Beantwoord

T50 NAT loopback instellen tbv Synology NAS

  • 2 February 2023
  • 9 reacties
  • 194 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Hallo allemaal! 

 

Ik wil graag NAT loopback instellen zodat ik niet elke keer een andere url hoef te gebruiken om in te loggen op mijn NAS via de browser, maar ook via de Synology Photos app voor Android (je kan bij de servernaam je QuickConnect ID, DDNS url of lokale IP adres invullen)

 

Ik wil het graag zo instellen dat ik de DDNS url overal kan gebruiken en niet telkens de url hoef aan te passen in de app (en mijn vrouw ook stopt met zeuren dat het niet verbindt... :) )

 

Kan iemand mij op weg helpen? Ik was denk ik per ongeluk halverwege, toen werd ik via de DDNS url doorgestuurd naar het inlogscherm van het Zyxel T50 modem... 

 

 

 

Alle hulp is zeer gewaardeerd!

icon

Beste antwoord door RshN 4 February 2023, 03:29

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @RshN,

Welkom op de Community!

Als je het inlogscherm van de T50 zag, was je inderdaad goed op weg. Zou je eens in willen loggen op de T50 en naar Onderhoud > Extern beheer gaan? Er zouden geen vinkjes onder WAN moeten staan. Als dat wel zo is, kun je die uitzetten. Als het goed is, krijg je nu wel je NAS te zien als je de DDNS-URL gebruikt.

Laat je even weten of dit de oplossing is?

Hi @TMTV

 

Er staan geen vinkjes bij de WAN, zie onderstaande schermafbeelding: 

 

 

Helaas wordt ik nog steeds gestuurd naar het loginscherm van de Zyxel router als ik de DDNS gebruik.. :(

 

Zijn er nog andere dingen die ik moet instellen die ik over het hoofd zie? 

 

Alvast bedankt!

 

RshN

Reputatie 7
Badge +5

In de Zyxel router/modem Poort 5000 poort doorschakelen naar het IP adres van de Synology.

Zoals elke server moet je ervoor zorgen dat die een vast IP adres krijgt van de Zyxel (DHCP server).

Dit kan bij in de netwerk instellingen in de Zyxel door het MAC adres van de Synology te koppelen aan een VAST ip adres. b.v. 192.168.1.5 

 

De Synology heeft een vast IP adres, 192.168.1.10. Ik heb de poorten 5000 en 5001 doorgeschakeld naar dat ip adres, zie hieronder:

 

Ik zie ook dat er via upnp NAT regels zijn ingesteld dit is gebeurd door de NAS tijdens het installatieproces, moet ik die wellicht uitzetten?

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Belangrijke vraag

dsl of glasvezel aansluiting?

voor dsl kies je vd internet

voor glasvezel is dat eth internet

In de Zyxel router/modem Poort 5000 poort doorschakelen naar het IP adres van de Synology.

Zoals elke server moet je ervoor zorgen dat die een vast IP adres krijgt van de Zyxel (DHCP server).

Dit kan bij in de netwerk instellingen in de Zyxel door het MAC adres van de Synology te koppelen aan een VAST ip adres. b.v. 192.168.1.5 

 

Ik zal nooit poort 5000 of 5001 van mijn Synology open zetten naar de buitenwereld.

Om veiligheidsredenen.

 

Belangrijke vraag

dsl of glasvezel aansluiting?

voor dsl kies je vd internet

voor glasvezel is dat eth internet

Glasvezel! Scherp, heb het aangepast naar ETH_internet. 

 

Ik kom helaas nog steeds uit bij het loginscherm van de Zyxel ipv de nas als ik op mijn thuisnetwerk de NAS probeer te benaderen via de DDNS... van buitenaf werkt het prima.

 

Zie ik iets over het hoofd?

 

 

EDIT: het is gelukt! Moet wel de poort erachter zettten (5001) maar dat is geen ramp. Zou ik dat er ook uit kunnen fietsen door een NAT in te stellen van poort 80 naar 5001? 

Kleine toevoeging: als ik nu de DDNS link gebruik zonder toevoeging van een poort beland ik op het loginscherm van de router. Kan ik dat voorkomen?

Reputatie 7
Badge +5

Persoonlijk zou ik gaan voor een interne naam en een externe (de DDNS) met afwijkende poorten. (nummers)

Hiermee de beveiliging tandje hoger zetten.

Intern blijft dan op poort 5000 (http) en 5001 (httpS)

Voor Extern een poortmapping aanmaken in de Zyxel. Inkomend op 49091 of iets dergelijks en die doorsturen naar de 5001. Zomaar een willekeurig poortnummer is al beter als de standaard 5000/5001 van Synology. (alhoewel met de snelheden van nu poortscans over de volle 65532 mogelijke poorten snel genoeg gebeuren)

Het mooiste lijkt mij om een VPN service op de Synology in te schakelen, maar dat is een paar bruggen en uitdagingen verder.

Kleine toevoeging: als ik nu de DDNS link gebruik zonder toevoeging van een poort beland ik op het loginscherm van de router. Kan ik dat voorkomen?

De poort toevoeging is al een soort beveiligings mechanisme van Synology

Lees hier meer over dit belangrijke item

Reageer