Beantwoord

Port forward lukt niet op ZYXEL (gegevens overzetten vanaf oude router)

  • 20 September 2022
  • 6 reacties
  • 104 Bekeken

Reputatie 2

Beste,

Op mijn oude router van KPN (ZTE) had ik een poort doorgeschakeld voor octoprint (programma voor 3D printen via Raspberry pi). Nu wil ik dit weer doen voor de Zyxel van T-mobile, want ik kan er niet meer op komen. Alleen wil dit niet helemaal lukken. Heb wel een stappenplan gevolgd die hier op de community stond, maar zonder resultaat. Zou iemand die er meer verstand van heeft mij kunnen helpen hiermee? Zie afbeelding voor de instellingen van oude en helemaal onder de nieuwe router.

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door TMTV 20 September 2022, 19:33

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Amazon62,

Je hebt de instellingen wel heel precies overgenomen, iets té precies zelfs. Nu je een nieuwe router hebt, is het IP-adres van je 3D-printer/Raspberry Pi veranderd. Het ligt nu in de 192.168.1.x-reeks. Dat kun je controleren door in te loggen op de Zyxel en op het pijltje bij Verbinding te klikken (en Bekabeld of Wifi te kiezen). Vervang 192.168.2.78 in de onderste foto door het IP-adres dat je daar zet.

Vergeet ook niet om het apparaat toe te voegen bij Netwerkinstelling > Thuisnetwerken > Statische DHCP. Zo kan het niet veranderen en blijft de port forward altijd werken.

Ik ben benieuwd of het hiermee lukt!

Reputatie 2

Hi,

Nou, ik heb het voor elkaar hoor. Het vergde wel een herinstallatie van octopi, maar het werkt nu allemaal weer! @TMTV Super bedankt voor je hulp!

Reputatie 2

Oh haha. Nou, ik heb er echt geen verstand van zoals je ziet. Ik dacht dat ik het ip adres statisch had gezet in de pi zelf. Ik volg echt tutorials en vul in. Zal het eens proberen op jouw manier, bedankt.

Reputatie 2

Hmm, ik zie heel veel unknown staan, maar geen pi of octopi... Ik heb een mesh netwerk met Deco's en als ik in die app kijk, zie ik de octopi er wel instaan, maar ip address unknown. 

Reputatie 7
Badge +6

Kun je het MAC-adres van de Pi/Octopi achterhalen? Dan weet je welke het is. Je kunt dat statische IP ook prima op het apparaat zelf instellen. Het gaat erom dat het niet verandert. Zorg dan wel dat je een IP kiest in de range van de Zyxel (192.168.1.x) en dat er geen ander apparaat is met hetzelfde IP. Als je die invult bij port forwarding in plaats van 192.168.2.78 zou het moeten lukken.

Reputatie 2

Heb het mac adres wel, maar hij staat niet in het rijtje. Komt omdat de pi verbonden is met de Deco en niet direct met de router. Nu bezig om in de pi het ip adres aan te passen, maar valt ook niet mee.

Reageer