Routing naar Nederlandse (game) server slecht

  • 31 December 2021
  • 42 reacties
  • 751 Bekeken

Beste,

 

Sinds kort klant van T-Mobile, overgestapt van een andere provider met zowel mobiel als vast internet thuis. Prima glasvezel lijntje, maar blijkbaar is de connectie naar buiten toe niet altijd even lekker.

Geen idee of het interessant is om te weten welke spel het is, maar bij het starten van diens launcher kan je uit meerdere servers in Europa kiezen, of de selectie op automatisch zetten. Wanneer deze zoekt naar de beste verbinding kom ik vaak op servers uit in Oostenrijk, Italie...verzin wat leuks, maar nooit met de server in Nederland (locatie: Amsterdam). 9/10 is deze onbereikbaar, timed out.

Laat ik nou net van de week een VPN geinstalleerd (nordvpn) en met hun Nederlands server contact hebben gemaakt, om daarna te verbinden met de game server. En tadaaa <10 ping, perfecte verbinding.

Het probleem ligt dus niet bij mij, maar ergens in de routing naar bepaalde servers. En gezien de verschillende topics met een soortgelijk probleem, heb ik het idee dat deze server geen uitzondering is.

De chat en telefonische klantenservice konden mij niet helpen. De beste jongen aan de telefoon heeft een case aangemaakt en daarop hoop ik nog feedback te krijgen, maar raadde mij aan het hier ook te proberen.

Wie o wie kan mij helpen!?


This topic has been closed for comments

42 reacties

Beste,

Sinds kort klant van T-Mobile, overgestapt van een andere provider met zowel mobiel als vast internet thuis.

 

Welkom!

 

Prima glasvezel lijntje, maar blijkbaar is de connectie naar buiten toe niet altijd even lekker.

Geen idee of het interessant is om te weten welke spel het is, maar bij het starten van diens launcher kan je uit meerdere servers in Europa kiezen, of de selectie op automatisch zetten. Wanneer deze zoekt naar de beste verbinding kom ik vaak op servers uit in Oostenrijk, Italie...verzin wat leuks, maar nooit met de server in Nederland (locatie: Amsterdam). 9/10 is deze onbereikbaar, timed out.

 

Nou en of het interessant is om te weten, zonder deze informatie is het namelijk voor niemand mogelijk om het probleem te reproduceren en mee te kijken naar een oplossing. Dat geldt voor mij als mede klant maar ook voor moderatoren van T-Mobile.

Je uitleg is in ieder geval lekker uitgebreid maar bevat dus helaas niet de informatie waarmee iemand iets kan doen. Zou je wat meer informatie kunnen verstrekken, zoals welke game, launcher, welke internetsnelheid je afneemt etc. ?

Dank voor het welkom ^^

 

Game: Escape from Tarkov, hun eigen launcher.

Ik heb 1000Mbit/s.

Ik heb nog niet kunnen uitvinden wat hun amsterdam ipadres is, laatste potje ging via frankrijk: marseille: 138.199.15.133

Duitsland, Frankfurt: 138.199.15.133 (was een maatje van mij toevallig een paar potjes geleden mee verbonden)

Heb het nederlandse ip adres nog niet kunnen achterhalen, want tja daar kom ik nooit mee in verbinding, terwijl als ik dus mijn vpn inschakel die server <10 ping geeft, wat natuurlijk super laag is.

Dank voor het welkom ^^

 

Game: Escape from Tarkov, hun eigen launcher.

Ik heb 1000Mbit/s.

Ik heb nog niet kunnen uitvinden wat hun amsterdam ipadres is, laatste potje ging via frankrijk: marseille: 138.199.15.133

Duitsland, Frankfurt: 138.199.15.133 (was een maatje van mij toevallig een paar potjes geleden mee verbonden)

Heb het nederlandse ip adres nog niet kunnen achterhalen, want tja daar kom ik nooit mee in verbinding, terwijl als ik dus mijn vpn inschakel die server <10 ping geeft, wat natuurlijk super laag is.

