Problemen met access points / MPro Mesh app

  • 3 January 2023
  • 12 reacties
  • 261 Bekeken

Ik vond een vergelijkbaar topic maar kon er niet op reageren en er was geen oplossing gevonden dus hierbij open ik een nieuwe.

Mijn configuratie:
Zyxel T-50 modem

3x Zyxel WAP6807 bedraad aangesloten (acces point)

Constateringen:

Overal in huis goede WiFi verbinding, Max 12Mbps maar daar geef ik het DSL punt met Max 25Mbps de schuld van (glasvezel ligt nu nog tot voor de deur).

Lampjes branden allemaal van boven naar beneden oranje groen groen.

Met Network Analyzer vind ik ze alle drie probleemloos en ik kan op alle 3 inloggen en zien dat ze als access point staan ingesteld.

Als ik inlog op het T50 modem zie ik er slechts 1 en die zou draadloos verbonden zijn….. Dat is raar maar belangrijker wat kan daar de oorzaak van zijn en heeft dat te maken met het MPro Mesh probleem?

In de MPro Mesh app zie ik ze vlak na een reset wel maar daarna verdwijnen ze weer uit de app.

Nu is MPro Mesh massaal beoordeeld met 1 ster in de AppStore dus ik vermoed eigenlijk dat mijn configuratie gewoon werkt maar de app niet deugt of doe ik iets fout?

Mijn vragen:

  • Past een WiFi snelheid van max 12Mbps bij een DSL snelheid van max 25Mbps?
  • Hoe kan het dat mijn modem geen bedrade AC’s vind maar wel één draadloze terwijl ze allemaal zijn bedraad?
  • Hoe krijg ik de MPro Mesh app werkend of een werkend beter alternatief?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Peter vC, leuk dat je hier een topic over post! Het klinkt inderdaad alsof de Wifi-punten goed werken. Ik neem aan dat je alle Wifi-punten wel terugvindt bij de LAN verbindingen van het modem? Heb je ze alle drie direct aangesloten op het modem of via een switch of eigen router? Mocht je er iets tussen hebben geplaatst dan is het voor het modem niet altijd mogelijk om nog volledig contact te maken met de Wifi-punten. Omdat de MPro Mesh app van Zyxel zelf is kunnen we niet zelf aan de slag met de feedback, maar kloppen we aan bij Zyxel voor verbetering.

Daarnaast is 12 Mbit/s inderdaad een karige verbinding, maar valt het zoals je zelf terecht aangeeft niet echt te verbeteren met een 25 MBit/s verbinding. Wél ben ik erg blij om te lezen en zien dat glasvezel binnenkort bij je thuis beschikbaar is. Dat is wel een hele mooie uitkomst. Mocht je meer informatie over de aanleg van het glasvezelnetwerk zoek, dan vind je die hier: glasvezel aanleg. Zodra het mogelijk wordt om naar glasvezel over te stappen zal je dit ook terugvinden in jouw My T-Mobile Thuis account bij ‘Internetsnelheid wijzigen.’

Hopelijk zijn de werkzaamheden bij je thuis snel afgerond!

Bedankt voor je reactie, de WiFi punten worden dus niet gevonden bij de LAN verbindingen van het modem. Wel door Network Analyzer dus ze zijn er wel maar het modem ziet ze dus gewoon niet. Voor de zekerheid heb ik ze nu rechtstreeks in het modem gestoken zonder de switch ertussen maar dat brengt geen verbetering, hij ziet ze nog steeds niet.

Hoe gaan we dat oplossen?

 

EDIT: Na alle drie rechtstreeks in het modem en alles gereset te hebben ziet het modem ze op dit moment wel alle drie bij de LAN verbindingen….
Het modem ziet ook (tegelijk) een WiFi verbinding met één van de AP’s. Enig idee hoe dat mogelijk is en hoe ik die weg krijg? Resetten helpt niet….

