Beantwoord

Glasvezel verbinding instabiel

  • 30 December 2022
  • 46 reacties
  • 1059 Bekeken

Hallo Allemaal,

Sinds 2 maanden hebben wij Glasvezel 400 Mbit/s op KPN netwerk via T-mobile in Etten-Leur.

Helaas zijn we er totaal niet over te spreken. Sinds het moment van installatie is het netwerk instabiel en valt het geregeld weg.

We hebben via T-mobile de zyxel t-54 modem. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, resets, ander WIFI Mesh netwerk aanmaken, Modem volledig resetten etc. 

 

Als ik kijk naar m'n ping gaat deze van 30ms naar 1300ms en alles ertussen. het is onmogelijk om te gamen, IPTV te kijken en een veel belangrijker punt, te werken.  We gebruiken, zoals heel Nederland tegenwoordig, veel WIFI. Het meeste in huis is al geoptimaliseerd voor WIFI-6, dus daar kan ik ook weinig aan verbeteren.

 

Ik heb al telefonisch contact gehad met T-mobile, maar kom hier geen steek verder. Ik heb contract wil laten ontbinden vanwege het niet leveren van de betaalde/gevraagde service wil ik het nogmaals via deze weg proberen.

 

Ik heb sterk het idee dat er iets mis is met de glasvezel verbinden. Via het koperen netwerk had ik werkelijk nooit een probleem en een gruwelijk constante ping. Daarnaast had ik het abonnement van mijn oude provider nog op het koperen netwerk, en als ik deze weer gebruikte waren alle haperingen etc. gelijk verdwenen. 

 

 

Eigenlijk wil ik gewoon terug naar het koperen netwerk totdat er is vastgesteld wat het probleem is.

 

icon

Beste antwoord door WoutervanderHorst 2 January 2023, 15:37

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @WoutervanderHorst, fijn dat je zoveel informatie kon plaatsen, dat is handig! Begrijp ik het goed dat je instabiliteit ervaart via de Wifi of ook via het kabelinternet? Is de Wifi dichtbij het modem wel sterk? Daarnaast: heb je zelf nog een switch, router of modem aangesloten of maak je nu rechtstreeks via het Zyxel modem gebruik van de glasvezelverbinding? De verbinding is dus alleen erg instabiel en valt dus niet in zijn geheel weg?

Geen zorgen, dit is absoluut op te lossen! 😃

Hi,
 

Het probleem doet zich zowel bedraad als via WIFI voor.

Op het koperen netwerk had ik hier nooit last van, dus dat zegt mij dat het of in het modem of netwerk (lees; glasvezel) moet zitten. Ik heb het idee dat het wel met de dag instabieler word. 
 

Ik heb nog een router boven staan die als repeater dient. Ook al eens losgekoppeld en maakt geen verschil. Ik gebruik nu het modem/router van Tmobile.

Reputatie 7

Hi @WoutervanderHorst, merci voor deze aanvulling! Ik help je hier graag verder bij, want je hoort probleemloos van jouw verbinding te genieten. Om ervoor te zorgen dat alles weer als een tierelier gaat werken, heb ik onze monteursservice Guidion aangestuurd. Je ontvangt zo dan ook een sms/e-mail met daarin onze afspraaktool. Laat je het hier weten of je van deze problemen af bent na het monteursbezoek? Ik hoor het graag. 

Hi Lisa,

Fijn om te horen dat het serieus word genomen, ik zie de sms graag verschijnen. Gisteravond was het zo erg dat ik via m'n hotspot op de Iphone naar Netflix heb gekeken. Daarnaast was het deze ochtend weer prima en zojuist weer niks waard.

 

 

Reputatie 7

Hi @WoutervanderHorst, heel graag gedaan! Het is zeker niet de bedoeling dat je alleen met een hotspot een goede verbinding hebt, dus de monteur gaat hiermee aan de slag. Tot die tijd wil ik je verblijden met een Unlimited Data voucher, zodat het niet van jouw eigen data af gaat. In een privébericht heb ik je zojuist van een code voorzien die je kunt gebruiken. Hopelijk ervaar je op deze manier zo min mogelijk hinder. 

Heb een afspraak voor donderdagmorgen ingepland en de voucher is al in gebruik!

 

Hartelijk dank!

Reputatie 7

Perfect @WoutervanderHorst! 😁 Maak er een mooie avond van en ik wacht met smart af tot donderdag. 

Helaas net gebeld door de monteur. Afspraak van morgen kan niet door gaan. Er was nog één optie, maar dan moet ik werken (een afspraak die niet verzet kan worden). Beetje vervelend dit, had speciaal een aantal.uren vrij genomen morgen.

We zitten wederom zonder internet thuis (ik krijg zelfs m'n wifi lampen niet meer aan nu) en nu kan de monteur pas de 17e langs komen. Wat mij betreft gaan we weer over op het koperen netwerk, want dit kan zo niet langer. 

