Beantwoord

Glasvezelinternet aansluiten op Asus RT-68U

  • 6 October 2019
  • 37 reacties
  • 8891 Bekeken

Het is mij een aantal jaar geleden wel gelukt om mijn TP Link router zonder tussenkomst van de Drytec op het glasvezelnetwerk aan te sluiten. Ik krijg het maar niet voor elkaar om de Asus RT-68U op het glasvezelinternet aan te sluiten.

Ik heb geen idee hoe en waar ik op de ASUS router de juiste WAN instellingen moet zetten en op het forum kan ik "voor zover ik kan zien" niet de juiste instellingen vinden. De reden dat ik wil overstappen op de ASUS router is dat deze router gebruikte maakt van "openVPN" en dat kan de router van TPLink helaas niet.
Is er iemand die mij daarbij kan helpen?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 October 2019, 10:04

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 2

@JvdH68

Een tijd terug ook mijn RT-AC68U uit het systeem gehaald, omdat deze gewoonweg de max niet haalde. Reden was dat als ik een speedtest deed, de processor omhoog schoot naar 100% en de snelheid steeds lager werd. 

Denk dat je langzamerhand tegen de limit aanloopt als jet het hebt over throughput en max processor kracht. De bottleneck is dus de processor in de Asus waar je tegenaan bent gelopen, gezien mijn ervaring.


De Asus RT-AX88U is toch niet de minste router ook niet wat betreft de processor.
Denk zelf dat er een ander/instelling probleem is.
Mijn zoon heeft de RT-AX86U, die haalt zelfs hogere snelheden als hij het Zyxel modem er tussen weg haalt.  Het verschil tussen de AX88U en de AX86U  is wat rekenkracht niet zo heel groot.


 

Reputatie 2

Inmiddels weer even verder.  Met behulp van mijn zoon nog een tijd bezig geweest.
De ASUS opnieuw instellen, de ASUS helemaal terug naar de fabrieksinstellingen, de kabels omgewisseld. De huawei mediaconverter opnieuw opgestart.  Na dit laatste had ik in ene wel de snelheden die ik zou mogen verwachten. rond 950Mbps. 
Mijn AiMesh punt weer verbonden en getest. Nog steeds prima snelheden.
(De RT-AX88U kan dit ook prima aan zonder dat de processor echt omhoog schiet, dit toch even voor de zekerheid gecontroleerd) 
Waarom het in ene wel werkte?…Welke resset of welke instelling? dat weten we niet precies, maar het werkte.
Spijtig nu een paar dagen verder zit ik met de download snelheden weer rond de 500Mbps
Geen idee waarom, de router herstart, de huawei herstart?
Maar geen van deze heeft effect. Ook gekeken op  verschillende verschillende tijden op de dag en nacht maar daar ook geen verschil in te vinden.
Mijn gevoel zegt dat het toch aan mijn lijn licht. Vooral ook omdat ik met de Zyxel ook niet de 900Mbps haalde.

@JvdH68

Denk dat je langzamerhand tegen de limit aanloopt als jet het hebt over throughput en max processor kracht. De bottleneck is dus de processor in de Asus waar je tegenaan bent gelopen, gezien mijn ervaring.

Mijn ASUS RT-AC86U router kan (bedraad) > 900/900 aan, dus dan moet die AX88U dat zeker kunnen.

Is er misschien recent door iemand een instelling in de ASUS router veranderd waardoor de hardwareversnelling niet meer actief is? Dan vallen de snelheden inderdaad behoorlijk terug.

Reputatie 2

 

@JvdH68

Denk dat je langzamerhand tegen de limit aanloopt als jet het hebt over throughput en max processor kracht. De bottleneck is dus de processor in de Asus waar je tegenaan bent gelopen, gezien mijn ervaring.

Mijn ASUS RT-AC86U router kan (bedraad) > 900/900 aan, dus dan moet die AX88U dat zeker kunnen.

