Beantwoord

Switch icm Zyxel modem of andere oplossing?

  • 29 December 2021
  • 2 reacties
  • 257 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hoi allemaal,

Ben al een tijdje research aan het doen, mogelijk kan iemand hier mij verder helpen.

Wij hebben T-Mobile thuis glasvezel tv + internet in een appartement van 90 m2. 

De glasvezel aansluiting zit in de meterkast 2m buiten de woning. In de meterkast is het glasvezelpunt  aangesloten op de mediaconverter. Van de mediaconverter loopt een utp-kabel cat 6 die de muur in verdwijnt en in ons washok de woning in komt en het zyxel modem in gaat.

Mijn ervaring is dat het wifi 5Ghz niet ver komt wat niet vreemd is. Het modem staat in het washok, op de stadsverwarming unit, onder de centrale ventilatie in geklemd tussen de wc, badkamer en een leidingschacht.

Het bereik heb ik deels kunnen verbeteren door het modem zo centraal mogelijk in het hok te zetten hoever de cat 6 kabel dat toelaat.

Nu heeft de vorige bewoner (?) (waarvoor dank) 3x cat 5e kabels achtergelaten die van het modem in het washok de muur in gaan en in de woonkamer en 2 slaapkamers uitkomen.

In de woonkamer heb ik deze gekoppeld aan de tv box van T-Mobile. Echter pakt de Smart tv bij apps zoals Netflix etc. de wifi omdat deze niet direct bekabeld aangesloten is.

Het goedkoopste / simpelste is denk ik een switch aansluiten.

Vragen:

1. Kan ik de cat. 6 in het washok van de mediaconverter en de cat 5e kabels naar de kamers op een switch aansluiten. De cat 5e in de woonkamer aansluiten op het zyxel modem en van de zyxel 2x utp kabels naar de tv box en smarttv ? Hiermee hoop ik en bedraad de smarttv te kunnen gebruiken en betere wifi te hebben. Zo ja, welke switch en kabels zijn aan te raden?

2. Als het niet kan is dan mogelijk om in de huidige opstelling een switch te koppelen aan de cat 5e in de woonkamer en deze bekabeld te verbinden met de tv box en smarttv? Zo ja, welke switch, kabels zijn aan te raden?

Als het allemaal niet kan dan wisselen we de bekabeling tussen de tv box en de smarttv af tot we een app hebben om tv zenders te kijken ;)

Bedankt voor de input!

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 December 2021, 22:02

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Joy22 

Ik zou voor de 2de optie gaan. De Zyxel aan de CAT6 en een switch in de woonkamer, bijvoorbeeld deze. Verder heb je niet echt speciale kabels nodig voor de tv en tv box dus CAT5E is prima en dan heb je ook nog ruimte op de switch voor een accespoint voor de WiFi.

Reputatie 7

Gewoon een rj45 koppelstuk er tussen