Storj node hosten, veel dataverkeer?

  • 22 March 2023
  • 8 reacties
  • 182 Bekeken

Ik heb thuis een Synology nas staan die vaak niet zoveel te doen heeft. Nu zat ik te denken om wat terug te doen voor de wereld en wil misschien een Storj Node opzetten.

Wat is Storj?

Storj is een bedrijf wat gedecentraliseerd internet wil maken. Daarbij willen ze cloudopslag aanbieden en concurren met de grote reuzen als Microsoft, Google en Amazon.

In plaats van zelf datacenters op te zetten kun je je opslag thuis doneren. Voordeel is dat je data veilig over de hele wereld opgeslagen is. Door een 'node' te worden kunnen ze goedkoper cloudopslag aanbieden dan de concurrenten (denk aan OneDrive, Google Drive etc). Hiervoor krijgt de eigenaar van de node een vergoeding, want je stelt opslag en hardware beschikbaar.

De eisen: https://www.storj.io/node

Nu is het zo dat het kan zijn dat een node 2TB aan dataverkeer per maand kan genereren. En ik vraag me af wat het standpunt van T-Mobile hierin is. 2TB is veel maar het is voor een mooi project. En daarbij is het vanuit technisch oogpunt interessant om mee te doen aan de test.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?


8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Klinkt heel nobel maar jij krijgt gewoon 20 us$ per 1TB dataverkeer.  Toch behoorlijk commercieel...alleen verdien jij eraan en niet een tech reus.

Reputatie 7
Badge +14

Lijkt mij! Klinkt als! #Spam 

Reputatie 7
Badge +8

@Binnus Top dat je zo het wil gaan delen met goede bedoelingen, maar of het een goed idee is, is een ander verhaal en heb ik hier mijn vraagtekens bij. 2TB is ook wel veel. Je kunt dit zeker zelf testen, maar het is niet de bedoeling om dit vervolgens hier te promoten. Zeker omdat jij hier een vergoeding voor krijgt zoals @eric ook aangeeft. Dit is dan ook tegen onze huisregels: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community

Promoten is absoluut niet mijn bedoeling, excuses. Het is meer de goodwill. 

Ik vind het dataverkeer ook veel. Ooit eens deelgenomen aan een andere startup met een soortgelijk idee maar daar was het dataverbruik veel lager. Nadeel voor mensen die data wilden herstellen uit de cloud dat ze ook lang moesten wachten omdat het allemaal erg langzaam ging.

Ik hoef er niet rijk van te worden, het is meer dat wanneer ik ergens extern wil backuppen ik er dan ook gebruik van kan maken en dat de apparatuur die nu niets staat te doen, toch meer gebruikt wordt. De stroomkosten enzo heb ik toch al.

Ik vraag het juist vooraf om achteraf niet voor verrassingen komen te staan.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Binnus 

Wat ik kan vinden is :

De hoeveelheid aan data die u als gebruiker per maand mag verbruiken. Wanneer er sprake is van een 'Fair use policy' is er geen harde datalimiet, maar wordt er veelal gebruik gemaakt van een richtlijn of wordt er gekeken naar het gemiddelde gebruik van alle klanten. Bij (forse) overschrijding krijgt u eerst een waarschuwing.

Hallo @Binnus 

Wat ik kan vinden is :

De hoeveelheid aan data die u als gebruiker per maand mag verbruiken. Wanneer er sprake is van een 'Fair use policy' is er geen harde datalimiet, maar wordt er veelal gebruik gemaakt van een richtlijn of wordt er gekeken naar het gemiddelde gebruik van alle klanten. Bij (forse) overschrijding krijgt u eerst een waarschuwing.

Dit ken ik nog van de oude web 'n walk abonnementen. Dan was er een FUP maar niemand wist hoe hoog deze was. En ook T-Mobile gaf hierin geen duidelijkheid in. Het was voor de mensen destijds proberen of en wanneer je een waarschuwing kreeg.

Ik schrok hoeveel dataverkeer er per maand wordt veroorzaakt door streamingdiensten. Dat is met een huis met 4 TV's die 's avond en in het weekend streamen echt heel veel. Ik heb 1 TV. Maar goed daarbij blijft 2TB erg veel. Ik zal er nog eens over nadenken.

Reputatie 7
Badge +15

@Binnus

Ik heb dit ook maar gekopieerd en geplakt 🙂

Ik verbruik altijd rond de 1TB per maand maar 1,5TB tik ik ook wel eens aan, nooit wat gehoord over het verbruik 

Reputatie 6
Badge

Volgens mij is het data verbruik niet het probleem. Ik dacht ook niet dat T-mobile commercieel gebruik van de verbinding verbiedt. Ik vermoed eerder juridische problemen. Wat als er illegale content op je NAS wordt gezet en de politie daar achteraan gaat? Het zou me niet verbazen als er regels zijn waardoor je met juridische beperkingen te maken hebt. Niet doen zou ik zeggen

Reageer