Beantwoord

Opzet nieuw thuisnetwerk

  • 18 May 2023
  • 12 reacties
  • 259 Bekeken

Hoi allemaal,

Ik heb een korte vraag over mijn thuisnetwerk (glasvezel 1Gbit) . Ik wil een aantal apparaten verplaatsen naar de meterkast, maar kom dan niet lekker uit met internetkabels/wifi. Ik breek nu al een aantal weken mijn hoofd en kom er niet lekker uit. Wellicht kunnen jullie mij helpen. 

Situatieschets:

Glasvezel komt binnen in mijn meterkast die zich op de hal van het appartementencomplex bevind. Hier is ook de ONT geplaatst. Vanaf hier loopt een UTP-kabel omhoog (helaas zonder opschriften) via een (helaas) flexibele buis naar de voorzijde van mijn woonkamer waar deze van onder uit de buurt eindigt in een UTP inbouwdoos. De vermoedelijke afstand is zo'n 20 meter.

Hier staat de Zyxel T-50 aangesloten. Zoals op onderstaande schets

 

 

Wat ik wil doen:

Ik wil de bedrade apparaten (behalve de NAS en TV ontvanger) verplaatsen naar de meterkast. Hier heb ik de ruimte, die ik eigenlijk in mijn woonkamer niet heb. Daarnaast komen hier nog een aantal bedrade apparaten bij. 

In de woonkamer wil ik alleen nog een router hebben voor de WiFi richting de draadloze apparaten en 2 UTP kabels voor de NAS en TV ontvanger.

 

Probleem:

Wanneer ik de Zyxel in de meterkast zet heb ik helaas vrijwel geen WiFi bereik in de woonkamer. Voor de smartphone niet meteen een probleem. Voor de TV al meer, en helemaal voor de game pc. Deze is namelijk niet bereikbaar met een UTP kabel. De WiFi verbinding moet zo goed mogelijk blijven voor de hoogste snelheid op de game pc.

In de buis kan ik geen 2e UTP kabel bijtrekken om een switch in de meterkast te plaatsen. De leiding is flexibel (geel met ribbels) gaat naar boven in de meterkast en komt in de woonkamer vanuit de grond. Lengte is onbekend, loop is onbekend. Heb de gebouweigenaar (huurwoningen) al gevraagd of hier wat over bekend is, maar helaas.

Hieronder grafisch:

 

 

Vraag:

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zyxel naar de meterkast, WiFi uit, DMZ aan en een eigen router in de woonkamer? 

De zyxel vervangen voor een switch (bestaat er een switch die de bekabelde functie van de zyxel kan overnemen) en een router in de woonkamer?

 

 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 18 May 2023, 20:29

Bekijk origineel

12 reacties

@29Thomas10 

Ik zou het gewoon in huis zelf plaatsen.

In een kast bijvoorbeeld.

Is het ook niet zo dat de Ikea hub (Zigbee) met jou smart lampen moet kunnen verbinden.

Als je deze zal verplaatsen naar de meterkast kan het bereik weg vallen.

Net als wifi zeg maar.

Bedankt voor uw reactie.

De ikea hub kan gelukkig vanuit de meterkast wel verbinding krijgen. Heb op het toilet een zigbee lamp die gelukkig als repeater werkt. Dat is dus geen enkel probleem.

Op dit moment staan alle apparaten in de kast, die erg vol geworden is (en ook warm wordt). Vandaar dat mijn beste optie de meterkast is/was.

Welkt tv platform zit je.?

Als je op het nieuwe platform zit dan kun je de T50 in de meterkast zetten.

In de woonkamer dan een switch voor je nas en tv box en een accesspoint kunnen overwegen voor de wifi.

Maar dan heb je wel weer 2 extra apparaten in de woonkamer.

 

Ik zit op het T-Mobile TV platform.

Ik gebruik veelal de app op de TV, maar die blijft relatief vaak hangen waardoor ik vaak moet herstarten (bij het openen van de gids/TV menu). Dan schakel ik terug naar de TV box.