Volgens mij staat ook dat ip-adres gewoon in je logfile ergens in "\Battlestate Games\EFT\Logs” dat je een VPN gebruikt mag niets uitmaken.

Volgens mij hebben ze twee servers in Amsterdam in de 185.76.10.xx range en hebben ze beide rond de 10-11ms.

Enorm veel vpn providers worden door EFT geblokkeerd. Wanneer ik NordVPN inschakel, kan ik niet meer de maps laden. Ik kan dus enkel met mijn eigen verbinding spelen. Nou is dat niet het einde vd wereld, maar ben wel heel erg benieuwd waarom de routing en/of de verbinding van t-mobile zo slecht is met die servers. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @TwenteOost, van harte welkom op de Community!

Gelukkig heeft @Gerrit078 je al supergoed op weg geholpen, er valt voor mij weinig meer aan toe te voegen, behoudens het volgende: ik heb jouw verbinding volledig doorgemeten en zie daar sowieso geen obstructies, dat kunnen we dan bij deze uitsluiten. Als ik je omschrijving zo lees, zou een obstakel in de routering niet eens zo'n gek idee zijn. 

Zou je eens een tracert kunnen uitvoeren? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruitziet en of we daar nog specifieke routering-issues zien.

Dit is een traceroute naar een vermoedelijke server van hun in Amsterdam:

 

Dit is de launcher van EFT met mijn eigen verbinding / T-mobile:

 

Dit is de launcher en server selectie in combinatie met de VPN verbinding aan:

 

Hopelijk is dit weer wat meer info waar jullie wat mee kunnen.

Reputatie 7
Badge +16

Thanks voor de snelle actie @TwenteOost! Ervaar je dit trouwens alleen bij Escape from Tarkov? 

Ik moet eerlijk toegeven dat sinds ik ben overgestapt naar jullie een paar weken geleden nou niet heel veel andere spellen heb gespeeld :sweat_smile:

Ervaar overigens geen problemen met browsen, streamen en/of downloaden voor zover ik heb gezien.

Reputatie 6

Haha! Ben jij in de gelegenheid om dit met één of meerdere spellen te testen of is dit de enige game waaraan jij verslingerd bent? 😁 Wellicht kan het ons waardevolle informatie opleveren!

Dit is een traceroute naar een vermoedelijke server van hun in Amsterdam:

Bij jou schiet de reply al meteen direct na glasoperator.nl (2e hop) iets omhoog, niet heel veel maar wel iets. Het uiteindelijke doel (185.76.10.34) ligt qua gemiddelde reply-tijd bij mij iets lage maar nog steeds hoog voor een server die zich in Nederland bevind.

 

Even de boel een klein beetje ontleed via whois look-ups, here we go!

195.89.101.53 - 195.2.27.45 - 195.2.16.33 = Cable & Wireless / Vodafone UK (Engeland) 

5.56.20.113 - 81.95.2.138 - 5.56.18.14 = Core Backbone DE (Duitsland)

138.199.0.113  = CDN77 Prague Czechia of DE (Duitsland)

185.76.10.34  = CDN77 NL (Amsterdam)


DataPacket heeft een LG (Lookingglass) beschikbaar op deze website/pagina het test IP die ze aanbieden toont vanaf een T-Mobile aansluiting naar hen dezelfde routing. Terug laat deze een kortere routing zien met ( voor mij ) maar 1ms verschil (lager). Dus eigenlijk is die 10ms nog best hoog.

Mooiste zou zijn als T-Mobile en CDN77 een peering overeenkomst zouden sluiten maar ben bang dat dit er niet in zit.

 

@Ginny Heeft eigenlijk niets te maken met het spel, voor een server die in Amsterdam staat is een ping van boven de 7-8ms eigenlijk gewoonweg onacceptabel net als dat een server in Amsterdam bereikt moet worden via het VK vervolgens Duitsland om dan weer dichter bij huis te eindigen.

