Beantwoord

Instabiele verbinding bij gebruik Google Stadia

  • 16 December 2021
  • 12 reacties
  • 218 Bekeken

Reputatie 2

  

Ik heb een t-mobile thuis glasvezelverbinding. Dit ging altijd prima en geeft eigenlijk nooit problemen, maar sinds kort heb ik Google Stadia gekregen en dit werkt thuis echt totaal niet:

Bij elk spel dat ik start krijg ik direct bij het laden een melding dat de verbinding niet stabiel is. Ook tijdens het spelen loopt het spel elke 10 seconden vast en moet dan weer laden. Op deze manier is het echt niet mogelijk om Google stadia te gebruiken.

 

Wat ik al getest heb:

  • Spelen op een laptop, TV via Chromecast Ultra en telefoon. Bij alle 3 zijn er verbindingsproblemen
  • Zowel via Wifi als bekabeld krijg ik de melding dat de verbinding niet stabiel is
  • De troubleshooting pagina van Google stadia doorgelopen. Deze geeft bij de snelheids check aan dat mijn downloadsnelheid uitstekend is.
  • De resolutie van de spellen heb ik verlaagd van 4K naar 1080 of 720. Dit helpt iets (spellen laden sneller) maar geeft nog steeds regelmatig vastlopers. Daarbij zou het met mijn internetsnelheid prima mogelijk moeten zijn om op 4K iets te streamen.
  • Ik heb m'n Chromecast ultra vervangen door een nieuwe Chromecast Ultra. Dit gaf helaas geen verbetering.
  • Ik heb als test een apart wifi netwerk ingericht in de router en dit alleen gebruikt voor Stadia; nog steeds een instabiele verbinding.
  • Alle andere apparaten in m'n netwerk afgekoppeld en alleen een directe bekabelde verbinding van de router naar m’n Chromecast Ultra neergelegd. Nog steeds verbindingsproblemen.
  • Uiteindelijk heb ik Stadia getest op een ander netwerk. Waar ik thuis met 100Mb/s verbindingsproblemen heb op m'n laptop krijg ik op dezelfde laptop op m'n werk via WiFi met 40Mb/s veel snellere laadtijden en geen enkele vastloper.

Ik heb al contact opgenomen met Google over dit probleem. Die gavan aan dat ze geen problemen zagen op hun servers en dat anderen uit dezelfde regio zonder problemen konden gamen. Een ping naar de Google servers loopt minuten lang stabiel op 11-20ms met 0% packet loss.

Google zei dat het mogelijk aan de internetprovider lag, omdat providers soms het verkeer van Stadia afknijpen omdat het veel bandbreedte kost. De chat support van T-mobile kon me echter niet vertellen of dit ook echt het geval is.

 

Weet iemand of T-Mobile bandbreedte limieten heeft voor bepaalde diensten? Zo ja, is daar omheen te werken?


Heeft iemand nog andere suggesties voor dingen die ik kan proberen om Stadia te laten werken?

 

Ook bekeken:

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 20 December 2021, 18:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

12 reacties

Reputatie 7

Hoi @bw_van_manen,

Dank voor je bericht! Ik zie dat je al zo volledig mogelijk kan zijn, wat ons heel erg helpt om de juiste oplossing te vinden. Ook wil ik je daarvoor bedanken. Bandbreedte zal niet worden gelimiteerd voor speciale apparaten, ook niet voor de Google Stadia. Ik wilde daarom direct kijken naar de verbinding zelf, wellicht dat deze een hapering ziet. Nu komen we direct tegen de eerste horde aan, namelijk de inrichting van jouw set-up. Ik begrijp dat je een eigen router gebruikt, waardoor ik erg benieuwd ben naar hoe jouw set-up eruit ziet. Wil je mij meenemen in de route die de verbinding aflegt vanaf het modem?

Ook wil ik alvast heel brutaal @Hidden.nld en @Pieter_B vragen om alvast vooruit te denken. Beiden ook klant bij T-Mobile Thuis en onze huistechneuten. 

Reputatie 2

@Boris , Bedankt voor de informatie over de bandbreedte. Hopelijk helpt dat bij het troubleshooten met Google.

 

Ik gebruik de standaard modem/router die T-Mobile geïnstalleerd heeft (draytek vigor ) met de WiFi uitgeschakeld. Na de router komt normaal een TP link deco mesh netwerk voor de WiFi en bekabelde verbindingen binnen huis. Maar ik heb het dus ook geprobeerd met een directe kabel van de router naar de Chromecast.

 

Helaas ook bij een directe bekabelde verbinding met de router nog een instabiele verbinding.

Reputatie 2

@Boris , @Hidden.nld of @Pieter_B nog ideeën?

 

Is er een router instelling die dit gedrag kan veroorzaken zonder andere diensten zoals Netflix te beïnvloeden?

Er lijkt wel echt specifiek iets met Google diensten te zijn. Apps downloaden uit de play store is ook verschrikkelijk traag.

Ik heb trouwens als test nog m'n DNS aangepast naar Google en later ook naar cloudflare, maar bij beide geen merkbaar verschil.

Reputatie 7
Badge +3

@bw_van_manen 

Eerst maar even toegeven dat ik onbekend ben met Google Stadia, komt denk ik doordat ik niet echt in de ‘game scene’ zit denk ik.