Helaas, uurtje later zijn ze weer verdwenen bij LAN verbindingen….. ik begin een beetje hekel te krijgen aan dat Zyxel spul. Hopelijk kun je me nog op ander gedachte brengen maar een modem die me al niet kan vertellen wat er is verbonden met z’n eigen LAN poorten heb ik niet zo’n vertrouwen in…… 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Peter vC, dank voor deze update. Toch vreemd dat het eerder wel kort zichtbaar was. Ik wilde zelf je modem in, maar ik kan de LAN poorten op dit moment niet inzien. Is het resetten van het modem op dit moment een optie? Of had je dit al eerder gedaan? Je verliest met een reset wel eventueel persoonlijke wijzigingen. Hoe je de reset uitvoert, lees je in dit topic. Het modem is voor mij niet goed bereikbaar, vandaar dat ik het voor de zekerheid check. Loop anders ook de bekabeling naar het aansluitpunt na en check of alles goed zit. Ik ben benieuwd!

Reset zojuist uitgevoerd, hopelijk krijg je het modem nu wel goed bereikbaar. Ik heb natuurlijk zelf ook gelijk even gekeken maar nu maakt ‘ie het nog veel bonter….. diverse WiFi apparatuur staan nu bij de LAN verbindingen…. Om moedeloos van te worden toch? 

De huidige aansluiting op het modem zijn nu;
3 AP’s op LAN 1,2 en 3 en m’n switch op LAN 4

als ik inlog ziet het modem het dus heel anders 🤷🏻‍♂️

Reputatie 6
Badge

Reset zojuist uitgevoerd, hopelijk krijg je het modem nu wel goed bereikbaar. Ik heb natuurlijk zelf ook gelijk even gekeken maar nu maakt ‘ie het nog veel bonter….. diverse WiFi apparatuur staan nu bij de LAN verbindingen…. Om moedeloos van te worden toch? 

De huidige aansluiting op het modem zijn nu;
3 AP’s op LAN 1,2 en 3 en m’n switch op LAN 4

als ik inlog ziet het modem het dus heel anders 🤷🏻‍♂️

@Peter vC Ik weet niet precies hoe de Zyxel  bijhoud welk apparaat waar aangesloten is maar dat de informatie niet klopt komt ook bij andere merken (bijv prosumer spul van Ubinquiti). Dat hoeft dus niets te betekenen.

Ik zou echter bij een 25Mb DSL wel verwachten dat je over WIFI hogere snelheden haalt. De 12 Mb zou te maken kunnen hebben met de halvering van een WIFI mesh…. Wat gebeurt er als je de repeaters van hun kabel  losmaakt?

Werken ze dan nog steeds met dezelfde snelheid?

Bedankt voor je reactie @louisL , ik ben bang dat de MPro app de gegevens van het modem overneemt in de zin van als het modem ze niet ziet dat komen ze ook niet in de app bij Mesh apparaten en blijft Mesh offline staan. Na een reset van de Ap’s zijn ze korte tijd zichtbaar in het modem en in Mpro daarna in beide onzichtbaar dus ik vermoed een verband.

Ik hoop dat @Cheyenne nog eens wil proberen in m’n modem te kijken waarom de LAN poorten niet zichtbaar zijn.

Reputatie 6
Badge

Reset zojuist uitgevoerd, hopelijk krijg je het modem nu wel goed bereikbaar. Ik heb natuurlijk zelf ook gelijk even gekeken maar nu maakt ‘ie het nog veel bonter….. diverse WiFi apparatuur staan nu bij de LAN verbindingen…. Om moedeloos van te worden toch? 

De huidige aansluiting op het modem zijn nu;
3 AP’s op LAN 1,2 en 3 en m’n switch op LAN 4

als ik inlog ziet het modem het dus heel anders 🤷🏻‍♂️

ok, nog een vraag: ziet de router de APs wel met 1Gb verbonden op de poorten 1-3 onder systeeminformatie (pijltje rechts onder in die tab)?

 

Ik denk dat je deze bedoeld @louisL ? Ziet wel 4 verbonden LAN poorten inderdaad 

 

Reputatie 6
Badge

De APs lijken dus fysiek aangesloten te zijn. Werken clients op de APs met dezelfde snelheid als wanneer ze direct met de router/modem verbonden zijn?

Is er verschil me de app verbonden met de router of juist met de APs”

 

@louisL Ik ben een poosje niet in de gelegenheid geweest om het uit te zoeken maar ik hoop deze week tijd te vinden de WiFi op het modem uit te schakelen en de snelheid verbonden met de AP’s te meten en hetzelfde maar dan de AP’s uit en WiFi op het modem aan….

Ik kom er zsm met de resultaten 😉👍🏼

Reageer