opeens geen internet. ONT is offline


Reputatie 3

Zoals de titel luidt: opeens heb ik geen internet. Fritzbox ONT geeft aan niks binnen te krijgen.

Er zijn geen landelijke storingen te zien. Lokale storingspagina werkt niet: “oops! Pagina bestaat niet ” krijg ik te zien.

Modem (waarvan de ONT ingebouwd is) is 2x opnieuw opgestart. Eventueel serienummer van de huawei erafgehaald, geen verbinding. Evenals serienummer opnieuw ingevoerd. Geen verbinding.

Betreft fritzbox 5530. 

 

Moderator edit: jouw gebruikersnaam is gewijzigd. Het is niet toegestaan om de naam van een religieus persoon of religieuze identiteit als gebruikersnaam te kiezen - hoe goed en leuk bedoeld ook. 

Dubz 10 maanden geleden

Hallo allemaal!

 

Ik ben er achter gekomen dat het totaal niet aan T-mobile ligt, maar het probleem ligt bij de firmware van de SFP module. Hoe weet ik dit en hoe dit op te lossen wil ik graag hieronder verder uitleggen.

 

Bij elk firmware (is geen firmware maar system image van een linux distro) wordt er een interne share aangemaakt die naar de sfp module contact maakt(via interne ip adres (de reeks is 192.168.2.x)). In die share zit de firmware voor de sfp module. De sfp module zal dan de firmware downloaden en installeren als er een hoger versie beschikbaar is. Helaas is downgraden geen optie als je een nieuwe (oude) system image terug op de fritzbox zet omdat de sfp geen downgrade instructie heeft.

 

Wat ik vermoed is dat de sfp een slechte versie heeft ontvangen die de module erg onstabiel maakt. Hoe bedoel je met onstabiel? Nou hij schakelt snel van O2 standby naar O3 Serial, O4 Ranging en O5 operation. Als je bijvoorbeeld een extra authenticatie inzet bij de OLT zoals mac adres verificatie, komt de fritzbox nooit verder dan O3 Serial en zal bij de status nooit O5 Operation laten zien (ook voor maar 1 sec).

Dus hoe heb ik dit kunnen oplossen? Heel simpel, een nieuwe sfp module van de fritzbox besteld en geïnstalleerd. Dit zijn de stappen die ik had genomen om te voorkomen dat de nieuwe sfp geen verkeerde firmware geïnstalleerd gaat worden.

 

Stap 1; Downgrade de fritzbox naar os versie 7.30 (daar is een programma voor en lees de instructies)

Stap 2; Na het downgraden koppel je de stroomkabel los en haal de oude sfp module uit de firtzbox.

Stap 3; Koppel de nieuwe sfp module aan de fritzbox, let wel op: sluit geen fiber kabel aan de sfp module.

Stap 4; Sluit de stroomkabel terug aan op de fritzbox en configureer de account instellingen op tmobile.

Stap 5; Ga naar fritz.box/support.lua en voer de gewenste serienummer van de ont die je hebt gekregen van tmobile.

Stap 6; Ga naar ‘systeem’ > ‘update > ‘auto update’ en klik op level I’ (dit voorkomt dat de fritzbox zomaar gaat updaten)

Stap 7; Sluit de fiber kabel aan de sfp module en wacht tot dat hij klaar is met het verbinden.

Stap 8; Config verder de box zoals jij hem wilt.

 

En als laatst, voor mensen die Wireguard gebruiken, kun je de os versie handmatig updaten naar versie 7.39 (beta).

Er is ook een andere oplossing voor het downgraden van de sfp module, maar dan heb je een sfp programmer nodig (met ook daarbij de benodigde kennis).

Bekijk origineel

237 reacties

Reputatie 7
Badge +14

T-Mobile kan alleen support geven als de Huawei ont en Zyxel router gekoppeld zijn. Anders kunnen ze geen metingen doen. Dus sluit de originele spullen aan, kijk of het dan werkt en indien niet bel je morgen de klantenservice. 

Reputatie 3

T-Mobile kan alleen support geven als de Huawei ont en Zyxel router gekoppeld zijn. Anders kunnen ze geen metingen doen. Dus sluit de originele spullen aan, kijk of het dan werkt en indien niet bel je morgen de klantenservice. 

Bedankt voor de input. Dat mag wel zo zijn, wat betreft metingen, maar zoals we allemaal weten kennen wij in Nederland een vrije modemkeuze. Dat terzijde zijn de meegeleverde hardware van T-mobile ondermaats. Zomaar geen internet verlenen is dan ook tekortkoming in de nakoming. Ook is er 0 informatie beschikbaar en zelfs de lokale storingspagina werkt niet. Dit geeft mij voldoende redenen om dit goed te documenteren.

