Beantwoord

Hoe kom ik van de Zyxel T50 af?

  • 11 October 2022
  • 14 reacties
  • 372 Bekeken

Beste community, na de overstap na T-Mobile heb ik (op z’n zachts gezegd) slecht bereik. Ik heb sterke vermoedens dat dit komt door de Zyxel T50 router die standaard meegeleverd wordt, want de router van Ziggo had een beter bereik op een minder gunstige locatie.

 

Mijn vraag aan jullie is, hoe kan ik deze router wisselen met een andere? Dus geen bridge modus of dergelijke.

 

Mij is verteld dat dit lastig is omdat ik IPTV heb van tmobile en geen glasvezel, klopt dit?

icon

Beste antwoord door TMTV 11 October 2022, 20:25

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AdvancedGamer 

Je kan wel gewoon de Zyxel vervangen door een andere modem met VLAN ondersteuning, in jouw geval een modem met DSL poort.

Bij een Fritzbox kan je het T-Mobile profiel selecteren en alles werkt of anders moet je VLAN 300 instellen met connection type Dynamic IP.

Zit je op het oude of nieuwe tv platform?

De overstap was minder dan een jaar geleden dus denk gewoon de nieuwe

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer 

Dan zal het niet zo moeilijk zijn, neem bijvoorbeeld de Fritzbox 7590, VLAN 300 voor internet en tv en je bent klaar. Een andere modem met VLAN ondersteuning kan ook.

Dus elke router met VLAN ondersteuning zal werken? Ik vind de Fritzboxen wat prijzig.

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer

Via marktplaats kan je er wel 1 kopen voor een mooi prijsje 🙂

Elke modem met VLAN ondersteuning is in principe goed.

Neem hier ook eens een kijkje

Reputatie 7
Badge +6

@AdvancedGamer Begrijp ik goed dat je DSL hebt? In dat geval heb je een router nodig die het toevoegen van static routes ondersteunt. Instructies daarvoor staan in dit topic:

Maar als het wifi-bereik het probleem is, is het misschien makkelijker om een wifi-versterker aan te sluiten. Die kun je van T-Mobile huren voor €2,50 per stuk per maand, maar je kunt er ook zelf een aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer Begrijp ik goed dat je DSL hebt? In dat geval heb je een router nodig die het toevoegen van static routes ondersteunt. Instructies daarvoor staan in dit topic:

Maar als het wifi-bereik het probleem is, is het misschien makkelijker om een wifi-versterker aan te sluiten. Die kun je van T-Mobile huren voor €2,50 per stuk per maand, maar je kunt er ook zelf een aanschaffen.

Was het even vergeten, dit is wel het lastige 😅

@AdvancedGamer Begrijp ik goed dat je DSL hebt? In dat geval heb je een router nodig die het toevoegen van static routes ondersteunt. Instructies daarvoor staan in dit topic:

Maar als het wifi-bereik het probleem is, is het misschien makkelijker om een wifi-versterker aan te sluiten. Die kun je van T-Mobile huren voor €2,50 per stuk per maand, maar je kunt er ook zelf een aanschaffen.

 

Ik heb al een wifi versterker en die is helaas niet zo effectief, dus denk toch dat ik de boosdoener weg wil halen. Zou ik bijvoorbeeld de Xiaomi AX3200 kunnen gebruiken?

Reputatie 7
Badge +15

@AdvancedGamer 

Zyxel met WiFi uit voor de tv en LAN1 naar de WAN van de Xiaomi AX3200 in AP mode om de WiFi te regelen is een prima optie.

@Waqqas ik heb liever de Zyxel helemaal weg

Reputatie 7
Badge +6

Als je bekabeld wel de volledige snelheid haalt en het probleem dus alleen in de wifi zit, kan de Zyxel daar als router niet de boosdoener van zijn, maar het kan wel dat de wifi van de Zyxel slechter is dan die van je vorige router. Dan zou je zoals @Waqqas aangeeft de wifi van de Zyxel uit kunnen zetten en daarvoor de Xiaomi gebruiken in AP mode (dan moet de kabel wel in de LAN-poort). Ik kan nergens vinden of de Xiaomi ondersteuning biedt voor static routes op meerdere WAN-verbindingen, maar ik vrees van niet. Dan kun je hem niet gebruiken om de Zyxel helemaal te vervangen.

Yep, de vraag was welke routes dat wel kan. Fritz ken ik al maar die is te prijzig helaas.

Reputatie 7
Badge +6

Deze functies zitten vaak alleen in de duurdere routers. Als je de Zyxel online zou bestellen kost hij immers ook €150. Het zou zonde zijn om een dure router aan te schaffen als je het wifiprobleem ook met een losse AP op kunt lossen. Vandaar deze suggestie.

Komt op het zelfde neer volgens mij. Mesh is ook niet zo goedkoop evenals een goede AP.

Reageer