet, omdat deze anders moet zijn. Het is niet mogelijk T-Mobile Thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek. Klaar!

 

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

 

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)

TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)

Archer C1200 V2, V3  (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)

Archer C7 V4, V5  (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)

Archer C9 V3, V4, V5  (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)

Archer C2300 V1  (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)

Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)

Archer C3200 V2  (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)

Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)

 

Helaas is het voor bestaande klanten (op dit moment) NIET mogelijk om over te stappen van een Draytek naar een Huawei setup

Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

p.s. Ik ben geen T-Mobile medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Moderator edit

Heb je een ander modem ontvangen van T-Mobile, kijk dan hier: 

N.B. Het is niet mogelijk om een T-Mobile modem in ‘Bridge modus’ te zetten. Dit betekent dat je jouw eigen modem of router niet achter het T-Mobile kunt plaatsen, maar wel in plaats van.  

 


113 reacties

Fantastische hulp! Gelijk een TPlink C2300 gekocht, even instellen en presto!
Huawei kan terug in de doos.
Dank, dank, dank!


Welke instellingen heb jij gebruikt om de zaak draaiend te krijgen?
Precies de instellingen die bovenaan dit topic staan.
Reputatie 1
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en zie dat het mogelijk is om je eigen modem aan te sluiten.

Mijn vraag is of deze mogelijkheid alleen bestaat met de Huawei modem. Ik stel deze vraag omdat ik een Thuis abonnement heb aangevraagd en bij de aanvraag is mij verteld dat ik een Huawei modem zou krijgen.
Ik heb vandaag de apparatuur binnengekregen en T mobile heeft mij een Zyxel modem gestuurd. Er zit wel een media convertor bij geleverd.
Is het voor mij in deze situatie nu wel of niet mogelijk om een eigen modem aan te sluiten?
Als je glasvezel hebt en een media convertor, dan kun je een andere router aansluiten zoals in dit topic wordt gemeld. Bijzonder dat T mobile opeens Zyxel apparatuur levert.
Reputatie 1
Ok ik begrijp dus dat de mogelijkheid om een eigen router aan te sluiten niet modem afhankelijk is.

Oftewel de modem ((Huawei of Zyxel) is niet nodig, alleen de media convertor is benodigd. Corrigeer mij als ik het fout heb.
Klopt. Maar je moet wel een router kopen die met Vlan kan omgaan. Zie de lijst die op dit topic staat.
Reputatie 1
Ok top! Bedankt.
Hallo allemaal,

Vandaag mijn Huawei glasvezel modem opzij gezet en een TP-Link Archer C2300 ervoor in de plaats gezet. Inmiddels uitstekende Lan en Wifi. Maar dan.........TV heb ik nog niet voor elkaar. Wat gaat hier fout?

Lijkt allemaal goed te staan. Heb je de tv aangesloten op poort 2 of 4? Soms moet je de combinatie modem en tv box nog een keer van de stroom halen voordat je beeld krijgt.
Heb 2 tv's, beneden en boven, vandaar poort 2 en 4. Ik zal straks dan het modem en de tv boxen van het stroom halen.

Alvast bedankt.
Mocht het niet lukken, graag iets meer informatie. Krijg je nog foutmeldingen, etc? We horen het van je straks!
Welnu, het is mij gelukt om vanaf mijn TP-Link Archer C2300 router via een Netgear switch (GS105Ev2) TV en internet over 1 utp kabel naar de woonkamer te krijgen.De configuratie van beide switches is alsvolgt:


Nu wil ik graag op de bovenverdieping ook TV en internet hebben en ook daar heb ik een Netgear switch zoals eerder omschreven. Alleen hoe configureer ik de switch boven?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik gebruik de tv optie niet, dus kan je niet verder helpen. Succes verder.
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag.
Ik stap binnenkort over naar t-moblie glasvezel internet only.
Nu is mijn vraag word bij dit abbo een zyxel modem en mediaconverter geleverd dit in verband met dat ik een eigen router wil gaan plaatsen.dus even voor alle duidelijkheid ik wil de zyxel niet gebruiken.

mvg,
Johannes1
@Johannes1 Hallo! Nieuwe klanten ontvangen inderdaad standaard een Zyxel modem in combinatie met een media converter.
Hallo allemaal.
Met veel belangstelling heb ik dit topic gelezen waarvoor dank.

Het volgende is het geval: vorige week donderdag is er bij ons een stroomstoring geweest. Drie kwartier later vielen onze diensten uit (Internet + TV). Na veel contact met de klantenservice is het nu zover dat volgende week donderdag er een monteur langs komt om de ZYXEL router te vervangen. In de tussentijd is er een monteur langs geweest van KPN en die heeft geconstateerd dat er niets mis is met het binnenkomende signaal (glasvezel). Ik ga er dan ook vanuit dat de converter juist werkt.