@Jezus

Om te beginnen moet je helaas de T-mobile spullen gaan aansluiten.

Anders leveren ze geen support.

Heb je het serienummer goed staan in de Fritzbox bij:. 

http://fritz.box/support.lua

Zie mijn screenshot hieronder.

Zeer waarschijnlijk zit het probleem in het pop station (wijkkast). 

 

 

Reputatie 3

@Jezus

Om te beginnen moet je helaas de T-mobile spullen gaan aansluiten.

Anders leveren ze geen support.

Heb je het serienummer goed staan in de Fritzbox bij:. 

http://fritz.box/support.lua

Zie mijn screenshot hieronder.

Zeer waarschijnlijk zit het probleem in het pop station (wijkkast). 

 

 

Dank voor de reactie peter. Ik heb de prut van t-mobile aangesloten en ik heb weer internet.

Tevergeefs krijg ik op al mijn apparaten dat geen enkele verbinding meer veilig is, o.a. geen privedoorgifte in icloud waardoor er nu inzicht is in mijn netwerkactiviteiten voor derden en mijn ip-adres niet wordt verborgen voor trackers.

Ik heb je stappen zeker gevolgd. 1) internet op t-mobile gezet, 2) naar support.lua en de serialnummer van de ONT daar geplakt bij gpon gploan. Verbinding blijft tevergeefs bij Training staan.

 

dit is ook allemaal ineens. Ik had gewoon 2 maanden lang onafgebroken internet. Record voor t-mobile. (Bij trined is dat 1 jaar lang non stop!) wat heb ik toch een spijt :(

Reputatie 3

Fritzbox teruggezet. Geen internet helaas.  Ook niet na het invoeren van alle stappen. Blijft op training staan.

@Jezus 

Wat the Fuck bij mij ligt het er nu ook uit.

Ik wou het even testen met een reboot van mijn Fritzbox 5590.

Lekker ik heb nu hetzelfde probleem.

Waardeloos dit.

 

Reputatie 3

Ik ben zo klaar met deze nepprovider. Hoe durven ze de uitspraak van de Hoge Raad naast zich neer te leggen. Ik heb gezeik en gezeur sinds februari. Sorry maar ik bel morgenvroeg niet t-mobile maar mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik wil weg!

@Jezus

Ik snap er werkelijk niks van waarom de Fritzbox niet meer direct op glasvezel werkt.

Opzich ben ik wel tevreden over T-Mobile.

Je hebt uiteraard +/- punten maar dat had ik over Kpn ook.

Mijn doel zonder provider spullen valt nu helaas in een zwart gat. (Huawei GPON ONT nodig) 

Ik hoop morgen op een antwoord.

@Jason ?

Ik heb nu via de Huawei GPON ONT moeten aansluiten.

Glasvezel signaal is goed. (Geen toegang)

Nu de aansluiting zo maar.

Ik wordt er niet blij van 😭.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @peter-keetfm 

Werkt het bij jou ook niet na een fabrieksreset van de Fritzbox en daarna de instellingen opnieuw invoeren?

@Jezus

Werkt het bij jou wel goed met de opstelling Huawei > Fritzbox? Daarna zou een moderator kunnen kijken waarom het glasvezel op de Fritzbox aansluiten niet meer lukt.

Hallo @peter-keetfm 

Werkt het bij jou ook niet na een fabrieksreset van de Fritzbox en daarna de instellingen opnieuw invoeren?

@Jezus

Werkt het bij jou wel goed met de opstelling Huawei > Fritzbox? Daarna zou een moderator kunnen kijken waarom het glasvezel op de Fritzbox aansluiten niet meer lukt.

 

Ik ga niet zomaar een fabriek reset doen echt niet.?

Hoe komt u erbij en leg uit waarom.

Ik weet dat het verhaal van de dag is reset je spullen maar.

Bij een Fritzbox is dit helemaal niet nodig.

En het probleem ligt bij de provider trouwens..

Net als het probleem niet in mijn T-mobile kunnen komen.

Mijn Fritzbox 5590 werkt prima zonder reset achter de Huawei GPON ONT.

Maar is niet mijn doel.

 

 

 

 

 

 

Wat een drama helaas.

Er gaat van alles mis.🤔 Bij T-Mobile.

Ik hoop echt op een uitleg.???

 

Moderator edit: dit probleem is ongerelateerd en was vanmorgen opgelost: T-Mobile Thuis omgeving niet bereikbaar | T-Mobile Community.

Reputatie 3

Precies hetzelfde probleem met GPON module op mijn fritzbox 5590.

