Beantwoord

MTU settings nakijken


Hallotjes,

 

ik heb de standaard router van T-mobile. 

nu heb ik al sinds de aansluiting (twee weken) 1/10 van mijn snelheid dat ik moet halen. daarom wou ik even kijken of de MTU settings wel juist stonden. maar deze kan je nergens terug vinden? laat staan aanpassen, heeft iemand hier ervaring mee?

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 June 2022, 17:25

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

17 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @liamteunen 

Wat is de snelheid als je bekabeld met een laptop (minimaal een CAT5E kabel bij snelheden hoger dan 100 Mbps) rechtstreeks aangesloten op de Zyxel test met de Ookla speedtest app? En welke snelheid hoor je te halen?

De Zyxel is standaard geschikt voor alle snelheden en daar hoef je niks voor aan te passen.

Hallo @liamteunen 

Wat is de snelheid als je bekabeld met een laptop (minimaal een CAT5E kabel bij snelheden hoger dan 100 Mbps) rechtstreeks aangesloten op de Zyxel test met de Ookla speedtest app? En welke snelheid hoor je te halen?

De Zyxel is standaard geschikt voor alle snelheden en daar hoef je niks voor aan te passen.

voor een 1000mbit haal ik gekabeld (cat5e) 100-200mbits / second met best wel wat drops.

Reputatie 7
Badge +15

@liamteunen

Kijk even of het via een andere poort beter gaat of test een andere kabel, indien je de snelheid bekabeld ergens anders op kan testen probeer dat ook eens 

Andere testservers gebruiken kan je ook proberen.

@liamteunen

Kijk even of het via een andere poort beter gaat of test een andere kabel, indien je de snelheid bekabeld ergens anders op kan testen probeer dat ook eens 

 

om een indruk te geven hoe ik heb getest:

ik heb alles bekabeld getest op 4 verschillende poorten,

getest met zowel mijn Fedora omgeving (linux) met de laatst driver sets voor mijn netwerk adapter (welke 10gb/s) is. 

getest op een windows 10 en windows 11 omgeving. helemaal up to date hetzelfde als de drivers (ook andere machines).

ik heb voor alle testen de cat5e kabels getest met een kabeltester.

 

Reputatie 7
Badge +15

@liamteunen

Testen in veilige modus wilt ook nog wel eens helpen om processen die de snelheid beïnvloeden te minimaliseren.

En de WiFi komt ook niet boven de 200 Mbps als je bij de router staat?

@liamteunen

Testen in veilige modus wilt ook nog wel eens helpen om processen die de snelheid beïnvloeden te minimaliseren.

En de WiFi komt ook niet boven de 200 Mbps als je bij de router staat?

 

het zou niet mogen dat op 5 verschillende apparaten en 3 verschillende OSs 1/10 van de snelheid behaald wordt en dat veilige modus dit zou oplossen.

 

wifi heeft ook ditzelfde probleem niet boven de 200

Reputatie 7
Badge +15

@liamteunen 

Wat ik nog kan bedenken is de internetkabel tussen mediaconverter en router eens vervangen.

@liamteunen

Wat ik nog kan bedenken is de internetkabel tussen mediaconverter en router eens vervangen.

alle kabels zijn getest met een kabeltester / vervangen met nieuwe kabels, ook de glasvezel kabel

Reputatie 7
Badge +15

@liamteunen 

Kan je eens inloggen op de Zyxel door in je webbrowser naar 192.168.1.1 te gaan, gebruikersnaam admin en wachtwoord staat achter de Zyxel achter Login Password.

In het overzicht klik op > naast systeeminformatie en plaats daar eens een foto van hier.

@liamteunen

Kan je eens inloggen op de Zyxel door in je webbrowser naar 192.168.1.1 te gaan, gebruikersnaam admin en wachtwoord staat achter de Zyxel achter Login Password.

In het overzicht klik op > naast systeeminformatie en plaats daar eens een foto van hier.

wat wil je precies zien? 

Reputatie 7
Badge +15

@liamteunen

Je ziet daar oa het profiel voor de WAN poort 100/1000 Mbps en hoeveel er over de LAN poorten gaat.

@liamteunen

Je ziet daar oa het profiel voor de WAN poort 100/1000 Mbps en hoeveel er over de LAN poorten gaat.

dat staat allemaal goed, 

 

vandaar mijn vraag naar de MTU settings, ik snap dat de zyxel routers standaard geschikt zijn voor de 1000mbits. maar ik wou nagaan of de MTU juist stond :)

 

het zou niet mogen dat op 5 verschillende apparaten en 3 verschillende OSs 1/10 van de snelheid behaald wordt en dat veilige modus dit zou oplossen.

Hoe, wat en waarmee test je zoal?

 

het zou niet mogen dat op 5 verschillende apparaten en 3 verschillende OSs 1/10 van de snelheid behaald wordt en dat veilige modus dit zou oplossen.

Hoe, wat en waarmee test je zoal?

 

dat hangt af van het systeem. op alle 3 de systeemen heb ik uiteraard de speedtest app van ookla zowel de webversie als de applicatie versie gebruikt. 
 

binnen osx en fedora zijn er ook nog verschillende CLI tools die ik gebruikt heb om te testen maar de meest betrouwbaren is de speedtest-cli tool. 

dat verklaart het hoe en waarmee. 

 

het wat test ik,  één de snelheid van de connectie en twee de stabiliteit. (stabiliteit kan makkelijk worden getest met een constante ping). 

 

nu ik vraag naar de MTU settings omdat, als ik mijn packetgrote van het ping commando vergroot en daarmee ga pingen naar (om het even makkelijk te houden) mijn externe server, ja mijn eigen server omdat veele servers maar een maximale ping acceptie grote hebben van 32 / 64 bytes. stagneert de hele verbinding, download valt helemaal weg. 

probleem is opgelost. er zat een demping van -30 op de glasvezel lijn, (kabel van de verdeel kast naar mijn huis.

 

deze is opnieuw gelast en demping is gone and away!

 

Reputatie 7

Ja met -30db mag je blij zijn dat er nog iets door kwam. Normaal moet deze onder de -10db zijn (p2p) de meet waarde loopt tot -40 dan komt er helemaal geen licht binnen. (Deze waardes zijn alleen voor "korte" afstanden tot 10km op singlemode)

Reputatie 7
Badge +16

probleem is opgelost. er zat een demping van -30 op de glasvezel lijn, (kabel van de verdeel kast naar mijn huis.

 

deze is opnieuw gelast en demping is gone and away!

 

Hoi @liamteunen, fijn dat het nu opgelost en jij geen hoge demping meer ervaart, dat is toch aangenamer online zijn op de verbinding. Bedankt voor het delen van de herstelmelding en veel plezier met jouw abonnement!