Ik probeer vriendelijk te blijven, maar het word nu wel lastig 🙂.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @WoutervanderHorst, mijn oprechte excuses! Het kan gebeuren dat de monteur uitvalt, maar Guidion dient dan uiteraard sneller dan de 17e langs te komen. Ik heb dit direct intern gedeeld en de juiste persoon aan de mouw getrokken. Ik ga er vanuit dat Guidion snel contact met je opneemt voor een eerdere afspraak!

Hi @WoutervanderHorst, mijn oprechte excuses! Het kan gebeuren dat de monteur uitvalt, maar Guidion dient dan uiteraard sneller dan de 17e langs te komen. Ik heb dit direct intern gedeeld en de juiste persoon aan de mouw getrokken. Ik ga er vanuit dat Guidion snel contact met je opneemt voor een eerdere afspraak!

Ze komen nu komende woensdag langs. Helaas is het nog steeds helemaal niks met het internet en is de bundel inmiddels op.

Als er woensdag niks uit komt stap ik over. Ik heb al contact opgenomen met KPN.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @WoutervanderHorst, dit is ook zeker niet de situatie die wij je toewensen! Jammer genoeg is de afspraak met Guidion niet nog verder naar voren te halen. Wél kan ik iets aan je data bundel doen en daarom stuur ik je snel via een privébericht toe hoe je jouw abonnement gratis naar onbeperkt kan opwaarderen. 

Hopelijk kan ik je hiermee nog uit de brand helpen!

De monteur is geweest. De instellingen en aansluitingen in mijn huis zijn allemaal OK. Hier valt niets geks op aan te merken. Er zou een poort switch aangevraagd worden werd mij verteld. De monteur verwacht dat dat het euvel zou moeten verhelpen.

 

Ik hoop het; want het is weer erg slecht. We kunnen streamen op dit moment, maar meer ook echt niet. onze telefoons verkiezen elke keer 5G boven WiFi, wat ik wel snap…

 

Erg jammer, ik betaal voor iets waar ik tot nu toe nog amper tot geen gebruik van heb kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +5

Bedankt voor deze update @WoutervanderHorst! Ik snap helemaal dat je dit het liefst zo snel mogelijk opgelost ziet, dat wil ik ook. Ik zie inderdaad dat de monteur de technische dienst gisteren heeft aangestuurd met zijn bevindingen. Weet dat we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Ontzettend bedankt voor je geduld!

Wederom géén internet. Heb m'n laptop direct aan de modem gehangen en de ping knalt naar 1600ms. 

Zet mij maar weer om naar het kopere netwerk. Dat was tenminste wel betrouwbaar. Al zat ik toen bij KPN.…

 

Als dit komende week niet is opgelost stap ik over. Gezien de betaalde dienst niet word geleverd is dit geen moeilijk verhaal.

Reputatie 7

Hi @WoutervanderHorst, mijn collega’s van de technische dienst gaat dit zo snel mogelijk verder oppakken! Zojuist heb ik je van een extra Unlimited Data voucher voorzien. Weet dat we er alles aan gaan doen om jou definitief probleemvrij te krijgen. Excuses voor het ongemak! 

Via welke weg ontvang ik een update of de switch is gedaan? 

Reputatie 7

Hi @WoutervanderHorst, die deel ik hier graag met je! Ik zie namelijk dat het onderzoek vandaag is stopgezet met het volgende. Mijn collega heeft jouw verbinding gecheckt en heeft geconstateerd dat de lijn stabiel is. Ook zegt hij dat wifi niets te maken heeft met de poort op de wijkcentrale, dus een poortswitch haalt jammer genoeg niks uit. Je hebt Devolo powerline adapters in huis en als deze ook wifi uitzenden, dan concurreren ze met de wifi van ons modem. We willen niets liever dan dat je probleemvrij bent, dus stelt mijn collega voor dat het het beste is om de eventuele wifi-functionaliteit van de Devolo's uit te schakelen en om bij ons 1-2 wifipunten af te nemen. Kun je hiermee uit de voeten? 💪

Hi lisa,

Ik had ook gemeld bij Guidion, deze gebruik ik alleen voor ethernet en alleen op mijn Xbox. 

Ik gebruik een router als access point (zoals gemeld) en die staat direct in contact met het modem van T-mobile.

Daarnaast valt mijn internet bedraad oom compleet weg. Zodra ik merk dat de wifi uit valt/zwak word, loop in naar de meterkast en prik mijn laptop direct achter in het modem om te checken of dit dan ook nog het geval is. Ik zie dat de ping dan nog steeds gigantisch hoog is en de verbinding ver van stabiel is.

 

Dus, als ik het zo hoor blijft er maar een ding over en dat is het modem. Ik hoor graag.

 

Mochten jullie deze niet willen vervangen of uit het zeer beknopte onderzoek concluderen dat het niet aan de provider (lees; T-Mobile) ligt. Dan zou ik graag mijn contract ontbinden en overstappen naar KNP. Deze hebben mij zojuist telefonisch bevestigd dat ze een stabiele connectie kunnen garanderen.

 

 

Overigens heb ik letterlijk nooit wat aan mijn netwerk veranderd. Dus ik vind dit een beetje frappant. 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @WoutervanderHorst, ik heb het idee dat de technische dienst zich gefocused heeft op de Wifi, alleen lijkt dat mij in jouw geval niet terecht. Daarom ga ik het modem voor je om laten wisselen en je ontvangt snel een vervangend model. 

