Beantwoord

netwerkfout

  • 22 November 2021
  • 7 reacties
  • 430 Bekeken

Bij het verbinden van mijn Lenco internetradio apparaat IR-3000 krijg de melding: Netwerkfout. Controleer poort 5000 van de firewall. In de gebruikershandleiding van mijn IR-3000 staat hierover: Ga na of uw firewall geen uitgaande poorten blokkeert. Voor de radio is minimaal toegang nodig tot UDP en de TCP-poorten 80, 554, 1755, 5000 en 7070.

Mijn vraag is wat ik moet doen om poort 5000 te kunnen controleren of zou iemand van t- mobile naar mijn firewall kunnen kijken?

icon

Beste antwoord door Boris 24 November 2021, 10:38

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7

Hoi @hartog558,

Welkom op de Community en bedankt voor je terechte vraag! Ik kijk graag met je mee naar de juiste oplossing. Hoe graag ik het had gewild, kan ik niet naar jouw firewall kijken. Wél heb ik denk ik de juiste oplossing door middel van port forwarding. Ik vermoed dat de instellingen op het modem botsen tegenover die van de internetradio. Om deze gelijk te stellen, lijkt het me dat een port forwarding op z'n plaats is. Hoe port forwarding precies in z'n werk gaat, hebben we samengevoegd in een mooi topic: 

Op deze manier kunnen we de poort 5000 openstellen en kan jij genieten van je radio! Vragen? Laat het ons vooral weten. De Community zit voor je klaar! 

Bedankt voor jullie antwoorden. Bij het uitvoeren van de geboden oplossing krijg ik echter de volgende melding:

Note:The configured ports in the Management webUIs will be used by the router and not be sent to the local computer defined here.

Daarnaast vraag ik mij af of de geboden oplossing toegepast kan worden op mijn Lenco internet radio IR-3000. Dit omdat dit apparaat geen NAS is en ik daarvan ook geen IP adres kan vinden.

Hopelijk kan ik door de community verder geholpen worden.

Bij voorbaat dank.

Reputatie 7
Badge +5

@hartog558 

Nas of Internet radio maakt niet uit. Het gaat erom dat de data van het aangeroepen kanaal direct naar de juiste “ontvanger” (server, Nas, iRadio, Camera) wordt doorgestuurd.

Wat is het merk van de modem, is het een glas of DSL aansluiting en als laatste kun je een schermdump of anders een foto hier plaatsen van de instellingen zoals je ze gedaan hebt.
Zojuist heb ik zelf een poortmapping voor poort 5000 geprobeerd in een Zyxel modem en krijg geen foutmelding.

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Het is niet gebruikelijk dat je voor een internet radio INKOMENDE poorten moet openzetten in een firewall. Als je een professionele IT omgeving met een eigen firewall hebt, dan sluit je inderdaad ook UITGAANDE poorten af. Dan laat je b.v. alleen webverkeer toe op poort 80. Maar de T-Mobile router heeft niet zo'n firewall, een verzoek van een intern device (computer/ internet radio apparaat) wordt altijd toegestaan en daarmee wordt een poort automatisch geopend.

Je geeft het zelf al aan, in dit device kun je geen vast IP adres opgeven. Natuurlijk is er een mogelijkheid om in de DHCP server van je router hier iets in te betekenen, maar dat is allemaal veel te ingewikkeld voor zoiets eenvoudigs als deze internetradio.

 

Probeer eens met je telefoon een wifi hotspot te maken en de radio via dat netwerk aan te melden?

Ook via de hotspot van mijn mobiele telefoon lukt het helaas niet. Wellicht kan het nog via het MAC adres van mijn Lenco internetradio IR-3000. De gebruikershandleiding vermeldt daar het volgende over:

Wanneer u problemen heeft met de verbinding tussen uw radio en uw draadloze netwerken kunnen de onderstaande stappen helpen het probleem op te lossen:
Zorg ervoor dat een andere PC met Wi-Fi of ethernetverbinding toegang heeft tot het internet (d.w.z. kan surfen op het internet) met behulp van hetzelfde netwerk.
Controleer of de DHCP-server beschikbaar is of dat u een statisch IP-adres hebt geconfigureerd op de radio.
Ga na of uw firewall geen uitgaande poorten blokkeert. Voor de radio is minimaal toegang nodig tot UDP en de TCP-poorten 80, 554, 1755, 5000 en 7070.
Sommige toegangspunten kunnen zo zijn ingesteld dat alleen apparatuur met geregistreerde MAC-adressen ermee verbinding kunnen maken. Dit is een mogelijke reden waarom de internetradio geen verbinding kan maken met het Wi-Fi-netwerk en op de internetradio verschijnt de melding 'Bad ESSID or key’. Om dit probleem op te lossen moet u het MAC-adres van de internetradio toevoegen aan de lijst met toegelaten apparatuur voor uw toegangspunt. Het MAC-adres van uw internetradio kan worden gevonden via Configure > Network Config > View Config > MAC address. U dient de gebruikershandleiding van uw toegangspunt te raadplegen voor het invoeren van de internetradio als toegelaten apparaat.
Wanneer u een encrypted netwerk heeft, zorg er dan voor dat u de juiste sleutel of wachtwoord in de radio hebt ingevoerd. Vergeet niet dat sleutels met tekstformaat onderscheid maken tussen hoofd- en kleine letters.
Wanneer de naam van uw draadloze netwerk (ESSID) is ‘Verborgen’ (hidden)(een instelling op het draadloze toegangspunt) kunt u deze zichtbaar maken of de naam handmatig in de internetradio en mediaplayer invoeren: selecteer Configure, Select network, Enter ESSID in. Bevestig of het netwerk encrypted is, bijv. of er een WEP- of WPA-sleutel nodig is, voer dan de netwerknaam in.

Reputatie 7
Badge +14

Als het daar ook niet op werkt vermoed ik dat de internetradio kapot is.

Reputatie 7
Badge +5

Heeft de Lenco ergens een fabrieks reset knopje?