Beantwoord

Netgear R7000P vs Zyxel T-54

  • 11 October 2022
  • 13 reacties
  • 246 Bekeken

Reputatie 2

Hi! Sinds vandaag op glasvezel van T-mobile. Ik kom bij Ziggo vandaan waar ik de router in bridge had. Heb al gelezen dat ik op de R7000p dmv vlans een soortelijke setup kan krijgen. Maar ik wil de switch naar T-mobile ook aangrijpen om het huidige netwerk te herzien. Eerste keuze is dan gebruik ik de T54 als router (en modem) of is de R7000p de betere optie? De R700p is inmiddels al wat jaartjes oud... 

Hoe ik de R7000p gebruik:

  • VPN
  • Port forwarding voor Synology NAS (ftp)
  • Bekabeld NAS
  • Apple tv voor tv kijken (wifi)
  • Diverse telefoons, laptops (thuiswerken). 

Uiteraard wil ik maximale snelheid. Wifi is het meest gebruikt in huis. 

icon

Beste antwoord door yalerta 11 October 2022, 23:23

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Jaartjes oud is in het ICT landschap bijna aan te merken als antiek.
Maar na even de specificaties bekeken te hebben kan ik maar 1 ding aangeven.

Zyxel ertussen uit, in de doos opbergen zodat te gebruiken in geval van calamiteit.

De Netgaer R7000p instellen met een VLAN 300 op de WAN poort en helemaal baas over het eigen netwerk met alle instellingen al aanwezig. Hoe mooi kan het zijn.

O ja, ff rekening houden dat het Internet IP adres gewijzigd is als je geen DDNS actief hebt.😎

(zelf ben ik ooit niet zo slim geweest om die router voor een paar tientjes op marktplaats te verkopen …..)
En dat (en modem) tussen haakjes geldt alleen als er een DSL aansluiting was

Reputatie 2

Dank voor je antwoord! 

Antiek is idd snel in IT, vandaar ook de vraag hier. Qua specs kwam ik er niet helemaal uit. Dus dank voor het vergelijken en je terugkoppeling. 

Ik ga morgen de Zyxel eruit fietsen en de netgear instellen. Goede van het wan ip adres, heb geen DDNS draaien, maar geloof ik ook geen verwijzingen naar het adres. 

Reputatie 7
Badge +5

Misschien verandert je Internet IP adres na het aansluiten van een eigen modem.

Eerder (vroeger?) kregen “eigen” routers een andere IP range als het Tmobile router/modem. Ik weet niet of dat nog het geval is. watismijnip.nl

En het eigen netwerk beheren met een misschien wat oudere router zie ik liever als door middel vann de half dichtgetimmerde Tmobile router.

Reputatie 2

Zojuist de Vlan ingesteld, fluitje van een cent. Werkt als een zonnetje met de Netgear. Ga Zyxel netjes opbergen ipv op Marktplaats verkopen ;-)

Dat het ip-adres veranderd maakt niet zoveel uit, alleen even de vpn credits aanpassen op de laptop. 

Morgen even kijken hoe de verbinding op zolder is met de TP-Link WPA8631P, was er met Ziggo niet tevreden over. Maar dat kan natuurlijk ook goed aan de apparaten zelf of de elektrische bekabeling in huis liggen. 

Nogmaals bedankt @yalerta !

Reputatie 7
Badge +5

Berg de Zyxel idd maar op, het is een bruikleen apparaat, moet bij het einde van het contract weer ingeleverd worden.

Het bedrag dat er in rekening gebracht wordt bij niet inleveren overtreft vele malen de opbrengst die je misschien op marktplaats krijgt 😢

Reputatie 2

@yalerta Nog een vraag, ik merk dat de Netgear soms geen internet verbinding heeft. Op alle aangesloten apparaten (wifi) valt de internetverbinding soms weg. Dit duurt niet lang, enkele minuten of seconden. Wifi blijft netjes verbonden overigens. Dus puur de internetverbinding zelf. Heb je hier ervaring mee?

