Beantwoord

SolarEdge omvormer SE2200 communiceert slecht/niet met SolarEdge App. 

  • 13 May 2022
  • 8 reacties
  • 404 Bekeken

Mijn SolarEdge omvormer SE2200 communiceert heel gebrekkig met de S.Edge App. 
Dit heeft geen invloed op de teruglevering van de energie gelukkig.
Eea heeft altijd goed gefunctioneerd. Hoe krijg ik dit weer goed werkend ?
Oké, ik kan de kabel vervangen door een Shielded exemplaar, [b]maar hoe 'forward'? ik de poorten
- 22221
- 22222
 in mijn modem ??:[/b] 

Relevante software en hardware die ik gebruik:
WIN10 en de officiële App van SolarEdge

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb de omvormer uit- en aangezet en bij mijn installateur eea nagevraagd hoe dit op te lossen.  
Zij zeggen nu over mijn LAN verbindingen -kabel:
[i]"Het kan zijn dat dit een standaard LAN cable is zonder inwendige beveiliging zoals een folie om electromagnetische storing tegen te gaan.
Een zogeheette Shielded LAN kabel. Als dit geen shielded variant is en de omvormer produceert, ontstaan er magnetische golven welke een slechte invloed hebben op de LAN kabel die niet Shielded is.

Houdt er rekening mee dat onze omvormers geen herkende apparatuur zijn net zoals bij Windows/Apple apparatuur, deze worden standaard herkent door modems wegens de besturingsystemen die dit automatisch instellen.

Omvormers communiceren naar standaard port 80, echter als er andere apparatuur is die ook via dezelfde poort communiceert, adviseren wij dat de klant de volgende poorten forward in zijn modem : 
- 22221
- 22222
Het adres voor deze is : prodfqdn.solaredge.com"[/i]

icon

Beste antwoord door Waqqas 13 May 2022, 11:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Akbert-11 

Hier vind je een uitgebreide uitleg over portforwarden in de Zyxel, mocht je er niet uitkomen zou je dan foto's van de instellingen willen delen?

Hallo @Akbert-11 

Hier vind je een uitgebreide uitleg over portforwarden in de Zyxel, mocht je er niet uitkomen zou je dan foto's van de instellingen willen delen?

@Waqqas Ik ga eerst de LAN kabel vervangen door een Shielded one. Daarna evtl het portforwarden aanpakken…..

Reputatie 7
Badge +3

@Akbert-11 

Weet niet wat je precies met ‘shielded’ LAN bedoeld, maar denk dat we het hebben over een UTP kabel minimaal CAT 6a of CAT 7 serie.

Wil je nog meer afscherming, dan is er ook al een keuze voor de professionele CAT 8.1 (F/UTP) of extreem shielding met CAT 8.2 (S/FTP) . Dat zijn wel de duurdere kabels en een beetje ‘overkill’ voor thuis gebruik, want deze zal je vaak al tegenkomen in datacenters.

Ik kan mij de opmerking van je leverancier wel begrijpen, want een omvormers is eigenlijk 1 grote ‘switched power’ converter. De storing die van deze is 1 van de grotere zorgen aan het worden in NL, zoals blijkt uit dit artikel: https://www.rtlsdr.nl/rtlsdr-nl/storing-c2000-agentschap-telecom-verbiedt-omvormers-zonnepanelen/

Als die storing van zodanige aard is, kan het i.d.d. zo zijn als je oudere CAT 5 gebruikt, dat het ‘inslaat’ op je data. De UTP kabel gaat a.h.w. werken als een ‘radio antenne’, waarbij er dus ‘extra’ stoor signalen bij de data worden opgeteld. Hierdoor kan het zijn dat het systeem niet in staat is om deze ‘corruptie’ te corrigeren.

Reputatie 6
Badge

@Akbert-11

Weet niet wat je precies met ‘shielded’ LAN bedoeld, maar denk dat we het hebben over een UTP kabel minimaal CAT 6a of CAT 7 serie.

Dit is niet correct: UTP staat voor unshielded twisted pair.  Een gewone shielded pair kabel (zonder fancy shielding rond individuele pairs) is hier voldoende. De inner shielding is nodig voor betere afscherming bij hogere snelheden TUSSEN ader paren (10Gb). Dat heeft hier geen toegevoegde waarde. Een gewone (braided) of  foiled afscherming is wat je hier nodig hebt. Voor een goede beschrijving zie https://www.blackbox.nl/nl-nl/page/25247/Informatie/Tech-Info/black-box-explains/copper-cable/shielded-ethernet-cables

Er bestaat ook CAT5e ftp kabel die voor externe invloeden perfect kan afschermen

 

 

Reputatie 2

Dezelfde Solaredge omvormer hier in gebruik met een modem van kpn de box 12. Hier geen portforwarding instelling hoeven te doen. In de instelling van het modem staat alleen : Internal Host 192.168.2.4.

Protocol: TCP.  Verder :  There is no portforwarding rule !

Ook een gewone cat 5e lankabel gaat naar het modem, geen afscherming dus

Nu ga ik in oktober over van kpn naar t-mobile thuis , dus een Zyxell 54. Ben dus benieuwd hoe het dan gaat, moet ik dan wel met die toch wel voor mij ingewikkelde portforwarding aan de slag?

Reputatie 2

Zelfs zonder lankabel met powerline adapters werkt het!! Deze optie werd door de installateur van de panelen in eerste instantie gebruikt. Met een simpele TP  TL-PA 4010 set !

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @hages 

Na wat topics op andere forums te hebben gelezen, lees ik dat poorten openzetten eigenlijk niet nodig is omdat verkeer van binnen naar buiten is toegestaan.

Reputatie 2

Hallo @hages 

Na wat topics op andere forums te lezen lees ik dat poorten openzetten eigenlijk niet nodig is omdat verkeer van binnen naar buiten is toegestaan.

Oke. Zou wel een hoop gedoe schelen.