Routing naar Nederlandse (game) server slecht

  • 31 December 2021
  • 42 reacties
  • 751 Bekeken

Beste,

 

Sinds kort klant van T-Mobile, overgestapt van een andere provider met zowel mobiel als vast internet thuis. Prima glasvezel lijntje, maar blijkbaar is de connectie naar buiten toe niet altijd even lekker.

Geen idee of het interessant is om te weten welke spel het is, maar bij het starten van diens launcher kan je uit meerdere servers in Europa kiezen, of de selectie op automatisch zetten. Wanneer deze zoekt naar de beste verbinding kom ik vaak op servers uit in Oostenrijk, Italie...verzin wat leuks, maar nooit met de server in Nederland (locatie: Amsterdam). 9/10 is deze onbereikbaar, timed out.

Laat ik nou net van de week een VPN geinstalleerd (nordvpn) en met hun Nederlands server contact hebben gemaakt, om daarna te verbinden met de game server. En tadaaa <10 ping, perfecte verbinding.

Het probleem ligt dus niet bij mij, maar ergens in de routing naar bepaalde servers. En gezien de verschillende topics met een soortgelijk probleem, heb ik het idee dat deze server geen uitzondering is.

De chat en telefonische klantenservice konden mij niet helpen. De beste jongen aan de telefoon heeft een case aangemaakt en daarop hoop ik nog feedback te krijgen, maar raadde mij aan het hier ook te proberen.

Wie o wie kan mij helpen!?


This topic has been closed for comments

42 reacties

Reputatie 7

Hoi @TwenteOost en @isi-mail,

Dank voor jullie reactie en waarnemingen! Dat de DoS bescherming de verbinding zodanig in de gaten houdt dat de verbinding tussen de server van Escape from Tarkov en het modem knijpend wordt, is niet fijn. Ik ga dit dan ook graag aankaarten bij onze technische specialisten, in de hoop dat we dit wellicht kunnen aanpassen. Ik durf dat geen over toezegging te doen, aangezien de DoS bescherming er niet voor niets is. Zoals @TwenteOost aangeeft zorgt het ervoor dat het modem niet benaderbaar wordt voor derde partijen die de verbinding overbelasten. Ik zal daarom ook altijd aanraden om daar gebruik van te maken. 

Misschien dat @Boris dat wat meer over kan zeggen. 
 

Voor zover ik weet tast het niet de firewall aan, alleen het aantal aanvragen een buitenaf server kan doen naar jou router. Uiteraard kan dit nadelig zijn als iemand slechte intenties heeft en jouw internet wilt plat leggen.

naar eigen inzicht gebruiken dus

Hoi @isi-mail,

Thanks voor je bericht en welkom op de Community! Ik ben direct gaan speuren tussen de e-mails die je ons hebt gestuurd, maar zie daarbij niet de onderstaande gegevens terug waarbij we al flink wat mensen hebben geholpen. Wil je deze nog in dit topic posten (natuurlijk met een gemaskeerd ip-adres)? Ook ben ik erg benieuwd hoe de verbinding tussen PC en modem tot stand is gekomen. Bij metingen zien we namelijk alleen de TV Box als bekabeld aangesloten. Maak je gebruik van de wifi-verbinding als je Escape from Tarkov speelt? Hoe is de verbinding als deze bekabeld is? 

Hi,

De verbinding is bekabeld tussen de Modem en PC. Verder wil ik duidelijk aangeven dat ik geen klachten heb over het internetkwaliteit aangezien de snelheidsmetingen uitstekend zijn. Daarnaast wil ik vragen welke informatie er precies verzocht wordt. Alvast bedankt!!

Hi @Rhythos ,

Thanks voor je bericht! Mocht je dezelfde issues hebben als TwenteOost, wil ik aan jou vragen of je ook dezelfde gegevens kan aanleveren. We kunnen daarmee de uitkomsten naast elkaar neerleggen en checken waar het precies fout gaat. Ik hoor het graag van je!

Hi @Boris ,

 

Ik ervaar hetzelfde probleem als @TwenteOost . Heb hierover nog een uitgebreide mail gestuurd naar de klantenservice zelf met alle verzochte informatie. Mocht u informatie nodig hebben, dan help ik graag een handje. Heel vreemd dat dit wel bij Escape From Tarkov gebeurd.

 

Het is hier ook nog steeds een probleem, ik heb echter een mogelijke oplossing voor je.

Schakel de DOS bescherming uit in je router instellingen, probeer het dan nog eens.

