pfSense instellingen voor glasvesel

  • 9 November 2022
  • 12 reacties
  • 778 Bekeken

Hallo allen,

Ik sta op het punt om mijn nieuwe glasvezel in gebruik te nemen, echter vraag ik me af of ik die geleverde modem (router?) nu wel echt nodig heb. Het ding is enorm, past amper in de meterkast, en blijkbaar kan hij niet in bridged mode (?). Daarnaast heb ik in mijn server rack al een pfSense router draaiend.

Wat weerhoud me ervan om gewoon die ONT rechtstreeks in mijn WAN poort te prikken?
Zijn er speciale instellingen nodig om op het net van T-mobile te kunnen?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het gewoon werkt, als je de WAN maar op VLAN300 zet?

Lang verhaal kort; pfSense als ‘modem’, kan het?
 

Alvast bedankt!
- Sven.

EDIT: Direct na het plaatsen van dit bericht kreeg ik als suggestie dit te lezen; https://wiki.artit.nl/doku.php?id=pfsesne_setup
Gewoon volgen en klaar is kees.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Sokonomi, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Wanneer je een eigen modem wilt gebruiken, wat zeker mogelijk is, kun je het beste de info uit deze twee topics gebruiken: Eigen modem: veelgestelde vragen | T-Mobile Community en Eigen modem: wat zijn de vereisten? | T-Mobile Community

Fijn dat je het al gevonden hebt via het door jou gelinkte artikel. Mooie tip en handige handleiding!

Guidion (T-mobile’s glasvezel installatie bedrijf) beweerd nu dat het blijkbaar niet kan.. ?
Ik moet eerst een afspraak maken om dat Zyxel apparaat in mijn meterkast te installeren,
zodat ik het er daarna per direct weer uit kan slopen.. waarom moet dat?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Sokonomi 

Het is belangrijk dat je een afspraak maakt met Guidion voor de installatie middels de email die je ontvangen hebt.

De datum waarop de monteur komt is ook meteen de installatiedag en op die dag zal de verbinding werken.

Een glasvezel installatie wordt altijd gedaan door een Guidion monteur.

Soms is het nodig dat de monteur ook nog een fysieke handeling buitenshuis moet doen, mocht je thuis de installatie zelf doen dan vervalt de garantie en kunnen de kosten hoog oplopen bij schade. Bovendien moet de monteur achteraf de verbinding aanmelden bij T-Mobile, hiervoor dient eerst de Zyxel te worden aangesloten. Gebeurt dit niet dan start je contract officieel niet en loop je ook klantvoordeel mis, ook kan je online het abonnement niet beheren.

Hallo @Sokonomi 

De datum waarop de monteur komt is ook meteen de installatiedag en op die dag zal de verbinding werken.

Dat heeft T-mobile al verprutst… 🙄

Ze hebben hier in Juli die terminal binnen gehangen, maar ik had ze gezegd dat mijn interne netwerk pas eind november gereed zou zijn. Geen probleem zei die kerel toen nog. Maar na een maand kreeg ik een mail van guidion dat ze mijn afspraak (?) geannuleerd hadden. Die hebben toen om een of andere reden aan T-mobile de boel doorgegeven als afgehandeld, en toen is mijn abonnement automatisch al (!) gaan lopen. Dat kon toen volgens de helpdesk niet stop gezet worden (...), maar dat zouden ze wel verrekenen zodra ik online kwam.

Alles hangt er al, de terminal zit op zijn plek, de ONT is aangesloten. Het enige wat nu in principe nog rest is dat ding in mijn pfSense prikken en hem aanzetten.

Dus wat Guidion dan nog moet komen doen weet ik niet. Misschien een MAC adres doorschipperen ofzo? Glasvezeltest heeft Open Dutch Fiber volgens mij al gedaan?

Reputatie 7
Badge +15

@Sokonomi 

Dus het internet werkt nu al? Kun je eens inloggen op My T-Mobile en kan je daar je facturen inzien? Onder abonnementen is internet actief? Onder instellingen de WiFi instellingen inzien en wijzigen?

