Beantwoord

Netgear Orbi als Router achter Zyxel T-54


Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 16 reacties

Binnenkort wil ik overstappen naar Glasvezel. Op dit moment heb ik nog het modem van Ziggo (ConnectBox), welke in Bridge modus staat en dus fungeert als ‘doorgeefluik’ aan mijn eigen Netgear Obri RBR850 router. Deze laatste gebruik ik, daar deze Wifi 6 gebruikt en een erg sterk signaal heeft en ik gebruik maak van meerdere satellieten om overal de perfecte dekking te hebben. De Beveiliging is hierbij ook cruciaal evenals het uitgebreide beheer van mijn mesh-netwerk!

Nu lees ik, dat het standaard modem Zyxel T-54 alleen maar als router kan functioneren. Klopt dit? Kan deze alleen als DHCP-server dienen? Ben erg gehecht aan de Netgear Orbi configuratie en deze geeft dus op basis van MAC-adres vaste IP-adressen af aan al onze apparaten (DHCP). Het IP-adres is nu 192.168.1.1… als het Ziggo ConnectBox modem in bridgemodus staat is het geen probleem, maar hoe zit het met de Zyxel T-54?

Kan ik mijn Orbi’s behouden zodra ik het modem gebruik voor glasvezel? Of moet ik om een ander modem vragen om deze WEL als bridge / doorgeefluik te kunnen configureren?

Mvg, Arjan ‘t Hart

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 July 2022, 13:15

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

21 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Hartta 

Indien jouw eigen router VLAN ondersteuning heeft dan kan je hem direct aansluiten op de mediaconverter en VLAN 300 instellen voor internet.

Nog een mogelijkheid is om je eigen router achter de Zyxel aan te sluiten en je eigen router in de DMZ van de Zyxel zetten zodat alles wordt doorgegeven naar je eigen router.

Je kan WiFi uitzetten op de Zyxel en de DHCP server in je eigen router uitzetten.

Reputatie 1

Hallo @Hartta 

Indien jouw eigen router VLAN ondersteuning heeft dan kan je hem direct aansluiten op de mediaconverter en VLAN 300 instellen voor internet.

Nog een mogelijkheid is om je eigen router achter de Zyxel aan te sluiten en je eigen router in de DMZ van de Zyxel zetten zodat alles wordt doorgegeven naar je eigen router.

Je kan WiFi uitzetten op de Zyxel en de DHCP server in je eigen router uitzetten.

Dank voor je reactie. De optie voor het instellen van een virtueel LAN lijkt me geen optie voor mij. De verschillende apparaten zijn heel specifiek geconfigureerd en dat wil ik graag zo laten. De term mediaconverter kom ik steeds tegen, maar wat wordt hiermee bedoeld?

De Wifi uitschakelen op de Zyxel evenals de DHCP server, is dat een optie? Dan gebruik ik toch gewoon alleen de DHCP van de Netgear Orbi router? Feitelijk wil ik dus helemaal geen of zo minimaal mogelijke functionaliteit gebruiken van de Zyxel. Desnoods via een (simpelere) uitvoering van het modem, volgens mij moeten providers dit toch accepteren: 

 

Feitelijk wil ik dus helemaal geen of zo minimaal mogelijke functionaliteit gebruiken van de Zyxel. Desnoods via een (simpelere) uitvoering van het modem, volgens mij moeten providers dit toch accepteren: 

Providers moeten accepteren wanneer jij je eigen modem wilt gebruiken maar kunnen daar wel technische eisen (specificaties) aan stellen zoals bijvoorbeeld dat deze VLAN moet ondersteunen. Logisch trouwens want al het verkeer verloopt via VLAN's en zonder, zal het niet werken.

Omdat je een eigen modemkeuze hebt, mogen providers wel bepaalde zaken beveiligen/blokkeren/verwijderen in modems die ze zelf leveren. Wanneer je het daar niet mee eens bent of meer uit je netwerk wilt halen (extra mogelijkheden wilt etc) dan kan je dus altijd overstappen op een modem (router) naar keuze zolang deze maar voldoet aan de technische eisen (specificaties).

Reputatie 7
Badge +15

@Hartta

Kun je een in de web interface van je eigen router kijken of onderstaande instructies ook gelden voor jou?

VLAN setup Netgear Orbi VLAN id 300 voor internet.

Hiermee verander je niks in je eigen netwerk dus alles blijft ongewijzigd.

Je kan hiermee de Netgear rechtstreeks aansluiten op de mediaconverter zonder de Zyxel. Mediaconverter is een apparaat dat het optische signaal omzet naar internet.

