Beantwoord

Glasvezelinternet aansluiten op Asus RT-68U

  • 6 October 2019
  • 37 reacties
  • 8889 Bekeken

Het is mij een aantal jaar geleden wel gelukt om mijn TP Link router zonder tussenkomst van de Drytec op het glasvezelnetwerk aan te sluiten. Ik krijg het maar niet voor elkaar om de Asus RT-68U op het glasvezelinternet aan te sluiten.

Ik heb geen idee hoe en waar ik op de ASUS router de juiste WAN instellingen moet zetten en op het forum kan ik "voor zover ik kan zien" niet de juiste instellingen vinden. De reden dat ik wil overstappen op de ASUS router is dat deze router gebruikte maakt van "openVPN" en dat kan de router van TPLink helaas niet.
Is er iemand die mij daarbij kan helpen?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 October 2019, 10:04

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Beste @heinzdekat

Ik heb dezelfde router. Ik denk dat er een conflict is met lokale IP adressen, mogelijk zit de ASUS in dezelfde lokale range als de DrayTek, 192.168.1.x

Kies bij WAN Settings gewoon standaard alles automatisch.

Kies bij LAN Settings echter een ander IP adres! Ik weet niet wat de Draytek uitgeeft maar je zou bijvoorbeeld 192.168.5.1 kunnen kiezen, die wordt zelden als standaard gebruikt. Zie LAN IP tabblad bij LAN Settings. In het DHCP Server tabblad even controleren of de IP pool aangepast wordt naar 192.168.5.2 t/m 192.168.5.254

Kijk maar eens of het zo gaat werken.

N.B. Als je in de Asus menu "Network Map" kiest zou je bij Internet status het door de Draytek toegewezen IP adres moeten zien.

Groet, Folkert
Beste Folkert
Heel erg bedankt voor de snelle reactie :-)
Ik zal het zodadelijk nog eens proberen. Om het moment hebben de kinderen het internet nodig voor hun school.
Ik heb de instellingen op de router toegepast, maar kon ik geen verbinding met het internet krijgen. Het kan zijn dat eerdere aanpassingen op de router daarvan de oorzaak zijn. Ik heb de router gereset en zal het vanavond nog eens proberen.

Ik hoef maw, los van de aanpassing van het IP adres, geen verdere aanpassingen te doen?
Ik zie inderdaad in het DHCP Server tabblad 192.168.5.2 t/m 192.168.5.254 staan
Groet
Roland
Reputatie 7
Badge +3
Beste Roland,

Behalve de aanpassing van het ASUS IP adres hoef je niets te doen.
Kijk als eerste bij de Internet Status, ik voeg even mijn status erbij maar bij jou moet daar een IP adres staan dat de ASUS van de Draytek gekregen heeft, iets als 192.168.0.x of 192.168.1.x

Zelf zit ik bij een kabelmaatschappij en staat mijn modem in bridge mode, vandaar dat ik mijn "buiten" IP adres zie. Bij T-Mobile is de bridge optie er niet.

Groet, Folkert

Waarschijnlijk om dat het om glasvezel gaat, is het minder eenvoudig. Ik krijg de melding dat de DHCP van mijn ISP niet correct werkt.
Bij de huidige router Archer C7 zie ik deze waarden, maar die kan ik niet kwijt (vinden waar) in de ASUS
IP Address:31.20.xXX Dynamic IP
Subnet Mask:255.2xXXX
Default Gateway:31.20.XX
DNS Server:8.8.8.8 , 8.8.4.4
I
Reputatie 7
@heinzdekat
vaak is deze bij iptv te vinden.
je moet dan bij internet vlan300 opgeven.

voor welk doel gebruik je openvpn ?
@Hidden.nld Dank voor het meedenken. Ik maak oa gebruik van IPTV van Rapid en wil ik niet elke keer VPN op elk apparaat opstarten.
Ik zal proberen om de vlan in te stellen en kijken of dat de oplossing is. Ik kan dat pas in geloop van de week doen ivm huiswerk van de kinderen.
Ik lees wat ruis op de lijn, je wilt geen gebruik maken van de T-Mobile router lees ik, terwijl ik uit de antwoorden opmaak dat men er vanuit gaat dat je hem wel gebruikt.
Reputatie 7
Badge +3
@Doornekamp33 Je hebt gelijk, ik las er overheen dat TS zijn Asus direct op de media converter wil aansluiten. Het wijzigen van de lokale IP adressen is in dat geval niet nodig.