Orginele ONT aangesloten en het werkt probleemloos.

 

waar zou de probleem liggen denken jullie?

 

Onlangs is er firmware update geweest van fritzbox van 7.3 naar 7.5.

Ik heb 7.5 en heb wel beetje vermoeden dat het misschien toch aan firmware 7.5 zou kunnen liggen.

Fritz AVM heb ik mailtje gestuurd met de klacht,nu afwachten.

@sylwester

Hoi dat lijkt mij niet.

Ik draai al een tijd Fritz os 7.50 zonder problemen.

Naar aanleiding van @Jezus heb ik een reboot gedaan. (Om te testen) 

En toen werkte het niet meer.

Zoals je ziet aan mijn screenshot dat het glasvezel signaal goed is.

Het heeft iets met aanmelden bij de olt te maken denk ik.

Het zit ergens in het systeem bij T-Mobile denk ik.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @peter-keetfm 

Werkt het bij jou ook niet na een fabrieksreset van de Fritzbox en daarna de instellingen opnieuw invoeren?

@Jezus

Werkt het bij jou wel goed met de opstelling Huawei > Fritzbox? Daarna zou een moderator kunnen kijken waarom het glasvezel op de Fritzbox aansluiten niet meer lukt.

 

Ik ga niet zomaar een fabriek reset doen echt niet.?

Hoe komt u erbij en leg uit waarom.

Ik weet dat het verhaal van de dag is reset je spullen maar.

Bij een Fritzbox is dit helemaal niet nodig.

En het probleem ligt bij de provider trouwens..

Net als het probleem niet in mijn T-mobile kunnen komen.

Mijn Fritzbox 5590 werkt prima zonder reset achter de Huawei GPON ONT.

Maar is niet mijn doel.

 

 

 

 

 

 

Het probleem bij de provider leggen is makkelijk gezegd, een aantal gebruikers hier met een eigen router hadden ook het probleem dat de router geen IP adres kreeg toegewezen maar met de Zyxel router wel, een fabrieksreset van de eigen router loste het op.

Echter werkt hij wel achter de Huawei ONT, dan zou het kunnen liggen aan een wijziging in de firmware zoals @sylwester aangeeft.

@Waqqas 

Ik draai al zonder problemen een Lab versie.

En nu een tijd zonder problemen 7.50

Ook met eerdere rebooten zonder problemen.

Sinds gisteren pas dit probleem.

Waarom zou het nu dan ineens aan Fritz os 7.50 liggen dan.?

Deze werkte zonder problemen.

 

Net nog even geprobeerd werkt nog niet.

@Waqqas ik kan wel een reset gaan doen maar meer mensen hebben hetzelfde probleem.

En dat met een Fritzbox 5590 en een ander type 5530.

Lijkt mij een reset niet relevant.

Ik wil de provider niet de schuld geven maar verwacht dat daar het probleem wel zit.

 

Reputatie 3

Net nog diverse instellingen getest en zelf nieuwe aanbieder aangemaakt met gecloonde mac adres van het ont kastje.

Allemaal zonder resultaat.

Wat maakt ONT kastje dan zo speciaal dat deze wel werkt en Fritzbox niet?

Net nog diverse instellingen getest en zelf nieuwe aanbieder aangemaakt met gecloonde mac adres van het ont kastje.

Allemaal zonder resultaat.

Wat maakt ONT kastje dan zo speciaal dat deze wel werkt en Fritzbox niet?

Heeft iets met aanmelden te maken op de OLT wat in het pop station (wijkkast) hangt.

Ik hoop dat er ook een oplossing voor komt.

Ik heb tenslotte een Fritzbox fiber omdat ik zonder losse ONT wil.

Ik hoop dat iemand van T-mobile hier eens in kan duiken.

Anders zie ik als enige oplossing terug naar Kpn.

Ik moet wel zeggen dat T-Mobile mij goed bevalt.

Tv zonder losse ontvanger (s).

Mijn doel zonder provider spullen.

Reputatie 3

Ook ik heb mijn fritzbox gereset en alles opnieuw gedaan (landinstelling, taalinstellingen en SN van ONT ingevoerd) dit doet helemaal niks.

Ook ik heb mijn fritzbox gereset en alles opnieuw gedaan (landinstelling, taalinstellingen en SN van ONT ingevoerd) dit doet helemaal niks.

Schakel lan poort 1 in als wan. (Bij de 5530) 

Dan kun je i.i.g. de Fritzbox blijven gebruiken.

Deze moet dan wel achter de Huawei GPON ONT.

Nogmaals hoop ik dat een T-Mobile webcare medewerker het op pakt.