Reputatie 1

@Hartta

Kun je een in de web interface van je eigen router kijken of onderstaande instructies ook gelden voor jou?

VLAN setup Netgear Orbi VLAN id 300 voor internet.

Hiermee verander je niks in je eigen netwerk dus alles blijft ongewijzigd.

Je kan hiermee de Netgear rechtstreeks aansluiten op de mediaconverter zonder de Zyxel. Mediaconverter is een apparaat dat het optische signaal omzet naar internet.

Zojuist even in de router gekeken via het ip-adres. Er is idd een mogelijkheid om een VLAN toe te kennen. Dus begrijp ik het goed, dat ik dan de Netgear Router direct kan aansluiten zonder modem (Zyxel)? En dan moet ik zeker Vlan 300 aan een van de poorten toekennen, die dus gekoppeld is aan het internet via de Mediaconverter?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Hartta 

Dat klopt, de internetkabel vanaf de mediaconverter gaat naar de WAN poort van je eigen router en vervolgens kun je via de instellingen op de foto VLAN 300 taggen aan de WAN poort zodat je een internetverbinding krijgt.

Hi, 

Ik zit de hetzelfde uitdaging. Heb sinds 1 september jl. een 1 Gbit/s​ up- en download internet abonnement van T-Mobile en heb nu een Zyxel T-54 modem / router waar ik om een aantal redenen zo snel als mogelijk vanaf wil. Een van de redenen is dat je maar zeer weinig aan deze modem / router als ‘admin’ kunt wijzigen. Ik heb bijvoorbeeld een HP Officejet van een paar jaar geleden en krijg die niet via mijn WiFi netwerk aangesloten omdat er een mogelijk een probleem is met wachtwoord security niveau. Weet niet helemaal hoe dit zit, maar ik wil mijn huis voorzien van een state-of-the-art Netgear Orbi mesh netwerk, omdat ik in het verleden (mijn vorige glasvezel abonnement had ik bij KNP) goede ervaringen heb met het Mesh netwerk van Netgear. 

Als ik het goed begrijp heb ik dus een Netgear modem /router die a. WiFi 6 ondersteunt én die VLAN ondersteunt, toch? Ik wilde mijn oude Netgear Orbi50 mesh systeem aansluiten op basis van de ‘bridge modus’ van het Zyxel modem/router, maar deze functionaliteit blijk door een consument afgeschermd te zijn.

Ik las ergens in deze communcity dat je een device/kastje tussen de mediaconverter en je eigen modem zou kunnen plaatsten zodat je je eigen modem kunt gebruiken, maar las ook dat je daarvoor dan wel een VLAN ondersteuning moet hebben en dat weet ik eigenijk niet van het Netgear Orbi RBK50 modem/router dat ik zou willen gaan gebruiken.

Ik heb ook wat gelezen over Asus modems/routers die rechtstreeks op de media converter kunnen worden aangesloten, maar ik heb een voorkeur voor Netgear Orbi Mesh modems/routers.

Alle informatie dat mij kan helpen de Zyxel T-54 te doen laten verdwijnen is welkom.

Alvast hartelijk dank. 

Vr. groet, Marco

@Hartta

Kun je een in de web interface van je eigen router kijken of onderstaande instructies ook gelden voor jou?

VLAN setup Netgear Orbi VLAN id 300 voor internet.

Hiermee verander je niks in je eigen netwerk dus alles blijft ongewijzigd.

Je kan hiermee de Netgear rechtstreeks aansluiten op de mediaconverter zonder de Zyxel. Mediaconverter is een apparaat dat het optische signaal omzet naar internet.

Zojuist even in de router gekeken via het ip-adres. Er is idd een mogelijkheid om een VLAN toe te kennen. Dus begrijp ik het goed, dat ik dan de Netgear Router direct kan aansluiten zonder modem (Zyxel)? En dan moet ik zeker Vlan 300 aan een van de poorten toekennen, die dus gekoppeld is aan het internet via de Mediaconverter?

 

Hi, mag ik vragen welk Type Orbi modem/router jij hebt, zodat ik daar met mijn keuze voor een nieuwe Orbi modem/router rekening mee kan houden. 

En, werkt het intussen … ik bedoel heb je jouw Orbi nu rechtstreeks aangesloten op de media converter van T-Mobile?

Vr. groet, 
Marco

Reputatie 1

Marco, zelf heb ik de RBR850. Morgen komt de monteur en mijn bedoeling is ook deze rechtstreeks op de mediaconvertor aan te sluiten. Echter, ondanks dat ik VLAN 300 kan instellen, weet ik nog niet hoe ik mijn Siemens Gigaset Voip-telefoon doen aan te sluiten. Volgens mij moet je hiervoor ook VLan 300 kunnen gebruiken, echter hoe verder in te stellen… Ik wacht morgen even af.

