Beantwoord

GPON Huawei HG8010H ONT

  • 16 March 2023
  • 8 reacties
  • 1073 Bekeken

Reputatie 3

Goedenavond ik heb een vraag je waarom kan ik niet GPON Huawei HG8010H ONT via ipadres 192.168.100.1 webbrowser kan niet vinden alleen het modem wel waarom eigenlijk het lijkt op blokkade

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 16 March 2023, 20:44

Bekijk origineel

8 reacties

@GS1905GS

Sluit een pc of laptop aan op de Huawei GPON ONT.

Dan kun je hierop inloggen de inlog gegevens zijn te vinden op de achterkant van de Huawei GPON ONT.

!! Ga niet zomaar instellingen veranderen !!

Gegevens van de glasvezel demping zijn wel prima uit te lezen via deze manier.

Korte instructie.

 

Reputatie 3

Dankjewel peter 👍

Reputatie 6
Badge

@GS1905GS

Sluit een pc of laptop aan op de Huawei GPON ONT.

Dan kun je hierop inloggen de inlog gegevens zijn te vinden op de achterkant van de Huawei GPON ONT.

!! Ga niet zomaar instellingen veranderen !!

Gegevens van de glasvezel demping zijn wel prima uit te lezen via deze manier.

Korte instructie.

 

Voor degenen geïnteresseerd zijn in de details:

Het 192.168.100.1 adres is alleen te bereiken op de ONT ethernet interface zonder tagging. De Zyxel heeft geen virtual interface die dat doet. Als je een eigen router hebt zou je daar een virtual interface aan kunnen hangen (met NAT) om er altijd bij te kunnen. Maar anders kun je het proces zoals hierboven beschreven gebruiken om op de ONT in te loggen

Naar mijn weten werkt dat niet. (Huawei ont uitlezen via eigen router) 

Ik heb dat toen geprobeerd met een Fritzbox 5590.

Toen ik nog de Huawei GPON ont er achter had. 

Maar is in mijn geval niet nodig ik kan de waarde van de glasvezel verbinding mooi uitlezen op mijn Fritzbox 5590 via GPON SFP module.

 

Reputatie 7
Badge +4

Naar mijn weten werkt dat niet. (Huawei ont uitlezen via eigen router) 


Het kan wel zoals @louisL zegt. Je router moet dan de mogelijkheid om bijvoorbeeld een pseudo-ethernet interface en een nat regel te kunnen toevoegen. Zoals bijvoorbeeld hier omschreven. Dan kan je bij ieder apparaat wat “achter” een router hangt.  

Reputatie 7
Badge +6

Je kunt het ook met een managed switch oplossen. Log eerst in op de ONT zoals hierboven beschreven. Daar kun je ergens het IP-adres aanpassen. Verander dat in een IP binnen de range van je LAN, maar buiten de DHCP-pool (als je de Zyxel van TM gebruikt, kan dat dus 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9 zijn). Vanaf de ONT een LAN-kabel naar poort 1 met daarop VLAN 300 tagged (en 640 tagged als je nog het oude TV-platform hebt en VLAN 100 tagged als je de TM-router gebruikt) én het default VLAN 1 untagged. Op poort 2 zet je VLAN 300 (en eventueel 100 en 640) tagged, dus VLAN 1 niet (al kan het ook geen kwaad). Die poort verbind je met de WAN-poort van de router. Op poort 3 zet je VLAN 1 untagged (is standaard al zo, net als poort 4 en 5). Die poort verbind je met een LAN-poort van de router. De overige twee poorten kun je gewoon gebruiken voor eigen apparatuur.

Je moet er wat voor over hebben om in te kunnen loggen in je ONT. ;-)

@TMTV

Dat klopt je moet er wat voor over hebben.

In mijn geval was de demping niet goed.

Dit kon ik simpel uitlezen op mijn Fritzbox 5590.

Om mijn configuratie uit te sluiten heb ik de Huawei GPON ONT moeten aansluiten.

En daarop deze uitlezen.

Deze demping was ook niet goed.

(Demping te hoog) rx 

Zie mijn topic hierover.

 

 

Reputatie 6
Badge

Je kunt het ook met een managed switch oplossen. Log eerst in op de ONT zoals hierboven beschreven. Daar kun je ergens het IP-adres aanpassen. Verander dat in een IP binnen de range van je LAN, maar buiten de DHCP-pool (als je de Zyxel van TM gebruikt, kan dat dus 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9 zijn). Vanaf de ONT een LAN-kabel naar poort 1 met daarop VLAN 300 tagged (en 640 tagged als je nog het oude TV-platform hebt en VLAN 100 tagged als je de TM-router gebruikt) én het default VLAN 1 untagged. Op poort 2 zet je VLAN 300 (en eventueel 100 en 640) tagged, dus VLAN 1 niet (al kan het ook geen kwaad). Die poort verbind je met de WAN-poort van de router. Op poort 3 zet je VLAN 1 untagged (is standaard al zo, net als poort 4 en 5). Die poort verbind je met een LAN-poort van de router. De overige twee poorten kun je gewoon gebruiken voor eigen apparatuur.

Je moet er wat voor over hebben om in te kunnen loggen in je ONT. ;-)

Ik zelf heb de ONT aan een managed switch hangen waar ik voor het gemak de untagged interface map naar een VLAN en de bekende tagged VLANs (100, 300 en 640 *) doorlaat. Die mapped VLAN gaat naar PFSENSE waar die in het 192.168.100.x netwerk een eigen adres heeft en NAT doet (de ONT kan geen routing) waardoor de ONT uit de rest van mijn netwerk prima bereikbaar is.

Note *: de VLANs 100 en 640 gaan alleen naar de switch voor als ik de Zyxel aan de switch hang voor als T-mobile in de router wil kijken. VLAN 300 gaat naar PFSENSE wat mijn router is in mijn netwerk. Dat is niet helemaal correct, maar de rest is niet relevant.

Reageer