Beantwoord

Glasvezelinternet aansluiten op Asus RT-68U

  • 6 October 2019
  • 37 reacties
  • 8980 Bekeken


Toon eerste reactie

37 reacties

Reputatie 7

Hoi @JvdH68,

 

Sommige modem/routers hebben een vinkje met ‘speedaccelerator'. Mogelijk dat deze door een feedback van het één of het ander uitgaat. Is het mogelijk om in het menu van de Asus hier iets over te vinden?

 

Wat mij verder opvalt is dat je aangeeft dat de Zyxel ook de 1000 Mbps niet haalde. Hier kunnen  we natuurlijk wel service op verlenen en op zoek gaan naar de oorzaak. Kun je nog eens testen met de Zyxel ertussen? Als je slechts één PC/laptop bekabeld aansluit en dan een speedtest uitvoert (via de app, niet via een browser), wat haal je dan? Kun je ook de dipswitches (3,4 of 1,6) aanpassen en testen? Ik ben heel benieuwd wat dit voor resultaten oplevert!

@Doornekamp33 Ik ben nieuw hier op het forum en ben momenteel gebruiker van Ziggo internet met het modem in bridge.

Daarachter heb ik meerdere Asus.rt-ac88u draaien voor de WiFi in huis. Alle Asus hardware draait op de Merlin software en ben zeer tevreden over de prestaties van deze componenten.  Nu heb ik 1000mbit glasvezel besteld en wil eigenlijk exact dezelfde configuratie houden en voor zover ik lees kan ik dus zonder tussenkomst van de door Tmobile geleverde router direct mijn Asus aansluiten op de mediaconverter, is dat daadwerkelijk zo?

En zo ja, kan ik dat gelijk tijdens de installatie zo laten instellen door de monteur?

Hoor graag,  Groet Arie

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ackuijt 

Je kan de Zyxel achteraf weghalen en de Asus aansluiten op de mediaconverter.

De monteur zal de Asus niet zelf instellen, maar dit is heel eenvoudig en je hoeft alleen VLAN 300 in te stellen.

Met een eigen router aangesloten werkt VoIP van T-Mobile helaas niet.

@Waqqas Bedankt, ik hou voor het bellen en TV signaal mijn Ziggo "in de lucht" Dus de glasvezel wordt puur en alleen internet. 

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de glasvezel pingtijden ten opzichte van Ziggo.

Het is nu helemaal gelukt en het werkt nu, waarvoor dank. Ik had bovenstaande settings al een keer gevonden en toegepast, maar toen werkte het op een een of andere manier niet.
Ook VPN werkt op de router, helaas is de snelheid nu een stuk lager. Via WIFI nog maar max 27mb van de +450 die ik normaal heb.
Ik ga rondneuzen of daar nog specifieke settings voor zijn
Gebruik je de standaard asus firmware of de merlin, de merlin heeft wat meer mogelijkheden dan de standaard firmware.
@Doornekamp33 Ik gebruik nog de standaard firmware van ASUS. Die van merlin ben ik tegengekomen en had ik gedownload. Ik durfde deze nog niet te gebruiken, Ik zal het eens nader onderzoeken, ik zag inderdaad dat er meer instellingsmogelijkheden zijn. Alleen nog uitzoeken welke 🙂
Reputatie 7

Graag zien we de speedtesten tegemoet @JvdH68 , alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite! 

Reputatie 2

Vandaag toch weer eens geprobeerd om mijn Asus RT-AX88U direct aan te sluiten zonder de Zyxel.
Dit vooral omdat ik het ergens zonde vind dat er twee routers aan staan.

Ik heb het nu wel draaiende maar merk dat mijn download snelheid erg traag is geworden.
Nu was de snelheid de laatste tijd al minder. Waar ik eerder ruim 900Mpps zat ik de laatste tijd maar (net)  rond de 700Mbps  (toch zo'n 30% minder dan ik zou moeten krijgen.).
Spijtig haal ik met de huidige opstelling maar 500Mbps :-(
Dat is toch wel een groot verschil
Zou mooi zijn als het toch minimaal weer rond die 700Mbps kom liefst natuurlijk de snelheid die ik zou mogen verwachten met mijn abo.
Fijne oudejaarsdag en later een heel goed begin van 2022

Reputatie 7
Badge +3

@JvdH68 

Een tijd terug ook mijn RT-AC68U uit het systeem gehaald, omdat deze gewoonweg de max niet haalde. Reden was dat als ik een speedtest deed, de processor omhoog schoot naar 100% en de snelheid steeds lager werd. 

Denk dat je langzamerhand tegen de limit aanloopt als jet het hebt over throughput en max processor kracht. De bottleneck is dus de processor in de Asus waar je tegenaan bent gelopen, gezien mijn ervaring.

Reputatie 2

@JvdH68

Een tijd terug ook mijn RT-AC68U uit het systeem gehaald, omdat deze gewoonweg de max niet haalde. Reden was dat als ik een speedtest deed, de processor omhoog schoot naar 100% en de snelheid steeds lager werd. 

Denk dat je langzamerhand tegen de limit aanloopt als jet het hebt over throughput en max processor kracht. De bottleneck is dus de processor in de Asus waar je tegenaan bent gelopen, gezien mijn ervaring.


De Asus RT-AX88U is toch niet de minste router ook niet wat betreft de processor.
Denk zelf dat er een ander/instelling probleem is.
Mijn zoon heeft de RT-AX86U, die haalt zelfs hogere snelheden als hij het Zyxel modem er tussen weg haalt.  Het verschil tussen de AX88U en de AX86U  is wat rekenkracht niet zo heel groot.


 

Speedaccelerator kan ik zo niet vinden 

Die vind je op http://192.168.1.1/Tools_Sysinfo.asp

Bij ASUS heet dat “HW Acceleration”.

Voor optimale snelheid moeten “Runner” en “Flow Cache” beide enabled zijn, denk ik?

Reageer