Hi Hartta,

Ik sta inderdaad op het punt een splinternieuwe Orbi set (WiFi 6) aan te schaffen, dus ben erg benieuwd of en hoe je jouw Orbi RBR850 hebt kunnen aansluiten op de T-Mobile Mediaconverter. 

Succes morgen en hou me aub op de hoogte.

vr groeten, Marco

 

 

Hallo @Hartta 

Dat klopt, de internetkabel vanaf de mediaconverter gaat naar de WAN poort van je eigen router en vervolgens kun je via de instellingen op de foto VLAN 300 taggen aan de WAN poort zodat je een internetverbinding krijgt.

Kunt u misschien aangeven of ik het zo juist heb ingesteld?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jordy272 

Bovenstaande is correct en na het herstarten van de mediaconverter zou internet moeten werken, of werkt het nog niet?

Connection type is Dynamic IP.

Bedankt! 
ga het vanavond testen.

mediaconverter bedoel je de glas naar lan converter?

@Waqqas

Reputatie 7
Badge +15

@jordy272 

Dat klopt, het apparaat tussen glasvezelaansluitpunt en router.

Reputatie 1

Helaas is de monteur bij ons niet verder gekomen dat het kastje monteren… We blijken geen signaal te hebben en daardoor is Guidion nu weer aan de beurt. Het traject duurt al vanaf juli, dus geeft T-mobile aan, dat de overstapservice niet meer mogelijk is. Erg teleurstellend, daar ik als consument er niets aan kan doen dat het allemaal zo lang moet duren. Heb ook mijn ongenoegen hierover geuit. Maar moet zelf nu mijn oude provider stop zetten en dubbele kosten maken...

V.w.b. de instellen voor Vlan; ziet er goed uit, dus hoop dat het werkt zo. Ik kan dat nu niet bevestigen. Maar ik wil wel weten of ik een VOIP toestel (Siemens Gigaset) op een dergelijke manier kan laten werken… Via een ander Vlan? En werkt het dan zonder VOIP-gegevens? Misschien kan iemand mij daar mee helpen...

Reputatie 1

T-mobile router werkt nu bij ons. Nu dit het geval is, ga ik onze Orbi router eerst instellen (taggen) op Vlan 300 voor INTERNET en deze direct aansluiten op de Mediaconverter. Echter, aangezien ik nu GEEN ANALOGE telefoonaansluiting heb, dien ik mijn Siemens Gigaset via VOIP te laten communiceren… In de Zyxel staat daar ook een configuratie van, maar hoe moet ik dit configureren in mijn Netgear Orbi?

Reputatie 7
Badge +5

Is het een Gigaset met VOIP zoals b.v. de Gigaset 300A-IP of een ander toestel met VOIP?

De VOIP instellingen worden namelijk gedaan in het Voip toestel zelf.

De instellingen in de Zyxel zorgen ervoor dat VOIP omgezet wordt naar de analoge poort(en) van de modem.

Reputatie 1

Is het een Gigaset met VOIP zoals b.v. de Gigaset 300A-IP of een ander toestel met VOIP?

De VOIP instellingen worden namelijk gedaan in het Voip toestel zelf.

De instellingen in de Zyxel zorgen ervoor dat VOIP omgezet wordt naar de analoge poort(en) van de modem.

Beste Yalerta,

Bedankt voor je reactie. Mijn Gigaset is de GO-Box 100, waar nu een UTP kabel inzit. De handset geeft netjes het weerbericht weer als screensaver. Nu hoop ik, dat ik door het Zyxel modem weg te laten alsnog mijn vaste telefoon kan blijven gebruiken. Moet ik hier nog wat voor doen, zoals een ander Vlan invoeren in de Orbi? In de Zyxel kwam ik bij de Voip-status pagina namelijk wel wat informatie tegen over de registratie van mijn toestel. Deze gaf bij URI de waarde ‘NPCxxxxxxx@voip.t-mobilethuis.nl’ weer. Dien ik deze in mijn handset toe te voegen?

Reputatie 7
Badge +5

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306

In dat topic staat alles over de instellingen, ook voor Voip

Reputatie 1

Het Voip-toestel werkt nu ook! Dus alles werkt prima. Dit topic kan gesloten worden.

 

 

Reputatie 7

Hi @Hartta, helemaal super dat je hier zo goed geholpen bent en dat alles werkt! 😁 Ik ga het topic voor je sluiten. Maak er een mooie week van!