Ik heb hier geen ervaring mee dus ik laat antwoorden aan anderen over. Blijkbaar kijkt TS geen TV via T-Mobile maar gebruikt hij (illegaal) IPTV en wil hij daarom permanent een VPN actief hebben. De ASUS zou dat inderdaad moeten kunnen.
Kan gebeuren, ikzelf heb met vervangen ook geen ervaring, lees alleen dat een Asus nogal lastig is als vervanger, ik zal mijn asus ook niet als enige router gaan inzetten, draai nu Nat achter Nat en dat gaat prima bij mij, lekker telefoon en tv via de huawei en Internet via de Asus RT87ac met een perfecte wifi, hele huis dekking vanaf 1 punt, en op een klein plekje na ook de 5Ghz compleet dekkend op de 3 verdiepingen.

Of de iptv legaal is, er zijn legale aanbieders te vinden, of deze legaal is of niet laat ik in het midden, maar via Kodi klinkt als grijs gebied.🙄
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb mijn Asus RT-68U als enige router achter mijn kabelmodem (bridge mode) en die draait heel stabiel.
Wifi is inderdaad erg goed en met houten vloeren heb ik ook 5 GHz op 3 verdiepingen.

NAT achter NAT is geen probleem al zegt men dat het wat vertraging kan opleveren.
Ergens op de community staat een truc om de 2e router in de DMZ van de eerste te zetten omdat bridge mode niet mogelijk is.
Ach trager, valt mee, de ping is 9ms, zonder 7ms, maar de Asus is zoveel beter dat het niet opvalt, sterker nog het lijkt sneller.

Alleen de Lan-->Wan snelheid blijft achter, 100 full duplex ipv 1Gb, hoop dat dit met de Zyxel straks beter gaat, als ze nummer weergave oplossen, ik zit te dubben om een fritz te nemen en beide routers met vaste telefonie er uit gooi.
Reputatie 7
als je al het verkeer over vpn gooit gaat het ten koste van je internet snelheid.
@Hidden.nld Ik houd volgens mij meer dan 100 mb over, maar dat moet ik nog meten (als ik de ASUS doorlus met mijn huidige TPLink. Ik laat het je weten 🙂
@Doornekamp33 Het is mij gelukt de TPLink router werkend te krijgen zonder de Drytec van T-Mobile en anders luk ik hem wel door. Ik heb overigens volgens mij een legale versie van IPTV.
Allen bedankt voor zover.
Tp-link is ook makkelijker dan een Asus, daar kun je meer mee en kunnen er meer dingen dwars zitten, maar welke durf ik niet te zeggen, heb me er niet genoeg in verdiept.
Maar de aanhouder wint.😉
Reputatie 7
Badge +3
@heinzdekat

De ASUS aansluiten direct op de mediaconverter gaat prima hier, al tijden terug eens uitgelegd.
Zoals @Hidden.nld ook al aangeeft, je VLAN op de IPTV tab instellen op 300 en op apply drukken en het werkt. De 640 kan je gewoon weglaten in jouw geval, de rest leeg laten en niets invullen.
Net nog geprobeerd, werkt nog steerds out of the box.



En om te zorgen dat je ook de volle snelheid haalt met je ASUS (>200Mb), moet je nog even je onder LAN je NAT acceleration op AUTO zetten.


