Beantwoord

Old story: eigen router (asus) wilt niet internetten

  • 2 April 2023
  • 3 reacties
  • 472 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb hier meerdere verhalen gelezen van mensen die zonder problemen T-Mobile Zyxels door hun routers, zoals ASUS, hebben vervangen. Ik heb ook 2 RT-AX53U routers gekocht, in de hoop een AiMesh-netwerk thuis op te zetten. Maar tot nu toe heb ik alleen maar 2 dagen tijd verspild.

Wat ik ook probeer, de Asustek routers krijgen gewoon geen IP van T-Mobile. Natuurlijk heb ik een router direct op de Huawei converter aangesloten. Ik krijg steeds de melding "Foutieve DHCP van uw ISP" of zoiets. Ik heb zelfs MAC-Cloning en een statisch IP geprobeerd om mijn Asustek router "op de oude-Zyxel te laten lijken". En jawel! Ik kreeg de melding dat de WAN correct was aangesloten. Maar het was slechts de melding, want de internetverbinding werkte eigenlijk niet.

Tot slot heb ik mijn laptop rechtstreeks op de ONP aangesloten - ook hier kreeg ik geen IP-adres. Is het normaal dat een laptop, die op deze manier kan is aangesloten, geen IP krijgt? Voorheen had ik KPN glasvezel en ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn laptop rechtstreeks op de ISP kon aansluiten en kon gewoon brouwsen.

Mijn laatste poging was om 2 DHCP-servers op mijn netwerk in te stellen - één op de Zyxel (omdat ik er niet van af kan en DHCP niet kan uitschakelen omdat het internet dan helemaal stopt) met een bereik van 192.168.1.2 tot 4 en een andere op de Asus, direct erachter, voor de rest van de IP's. Dit werkt wel, maar is erg instabiel en traag. Dus geen haalbare oplossing.

In ieder geval heb ik hier gelezen dat ik de Zyxel kan vervangen door een Netgear managed switch en heb ik er een besteld. Ik zou het op prijs stellen als iemand gedetailleerde instructies kan geven over hoe ik dit apparaat in combinatie met de RT-AX53U kan configureren, bij voorkeur als AiMesh-router.

Hoe kan ik ook snel testen of de switch een IP-adres van T-Mobile krijgt en of internet werkt? Zodat ik geen tijd verspil aan verdere inspanningen als het niet werkt. Moet ik gewoon de ONP op de switch aansluiten en vervolgens mijn laptop op de switch aansluiten?

Alvast bedankt!

PS: Ik heb geen IPTV, dus VLAN 300 is nvt, toch?

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 April 2023, 10:56

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @beshketnik , welkom bij de community. 

Vlan 300 is DE vlan voor internet.  Als je deze niet configureert werkt het zeker niet.

Maar als je deze vraag al stelt dan ben ik benieuwd of je alle informatie al gelezen hebt.

Een eigen modem gebruiken is een recht wat je hebt, maar dan is het ook echt een 'doe het zelf' installatie. T-Mobile kan daar geen support op geven, er zijn wellicht andere klanten hier op het forum die een dergelijke router hebben en wat printscreens van de configuratie posten.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @beshketnik 

De Asus AX53U stel je op de volgende manier in voor T-Mobile internet :

Sluit de Asus aan op de Huawei ONT > sluit een laptop aan op een LAN poort van de Asus > log in op de web interface van de Asus > klik links op LAN > IPTV > vul 300 in bij internet en klik op toepassen.

Na het herstarten van de Asus zou hij internet moeten hebben en dan kan je de switch retour sturen of ergens anders gebruiken.

Reputatie 1

Zo werkt het eindelijk

 

Sorry, ik was in de veronderstelling dat als je geen TV hebt, dan hoeft niet de VLAN aan te passen.

 

Reageer