Is er misschien recent door iemand een instelling in de ASUS router veranderd waardoor de hardwareversnelling niet meer actief is? Dan vallen de snelheden inderdaad behoorlijk terug.

Nee niets veranderd.   Heb de Zyxel er tussen uit gehaald na nodige “gestoei” het voor elkaar gekregen dat deze goed draaide (beter zelfs dan wat ik de laatste tijd met de Zyxel er tussen had).
En vreemde is, een paar dagen later haalt hij toch weer niet de snelheden. In de tussen tijd niets veranderd. (wat men wel zegt hier, “schiet mij maar lek” ;-) )

 

Reputatie 7

Hoi @JvdH68,

 

Sommige modem/routers hebben een vinkje met ‘speedaccelerator'. Mogelijk dat deze door een feedback van het één of het ander uitgaat. Is het mogelijk om in het menu van de Asus hier iets over te vinden?

 

Wat mij verder opvalt is dat je aangeeft dat de Zyxel ook de 1000 Mbps niet haalde. Hier kunnen  we natuurlijk wel service op verlenen en op zoek gaan naar de oorzaak. Kun je nog eens testen met de Zyxel ertussen? Als je slechts één PC/laptop bekabeld aansluit en dan een speedtest uitvoert (via de app, niet via een browser), wat haal je dan? Kun je ook de dipswitches (3,4 of 1,6) aanpassen en testen? Ik ben heel benieuwd wat dit voor resultaten oplevert!

Reputatie 2

Hoi @JvdH68,

 

Sommige modem/routers hebben een vinkje met ‘speedaccelerator'. Mogelijk dat deze door een feedback van het één of het ander uitgaat. Is het mogelijk om in het menu van de Asus hier iets over te vinden?

 

Wat mij verder opvalt is dat je aangeeft dat de Zyxel ook de 1000 Mbps niet haalde. Hier kunnen  we natuurlijk wel service op verlenen en op zoek gaan naar de oorzaak. Kun je nog eens testen met de Zyxel ertussen? Als je slechts één PC/laptop bekabeld aansluit en dan een speedtest uitvoert (via de app, niet via een browser), wat haal je dan? Kun je ook de dipswitches (3,4 of 1,6) aanpassen en testen? Ik ben heel benieuwd wat dit voor resultaten oplevert!

Speedaccelerator kan ik zo niet vinden  Wel QoS ( Quality of Service )  welke zou zorgen voor de juiste, meest ideale bandbreedte voor wat je doet (Games, Streaming etc).
Als ik deze aan zet merk ik dat verbinding eerder minder snel wordt dan beter.

Zal de Zyxel weer eens aansluiten en testen.
De Asus heeft in het modem (menu) zelf de speedtest zitten. Dus als ik dan een speedtest doe dan is deze altijd meest optimaal. (dat wil zeggen gelijk tussen modem en internet en geen vertraging van een kabel of wifi) 
Met deze speedtest met de Zyxel er tussen had ik bij eerste aansluiting snelheden van 930Mbps.
Ik merkte de laatste tijd dat ik maar op zo’n 730Mbps kwam. 
Zonder Zyxel kreeg ik van de week na verschillende dingen geprobeerd en gereset te hebben snelheden van 970Mbps  (en soms meer).  Maar nu dus weer zo'n 525Mbps.
Heb nu een paar drukke dagen dus kom denk ik niet 1 2 3 aan testen van de Zyxel toe.
Maar zodra ik dit gedaan heb laat ik het resultaat weten.

 

Reputatie 7

Graag zien we de speedtesten tegemoet @JvdH68 , alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite! 

Speedaccelerator kan ik zo niet vinden 

Die vind je op http://192.168.1.1/Tools_Sysinfo.asp

Bij ASUS heet dat “HW Acceleration”.

Voor optimale snelheid moeten “Runner” en “Flow Cache” beide enabled zijn, denk ik?

