Beantwoord

iptv pfsense

  • 6 October 2021
  • 13 reacties
  • 580 Bekeken

Hoi,

 

Ik heb de utp kabel die binnenkomt na de mediaconverter aangesloten op de wan poort van een netgear pfsense en hier vlan 300 op geconfigureerd waardoor internet werkt.
nu wil ook het iptv gedeelte gaan configureren maar wil graag weten hoe dit werkt, want ik las namelijk dat het normaal zou werken via vlan 640 voor DSL.

Nu heb ik hier een net nieuwe glasvezel verbinding en las dat dat dan niet meer nodig is en ook werkt via vlan 300 ook las ik weer ergrens anders iets over routes zetten over vlan 640

Weet iemand hoe dit gedeelte met welke configuratie zou moeten werken?

Alvast bedankt 

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 October 2021, 22:08

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 7

@mothman351 

Je kan alleen vlan 300 gebruiken. Echter ziet T mobile de stb niet meer maar werkt hij wel. (Volgens mij krijg je dan geen updates meer?)

Wist je dat je geen stb meer nodig heb met een LG, Samsung of Android smarttv ? Dan werkt het gewoon met een app

Hoi Hidden,

wat bedoel je precies met stb want ik heb nu nog dat tv kastje van tmobile.
Dus als ik op mijn wan interface vlan 300 configureer van de pfsense en een ip krijg, kan ik dan een andere poort die ook in vlan 300 zit van mijn pfsense direct aansluiten op het tv kastje en dan zou het moeten werken?

Ik heb de utp kabel die binnenkomt na de mediaconverter aangesloten op de wan poort van een netgear pfsense en hier vlan 300 op geconfigureerd waardoor internet werkt.

 

Heb je wel eerst het modem en de TV Ontvanger van T-Mobile zelf aangesloten gehad ?

 

nu wil ook het iptv gedeelte gaan configureren maar wil graag weten hoe dit werkt, want ik las namelijk dat het normaal zou werken via vlan 640 voor DSL.

 

VLAN 640 is alleen nodig op DSL of als je nog gebruik maakt van het oude Interactieve TV. Als je net klant geworden bent, dan is VLAN 300 dus voldoende en wordt je direct op T-Mobile TV gezet.

 

Nu heb ik hier een net nieuwe glasvezel verbinding en las dat dat dan niet meer nodig is en ook werkt via vlan 300 ook las ik weer ergrens anders iets over routes zetten over vlan 640

Weet iemand hoe dit gedeelte met welke configuratie zou moeten werken?

 

Instellen van routes is niet nodig, dit is alleen nodig als je gebruik maakt van Interactieve TV (VLAN640), en wilt kijken via T-Mobile TV (de VLAN welke ook voor internet gebruikt wordt (300)).

 

wat bedoel je precies met stb want ik heb nu nog dat tv kastje van tmobile.
 

stb = settopbox. Ook wel de ontvanger van T-Mobile.

Dus als ik op mijn wan interface vlan 300 configureer van de pfsense en een ip krijg, kan ik dan een andere poort die ook in vlan 300 zit van mijn pfsense direct aansluiten op het tv kastje en dan zou het moeten werken?

Klopt, als je nieuwe klant bent hoef je alleen VLAN 300 in te stellen. De digitale ontvanger kan je dan dus gewoon op iedere LAN poort prikken.

 

Voordat je de ontvanger dus op een eigen modem/router aansluit zal deze dus eerst op het T-Mobile aangesloten moeten worden. Als alles doorlopen is, kun je het T-Mobile modem/router weghalen en je eigen modem/router gebruiken.

Dank voor de uitgebreide uitleg, ik had de stb idd al eerder draaien via hun modem.
Ik ga het nog een keer proberen om dan een andere poort op de pfsense sg 3100 op vlan 300 te zetten en dan de stb box direct op die poort aan te sluiten.

Reputatie 7

alleen de WAN is T300 alles achter het modem heeft geen van nodig.

Geprobeert om de iptv op een poort in de pfsense op vlan 300 te zetten waar de STB box op zit, ik krijg beeld, maar hij valt af en toe weg op zwart beeld na ongeveer elke minuut voor een paar seconden.

Dus helaas werkt het nog niet helemaal lekker direct op de pfsense.

Alle tips zijn welkom :)

Geprobeert om de iptv op een poort in de pfsense op vlan 300 te zetten waar de STB box op zit, ik krijg beeld, maar hij valt af en toe weg op zwart beeld na ongeveer elke minuut voor een paar seconden.

Dus helaas werkt het nog niet helemaal lekker direct op de pfsense.

Alle tips zijn welkom :)

Al geëxperimenteerd met IGMP (aan- / uit zetten) ?

In principe zou deze uit moeten staan.

ja ook al gedaan, aan het uitgezet in de pfsense, maar beeld wordt nog steeds zwart voor een paar seconden

Reputatie 7
Badge +5

Het lijkt niet alleen een kwestie van een vinkje bij Service → IGMP proxy maar ook de interface moet ingesteld worden

https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/services/igmp-proxy.html

ja. dat had ik ook al geprobeerd, net terug gezet via de zyxel t50 modem, maar hij geeft nu nog steeds om de paar minuten een paar seconden zwart beeld.
Dus ik heb nu weer het vermoeden dat het aan de STP ligt.

bedoel STB :)

Heeft iemand het toevallig ook al voor elkaar gekregen om anders de dmz optie te gebruiken  in de zyxel t50 modem en die door te laten wijzen naar de pfsense?

Reputatie 7
Badge +5

Heeft iemand het toevallig ook al voor elkaar gekregen om anders de dmz optie te gebruiken  in de zyxel t50 modem en die door te laten wijzen naar de pfsense?


Inmiddels al vele jaren een opstelling waar pfSense achter, eerst een Ziggo modem in DMZ en op dit moment meer als 2 jaar achter de Tmobile Zyxel het netwerk beheert en als vuurmuur optreed.

Alleen een Internet glas abo omdat Ziggo nog de TV levert op de coax.Dus geen ervaring met werking van TV in een dergelijke opstelling.

Tijdens de installatie de Zyxel met de Ziggo modem IP adressering ingesteld. 192.168.178.x. Eigen pfSense netwerk 192.168.140.x. en de gasten 192.168.112.x

Er passeren hier nogal eens oudere routers waar wat mee moet gebeuren. En dat gedoe met de standaard fabriek IP ranges van 192.168.0 of 192.168.1.x zijn dan behoorlijk vervelend als het eigen netwerk dat ook heeft.