Ik zie inderdaad dat het nu normaal werkt na het uitschakelen van de DOS wat fantastisch nieuws is. Ben hiervoor je eeuwig dankbaar! Ik zelf zat al bijna een jaar lang vast met het probleem. Wel nog een klein vraagje, is het wel handig om de DOS uitgeschakeld te houden in verband met beveiliging. Nogmaals bedankt!

 

Hi @Rhythos ,

Thanks voor je bericht! Mocht je dezelfde issues hebben als TwenteOost, wil ik aan jou vragen of je ook dezelfde gegevens kan aanleveren. We kunnen daarmee de uitkomsten naast elkaar neerleggen en checken waar het precies fout gaat. Ik hoor het graag van je!

Hi @Boris ,

 

Ik ervaar hetzelfde probleem als @TwenteOost . Heb hierover nog een uitgebreide mail gestuurd naar de klantenservice zelf met alle verzochte informatie. Mocht u informatie nodig hebben, dan help ik graag een handje. Heel vreemd dat dit wel bij Escape From Tarkov gebeurd.

 

Het is hier ook nog steeds een probleem, ik heb echter een mogelijke oplossing voor je.

Schakel de DOS bescherming uit in je router instellingen, probeer het dan nog eens.

Reputatie 7

Hoi @isi-mail,

Thanks voor je bericht en welkom op de Community! Ik ben direct gaan speuren tussen de e-mails die je ons hebt gestuurd, maar zie daarbij niet de onderstaande gegevens terug waarbij we al flink wat mensen hebben geholpen. Wil je deze nog in dit topic posten (natuurlijk met een gemaskeerd ip-adres)? Ook ben ik erg benieuwd hoe de verbinding tussen PC en modem tot stand is gekomen. Bij metingen zien we namelijk alleen de TV Box als bekabeld aangesloten. Maak je gebruik van de wifi-verbinding als je Escape from Tarkov speelt? Hoe is de verbinding als deze bekabeld is? 

Hi @Rhythos ,

Thanks voor je bericht! Mocht je dezelfde issues hebben als TwenteOost, wil ik aan jou vragen of je ook dezelfde gegevens kan aanleveren. We kunnen daarmee de uitkomsten naast elkaar neerleggen en checken waar het precies fout gaat. Ik hoor het graag van je!

Hi @Boris ,

 

Ik ervaar hetzelfde probleem als @TwenteOost . Heb hierover nog een uitgebreide mail gestuurd naar de klantenservice zelf met alle verzochte informatie. Mocht u informatie nodig hebben, dan help ik graag een handje. Heel vreemd dat dit wel bij Escape From Tarkov gebeurd.

Reputatie 7

Hi @daancj,

Fijn om te horen dat het probleem boven water is! Draadloos gamen is natuurlijk best een uitdaging, want ondanks de technologie zal er bij wifi altijd wel iets van een element van buitenaf kunnen zijn die daar invloed op kan hebben. De ruis waarover ik het heb, hoeft in principe geen probleem te vormen voor de verbinding. Een kleine verhoging daarin kan reden zijn tot een vertraging in de verbinding, maar is niet altijd het geval. 

Wat betreft de VPN; ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Mijn vermoeden zal zijn dat er een VPN bepaalde restricties kunnen worden weggenomen, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Wellicht dat één van onze helden hier op de Community meer over kan vertellen! 

Hey @Boris , tnx! Bedraad geprobeerd, en alles liep als een speer. Zowel downloads (tegen de 90 Mbit) als Counter Strike (ping van 18, een heel potje gespeeld zonder packet loss).

Dat gaf me te denken, dus toen maar even mijn oude Linksys router van zolder gehaald (die ik ook bij Tele2 gebruikte vanwege de nogal beroerde WiFi van het modem), die aan het modem aangesloten, WiFi van de modem uitgezet, en voila, nu ook draadloos 90 Mbits via de router en zelfs CS lijkt weer prima te gaan.

Ik dacht de modemwifitech is vast wel vooruit gegaan, maar blijkbaar heeft ook de Zyxel ondanks een erg hoge signaalsterkte in inSSIDer toch behoorlijk beroerde WiFi doorvoer. Wel bizar dat gebruik maken van een VPN dat dan gedeeltelijk opheft, hoe zit dat?

En over de ruis: valt daar nog wat aan te doen, om echt richting de maximale 100 Mbit te gaan?

