Beantwoord

Google Wifi zonder managed switch

  • 6 January 2022
  • 6 reacties
  • 398 Bekeken

Hallo,

Op dit moment overweeg ik mijn huidige ziggo aansluiting op te zeggen en over te gaan naar tmobile thuis (internet only).

In mijn woning maak ik gebruik van meerdere Google WiFi punten, welke tezamen 1 mesh netwerk vormt. Achter het hoofd WiFi punt (router) hang een switch, waar alle overige WiFi punten bekabeld op zijn aangesloten.

In diverse topics lees is dat het in sommige gevallen nodig is om een managed switch te gebruiken om Google WiFi werken te krijgen.

Als ik gebruik maak van het door tmobile geleverde modem (Zyxel T50) en hier de Google Wifi router bedraad mee verbind ben ik dan alsnog een managed switch nodig? Of is er enkel een managed switch benodigd indien er geen gebruik word gemaakt van de Zyxel T50?

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 January 2022, 14:20

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Pieter1111112 

Het gaat om Google Nest wifi? Deze heeft inderdaad problemen met het TAGGED signaal van de Zyxel.

Indien je een glasvezelverbinding hebt dan kun je het volgende doen: mediaconverter > managed switch > Google wifi.

Neem bijvoorbeeld de TP-LINK TL SG105E, deze is ook makkelijk in te stellen.

Dank voor de spoedige terugkoppeling.

Het betreft in deze NIET de Google Nest Wifi, maar zijn voorganger, de reguliere Google WiFi. Heeft dit oude model ook problemen met het TAGGED signaal van de Zyxel? Zo ja, Is er een instructie beschikbaar op welke wijze de door u genoemde switch ingesteld dient te worden?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Pieter1111112 

Opmerking: VLAN-tagging wordt niet ondersteund door Google Nest Wifi of Google Wifi en kan ervoor zorgen dat het instellen mislukt.

Voor deze switch zijn er wel instructies te vinden op de community en we kunnen je helpen met het instellen.

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-566/eigen-router-bij-een-draytek-modem-zonder-vlan-ondersteuning-307246

Reputatie 7

Achter de T50 word er geen gebruik gemaakt van vlan. Enkel als je de Google WiFi wil vervangen door de T50 heb je vlan tagging nodig. Achter de T50 dus niet.

Goedemiddag, 

Sinds tijden maak ik gebruik van de Google NEST Wifi hardware. Dit omdat de T50 het aantal home automation devices niet aan kan. Lange tijd had ik de nest wifi router gelinkt aan de Zyxel (Media converter > T50 > Nest Wifi Router) wat voor double NAT zorgde en na verloop van tijd devices niet meer werkten op het draadloze netwerk. 

Enige tijd geleden heb ik een managed switch GS108Ev3 ipv de Zyxel T50 geplaatst (Media converter > GS108Ev3 [Config via vorige posts opgevolgd m.b.t. VLAN 300 en 640 voor Internet en IPTV]> Nest Wifi Router). Dit lijkt prima te werken, maar via Google Stadia en Video conferencing calls treedt er elke 15 minuten een onderbreking op van enkele seconden. 

Veel gezocht naar posts hier die mogelijk verband houden met elkaar, maar ik kan geen enkele verwijzing vinden binnen het forum of andere search opdrachten online. 

Ik hoop dat de expertise hier mij kan helpen in het vinden van een oplossing. En hoor dan ook heel graag van jullie. 

 

Alvast bedankt! 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Shadoweagl, het klinkt alsof jouw apparatuur elk kwartier uitvalt omdat de IP leasetijd vernieuwd wordt. Krijgt de Stadia wel het juiste IP-adres toegewezen en heb je de instellingen zodanig geconfigureerd dat alles met elkaar kan communiceren? Ik vermoed dat het een IP-lease probleem is, maar dit op zich snel te verhelpen. Koppel de uitvallende apparatuur los, start de apparatuur opnieuw op en maak opnieuw verbinding. Dit werkt meestal wonderen!