Vrije router keuze valt door T-Mobile in het drijfzand.

Ik wil zonder provider spullen dus ook zonder Huawei ont.

Het wordt voor mij een Kpn aanbieding helaas vanaf 1Juli heb ik de keus.

Los het op.

Ik ben er zeer boos over.

Reputatie 3

Ook ik heb mijn fritzbox gereset en alles opnieuw gedaan (landinstelling, taalinstellingen en SN van ONT ingevoerd) dit doet helemaal niks.

Schakel lan poort 1 in als wan. (Bij de 5530) 

Dan kun je i.i.g. de Fritzbox blijven gebruiken.

Deze moet dan wel achter de Huawei GPON ONT.

Nogmaals hoop ik dat een T-Mobile webcare medewerker het op pakt.

Vrije router keuze valt door T-Mobile in het drijfzand.

Ik wil zonder provider spullen dus ook zonder Huawei ont.

Het wordt voor mij een Kpn aanbieding helaas vanaf 1Juli heb ik de keus.

Los het op.

Ik ben er zeer boos over.

Hoe doe ik stap 1? Want als ik provider t-mobile kies in de fritzbox dan heb ik die optie niet. En als ik overige provider doe dan vraagt fritzbox om een gebruikersnaam.

@Jezus 

Zie mijn screenshot je komt er dan vast wel uit.

 

Reputatie 3

Ik heb een signaal ingestuurd richting de Autoriteit consument en Markt. Kenbaar gemaakt dat zij in strijd handelen met o.a. Gelet op de artikelen 2, 3 en 4 van het Besluit eindapparaten, 15.1, derde lid, en 15.4, tweede lid,
van de Telecommunicatiewet, in samenhang gelezen met artikel 4:81 van de Algemene wet
bestuursrecht en de rechtspraak van de Hoge Raad. Ik adviseer dit jullie ook te doen.


bestuursrecht en de rechtspraak van de Hoge Raad. Ik adviseer dit jullie ook te doen.

Ik ga dat niet doen.

Ik stap per 1 juli weer terug naar Kpn als dit niet oplost.

Ik wil niet opgedrongen worden door een verplicht Huawei glasvezel kastje.

Vrije router keuze hoort het glasvezel kastje ook bij.

 

Hallo @peter-keetfm 

Werkt het bij jou ook niet na een fabrieksreset van de Fritzbox en daarna de instellingen opnieuw invoeren?

@Jezus

Werkt het bij jou wel goed met de opstelling Huawei > Fritzbox? Daarna zou een moderator kunnen kijken waarom het glasvezel op de Fritzbox aansluiten niet meer lukt.

 

Ik ga niet zomaar een fabriek reset doen echt niet.?

Hoe komt u erbij en leg uit waarom.

Ik weet dat het verhaal van de dag is reset je spullen maar.

Bij een Fritzbox is dit helemaal niet nodig.

En het probleem ligt bij de provider trouwens..

Net als het probleem niet in mijn T-mobile kunnen komen.

Mijn Fritzbox 5590 werkt prima zonder reset achter de Huawei GPON ONT.

Maar is niet mijn doel.

 

 

 

 

 

 

Het probleem bij de provider leggen is makkelijk gezegd, een aantal gebruikers hier met een eigen router hadden ook het probleem dat de router geen IP adres kreeg toegewezen maar met de Zyxel router wel, een fabrieksreset van de eigen router loste het op.

Echter werkt hij wel achter de Huawei ONT, dan zou het kunnen liggen aan een wijziging in de firmware zoals @sylwester aangeeft.

@Waqqas 

Het probleem bij de provider leggen is makkelijk.

Hoezo ?

1- het inloggen in mijn T-mobile probleem speelt vaker.

2- het aanmelden van het sip wachtwoord is  ook een probleem. (Nog niet opgelost) 

3- nu het aanmelden van het GPON serienummer via een Fritz sfp ONT.

Raar he dat een of meerdere gebruikers geen vertrouwen meer heeft.

Hoezo makkelijk bij de provider leggen.

Volgens mij ligt de bal bij T-Mobile en niet bij de gebruiker die de vrije router keuze gebruikt.

Ik wil geen provider zooi gebruiken.

En dan nog de vele problemen met gpon en de tv ontvanger (s) met de zoveel problemen.

Zo jammer dat een super user het zo afdoen.

Mee denken met klant helpt klant is een betere optie. 

Uiteindelijk is de provider die een goed werkende setup in de soep laat draaien.

Ik vindt het dan ook zeer jammer dat ik geen antwoord krijg van de T-mobile medewerkers hoe het nou echt zit.

?????

 

Reageer