Reputatie 7

Hoi @daancj ,

Thanks voor je snelle antwoord en duidelijke signaal. Ik heb meteen de verbinding erbij gepakt en daarbij valt er inderdaad op dat er ruis op de lijn zit. Dit kan wel eens de reden zijn dat jij problemen ervaart met snelheid. Ik vermoed dat we daarbij in ieder geval de lag en packet loss kunnen oppakken. Ik wil daarbij graag nog wat tests doen om de snelheid te bepalen, zonder VPN. 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Let me know! 

Hi @Lisa ,

Dank voor je reactie! Heb even die link gecheckt en met mijn config zit het wel goed, daar is sinds Tele2 ook niets aan veranderd. Ligt echt aan de T-Mobile routing/connectie. Ik speel geen andere spellen, dus geen idee wat dat betreft.

Goede van niet spelgerelateerde dingen checken: ik werk normaal altijd met de VPN aan, dus viel me nooit echt op, maar nu even via Ookla speedtest gekeken (via de 31173 Services AB / Amsterdam server), en ook daar valt het erg tegen als ik mijn VPN uit heb staan.

Via T-Mobile met VPN uit: 12 ms ping / 13.8 Mbps down / 16,7 Mbps up

VPN aan: 12 ms ping / 50 Mbps down / 22 Mbps up

Met Tele2 zat ik eigenlijk altijd boven de 80 Mbps down (zonder VPN). Nogal een enorm verschil :S

Reputatie 7

Hi @daancj, super dat je dit topic weer onder de aandacht brengt met jouw reactie! Ik help je hier graag bij. Zou je kunnen aangeven of dit enkel en alleen bij CS:GO zit of ook bij andere spellen en/of niet spelgerelateerde dingen? 

Daarnaast verwijs ik je naar de volgende link: https://www.drivereasy.com/knowledge/how-to-fix-modern-warfare-lag-latency-issue/. Zou je de punten die hierin staan kunnen uitvoeren en kunnen aangeven of dit heeft geholpen? Ik ga duimen! 🤞

 

Even een topic kick. Kwam hier terecht via Google, loop tegen eenzelfde soort probleem aan. Sinds ik ben overgestapt naar T-Mobile Thuis (ADSL, 100 Mbit), is gamen gewoon niet meer te doen. Ik speel af en toe een potje CS:GO, maar dat is zo niet leuk meer. Hiervoor zat ik bij Tele2, nagenoeg hetzelfde abonnement, en dat ging prima. Dus dit is een beste tegenvaller.

Als ik via mijn VPN connect (met server in Amsterdam), dan is mijn connectie vele malen beter. Helaas knalt mijn VPN er iets te vaak uit om betrouwbaar een goede sessie te spelen. Met Tele2 was via VPN altijd slechter trouwens.

Hieronder twee traces met een random CS:GO server waar ik laatst op speelde, en die zonder VPN niet te doen was. De eerste trace is zonder VPN, de tweede met VPN. Ook via Pingplotter zie ik veel packetloss en hoge latency. Kan wel even een sessie meten en opslaan als dat handig is, ter aanvulling?

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Rhythos, ook in de tracert met VPN zie ik geen rariteiten als ik heel eerlijk ben, ik zou niet zo snel weten waar dan de boosdoener ligt, alhoewel mijn vermoedens voorzichtig uitgaan naar het modem - kan het kloppen dat jij een Draytek gebruikt?

 

Hoi @Boris,

Hierbij de gevraagde trace terwijl ik verbonden ben met een VPN

Met VPN verbonden
Hierbij nog een keer zonder VPN

 

Reputatie 7

Hoi @Rhythos ,

Thanks voor je reactie! Op het eerste gezicht vind ik de route die de verbinding aflegt er prima uitzien. Zou je deze route ook kunnen afleggen terwijl de VPN is verbonden? Zo kunnen we het naast elkaar neerleggen. 

Hallo @Gerrit078 @Jason 

Sorry voor de late reactie maar ik had er even geen tijd voor, maar hier is het dan haha. 

Dit is de tracert van het ip-adres die jij er hebt bij gestuurd.

Hierbij de servers zonder het gebruiken van een VPN
En hier de server lijst met VPN zelfde resultaten als bij Twente

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, hoop snel iets te horen

 

Vriendelijke groet,

Stefan

Als ik wist hoe dat moest dan had ik dit zeker gedaan, of bedoel je alleen die screenshots van de server lijst? 