Als bovenstaande allemaal kan dan lijkt mij alles in orde. Je kan dan je eigen router aansluiten en genieten van T-Mobile thuis 🙂

Nee het internet werkt nog niet omdat ik hem nog niet aangezet heb.

Maar ik het zojuist een medewerker gesproken, die zegt dat ze eerst een basis test willen met de standaard hardware die ze zelf leveren, en dat begrijp ik. Eerst zien of het draait, voor ik er toeters en bellen aan ga hangen. ;)

Dus ik laat Guidion maar even dat modem los in de meterkast gooien om te kijken of het wil, dan kan die daarna weer terug de doos in.

Reputatie 6
Badge

Nee het internet werkt nog niet omdat ik hem nog niet aangezet heb.

Maar ik het zojuist een medewerker gesproken, die zegt dat ze eerst een basis test willen met de standaard hardware die ze zelf leveren, en dat begrijp ik. Eerst zien of het draait, voor ik er toeters en bellen aan ga hangen. ;)

Dus ik laat Guidion maar even dat modem los in de meterkast gooien om te kijken of het wil, dan kan die daarna weer terug de doos in.

dat is inderdaad de beste/enige manier om on-line te komen. Even de Zyxel aan laten sluiten (gewoon op de grond buiten de meterkast). Zodra dat werkt de ethernet kabel naar de pfsense in de ONT of media converter steken, een vlan 300 op de interface naar de ONT met DHCP aan en je bent klaar. Mocht je vragen over pfsense hebben, stel ze gerust

IPTV zat geloof ik ook nog op een eigen VLAN, maar dat is idd wat ik wilde doen.

Moet Guidion nog de ONT instellen en wat testjes uitvoeren voordat ze een OK afgeven aan T-mobile? Of kan ik gewoon nu zelf dat modem eraan prikken en wachten tot er verbinding is, en dan mijn pfSense eraan?

Reputatie 7
Badge +14

Iptv zit tegenwoordig in dezelfde vlan als internet. (300).

Guidion meldt aan, sluit aan, doet tests. Stel dat er nog geen licht op de lijn staat zijn sommige monteurs gecertificeerd om naar de wijkcentrale te gaan. Anderen laten dan een ticket aanmaken via t-mobile.  Dan gaat er een andere monteur heen.

Even geduld en dan komt het allemaal goed.

Reputatie 7
Badge +15

Ik heb begrepen dat Guidion monteurs alleen in de KPN PoP mogen en niet in een PoP van het eigen netwerk.

Omdat er sprake is van Open Dutch Fiber gaat het volgens mij om het eigen netwerk.

Als je de ONT aansluit op stroom knippert het LOS lampje rood?

@Sokonomi

Bij mijn weten moet de Zyxel even aangesloten om het betalingssysteem van T Mobile te activeren. Ik had ook gelijk mijn eigen router aangesloten zonder eerst de Zyxel aan te sluiten. Het internet werkte meteen, maar dan wordt er geen abonnement geld afgeschreven. Was tenminste bij mij zo. De betalingsverplichting blijft natuurlijk. Pas toen ik de Zyxel even had aangesloten kwam de automatische incasso op gang, met natuurlijk de achterstallige afschrijving. Daarna mijn eigen router met al zijn cliënt instellingen weer terug op de ONT aangesloten.

Ik ben nu zover dat pfSense draait, de WAN lijkt netjes zijn IP te krijgen via VLAN 300, maar ik krijg het internet niet online op de LAN interface.

Op de dashboard onder 'Gateways' staat WAN_DHCP nog op pending.

Zo simpel hoort het toch te zijn? Ben ik iets vergeten?

 

EDIT: Even de ARP lease eruit gegooid, nu lijkt het te werken, al is het nog niet optimaal;
Ik haal een keurige 941Mbps down, maar upload blijft hangen bij een schamele 119Mbps.
Waar kan dat aan liggen?

Reageer