Omdat 2 weken zonder diensten erg lang is bracht het mij op het idee die ZYXEL er tussenuit te halen en mijn eigen RT-AC68U (die er eerst achter hing) aan te sluiten. Mede als test of die ZYXEL inderdaad overleden is/was. Alle lampjes brandden trouwens gewoon. Alleen de WAN was rood. Maar goed, ZYXEL er tussenuit:

Uiteraard heb ik alle instellingen overgenomen zoals hier genoemd voor de RT-AC68U. Tevens eerst een reset naar fabrieksinstellingen gedaan om problemen met oude instellingen te voorkomen. Nu geeft de RT-AC68U aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de DHCP server. De TV-BOX geeft dezelfde melding: 'ophalen van Ip-adres is niet gelukt.'

Ik vraag het maar even voor de zekerheid na: er is geen vast ip-adres nodig en ik kan rustig (niet rustig, maar goed. Net overgestapt en dan dit) constateren dat er bij ons binnenshuis geen probleem is, maar dat de storing buiten bij T-Mobile ligt en een andere nieuwe ZYXEL geen oplossing gaat zijn. Toch?

Bij voorbaat al veel dank voor reactie(s).
Als je geen DHCP adres krijgt dan kun je de klantenservice een DHCP release laten doen. Dan wordt je verbinding verbroken en kort daarna weer hersteld. Misschien dat dat een oplossing is. Verder kan ik zo niks bedenken. VLANs allemaal goed staan?
Dank voor je snelle reactie.

Er valt denk ik niet zoveel te releasen. Klantenservice krijgt geen enkel signaal vanaf ons adres. Klantenservice zegt dat het aan de ZYXEL zou liggen. Maar nu ik die zelf vervangen heb door de RT-AC68U is het probleem nog steeds aanwezig. De VLAN poorten staan volgens de instructies hier.




Maar dit is het resultaat:


Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb ook dat mijn asus (rt-Ac88u) router niet werkt alleen dan voor de tv niet, internet werkt super. Heb nog geen hard reset gedaan. Wel alle stroom van de kastjes eruit, glasvezel kast erin daarna laten opstarten en toen mijn asus router erin 

 

Poort 3 en 4 ingesteld op 640 prio 0 

Internet op 300 prio 0

Zelfde instellingen als op de fotos hierboven.

 

@Hidden.nld  enig idee ? :-)

Goedenavond Allen, 

Ik heb mijn oude tplink C9 modem van zolder gehaald om die als vervanging van het Huawei Tmobile modem te gebruiken. 

Nu heb ik alles exact zo gezet zoals gemeld in de openings post. Toch krijg ik geen tv beeld. Internet werkt wel als een trein.

Ik heb trouwens geen imgp snooping optie bij iptv opties staan. Heb poort 3 en 4 ingevuld als iptv. Ik heb de router opnieuw gestart en ook de Tmobile decoder een reset gegeven. Tot nog toe geen resultaat.

Wie heeft een oplossing voor mij?

Ik heb ook nog een tplink Deco M9 set maar die gaf slechter resultaat over de WiFi dan de C9 router. 

 

Hoop dat iemand hier de juiste tip heeft voor mij. 

Greetz Remmy 

Hallo,

Ik ben van XS4All over gestapt naar T-Mobile omdat deze wordt overgenomen door KPN. Als is het een onderdeel van KPN. Nu heb ik zelf een Fritzbox 7590. Internet werkt wel maar zowel mijn dect als anologe telefoon werkt niet. Nu heb ik de Fritzbox met Zyxel verbonden en nu kan ik wel via de Zyxel bellen. Waarom lukt mij dit niet bij de Fritxbox? Al vast bedankt voor de uitleg.

Roberto67

Reputatie 1

Omdat het bij T-mobile bij gebruik van eigen modem de telefoon functie verliest. 

De telefoon zou kunnen werken met een eigen modem met 1 maar en die is…….

Men moet de inlog gegevens vrijgeven, en T-Mobile en bijna alle andere providers doen dit niet met als argument veiligheid.

 

Er moet nog een uitspraak komen in het geval van vrije routerkeuze waar ze tegen in beroep zijn gegaan, en dat duurt effe bij die gasten voordat ze er uit zijn.

 

Hallo,

Ik overweeg sterk om mijn Huawei-router te vervangen door de Mikrotik hAP ac². Heeft iemand toevallig ervaring met dit apparaat, of evt. een recente werkende config?

Alvast bedankt!

Gr,
Tim

Reageer