Home Connect koppelen aan Router

  • 28 January 2023
  • 11 reacties
  • 306 Bekeken

Hallo,

ik heb een Siemens vaatwasser gekocht die ik middels Home Connect zou moeten verbinden. Alleen elke keer als ik hem wil connecten dan zegt die dat het wachtwoord fout is. Echter is het wachtwoord 100% juist. Nu zouden voor het apparaat te connecten de poorten 123, 443 en 8080 open moeten staan. Dit heb ik als het goed is gedaan. Zie afbeelding.
 


daarnaast geven ze deze eisen aan;

 

 

wie kan me vertellen wat ik fout doe?


11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @jespervm,

Welkom op de Community!

Bij Server IP-adres heb je het adres van de router ingevuld, maar dat moet het adres van de Siemens zijn. Als je inlogt op de router kun je bij Verbinding zien wat het juiste IP-adres is. Maak vervolgens onder Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische DHCP een nieuwe regel aan waarin je dat IP-adres vastlegt, zodat het niet kan veranderen en de port forwarding goed blijft staan.

Ik hoop dat het hiermee lukt. Succes!

Hi @TMTV!

bedankt voor je reactie. Hoe kom ik dan precies achter het IP adres van Siemens? Want ik kan hem niet verbinden met het netwerk. Elke keer als ik probeer te verbinden dan geeft die aan dat het wifi wachtwoord onjuist is.

Er staan 3 unknow ip adressen:

Thanks voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +6

@jespervm Dan is er iets anders aan de hand. Momenteel lijken meerdere mensen problemen te hebben met het verbinden van sommige apparaten. Dat komt vaak door WPA3, dat standaard aan staat. Als je op de Zyxel naar Netwerkinstelling > Draadloos gaat, zie je helemaal onderaan iets staan als WPA3/WPA2. Verander deze instelling naar alleen WPA2 en sla het op.

Als dat niet werkt, kun je ook nog proberen om WiFi 6 uit te zetten. Dat kan via Netwerkinstelling > Draadloos > Andere. Daar staat bij 802.11-modus 802.11a/n/ac/ax Mixed. Verander deze instelling naar 802.11a/n/ac Gemengd (dus zonder ax). Verander vervolgens bovenaan 2.4GHz in 5GHz en herhaal deze stap. Vergeet niet op Opslaan te klikken. Nu staat WiFi 6 helemaal uit.

Is een van deze suggesties de oplossing?

@TMTV 

 

Ik heb WPA3 inmiddels uitgeschakeld, dat werkte helaas niet. Nu wilde ik de andere stap die je zei uitschakelen maar zie geen 802.11a/n/ac staan. Wel onderstaande opties;

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Dit zou dan b/g/n gemengd moeten zijn.

(AX - wifi6 - wordt daarbij uitgeschakeld)

Reputatie 7
Badge +5

@jespervm

Het mac adres van je siemens is nog niet zichtbaar in het lijstje dat je toont omdat er nog geen verbinding is met het netwerk.

Omdat mac adressen vaak leverancier/fabrikant afhankelijk zijn heb ik even naar mijn Siemens magnetron gekeken maar dit zegt niet alles want de wifi module van jouw vaatwasser kan anders zijn dan die van mijn microgolfoven. De eerste 4 digits beginnen bij mij met 68-A4-0E-7E-xx-xx

Begin maar het eerder voorgestelde (tijdelijk) uitschakelen van wifi6. De 5GHz wifi uit schakelen verwacht ik niet dat dat nodig is zoals zoals bij veel IoT apparaten.

Dergelijke apparaten zetten vaak een HotSpot op (b.v.192.168.4.x) In dat geval moet je eerst jouw telefoon/tablet/laptop verbinden met de wifi Hotspot van dat apparaat na eerste inschakeling. Daarna de wifi eigenschappen zoals SSID en wachtwoord van JOUW netwerk invoeren zodat het apparaat daarna de verbinding kan opzetten.

Bedankt voor jullie reacties. Helaas is het me nog niet gelukt bovenstaand op te lossen. Inmiddels staat mijn netwerk ingesteld op WPA2-PSK

 

2.4Ghz op: 802.11b/g/n gemengd

5 Ghz op: 802.11a/b/ac gemend

 

Ook heb ik de naam van mijn netwerk inmiddels aangepast zodat het zonder koppelstreepje is. Maar Home Connect blijft aangeven dat het wachtwoord onjuist is.

Reputatie 7
Badge +5

Wachtwoord met vreemde tekens? 

Reputatie 7
Badge +1

Voor mijn begrip, een dergelijke app kan de vaatwasser op afstand activeren?, het in en uit pakken van de vaatwasser kan de app of home connect  ook?

@jespervm

Zie Hier de handleiding.

Bij vaatwasser verbinden staat ook een filmpje.

Ik ken die Siemens vaatwasser niet.

Maar zorg dat de telefoon/tablet met de 2.4GHz verbonden is.

Vaak bij Internet of Things (IoT) waar deze vaatwasser ook onder valt niet kan verbinden.

Dat komt vaak dat de 2 wifi op 1 naam zitten. (5GHz en 2.4GHz)

Ik heb voor de IoT een apparte wifi op 2.4GHz aangemaakt.

Maar ik gebruik ook eigen wifi netwerk apparatuur. 

Je zal dit kunnen scheiden in het  modem/router. 

Bijvoorbeeld in.

Thuis-2.4GHz 

Thuis-5GHz 

Verbind je telefoon met de 2.4GHz en koppel de vaatwasser.

Filmpje.

 

Reputatie 7
Badge +5

Voor mijn begrip, een dergelijke app kan de vaatwasser op afstand activeren?, het in en uit pakken van de vaatwasser kan de app of home connect  ook?

Ja, ook meldingen dat het programma is afgelopen en dergelijke.

Alleen het uitruimen terug plaatsen van het vaatwerk in de kasten lukt nog niet helemaal.

Hetzelfde is het geval bij de golfoven (magnetron-oven) Op afstand aanzetten lukt prima maar het uitserveren moet nog in eigen beheer gedaan worden. Het opeten trouwens ook 😉

Reageer