Reputatie 2

Hoi @JvdH68,

 

Sommige modem/routers hebben een vinkje met ‘speedaccelerator'. Mogelijk dat deze door een feedback van het één of het ander uitgaat. Is het mogelijk om in het menu van de Asus hier iets over te vinden?

 

Wat mij verder opvalt is dat je aangeeft dat de Zyxel ook de 1000 Mbps niet haalde. Hier kunnen  we natuurlijk wel service op verlenen en op zoek gaan naar de oorzaak. Kun je nog eens testen met de Zyxel ertussen? Als je slechts één PC/laptop bekabeld aansluit en dan een speedtest uitvoert (via de app, niet via een browser), wat haal je dan? Kun je ook de dipswitches (3,4 of 1,6) aanpassen en testen? Ik ben heel benieuwd wat dit voor resultaten oplevert!

 

“Schiet mij maar lek” zou ik bijna zeggen.
Vanmiddag even zitten voor de speedtesten.
Even een extra lange kabel getrokken door mijn woonkamer (ipv van me Wifi AX)
Dit zodat ik de meest optimale test kan doen.
De test nog eens door mijn Asus Router laten doen, Die optie zit in de router zelf. ( Ookla )
Haal download snelheden  van ±535Mbps en ±505 Mbps.
Met de gedachte dat ik met de Zyxel het via de browser moest doen ook naar de site gegaan, Speedtest ( Ookla ) en daar test uitgevoerd met kabel. Handig want dat weet ik wat ik verschil is.
Om de een of andere rede haal ik dan snelheden van ±855Mbps en zelfs ± 931Mbps …
???  Er lijkt dus iets met de speedtest in mijn Asus niet goed te gaan.
De  upload is trouwens bij de Speedtest in de Asus wel iets beter.
(zo'n 890 t/m 930 Mbps  in de Asus  en online zo'n 850 tot 900 Mbpps
(Toch wel raad ook omdat ik laatst wel de snelheden in mijn router haalde).
De Zyxel ga ik denk ik ook nog testen.

De opties die genoemd worden (zie hier onder) kan niet vinden. Wel heeft deze router veel game opties voor nog meer prestaties (open NAT etc etc).  Maar die opties zijn me niet heel duidelijk.
Nu game ik niet veel, de rede voor deze router was ook niet vanwegen zijn game opties, maar om zijn goede Wifi-6 functie en 8 ipv 4 lan poorten

Bij ASUS heet dat “HW Acceleration”.

Voor optimale snelheid moeten “Runner” en “Flow Cache” beide enabled zijn, denk ik?

De ingebouwde Ookla speedtest in ASUS firmware is beperkt door de hardware van de router en zal daardoor niet meer dan 500/900 (down/up) halen, zo is mij verteld. Vreemd genoeg kan diezelfde hardware wel ruim 900/900 aanbieden aan alle apparaten die met de ASUS router verbinden…

Reputatie 2

De ingebouwde Ookla speedtest in ASUS firmware is beperkt door de hardware van de router en zal daardoor niet meer dan 500/900 (down/up) halen, zo is mij verteld. Vreemd genoeg kan diezelfde hardware wel ruim 900/900 aanbieden aan alle apparaten die met de ASUS router verbinden…

Dat ging ook over een RT-AX88U?
Ik zou dat wel vreemd vinden omdat ik met die zelfde test op de asus, maar dan met de Zyxel tussen mijn mediasplitter eerst snelheden van rond de 900 haalde, de laatste tijd snelheden van rond de 700,
Nu de laatste tijd dus maar rond / of net iets meer dan 500.
Het zou dan misschien nog met een firmware update te maken kunnen hebben.
 

 

Dat ging ook over een RT-AX88U?

Oh, nee, sorry, ik zag RT-AC68U in de titel en heb gemist dat jij het voor een RT-AX88U vroeg…

(mijn getallen zijn trouwens van mijn RT-AC86U router)

Reageer