Reputatie 7
Badge +5

@ladigue 

Het enige dat bij mij opkomt is dat door de (te) korte lease tijd van 15 minuten die Tmobile hanteert het opnieuw verkrijgen van een IP adres op de eigen modem iets langer duurt dan b.v. met de Zyxel.

Dergelijke issues zijn lastig op te sporen.
Zorg er voor dat de Netgear voorzien is van de laatste update van de firmware.

Reputatie 7
Badge +14

Een goede test, om uit te sluiten dat het aan de Netgear ligt en niet misschien aan iets anders, is om de zyxel weer aan te sluiten en dan je verbinding te monitoren. 

Reputatie 2

Een goede test, om uit te sluiten dat het aan de Netgear ligt en niet misschien aan iets anders, is om de zyxel weer aan te sluiten en dan je verbinding te monitoren. 

Dat was idd een optie die ik had ja. Maar wilde kijken of ik 't eerst op een andere manier kan oplossen. Maar beginnen bij de bron is wel zo slim. Zal hem van zolder halen komende week. 

Reputatie 2

@ladigue

Het enige dat bij mij opkomt is dat door de (te) korte lease tijd van 15 minuten die Tmobile hanteert het opnieuw verkrijgen van een IP adres op de eigen modem iets langer duurt dan b.v. met de Zyxel.

Dergelijke issues zijn lastig op te sporen.
Zorg er voor dat de Netgear voorzien is van de laatste update van de firmware.

Krijgt de router van tmobile dan zovaak een nieuw ip adres? 

Reputatie 7
Badge +14

@ladigue

Het enige dat bij mij opkomt is dat door de (te) korte lease tijd van 15 minuten die Tmobile hanteert het opnieuw verkrijgen van een IP adres op de eigen modem iets langer duurt dan b.v. met de Zyxel.

Dergelijke issues zijn lastig op te sporen.
Zorg er voor dat de Netgear voorzien is van de laatste update van de firmware.

Krijgt de router van tmobile dan zovaak een nieuw ip adres? 

Nee, maar ze gebruiken het als een soort keep alive maar je krijgt hetzelde publieke adres toegewezen.  De zyxcel weet hiermee om te gaan, en er zijn veel andere klanten waar dit ook geen probleem vormt met hun eigen router. 

Reputatie 2

@ladigue

Het enige dat bij mij opkomt is dat door de (te) korte lease tijd van 15 minuten die Tmobile hanteert het opnieuw verkrijgen van een IP adres op de eigen modem iets langer duurt dan b.v. met de Zyxel.

Dergelijke issues zijn lastig op te sporen.
Zorg er voor dat de Netgear voorzien is van de laatste update van de firmware.

Krijgt de router van tmobile dan zovaak een nieuw ip adres? 

Nee, maar ze gebruiken het als een soort keep alive maar je krijgt hetzelde publieke adres toegewezen.  De zyxcel weet hiermee om te gaan, en er zijn veel andere klanten waar dit ook geen probleem vormt met hun eigen router. 

Ik ga proberen met de zyxcel ertussen, kijken wat dat doet. Mijn router is intussen al een paar jaar oud dus kan me voorstellen dat dat meespeelt. 

Reputatie 6
Badge

@ladigue

Het enige dat bij mij opkomt is dat door de (te) korte lease tijd van 15 minuten die Tmobile hanteert het opnieuw verkrijgen van een IP adres op de eigen modem iets langer duurt dan b.v. met de Zyxel.

Dergelijke issues zijn lastig op te sporen.
Zorg er voor dat de Netgear voorzien is van de laatste update van de firmware.

lease time die ik zie is een uur, waarna de client (router) een refresh doet na de halve lease time (30 min). Dat zou echt geen problemen mogen geven. de router heeft alle tijd voor een refresh.  Maar zelfs al zou de lease time 15 minuten zijn dan gebeurt de refresh na 7 ½ minuut. Nogmeer dan genoeg voor meerdere refresh retries… De firmware van de Netgear zou wel erg brak moeten zijn als de refresh niet werkt

Reageer