 

Daar heb je inderdaad een punt. Haal ik 2 apparaten weg, krijg ik er 2 voor terug. Dat is niet de bedoeling🤔

Dat gebruik ik ook T-mobile TV en dan op Android TV toestellen.

Wat gek dat het bij U blijft hangen.

En als U de tv zelf met een netwerk kabel verbind is het dan opgelost. 

Wat betreft de vraag.

Kun je de netwerkkabel verlengen naar een andere plek en daar de T50 neer zetten.

 

 

 

Helaas zag ik zojuist op het forum dat het een bekend probleem is bij Samsung TV's 🙁 voorlopig daar geen oplossing voor.

Ook het verlengen is helaas geen optie. Wel naar gekeken. Ik zit nog aan een andere oplossing te denken, maar ik weet niet of dat technisch haalbaar is. 

Mijn raspberry pi (en evt. de ikea hub) verbruiken weinig bandbreedte. Als ik de T50 in de woonkamer laat staan, is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een WiFi extender met 2x lan in de meterkast te zetten en daar de pi + hub op aan te sluiten? Beiden moeten helaas bekabeld aangesloten worden, maar dat ze vervolgens via WiFi in verbinding staan met de T50. Klein schemaatje ter opheldering:

 

 

@29Thomas10 

Je wifi heeft toch slecht bereik vanaf de meterkast.

Dan werkt die opstelling niet met de Repeater.

En echt stabiel zou het ook niet zijn.

Er zijn ook van die Devolo stekker blokken internet via het stroomnet verkrijgbaar. 

Maar dat raad ik ook af.

Je kunt het proberen.

Maar de Raspberry Pi en de hub zijn zo klein dit past wel ergens in de woonkamer toch.?

 

 

 

Daar heeft u een goed punt, verkeerde redenering van mij. 

Bedankt voor de hulp.

Reputatie 3

Je kan het doen zoals ik heb zelf heb gedaan :

Afhankelijk of je zelf UTP kan knijpen kan je de bestaande UTP gebruiken om 2 nieuwe UTP kabel te trekken, het is wel mogelijk om pre-fab kabels er door heen te trekken maar dan moet je de tweede UTP kabel laag aan de eerste vast maken zodat de UTP connectoren niet tegelijk door de buis gaan.

 

Je kan het doen zoals ik heb zelf heb gedaan :

Afhankelijk of je zelf UTP kan knijpen kan je de bestaande UTP gebruiken om 2 nieuwe UTP kabel te trekken, het is wel mogelijk om pre-fab kabels er door heen te trekken maar dan moet je de tweede UTP kabel laag aan de eerste vast maken zodat de UTP connectoren niet tegelijk door de buis gaan.

 

Altijd een ijzeren trekveer toepassen.

Maar met flex buis waar het om gaat gaat dat moeilijk of helemaal niet. (afhankelijk aantal bochten)

Als hij knapt om wat voor rede dan ook halve wegen zit je wel met een probleem.

Persoonlijk zal ik die kabel laten zitten.

Ik vraag me af of je hier aan mag zitten betreft huurpand.

 

 

Altijd een ijzeren trekveer toepassen.

Maar met flex buis waar het om gaat gaat dat moeilijk of helemaal niet. (afhankelijk aantal bochten)

Als hij knapt om wat voor rede dan ook halve wegen zit je wel met een probleem.

Persoonlijk zal ik die kabel laten zitten.

Ik vraag me af of je hier aan mag zitten betreft huurpand.

 

 

Ik mag aan de kabel zitten en een nieuwe trekken, maar wel onder eigen verantwoordelijkheid. Als hij knapt, moet ik het zelf oplossen.

Ik gok dat er best wat bochten in de flexbuis zitten. In de meterkast gaat deze richting plafond. In de woonkamer komt deze vanuit de grond. 

 

Voorlopig blijf ik hier dus van af en laat ik alles even voor wat het is.

@29Thomas10 

Dat is een hele verstandige keuze van U.👍

Vaak wordt er voor bedraade flex gebruikt.

Dat opnieuw door trekken onmogelijk maakt.

Te veel bochten.

Ik zou het i.i.g. er niet op gokken.

 

 

 

Reageer