Beantwoord

Kan ik mijn eigen router gebruiken zonder die van T-Mobile?

  • 23 August 2022
  • 18 reacties
  • 4532 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 12 reacties

Ik heb zojuist de TP-Link Archer C6 gekregen en wou deze aansluiten, alleen vroeg ik me af of ik deze gelijk op het kastje in de muur kan aansluiten, of dat ik alsnog wel de router van      T-Mobile nodig ben.

 

De router van T-Mobile is een Zyxel T-50.

icon

Beste antwoord door Waqqas 23 August 2022, 10:07

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@ivdp_

Oudere laptops kunnen vaak alleen verbinden met 2,4 GHz maar dat zou niet moeten zorgen voor een wegvallende verbinding. Aangezien andere apparaten geen problemen krijgen zou je denken dat het aan de laptop ligt.

Kun je misschien kijken of de drivers up to date zijn? Misschien kun je ook eens de WiFi van de Zyxel aanzetten en daarmee verbinding maken.

Reputatie 2

@ivdp_

Dat is toch juist goed dat je snelheid niet minder is geworden of vind je het te weinig?

Test de snelheid met een bekabelde laptop/pc zonder switch er tussen en met de Ookla speedtest app. Je hoort minimaal 75% van de maximum snelheid te halen.

De mediaconverter is niet de Zyxel, dat is een apparaat die het optische signaal omzet naar internet. Vanaf daar gaat dan een internetkabel naar poort 1 van de switch.

De VLAN instellingen heb je pas nodig wanneer je glasvezel hebt en de opstelling mediaconverter > managed switch > router, geen Zyxel router dus.

Oh en TP-LINK router achter Zyxel kan blijven bij glasvezel als je wilt dus dan is het mediaconverter > Zyxel > TP-LINK router (geen managed switch nodig).

Heb je mijn vorige berichtjes gezien?

Reputatie 2

Trouwens, ik heb nog een vraagje.

Ik was vanochtend wat aan het kijken op mijn laptop, en telkens viel de WiFi verbinding weg.

Het gebeurd (tot zover ik heb gemerkt) alleen bij desbetreffende laptop.

Mijn telefoons, de telefoon van mijn vriendin, en de PC hebben wel gewoon verbinding. Ik had gezien dat de laptop verbind met de 2.4Ghz band, kan het hier aan liggen?

Reputatie 2

@ivdp_

Dat is toch juist goed dat je snelheid niet minder is geworden of vind je het te weinig?

Test de snelheid met een bekabelde laptop/pc zonder switch er tussen en met de Ookla speedtest app. Je hoort minimaal 75% van de maximum snelheid te halen.

De mediaconverter is niet de Zyxel, dat is een apparaat die het optische signaal omzet naar internet. Vanaf daar gaat dan een internetkabel naar poort 1 van de switch.

De VLAN instellingen heb je pas nodig wanneer je glasvezel hebt en de opstelling mediaconverter > managed switch > router, geen Zyxel router dus.

Oh en TP-LINK router achter Zyxel kan blijven bij glasvezel als je wilt dus dan is het mediaconverter > Zyxel > TP-LINK router (geen managed switch nodig).

Ik vind de snelheid te weinig inderdaad.

Ik heb de snelheid getest met Ookla Speedtest, zowel voor als na het installeren van de TP-LINK router, maar snelheden blijven hetzelfde. Ik had verwacht dat het wat sneller zou zijn en dat de Zyxel modem een limiet van max. 50mbps had.

Ah oke dan is dat duidelijk!

Super, ik zal het onthouden.

Nee ik denk wel dat ik er dan voor ga zorgen dat er maar 1 router hoeft te staan, want nu heb ik dus de Zyxel + de TP-LINK router achter elkaar staan, en dan ziet er niet super mooi uit haha.

Reputatie 7
Badge +15

@ivdp_

Dat is toch juist goed dat je snelheid niet minder is geworden of vind je het te weinig?

Test de snelheid met een bekabelde laptop/pc zonder switch er tussen en met de Ookla speedtest app. Je hoort minimaal 75% van de maximum snelheid te halen.

De mediaconverter is niet de Zyxel, dat is een apparaat die het optische signaal omzet naar internet. Vanaf daar gaat dan een internetkabel naar poort 1 van de switch.

De VLAN instellingen heb je pas nodig wanneer je glasvezel hebt en de opstelling mediaconverter > managed switch > router, geen Zyxel router dus.

Oh en TP-LINK router achter Zyxel kan blijven bij glasvezel als je wilt dus dan is het mediaconverter > Zyxel > TP-LINK router (geen managed switch nodig).

Reputatie 2

Trouwens, ik heb zojuist de beide WiFi banden van de Zyxel uitgezet, en verbonden met de WiFi + Ethernet van de TP-LINK router, maar de snelheid is exact hetzelfde.

Enig idee hoe dit kan?

Reputatie 2

@ivdp_

Dan hoef je inderdaad de LAN IP niet meer te wijzigen.

Voor nu kan je de TP-LINK op een LAN poort van de Zyxel aansluiten en de WiFi op de Zyxel uitzetten.

Als je bij glasvezel de Zyxel weg wilt dan wordt het mediaconverter > managed switch > TP-LINK.

Als managed switch kan je bijvoorbeeld deze nemen :

TP-Link TL-SG105E - Netwerk Switch - Smart managed - 5 poorten

De VLAN instellingen die je in de web interface moet invoeren zijn erg simpel.

Name : internet, VLAN id : 300, port members : 1-2, tagged : 1, untagged : 2. De kabel vanaf de mediaconverter gaat in poort 1 en poort 2 naar de WAN poort van je router.

Super bedankt voor alle informatie!

