Beantwoord

IPTV over Edgerouter 4


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hallo iedereen,

Wederom kom ik hier voor wat advies van de community. Zojuist de HG659 vervangen door een Edgerouter 4, enkel de stb geeft nog geen beeld. Zover ik weet heb ik nog het oude TV abonnement (vlan 640) icm een Entone stb. Op dit moment geeft de stb alleen zwart beeld en reageert niet op de afstandsbediening na een harde reset.

Mijn Edgerouter configuratie is op dit moment een mengelmoes van verschillende dingen aangezien ik alles geprobeerd heb wat ik tegenkwam.

Is er iemand met wat meer ervaring met EdgeOS die mij kan wijzen in de juiste richting?

Bij voorbaat dank!

icon

Beste antwoord door TechRacing93 21 March 2022, 08:57

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @apgard 

Ik heb weinig ervaring met Edgerouters maar een mogelijke oplossing is overgaan op het nieuwe tv platform, dan werkt de STB ook gewoon op een internet poort (vlan 300).

Reputatie 7

Hi @apgard, tof dat je hiervoor aanklopt op de Community! Zou ik jullie expertise hiervoor weer mogen inschakelen @Pieter_B of @Hidden.nld

Ik zie dat @Waqqas het nieuwe tv platform al voorstelt en wil je ook laten weten dat ik dit versneld voor jou in orde kan maken. Graag deel ik de volgende voorwaarden met je. Als jij hier akkoord mee bent, dan zet ik je met alle liefde over naar het nieuwe tv platform. 

Omdat jij in het bezit bent van een Entone Amulet 515 TV Box, dient deze eerst omgewisseld te worden naar een Aria 610. Als jij akkoord gaat met de onderstaande punten, dan zet ik de TV Box swap alvast in werking. Zodra de nieuwe TV Box bij jou binnen is én up and running is, dan kan ik de migratie verder aanvragen en zal ook jij vanaf dat moment binnen twee weken van het nieuwe platform kunnen genieten. 

Weet dat de opnames op de huidige TV Box verloren zullen gaan en jij - totdat alles helemaal geregeld is - ook niet meer de mogelijkheid hebt tot opnemen. In jouw My T-Mobile Thuis kan jij na de migratie eenvoudig Cloud Opnemen toevoegen aan jouw abonnement, waar kosten van € 5,00 per maand aan zijn verbonden. Jij zult daarnaast zelf een SCART-verlengstuk aan moeten schaffen als de TV geen HDMI-aansluiting heeft. Teletekst zul je niet meer kunnen bekijken na de migratie. 

Ook ontvang jij een e-mail en sms vlak voordat jij wordt overgezet naar het nieuwe platform én zul jij opnieuw moeten inloggen zodra jij bent overgezet. Tot zo ver alle belangrijke punten op een rijtje. Ik hoor het graag van je, zodat ik voor je aan de slag kan als jij dat zou willen! 😁

Reputatie 6
Badge +3

Hi @apgard

Gezien je routed versie probeert te doen mist er nog een nat rule voor vlan640 en vlan300 kan uit de IGMP proxy. 

Ik zal je advieseren om de Edgerouter te resetten, dan de wizard te doorlopen voor alleen internet. Daarna via SSH tv te configuren met de volgende commando’s

set interfaces ethernet eth0 vif 640 address dhcp
set interfaces ethernet eth0 vif 640 description TMTH-IPTV
set interfaces ethernet eth0 vif 640 dhcp-options default-route no-update

set service nat rule 5000 outbound-interface eth0.640
set service nat rule 5000 type masquerade
set service nat rule 5000 protocol all
set service nat rule 5000 description masquerade for TMTH-IPTV

set protocols igmp-proxy interface eth0.640 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.640 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.640 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth1 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth1 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth1 threshold 1

set protocols static interface-route 10.12.255.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR01
set protocols static interface-route 10.10.254.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR02
set protocols static interface-route 10.10.26.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR03
set protocols static interface-route 10.10.108.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR04
set protocols static interface-route 10.18.0.0/20 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR05
set protocols static interface-route 10.12.254.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR06
set protocols static interface-route 10.200.0.0/22 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR07
set protocols static interface-route 10.10.24.0/26 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR08
set protocols static interface-route 10.12.200.65/32 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR09

commit ; save

eth0 - is waar de glasvezel converter aanhangt die kan je aanpassen naar wat van toepassing voor jou.

eth1 - is waar de je de STB op aansluit.

Hey iedereen, bedankt voor de input! Zou fijn zijn als dit te doen is zonder de stb om te moeten wisselen, maar het lijkt er nog niet op.

Fantastisch dat je dat zo kant en klaar aangeeft, @TechRacing93. Helaas krijg ik nog steeds geen verbinding. Bij packet capture op de interface waar de stb op aangesloten zit valt  “ICMP host 10.12.200.65 unreachable - admin prohibited filter, length 76” op.

