Beantwoord

Instabiele wifi Deco M4

  • 7 April 2023
  • 5 reacties
  • 763 Bekeken

Beste forumleden,

 

Onlangs ben ik verhuisd naar een tijdelijk appartement. Op mijn oude adres maakte ik gebruik van glazvezel via het T50 modem en grotendeels bekabeld internet. Wifi bereik was ook prima.

Op ons huidige adres helaas (nog) geen glazvezel leverbaar maar het T50 modem weer in gebruik genomen, helaas merkte ik al vrij snel dat het wifi bereik zeer slecht was in het appartement. Daarnaast geen mogelijkheid om bijv. tv en playstation bekabeld aan te sluiten.

 

Om deze reden een TP Link Deco M4 set aangeschaft. Deze vandaag als volgt aangesloten:

  • 1 deco bekabeld in meterkast op het T50 modem
  • 1 deco in woonkamer (draadloos)
  • 1 deco in slaapkamer (draadloos)
  • Deco set staat in AP mode
  • SSID en wachtwoord overgenomen zoals het modem (om opnieuw instellen van al mijn apparatuur te voorkomen)
  • Wifi op modem uitgezet.

Onderstaand de Deco app status:

Ik merk dat de wifi met zowel gamen als streamen zeer instabiel is en soms zelfs wegvalt.

Doe ik iets verkeerd? Wie kan mij hiermee helpen?

 

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Henk2021 7 April 2023, 18:56

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @maikelpeanut 

Is het mogelijk voor je om een laptop rechtstreeks op de modem aan te sluiten en zo even de verbinding testen zonder Deco?

Zou je ook een speedtest via de Ookla speedtest app kunnen doen en het resultaat hier delen? Haal je minimaal 70% van de maximale snelheid op jouw adres?

Is de WiFi van de Zyxel stabiel als je deze test dichtbij het modem?

Hallo @maikelpeanut 

Is het mogelijk voor je om een laptop rechtstreeks op de modem aan te sluiten en zo even de verbinding testen zonder Deco?

Zou je ook een speedtest via de Ookla speedtest app kunnen doen en het resultaat hier delen? Haal je minimaal 70% van de maximale snelheid op jouw adres?

Is de WiFi van de Zyxel stabiel als je deze test dichtbij het modem?

Speedtest heb ik uitgevoerd: ruim 80 mbps (volgens mij is de max op dit adres 100 i.v.m. DSL).

Wifi van Zyxel is inderdaad stabiel dichtbij het modem.

Reputatie 7
Badge +15

@maikelpeanut 

Ik vermoed dat de verbinding tussen de bekabelde Deco en de Deco in de woonkamer al slechter is geworden. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals elektrische apparatuur, muren en meubels dat het signaal zwakker maakt.

Is er een mogelijkheid om een kabel aan te leggen naar de woonkamer? Misschien zijn powerline adapters (internet via het stroomnet) een optie voor je.

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt tv en playstation op je Deco aansluiten. Je hebt wel een ouder type Deco. Nieuwere varianten hebben meer banden voor de onderlinge en naar de eindgebruiker communicatie. 

Maar het voornaamste probleem zal in een appartementen complex zijn dat er heel veel storingsbronnen, wifi points in andere appartementen, zijn.

Reputatie 1

Beste @maikelpeanut,

Mogelijk helpen deze tips;

  • Alle Deco’s even loskoppelen en ontdoen van stroom.
  • Via een laptop/pc een kabel aansluiten op de T50. Gebruik hiervoor het beste de gigabit netwerkpoort van je laptop/pc en een utp cat5e of hoger netwerkkabel. 
  • Meet met een speedtest tool (bv Oakla) je snelheid. Voldoet deze aan je verwachting?
  • Zo ja, doorgaan.
  • Sluit nu de hoofddeco met een utp cat5e of hoger aan op de T50. Wacht 10 min. De andere deco’s nog even laten liggen. Het WiFi signaal van de hoofddeco moet normaliter op 100% bereik staan en moet minimaal  1/2 tot 2/3 van je bekabelde snelheid draadloos doorgeven. Als dit het geval is dan beide andere deco’s op stroom aansluiten en even 10 wachten totdat de mesh verbindingen zijn opgezet. 
  • Via de deco app kun je ook de WiFi kanalen automatisch optimaliseren. 
  • Check ook even in de Deco app via welke kanalen je uitzendt (2.4 GHz/ 5GHz). 2.4 komt verder dan 5, 5 is sneller dan 2.4. 

groet,
Henk

Reageer