Media Server op Zyxel T54 (DX5401-B1) onbruikbaar

  • 8 April 2023
  • 3 reacties
  • 714 Bekeken

  • is nieuwsgierig
  • 0 reacties

Ik heb sinds een dag nu glasvezel, en daar ben ik heel blij mee. Hiermee kwam ook een nieuw modem, de Zyxel T54 (met firmware V5.17(ABZC.0)T54C_b21_1129_2).

Ik had van tevoren wat gelezen over de mogelijkheden van dit modem, en kwam erachter tot mijn grote blijdschap dat er een media server functie op het modem zelf zit! Niet langer rennen door het huis met USB sticks! Ik had nog een oude SSD liggen. Die heb ik geformateerd naar exFAT en meteen na het instellen van mijn thuisnetwerk heb ik die aan de enige USB (3.0) poort gehangen.

Via de modeminstellingen heb ik de media server functie gevonden, aangezet en de juiste partitie op de SSD gevonden.

De server is te zien in het netwerk, zowel op mijn laptop, smartphone en LG smart TV, via ethernet en wifi. Echter zijn de bestanden nauwelijks te benaderen, behalve sommige formats zoals .MP3, die mijn laptop probeert te downloaden ipv afspelen. De TV probeert ze wel af te spelen maar missen sommige functies, zoals ondertiteling. Andere formats, zoals .MKV krijgen alleen een foutmelding op alle apparaten.

Tevens is de file structuur weggevallen. Alle mooie mapjes die ik had aangemaakt zijn weg, en in plaats daarvan zijn er drie mappen te zien: Photos, Video en Music. De server bepaalt welke bestanden in welke map komen, en sommige bestanden worden helemaal niet zichtbaar. Een film in .MP4 formaat werd weergegeven in de Music map, en kon ook niet afgespeeld worden.

Ik heb dezelfde setup geprobeerd met een USB stick, en die had hetzelfde probleem. Tevens zijn de uploadsnelheden naar de aangesloten schijf en stick zeer traag (1-2 MB/s). Ik heb erg vaak de server uit- en weer aangezet, en ook het modem zelf herstart met de schijf eraan gekoppeld. Het probleem blijft bestaan.

Het rare is, dat als ik de schijf of stick benader via File Sharing, alles wel soepel verloopt, maar alleen op mijn laptop. Ik kan de file structuur zien, ik kan de bestanden zonder probleem afspelen, fast forwarding, ondertitels, werkt allemaal. Het probleem hiermee is dat ik geen netwerkmappen aan kan maken op mijn TV, waar ik nou juist de bestanden af wil spelen!

Kan iemand mij helpen de media server te fixen, of file sharing werkend te krijgen naar mijn TV toe?

 

yalerta 11 maanden geleden

Interessante uitdaging.

Zomaar wat vragen. Jouw mappenstructuur had je aangemaakt met met de Drive/Stick aangesloten op de Zyxel?

Het lijkt geen rechten verhaal te zijn. (gebruiker: admin / ww:vanderouter)

Helaas geen T54 tot mijn beschikking maar een T50. Wel een verschil te zien met de mount van de drive. In mijn router is het mogelijk daar een “eigen” pad aan te geven.
Misschien heeft Zyxel de firmware aangepast om op “Apple” nivo te komen. Wij beslissen wat goed voor je is want jullie snappen er toch niets van.

Wacht op een medegebruiker die wel een T54 heeft en daar in wil duiken.

Verwacht daar niet teveel van want de firmware van de Zyxel is een aangepaste (kreupele) versie van de originele door Zyxel uitgebracht. In de T50 zaten in het begin ook wat kevertjes.

De media server van de T54 lijkt geen geweldige te zijn, gezien de verschillende formaten die niet afgespeeld worden. Dat wil zeggen dat je voordat je de flims e.d. op de stick plaats deze eerst zelf moet transcoderen naar het juiste formaat.

Conclusie: schaf zelf een media- server/streamer aan die veel formaten eventueel kan transcoderen zoals een apparaat met Kodi, Plex of een NAS waar dit op te installeren is. 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @AHAB, vorlijk pasen!🐣

Ik wil toch @Sven-TMT vragen om hier een blik op te werpen. Wellicht kan hij je een stapje verder helpen! 

Reputatie 7
Badge +5

Interessante uitdaging.

Zomaar wat vragen. Jouw mappenstructuur had je aangemaakt met met de Drive/Stick aangesloten op de Zyxel?

Het lijkt geen rechten verhaal te zijn. (gebruiker: admin / ww:vanderouter)

Helaas geen T54 tot mijn beschikking maar een T50. Wel een verschil te zien met de mount van de drive. In mijn router is het mogelijk daar een “eigen” pad aan te geven.
Misschien heeft Zyxel de firmware aangepast om op “Apple” nivo te komen. Wij beslissen wat goed voor je is want jullie snappen er toch niets van.

Wacht op een medegebruiker die wel een T54 heeft en daar in wil duiken.

Verwacht daar niet teveel van want de firmware van de Zyxel is een aangepaste (kreupele) versie van de originele door Zyxel uitgebracht. In de T50 zaten in het begin ook wat kevertjes.

De media server van de T54 lijkt geen geweldige te zijn, gezien de verschillende formaten die niet afgespeeld worden. Dat wil zeggen dat je voordat je de flims e.d. op de stick plaats deze eerst zelf moet transcoderen naar het juiste formaat.

Conclusie: schaf zelf een media- server/streamer aan die veel formaten eventueel kan transcoderen zoals een apparaat met Kodi, Plex of een NAS waar dit op te installeren is. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @AHAB, vorlijk pasen!🐣

Ik wil toch @Sven-TMT vragen om hier een blik op te werpen. Wellicht kan hij je een stapje verder helpen! 

I will, maar kan op korte termijn niks beloven ;) 

Reageer