Hoe je een tracert ( traceroute ) kunt starten kan als volgt…

 

→ Druk gelijktijdig op de knoppen Windows en R
 

 

→ Type in het balkje “Openen” het commando cmd gevolgd door een druk op de ENTER toets.

 

Het volgende scherm verschijnt nu;

 

 

Als je nu het commando tracert 185.76.10.34 intypt dan zou je gelijkwaardige uitvoer moeten krijgen zoals te zien is in het bericht van TwenteOost. 

Wil je een printscreen plaatsen? Zorg ervoor dat het zwarte schermpje geselecteerd is door één keer op de balk erboven te klikken. Druk vervolgens gelijktijdig op CTRL en Print Screen

 

Er verschijnt geen melding, maar als je hier een reactie geeft kun je met de combinatie CTRL en V de zojuist gemaakte screenshot plakken in je bericht. 

 

Voila! Het uiteindelijke resultaat :-)

 

We ontvangen graag dezelfde soort tracert als TwenteOost aanleverde, daarmee kunnen we bepaalde zaken uitsluiten en controleren of het inderdaad om precies hetzelfde issue gaat

Nadeel is dat niet iedereen weet hoe (of waar) ze het ip-adres of de hostname/domain van de betreffende server(s) kunnen vinden. In veel gevallen zijn deze ongelofelijk moeilijk te vinden waardoor een traceroute/ping/mtr naar een dergelijke server zo goed als onmogelijk is voor de gemiddelde consument. Het is n.l. te vergelijken met een traceroute naar een website :wink:

 

/ Note; Afbeeldingen toegevoegd om het voor één ieder eenvoudig te maken

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Rhythos, slim dat je het checkt! We ontvangen graag dezelfde soort tracert als TwenteOost aanleverde, daarmee kunnen we bepaalde zaken uitsluiten en controleren of het inderdaad om precies hetzelfde issue gaat. Dat gezegd hebbende, blijft het een issue op met de host content en gaming server, daar heeft een provider in principe geen invloed op.

Hi @Rhythos ,

Thanks voor je bericht! Mocht je dezelfde issues hebben als TwenteOost, wil ik aan jou vragen of je ook dezelfde gegevens kan aanleveren. We kunnen daarmee de uitkomsten naast elkaar neerleggen en checken waar het precies fout gaat. Ik hoor het graag van je!

Als ik wist hoe dat moest dan had ik dit zeker gedaan, of bedoel je alleen die screenshots van de server lijst? 

Reputatie 7

Hi @Rhythos ,

Thanks voor je bericht! Mocht je dezelfde issues hebben als TwenteOost, wil ik aan jou vragen of je ook dezelfde gegevens kan aanleveren. We kunnen daarmee de uitkomsten naast elkaar neerleggen en checken waar het precies fout gaat. Ik hoor het graag van je!

Vergeten toe te voegen, ook ik heb met een VPN geconnect (nordVPN) en ik kreeg ook ineens hele goeie ping op alle servers? Dus ik heb echt het gevoel dat het aan jullie kant zit, hoe en wat zou ik niet weten zo technisch ben ik ook weer niet maar zeker niet bij het spel zelf.

Goedemiddag @Jason , Ik zat dus al wat te googelen of er misschien mensen waren met het zelfde soort probleem als ik. Nu ben ik dus hier terecht gekomen, ik zit zelf ook bij t-mobile en heb precies het zelfde probleem als @TwenteOost en ook op het zelfde spel, Nu zou het inderdaad kunnen dat het aan het spel ligt maar ik speel dit spel al erg lang en heb er nooit problemen mee gehad, sinds kort is het eigenlijk begonnen.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @TwenteOost, de techneuten hebben het onderzocht en kunnen geen afwijkende zaken constateren vanuit onze kant. Zij geven als tip mee om contact op te nemen met de leverancier van de game voor support. T-Mobile heeft geen directe invloed op de werking van gameservers. Als er een probleem met de verbinding vanuit TM was geweest, had je in principe ook met VPN issues moeten hebben. 

Reputatie 7
Badge +16

Een VPN geeft je doorgaans een ander IP-adres dan hetgeen je in de werkelijkheid hebt, daarmee maskeer je jezelf online als het ware. Slechte uitleg dit wellicht, maar je snapt het punt haha. 

Afijn, daar ging het natuurlijk niet om, sorry! Het onderzoek bij de techneuten loopt door, ik hoop komende week meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Bedankt voor je geduld, ik kan me goed voorstellen dat gamen op deze manier niet lekker werkt.