Haha! Ben jij in de gelegenheid om dit met één of meerdere spellen te testen of is dit de enige game waaraan jij verslingerd bent? 😁 Wellicht kan het ons waardevolle informatie opleveren!

Oei, dit zou ik eens moeten uitzoeken, misschien dat ik wat blizzard servers kan pingen.

 

@Gerrit078 

Bedankt voor de hulp zoverre! Ik moet helaas toegeven dat mijn kennis op dit gebied niet zo ver reikt als die van jou en dat ik dit nooit zo had kunnen uitvogelen. Hopelijk dat T-Mobile hier ook wat mee kan!

Hier enkele traces naar servers van blizzard / battle.,net in europa:

 

Hier enkele traces naar servers van blizzard / battle.,net in europa:

Dit is een normale resultaat, de server die je probeert te bereiken (185.60.114.157) staat het niet toe om te pingen of een traceroute te doen. Dit resultaat is n.l. het zelfde wanneer ik vanaf mijn  servers in Frankrijk en Miami test.

Ben benieuwd of T-Mobile zelf nog wat nagekeken of gevonden heeft?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @TwenteOost, we hebben niets gevonden dat op een fout in de routering duidt aan onze kant. Als ik alles teruglees, speelt dit enkel bij het spel en heb je er verder geen last van, dan kunnen we het dus nagenoeg louter wijden aan een issue bij de desbetreffende server zoals die gepinged en getraced is door jou en Gerrit. 

Het lastige hierbij is dat we wel meer voorbeelden nodig hebben om er een algemeen issue van te maken. Voor nu zet ik ‘em door naar de technische dienst. Hopelijk kunnen zij hiermee aan de slag. Thanks voor je superfijne medewerking trouwens! 😄

Reputatie 7
Badge +16

Laatste twee checks nog @TwenteOost

  1. Je gaf eerder aan dat het met Nord-VPN wel werkt. Dit is natuurlijk exemplarisch voor hoe het dan in de routering zou moeten liggen, want met een gemaskeerd IP kun je dan wel terecht op dezelfde server. Is dit nog steeds zo?
  2. Ik heb een reprovisie uitgevoerd om te testen of het nu wel zou kunnen werken. Ik geef het een geringe kans om eerlijk te zijn, maar het is het testen waard. Zou je zo kunnen controleren of dit iets bijgedragen heeft, alsjeblieft?

Thanks alvast (wederom)!

Laatste twee checks nog @TwenteOost

  1. Je gaf eerder aan dat het met Nord-VPN wel werkt. Dit is natuurlijk exemplarisch voor hoe het dan in de routering zou moeten liggen, want met een gemaskeerd IP kun je dan wel terecht op dezelfde server. Is dit nog steeds zo?
  2. Ik heb een reprovisie uitgevoerd om te testen of het nu wel zou kunnen werken. Ik geef het een geringe kans om eerlijk te zijn, maar het is het testen waard. Zou je zo kunnen controleren of dit iets bijgedragen heeft, alsjeblieft?

Thanks alvast (wederom)!

 

Hoi Jason,

Er is verder niks veranderd in de situatie. En verbinden via een VPN betekend toch niet perse dat je jezelf maskeerd, maar ook gewoon een omweg neemt via een andere route. Maar de omweg is blijkbaar wel sneller.

Misschien gaat de technische dienst wat vinden, wie weet.

Reputatie 7
Badge +16

Een VPN geeft je doorgaans een ander IP-adres dan hetgeen je in de werkelijkheid hebt, daarmee maskeer je jezelf online als het ware. Slechte uitleg dit wellicht, maar je snapt het punt haha. 

Afijn, daar ging het natuurlijk niet om, sorry! Het onderzoek bij de techneuten loopt door, ik hoop komende week meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Bedankt voor je geduld, ik kan me goed voorstellen dat gamen op deze manier niet lekker werkt.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @TwenteOost, de techneuten hebben het onderzocht en kunnen geen afwijkende zaken constateren vanuit onze kant. Zij geven als tip mee om contact op te nemen met de leverancier van de game voor support. T-Mobile heeft geen directe invloed op de werking van gameservers. Als er een probleem met de verbinding vanuit TM was geweest, had je in principe ook met VPN issues moeten hebben. 