Het voelt in eerste instantie een beetje aan als een routing issue, waarbij het lijkt dat je niet de meest optimale routing (snelste) krijgt aangeboden naar de Google server. Dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben, maar lees ook dat de servers niet beperkt zijn tot maar een paar IP’s.

Anderen vertellen weer dat het ook een router buffering probleem kan zijn, dat is dan weer niet zo eenvoudig na te gaan.

Wat je zou kunnen proberen als het een buffering probleem zou zijn op je router, is hem van de stroom te halen voor 1 minuut .. hem laten booten … en als het internet aanwezig is, gelijk eens kijken of dat effect heeft op de stabiliteit van je Stadia.

Sorry dat ik geen sluitende oplossing kan bieden, maar er zijn meer gebruikers die dit soms ervaren als ik internet afzoek … maar ook daar is ook niet zo 1-2-3 een oplossing uit op te maken.

Reputatie 7

Hoi @bw_van_manen , @Pieter_B 

In het geval van een routing issue, zal een tracert naar een server ip van Google dat kunnen aantonen. Op Youtube staat een mooi voorbeeld, hoe dit precies in z'n werk gaan. 

Zou je deze tracert willen laten lopen over jouw Stadia? We zijn erg benieuwd naar de uitkomsten.

Reputatie 2

Hierbij de tracert van een moment dat het niet lukt om te verbinden:

 

Tracing route to stadia.google.com [216.58.214.14]
over a maximum of 30 hops:

  1     3 ms     2 ms     3 ms  Vigor.router [192.168.1.1]
  2     8 ms     7 ms     6 ms  1-6-132-5.ftth.glasoperator.nl [5.132.6.1]
  3    12 ms    10 ms    14 ms  10.10.12.81
  4    10 ms    10 ms    11 ms  10.10.80.121
  5    11 ms     9 ms    10 ms  10.10.80.149
  6    13 ms    11 ms    12 ms  72.14.209.42
  7    11 ms    11 ms    11 ms  172.253.66.253
  8    11 ms     9 ms     9 ms  142.250.224.133
  9    10 ms     8 ms     *     ams17s09-in-f14.1e100.net [216.58.214.14]
 10     8 ms     8 ms     8 ms  ams17s09-in-f14.1e100.net [216.58.214.14]

Trace complete.

 

Ik heb op dat moment ook even een ping laten lopen:

 

Ping statistics for 216.58.214.14 [stadia.google.com]:
    Packets: Sent = 29, Received = 29, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 8ms, Maximum = 12ms, Average = 9ms

 

 

Verder heeft de router ondertussen meerdere keren een power cycle gehad, maar dat helpt helaas niets. Ik heb zelfs de router uit gezet, alles afgekoppeld (wifi en kabels) en vervolgens alleen 1 kabel naar m'n chromecast er in geplugd en zelfs dan is de verbinding (kennelijk) niet stabiel.

 

@Boris of @Pieter_B nog meer tips?

Reputatie 7
Badge +3

@bw_van_manen 

Je ping response met 9ms is naar mijn mening niet zo verkeerd.

Weet niet of je veel instellingen binnen je router van TMT hebt gewijzigd, maar je zou dan nog kunnen overwegen om eens een factory reset te doen. Hierdoor begin je met een schone lei, zodat er ‘achter gebleven’ zaken ook worden opgeschoond.

Veel meer kan ik op dit moment ook niet bijdragen hoe dit is te optimaliseren.

Reputatie 7

Ik zie ook geen gekke sprongen terug in de traceroute @bw_van_manen, deze lijkt in principe heel goed te verlopen. De tip van @Pieter_B wil ik je ook graag nog meegeven. We zijn erg benieuwd of deze het wilt oplossen! 

Reputatie 2

Bedankt voor de controles. Ik zal een Factory reset proberen als ik weer thuis ben

Reputatie 6

Bedankt voor alle input! Hou je ons op de hoogte of de factory reset heeft geholpen @bw_van_manen?

Reputatie 2

Een Factory reset heeft inderdaad geholpen. Bedankt @Pieter_B !

 

Nu ben ik wel heel benieuwd welke instelling dit veroorzaakt kan hebben. Ik heb een backup van de instellingen opgeslagen. Is er een tool waarmee je die handig kan lezen/vergelijken?

Reputatie 7
Badge +3

@bw_van_manen 

Wat precies de oorzaak is, dat is waarschijnlijk moeilijk vast te stellen. Wat we hier binnen de community al een aantal keren hebben gezien, dat na het ‘spelen’ met settings de Zyxel soms de regels niet goed ‘opschoont’. Hierdoor blijf je doorgaan met een ‘vervuilde’ settings regels, waarbij je het idee krijgt dat iets niet werkt.

Blij dat het nu werkt, hopelijk blijft het ook zo.

Belangrijk is ook om zo nu en dan, laat zeggen 1 keer per maand’ het modem even minimaal 30 seconden stroomloos maken (reboot) voor het opschonen van het geheugen.

Had hier laatst ook een pfsense installatie welke bijna 65% van zijn geheugen had laten vollopen, maar na een reboot was het nog maar iets van 15%. Datzelfde gebeurt dus ook in “huis tuin en keuken” routers met veel minder geheugen, waardoor je tegen hele rare problemen kan aanlopen.

Dus 1 keer per maande de stekker er even uit, kan soms wonderen doen.