Hopelijk ben je hiermee geholpen.
Het is nu helemaal gelukt en het werkt nu, waarvoor dank. Ik had bovenstaande settings al een keer gevonden en toegepast, maar toen werkte het op een een of andere manier niet.
Ook VPN werkt op de router, helaas is de snelheid nu een stuk lager. Via WIFI nog maar max 27mb van de +450 die ik normaal heb.
Ik ga rondneuzen of daar nog specifieke settings voor zijn
Gebruik je de standaard asus firmware of de merlin, de merlin heeft wat meer mogelijkheden dan de standaard firmware.
@Doornekamp33 Ik gebruik nog de standaard firmware van ASUS. Die van merlin ben ik tegengekomen en had ik gedownload. Ik durfde deze nog niet te gebruiken, Ik zal het eens nader onderzoeken, ik zag inderdaad dat er meer instellingsmogelijkheden zijn. Alleen nog uitzoeken welke 🙂
Ik draai al een aantal jaren de Merlin firmware, ik heb in het begin de gewone gehad maar de Merlin is stabieler en de wifi werd beter is mijn ervaring geweest, ondertussen heeft Asus zelf natuurlijk ook niet stil gezeten maar blijf toch bij de Merlin.

Merlin is wel met goedkeuring van Asus, dus geen vage derderangs firmware en je kan altijd terug naar de Asus firmware.

@Doornekamp33 Ik ben nieuw hier op het forum en ben momenteel gebruiker van Ziggo internet met het modem in bridge.

Daarachter heb ik meerdere Asus.rt-ac88u draaien voor de WiFi in huis. Alle Asus hardware draait op de Merlin software en ben zeer tevreden over de prestaties van deze componenten.  Nu heb ik 1000mbit glasvezel besteld en wil eigenlijk exact dezelfde configuratie houden en voor zover ik lees kan ik dus zonder tussenkomst van de door Tmobile geleverde router direct mijn Asus aansluiten op de mediaconverter, is dat daadwerkelijk zo?

En zo ja, kan ik dat gelijk tijdens de installatie zo laten instellen door de monteur?

Hoor graag,  Groet Arie

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ackuijt 

Je kan de Zyxel achteraf weghalen en de Asus aansluiten op de mediaconverter.

De monteur zal de Asus niet zelf instellen, maar dit is heel eenvoudig en je hoeft alleen VLAN 300 in te stellen.

Met een eigen router aangesloten werkt VoIP van T-Mobile helaas niet.

@Waqqas Bedankt, ik hou voor het bellen en TV signaal mijn Ziggo "in de lucht" Dus de glasvezel wordt puur en alleen internet. 

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de glasvezel pingtijden ten opzichte van Ziggo.

Reputatie 2

Vandaag toch weer eens geprobeerd om mijn Asus RT-AX88U direct aan te sluiten zonder de Zyxel.
Dit vooral omdat ik het ergens zonde vind dat er twee routers aan staan.

Ik heb het nu wel draaiende maar merk dat mijn download snelheid erg traag is geworden.
Nu was de snelheid de laatste tijd al minder. Waar ik eerder ruim 900Mpps zat ik de laatste tijd maar (net)  rond de 700Mbps  (toch zo'n 30% minder dan ik zou moeten krijgen.).
Spijtig haal ik met de huidige opstelling maar 500Mbps :-(
Dat is toch wel een groot verschil
Zou mooi zijn als het toch minimaal weer rond die 700Mbps kom liefst natuurlijk de snelheid die ik zou mogen verwachten met mijn abo.
Fijne oudejaarsdag en later een heel goed begin van 2022

Reputatie 7
Badge +3

@JvdH68 

Een tijd terug ook mijn RT-AC68U uit het systeem gehaald, omdat deze gewoonweg de max niet haalde. Reden was dat als ik een speedtest deed, de processor omhoog schoot naar 100% en de snelheid steeds lager werd. 

Denk dat je langzamerhand tegen de limit aanloopt als jet het hebt over throughput en max processor kracht. De bottleneck is dus de processor in de Asus waar je tegenaan bent gelopen, gezien mijn ervaring.

Reageer