Goedemiddag @Jason , Ik zat dus al wat te googelen of er misschien mensen waren met het zelfde soort probleem als ik. Nu ben ik dus hier terecht gekomen, ik zit zelf ook bij t-mobile en heb precies het zelfde probleem als @TwenteOost en ook op het zelfde spel, Nu zou het inderdaad kunnen dat het aan het spel ligt maar ik speel dit spel al erg lang en heb er nooit problemen mee gehad, sinds kort is het eigenlijk begonnen.

Vergeten toe te voegen, ook ik heb met een VPN geconnect (nordVPN) en ik kreeg ook ineens hele goeie ping op alle servers? Dus ik heb echt het gevoel dat het aan jullie kant zit, hoe en wat zou ik niet weten zo technisch ben ik ook weer niet maar zeker niet bij het spel zelf.

Reputatie 7

Hi @Rhythos ,

Thanks voor je bericht! Mocht je dezelfde issues hebben als TwenteOost, wil ik aan jou vragen of je ook dezelfde gegevens kan aanleveren. We kunnen daarmee de uitkomsten naast elkaar neerleggen en checken waar het precies fout gaat. Ik hoor het graag van je!

Hi @Rhythos ,

Thanks voor je bericht! Mocht je dezelfde issues hebben als TwenteOost, wil ik aan jou vragen of je ook dezelfde gegevens kan aanleveren. We kunnen daarmee de uitkomsten naast elkaar neerleggen en checken waar het precies fout gaat. Ik hoor het graag van je!

Als ik wist hoe dat moest dan had ik dit zeker gedaan, of bedoel je alleen die screenshots van de server lijst? 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Rhythos, slim dat je het checkt! We ontvangen graag dezelfde soort tracert als TwenteOost aanleverde, daarmee kunnen we bepaalde zaken uitsluiten en controleren of het inderdaad om precies hetzelfde issue gaat. Dat gezegd hebbende, blijft het een issue op met de host content en gaming server, daar heeft een provider in principe geen invloed op.

Als ik wist hoe dat moest dan had ik dit zeker gedaan, of bedoel je alleen die screenshots van de server lijst? 

Hoe je een tracert ( traceroute ) kunt starten kan als volgt…

 

→ Druk gelijktijdig op de knoppen Windows en R
 

 

→ Type in het balkje “Openen” het commando cmd gevolgd door een druk op de ENTER toets.

 

Het volgende scherm verschijnt nu;

 

 

Als je nu het commando tracert 185.76.10.34 intypt dan zou je gelijkwaardige uitvoer moeten krijgen zoals te zien is in het bericht van TwenteOost. 

Wil je een printscreen plaatsen? Zorg ervoor dat het zwarte schermpje geselecteerd is door één keer op de balk erboven te klikken. Druk vervolgens gelijktijdig op CTRL en Print Screen

 

Er verschijnt geen melding, maar als je hier een reactie geeft kun je met de combinatie CTRL en V de zojuist gemaakte screenshot plakken in je bericht. 

 

Voila! Het uiteindelijke resultaat :-)

 

We ontvangen graag dezelfde soort tracert als TwenteOost aanleverde, daarmee kunnen we bepaalde zaken uitsluiten en controleren of het inderdaad om precies hetzelfde issue gaat

Nadeel is dat niet iedereen weet hoe (of waar) ze het ip-adres of de hostname/domain van de betreffende server(s) kunnen vinden. In veel gevallen zijn deze ongelofelijk moeilijk te vinden waardoor een traceroute/ping/mtr naar een dergelijke server zo goed als onmogelijk is voor de gemiddelde consument. Het is n.l. te vergelijken met een traceroute naar een website :wink:

 

/ Note; Afbeeldingen toegevoegd om het voor één ieder eenvoudig te maken