Beantwoord

Statisch IP-adres t.b.v. Raspberry Pi

  • 7 August 2022
  • 2 reacties
  • 141 Bekeken

Beste community,

 

  1. Ik heb een vraag die misschien wel meerdere thuis-klussers hebben 😅. Ik heb glasvezel internet van T-Mobile en krijg dit binnen op een Zyxell T-50 modem. Vervolgens heb ik het modem verbonden met een router (in mijn geval een Linksys Velop) die vervolgens een WiFi signaal voor mij verspreidt. Nu heb ik een Raspberry Pi 4 bekabeld aangesloten op de router. Op de Raspberry Pi heb ik een USB aangesloten (later eventueel NAS of een internet dienst o.i.d.) om mijn eigen media vanaf te kunnen streamen. Op de Raspberry Pi heb ik mediaservers geïnstalleerd (Plex en Jellyfin) om van te kunnen streamen. Nu kan ik binnenshuis perfect mijn media streamen naar iOS en Android (Chromecast), dus dat is al mooi. Maarrr nu wil ik deze media ook graag van elders kunnen benaderen, omdat dat kan 😁.  

    Correct me if I’m wrong. Maar volgens mij moet ik hiervoor van buitenaf verbinding zien te maken met mijn IP-adres. Nu, met een dynamisch IP-adres zal dit niet werken, dus moet ik daar een statisch IP-adres voor instellen. En daarnaast de juiste poorten (Plex 32400 en Jellyfin 8096) open zetten in het modem en de router. 

    Ik heb e.e.a. aan topics hier doorgezocht en geprobeerd, maar het lukt mij helaas niet echt. Dit zou toch het stappenplan moeten zijn? Fictief IP-adres = 192.168.x.xxx. Ik pak nu even Jellyfin als voorbeeld, voor Plex, Emby, etc. zou het vergelijkbaar moeten gaan maar met andere poorten. 
    1. De deur naar de LAN-client open gooien: Netwerkinstelling - NAT - DMZ - 192.168.x.xxx
    2. De specifieke poorten open zetten: Netwerkinstelling - NAT - Poortdooschakeling

    Servicenaam = Jellyfin
    Oorspronkelijke IP = 192.168.x.xxx 
    WAN-inteface = ETH_Internet
    Server IP-adres = IP-adres van de Raspberry PI 
    Startpoort = 8096
    Eindpoort = 8096
    Vertaling startpoort = 8096
    Vertaling eindpoort = 8096
    Protocol = TCP

    Wel even aanvinken op actief. 😅

    3. Statische IP instellen: Netwerkinstelling - Thuisnetwerken - Statische DHCP 

    In mijn geval kan ik uit apparaatinformatie al de Linksys selecteren met corresponderend MAC-adres selecteren. IP-adres dan 192.168.x.xxx instellen. 

    Nu zou dit toch moeten werken, of vergeet ik iets cruciaals? In ieder geval krijg ik op deze manier nog niet de poort werkend (heb ik op https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ gecheckt) 😔.
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 7 August 2022, 13:15

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

2 reacties

Reputatie 7

Je hebt nu dubbel nat dit werkt niet goed.

Je gebruikt of de T-50 en de linksys in bridge. Of je haalt de T-50 er tussen uit en gebruikt alleen de linksys. Je moet dan wan instellen op vlan 300 voor internet.

 

Een vast IP is niet nodig. Je kan gebruikmaken van dyndns tools om je ip-adres te updaten

Dat ga ik eens proberen, dank!