Omdat je aangeeft dat de bekabelde verbinding op het modem zelf slecht is zal dit niet snel aan je router liggen, maar mocht je toch nog problemen ervaren met het nieuwe modem dan raad ik je graag om, bij wijze van test, je router ertussenuit te halen.

Ik hoop erg dat voor je dat je met het nieuwe modem beterschap merkt, daar ik ga voor duimen! 

Fijn om te horen dat er actie word ondernomen. Ik heb gisteren alle Devolo adapters en router verwijderd zodat alleen de T-Mobile modem internet verzorgt. Helaas lijkt dit geen verschil te maken. Wie weet is het toch het modem, ik hoop het van harte.

Nieuwe modem geïnstalleerd sinds woensdag. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen heb ik alle andere Mesh, Devolo en router weg gehaald.

 

Na wat instellingen aanpassen werkt het modem naar behoren. Helaas nog steeds het probleem van zakkende snelheden rond de middag en avond.

Vanmorgen (08:00) was de verbinding perfect en werkte alles op volle snelheid. Nu in de middag (13:00) zit ik weer met 10mbit per seconde. 

Xbox deed het vanmorgen perfect op WLAN en nu zit ik al weer een kwartier naar een draaiend rondje te staren.

Ook al ik m'n laptop direct in plug op de modem zie ik een lage snelheid en hoge ping. Dit is overigens in de ochtend weg OK.

 

Ben er wel klaar mee.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @WoutervanderHorst, ik wil dit graag voor je oplossen. Om toch een beter beeld te krijgen van de snelheden, wil ik je toch vragen om een aantal testen te doen. Kan je deze testen uitvoeren op het tijdstip dat de snelheid het laagst is? 

 

Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
  • Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
  • De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken - Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft. Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Ik hoop door middel van deze testen een beter beeld te krijgen van de situatie. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je oplossen. Weet dat ik voor je klaar sta! Alvast bedankt voor de moeite.

Even een update:

Sinds ongeveer 3 weken nu een nieuw modem in gebruik vanuit T-mobile. Ik heb bij installatie alles omtrent repeaters etc. uit mijn huis verwijderd om een juiste 0-meting te krijgen.

vanaf het begin was de verbinding veel stabieler en konden we weer lekker flixen, thuiswerken etc.

Nu 3 weken later en langzaam lijkt de verbinding weer in te kakken. In de avond (zoals nu) is het echt drama. om dit topic te openen heb ik een keer of 6 op F5 moeten drukken voordat het uiteindelijk wilde laden.

Het ene moment heb ik met de speedtest +300mbit en het volgende moment wil de speedtest niet eens opstarten.

Ik vind het fantastisch dat ik al deze metingen etc. moet uitvoeren om T-mobile te overtuigen dat er gewoonweg iets 'niet klopt’. Wat er niet klopt….ik heb werkelijk geen idee. maar gezien alle mobiele devices en bekabelde er last van hebben weet ik inmiddels een ding zeker. Het heeft nooit aan de repeater en/of Devolo apparatuur gelegen. Daarnaast heb ik deze apparatuur al meer dan 2 jaar en heeft het voor het overstappen nooit problemen gehad.

Of het aan T-mobile ligt, geen flauw idee. Ik weet alleen dat ik via DSL geen problemen had. 

 

Jongens, ik ben het beu. Ik koop met alle liefde en plezier m'n contract af en ga het bij KPN of een ander proberen. 

 

Ik heb een drukke baan, mijn vrouw werkt op de IC, wij hebben hier gewoonweg geen tijd voor. Als consument ga je en mag je er van uit gaan dat dingen gewoonweg werken. Dat er een keer een storing is of iets gaat niet 100% naar verwachting...geen enkel probleem, doe ik niet moeilijk over. 

 

Jullie zijn van harte welkom om hier een weekje te komen bivakeren en zien dat er in de avond amper internet snelheid over is. Ik zou willen dat het constant wel of constant niet was. Dan was er tenminste meer duidelijkheid. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @WoutervanderHorst, bedankt voor het op de hoogte houden van de situatie. Ik heb gelijk een lijnmeting gedaan, ik zie een te hoge demping op het ONT. Hiervoor heb ik een verzoek ingedient om een monteur te laten komen. Je ontvangt hier bericht over om een, indien nodig, afspraak in te plannen! Hopelijk kan de monteur dit euvel verhelpen. 

Hey @WoutervanderHorst, bedankt voor het op de hoogte houden van de situatie. Ik heb gelijk een lijnmeting gedaan, ik zie een te hoge demping op het ONT. Hiervoor heb ik een verzoek ingedient om een monteur te laten komen. Je ontvangt hier bericht over om een afspraak in te plannen! Hopelijk kan de monteur dit euvel verhelpen. 

Hi Tommie,

Oke ik wacht het af. kan je mij vetellen wat dit precies is? Puur uit nieuwsgierigheid.

o gek dat het vooral in de avond/namiddag compleet inkakt en overdag gewoon prima werkt. 

Reageer