Dat klinkt voor mij als de firewall, maar na geprobeerd te hebben alles even open te zetten voor de desbetreffende interfaces (met mijn gelimiteerde kennis van Edge) blijft het hetzelfde.

Kortom: helaas nog steeds zwart scherm na “Verbinding maken met server” en de stb reageert niet meer.

Helaas zie ik geen mogelijkheid een edit te maken, vandaar deze dubbele post. Mijn excuses.

Wat opvalt is dat

IP 143.178.192.1 > 192.168.2.41: ICMP host 10.12.200.65 unreachable - admin prohibited filter, length 76

een bericht lijkt te zijn van de gateway ftth.glasoperator.nl, in plaats van de gateway van tv.glasoperator.nl.

Ondanks de routes en nat lijkt het dat de stb de iptv servers via vlan 300 probeert te bereiken?

Reputatie 7

Hi @apgard, top dat je dit doorgeeft en gelijk met @TechRacing93's input verder aan de slag bent gegaan! Super tof om te zien hoe de Community elkaar zo goed helpt. Ik zou nog één keer zo brutaal willen zijn om te vragen of @TechRacing93 of @Hidden.nld hier wellicht nog aanvullende tips voor hebben? Zelf ben ik ook erg benieuwd! 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Lisa en @apgard, ik zal van de week nog even kijken of ik het werkend kan krijgen op een Edgerouter X. Als dat werkt moet het op een Edgerouter 4 ook al gaan werken :) 

Reputatie 6
Badge +3

​Hi @apgard , 

Zoals belofte heb ik nog even gekijken om het werkend te krijgen voor je . Het is gelukt bij mij. Als je de interface next hop vervangt voor IP dan werkt het wel. 

Je kan de oude routes weggooien

delete protocols static interface-route 10.12.255.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR01
delete protocols static interface-route 10.10.254.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR02
delete protocols static interface-route 10.10.26.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR03
delete protocols static interface-route 10.10.108.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR04
delete protocols static interface-route 10.18.0.0/20 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR05
delete protocols static interface-route 10.12.254.0/24 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR06
delete protocols static interface-route 10.10.24.0/26 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR08
delete protocols static interface-route 10.200.0.0/22 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR07
delete protocols static interface-route 10.12.200.65/32 next-hop-interface eth0.640 description IPTV_SR09

commit;save;exit

Dan hebben we de gateway van IPTV Interface nodig. Die vragen we op met; 

(Verander Eth0 naar wat van toepassing is)

show dhcp client leases interface eth0.640 | grep router

Als het goed is krijg je een ip adres terug. Deze vul je in bij onderstaande commands ipv IPADDRESS

configure
set protocols static route 10.12.255.0/24 next-hop IPADDRESS  description IPTV_SR01
set protocols static route 10.10.254.0/24 next-hop IPADDRESS  description IPTV_SR02
set protocols static route 10.10.26.0/24 next-hop IPADDRESS description IPTV_SR03
set protocols static route 10.10.108.0/24 next-hop IPADDRESS description IPTV_SR04
set protocols static route 10.18.0.0/20 next-hop IPADDRESS description IPTV_SR05
set protocols static route 10.12.254.0/24 next-hop IPADDRESS description IPTV_SR06
set protocols static route 10.200.0.0/22 next-hop IPADDRESS  description IPTV_SR07
set protocols static route 10.10.24.0/26 next-hop IPADDRESS description IPTV_SR08
set protocols static route 10.12.200.65/32 next-hop IPADDRESS  description IPTV_SR09
commit;save

De rest van de configuratie kan je hetzelfde laten als het was. Na een herstat van de TV Box kreeg ik beeld :) 

Het enige nadeel aan deze manier is, dat als het ip adres van eth0.640 veranderd de routes weer aangeppast moeten worden, maar ik verwacht dat dat amper zou voorkomen. misschien alleen na onderhoud of storing. 

@Jason  Mocht dit werken kan ik een volledig How-To maken als dat gewenst is :D 

Reputatie 7

Hi @TechRacing93, ik vind het echt zo tof om te zien hoe goed dat jij hier helpt! Onwijs bedankt voor het uitpluizen en het delen van jouw kennis. Je bent een topper! 😁❤ Graag hoor ik ook of deze stappen bij jou hebben geresulteerd in de oplossing @apgard. Laat je dit aan ons weten? 

@TechRacing93 Een how-to is natuurlijk nooit verkeerd, in tegenstelling tot de meeste routers is het configureren van een Edgerouter minder eenvoudig.

Reputatie 6
Badge +3

@TechRacing93 Een how-to is natuurlijk nooit verkeerd, in tegenstelling tot de meeste routers is het configureren van een Edgerouter minder eenvoudig.

 Dat is zeker waar :). Ik zal het volledig uitschrijven nadat @apgard heeft bevestigt dat het bij hem ook werkt. 

Reputatie 6
Badge +3

Zoals belooft hier de volledige guide 

 

Reputatie 7

Onwijs bedankt @TechRacing93, echt super dat je dit hier hebt gedeeld! 🎊