Beantwoord

Hoe herkent TMT mijn verbinding, bij eigen router?

  • 16 January 2022
  • 10 reacties
  • 270 Bekeken


Hi community,

Op mijn glasvezelaansluiting is na een jaar een abonnement op Vodaphone Thuis aangegaan, later overgenomen door T-Mobile. Jullie kennen het verhaal. 
Na jaren ben ik die DrayTek een beetje zat. De WiFi heeft vanaf het begin van de DrayTek niet goed gewerkt. Heb lange tijd een Apple Extreme als router ingezet. Na een paar keer klagen over de WiFi van de DrayTek kreeg ik een Fritz!-5G-gevalletje. Heeft goed dienst gedaan.
Inmiddels een kleine 2 jaar een Netgear RAX80-router. Heerlijk ding met een voortreffelijke WiFi qua snelheid. Nadeel: ze heeft nauwelijks instelbare VLAN-mogelijkheden.
Maar de DrayTek ligt opnieuw dwars na de aanschaf van een Synology NAS. De DrayTek kan niet in Bridge-modus en de beide firewalls zitten elkaar af en toe dwars.

Nieuwsgierig heb ik me de afgelopen week door de diverse draadjes op deze community geworsteld. Fijn om te zien dat steeds meer liefhebbers bezig zijn met hun eigen apparaat-keuze, en tegelijkertijd jammer dat T-Mobile ondanks de regelgeving nog niet erg lijkt mee te werken met het verstrekken van de benodigde gegevens.
Inmiddels heb ik een TP-Link Media Converter aangeschaft. Een kleine Netgear Managed Switch (GS105E) was al aanwezig.

Als eerste even een opmerking: wat opvalt is dat niemand zich druk lijkt te maken over de vrije poorten op een switch die vóór de router zit. Lees: dus ook voor de firewall. Als die poorten niet worden geblokkeerd lijkt me dat een potentieel gevaar. Maar dit terzijde.
Nu dan mijn concrete vragen:
1 • Ik heb gezien dat het inkomende signaal specifiek naar een aangesloten DrayTek-modem zoekt. Klopt dit?
2 • Heb ik gegevens van T-Mobile nodig, of heeft T-Mobile gegevens van mij nodig? Bijvoorbeeld een MAC-adres van de router die ik op de media-converter wil aansluiten? (Die RAX80 dus.)

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 16 January 2022, 12:33

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7

@deesgerrits 

1. Ja T Mobile zoekt naar zijn eigen modem om het modem te kunnen configureren op vlan 100. Dit staat los van het internet. Je internet werkt dus ook zonder vlan100.

2. Nee, je Mac word automatisch gekoppeld aan je verbinding. Hierop zit een limiet van active macadressen per uur 

 

Je kan een switch er voor plaatsen als je de vlan er af wil scrubben. De andere poorten kan je dan niet gebruiken voor internet vanwege de Mac limiet. Wel kan je de overige poorten gebruiken voor andere zaken, afhankelijk van hoe je de switch in stelt

Reputatie 7
Badge +15

@deesgerrits

Je hoeft het T-Mobile modem eigenlijk alleen maar even aan te sluiten aan het begin bij ingang van je abonnement zodat de verbinding aangemeld kan worden bij T-Mobile en daarna zou je hem terug in de doos kunnen stoppen om je eigen apparatuur aan te sluiten.

Wanneer je een probleem hebt met de verbinding dan vraagt T-Mobile je om het T-Mobile modem aan te sluiten zodat zij de verbinding naar je modem kunnen doormeten.

Dank voor de reacties.

Ik ben al ruim een week aan het stoeien; ik krijg wél een signaal, maar geen verbinding.
Voor nu hangen de DrayTek en de TP-L Media Converter naast elkaar in de meterkast.
@Waqqas Vanuit de DrayTek is het signaal goed.

Het liefst stuur ik het signaal direct van de mediaconverter naar de router, da’s immers de kortste weg naar de firewall.

@Hidden.nld 
• Ik heb alleen internet van TMT. Is het nodig om de VLAN-tag 300 eraf te halen (via een switch)?
• In de Netgear-router zie ik in de instellingen een ingebakken VLAN-ID 10 voor internet. Maar het VLAN-stukje (uiterst miniem) in de instellingen staan uitgeschakeld. Dat mag dus geen invloed hebben op het signaal?

Als ik de Netgear Managed Switch (GS105E) na de mediaconverter aansluit gaat het signaal erin op een poort VLAN300 tagged, en eruit naar de router via een VLAN300 untagged poort.
Heb ik goed begrepen dat ik de 100-tag (voor management) kan laten voor wat die is?

Reputatie 7
Badge +5


Hi community,

Na jaren ben ik die DrayTek een beetje zat.

Draytek is een (EOL) EndOfLife artikel. Nieuwe laten verstrekken door Tmobile

Inmiddels heb ik een TP-Link Media Converter aangeschaft. Een kleine Netgear Managed Switch (GS105E) was al aanwezig.

Bij een andere modem levert Tmobile ook de benodigde converter.

 

Reputatie 7
Badge +15

@deesgerrits

Je kan de Netgear router rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten en de ingebakken vlan 10 wijzigen naar vlan 300, connection type Dynamic IP

@yalerta Dank! Die houd ik in gedachten als (uiteindelijke) optie.

@Waqqas vlan-id 10 zit ingebakken in de Netgear-router. Die regel zie ik wel, maar kan niet aangepast worden. Formeel gezien is de RAX80 ook geen router met VLAN-ondersteuning.

Reputatie 7
Badge +15

@deesgerrits 

Ik las het verkeerd maar heb mijn antwoord aangepast 😅

In de router heb ik het ‘ingebakken’ vlan-id 10 toch kunnen wijzigen in 300.

Zoals je in de bijlage ziet, levert dit helaas nog geen internet-signaal op.

 

VLAN actief; geen in- en uitgaand internet-signaal

 

Reputatie 7
Badge +15

@deesgerrits

Kan je de mediaconverter eens herstarten door de stroom er even af te halen? De router is wel vlan capable zo te zien.

En de Draytek werkt wel als je de WAN poort gebruikt?

@deesgerrits

Kan je de mediaconverter eens herstarten door de stroom er even af te halen? De router is wel vlan capable zo te zien.

En de Draytek werkt wel als je de WAN poort gebruikt?

VLAN-capable? Nou nee, niet op het niveau van een managed switch.
De DrayTek werkt wél ‘gewoon’.