Dus het komt er op neer dat ik hoe dan ook de Zyxel moet laten staan, ook als ik glasvezel heb? En de reden hiervoor was omdat de TP-LINK router geen VLAN ondersteund? Want dan let ik hier uiteraard op in de toekomst.

(Trouwens, de mediaconverter IS de Zyxel toch, of mis ik iets?)

En de VLAN instellingen zijn nu ook niet van toepassing neem ik aan, pas wanneer ik de netwerk switch heb?

Sorry voor alle vragen!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@ivdp_ 

Dan hoef je inderdaad de LAN IP niet meer te wijzigen.

Voor nu kan je de TP-LINK op een LAN poort van de Zyxel aansluiten en de WiFi op de Zyxel uitzetten.

Als je bij glasvezel de Zyxel weg wilt dan wordt het mediaconverter > managed switch > TP-LINK.

Als managed switch kan je bijvoorbeeld deze nemen :

TP-Link TL-SG105E - Netwerk Switch - Smart managed - 5 poorten

De VLAN instellingen die je in de web interface moet invoeren zijn erg simpel.

Name : internet, VLAN id : 300, port members : 1-2, tagged : 1, untagged : 2. De kabel vanaf de mediaconverter gaat in poort 1 en poort 2 naar de WAN poort van je router.

Reputatie 2

@ivdp_

Excuses voor de verkeerde informatie 😅

De TP-LINK Archer C6 heeft geen VLAN ondersteuning dus je kunt de Zyxel niet zomaar vervangen tenzij je eerst een managed switch plaatst. Het is beter om deze achter de Zyxel aan te sluiten.

Indien het LAN IP adres van de TP-LINK hetzelfde is als die van de Zyxel (192.168.1.1) wijzig die van de TP-LINK naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Lees hier hoe je dat doet

Geen probleem, kan gebeuren! 😄

Dus ik moet de Zyxel ook laten staan zodra ik een glasvezel verbinding heb? En waar kan ik zo’n managed switch kopen + een handleiding vinden hoe deze te installeren? Is dat een vervanger voor de Zyxel modem?

Ik zie nu dat het LAN IP adres van de TP-Link ‘192.168.0.1’ is, dus ik neem aan dat ik deze kan laten staan, omdat die van Zyxel ‘192.168.1.1’ is toch?

Reputatie 7
Badge +15

@ivdp_

Excuses voor de verkeerde informatie 😅

De TP-LINK Archer C6 heeft geen VLAN ondersteuning dus je kunt de Zyxel niet zomaar vervangen tenzij je eerst een managed switch plaatst. Het is beter om deze achter de Zyxel aan te sluiten.

Indien het LAN IP adres van de TP-LINK hetzelfde is als die van de Zyxel (192.168.1.1) wijzig die van de TP-LINK naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Lees hier hoe je dat doet

Reputatie 7
Badge +15

@ivdp_ 

Open de link in mijn eerste reactie voor alle instellingen om je eigen router in te stellen voor T-Mobile.

Reputatie 2

@ivdp_

Indien het niet te lang duurt kun je misschien beter even wachten omdat je anders nu ook het LAN IP adres moet wijzigen omdat deze hetzelfde is als de Zyxel, als je dit makkelijk kan dan kan je het doen natuurlijk.

Oke super, en stel ik sluit het pas aan wanneer glasvezel er is, dan hoef ik alleen de kabels die nu in de Zyxel zitten, in de TP-Link router te doen toch?

Reputatie 7
Badge +15

@ivdp_ 

Indien het niet te lang duurt kun je misschien beter even wachten omdat je anders nu ook het LAN IP adres moet wijzigen omdat deze hetzelfde is als de Zyxel, als je dit makkelijk kan dan kan je het doen natuurlijk.

Reputatie 2

De monteur van t-mobile levert de verbinding op met de Zyxel. Die router moet je ook terugplaatsen als er een verstoring is. Dan kan er een trouble shoot plaatsvinden. 

Na de oplevering ben je vrij om een eigen router te plaatsen.  Direct aan de ONT of in een DMZ achter de zyxel. 

Is het dan verstandig om nu al mijn eigen router op de Zyxel aan te sluiten?
Of wachten totdat glasvezel is aangesloten?

Reputatie 7
Badge +15

@ivdp_

Voorlopig kun je je eigen router dan beter achter de Zyxel plaatsen. In het kort, DMZ is een portforwarding van alle poorten naar je eigen router.

Wanneer glasvezel is aangesloten dan kun je de Zyxel vervangen door je eigen router.

Reputatie 7
Badge +14

De monteur van t-mobile levert de verbinding op met de Zyxel. Die router moet je ook terugplaatsen als er een verstoring is. Dan kan er een trouble shoot plaatsvinden. 

Na de oplevering ben je vrij om een eigen router te plaatsen.  Direct aan de ONT of in een DMZ achter de zyxel. 

Reputatie 2

Hallo @ivdp_ 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding?

Met hulp van dit topic moet het lukken om de Zyxel te vervangen door je eigen TP-LINK.

Indien je een DSL verbinding hebt dan moet je je eigen router achter de Zyxel aansluiten en dan in de DMZ van de Zyxel plaatsen bijvoorbeeld.

Nou, ik heb op dit moment DSL verbinding, maar als het goed is komt guidion binnenkort langs om Glasvezel aan te sluiten. 
Dus wat is nou het verstandigst om te doen? 

Wat is DMZ trouwens?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ivdp_ 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding?

Met hulp van dit topic moet het lukken om de Zyxel te vervangen door je eigen TP-LINK.

Indien je een DSL verbinding hebt dan moet je je eigen router achter de Zyxel aansluiten en dan in de DMZ van de Zyxel plaatsen bijvoorbeeld.