Beantwoord

Technische vragen

  • 1 March 2023
  • 5 reacties
  • 127 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Beste,

 

Na een lang gesprek met de klantenservice ben ik geen stap verder gekomen omdat hun hier niet voor opgeleid zijn… Om een lang verhaal kort te maken mag ik dus de vragen aan de “community” stellen, ik vind dit een beetje vreemd proces maar prima. Als nieuwe klant zijnde zal dit wel “normaal” zijn, ik ben gewend bij andere aanbieders dat dit voor jou word uitgezocht door de klantenservice of technische dienst en niet door jou zelf. Even goed… Mijn vragen zijn als volgt;

Ik heb de volgende router “ZYXEL D5401-B1 (Zyxel T-54)”.

Vraag 1: Hoe stel ik de gebruikstijden in / hoe zet ik automatische updates uit? Bijna elke nacht om 00:50 tot 01:05 verbreekt mijn verbinding, na de logbestanden bekeken te hebben zie ik staan dat er een firmware upgrade word uitgevoerd. De ene nacht word deze alleen “pre-fetched”, en de andere nacht daadwerkelijk geforceerd uitgevoerd “force-upgrade”.

Vraag 2: In mijn veiligheidslogboek zie ik honderden meldingen over een “PING OF DEATH ATTACK”, ik heb hier zelf nog geen last van in de zin dat mijn internet het prima doet. Maar ik krijg hier uiteraard wel vraagtekens bij.

Vraag 3: Momenteel heb ik een statisch IP adres, graag wil ik een dynamisch IP adres. Hoe kan ik dit aanvragen / veranderen.

Ik heb van Vraag 1 & Vraag 2 een aantal logs bewaard indien deze gedeeld moeten worden voor nader onderzoek, graag hoor ik of dit gewild is of overbodig is. Aannemend dat jullie op afstand inzage hebben in de logbestanden van de router.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
bvhalen

icon

Beste antwoord door Waqqas 1 March 2023, 21:52

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @bvhalen 

Updates zijn er niet elke dag, meestal komt er een nieuwe versie na een half jaar ongeveer dus misschien beschikte de router nog over een oudere firmware. Je kan de updates niet uitzetten.

Die attacks in je logs zijn meldingen van je firewall dat die pogingen om in je netwerk te komen netjes worden tegengehouden. In de interface kun je er ook voor kiezen om deze meldingen te verbergen.

De connectie type voor je router is dynamische IP/DHCP dis niet statisch of bedoel je wat anders?

Hallo @Waqqas
 

Updates zijn er niet elke dag, meestal komt er een nieuwe versie na een half jaar ongeveer dus misschien beschikte de router nog over een oudere firmware. Je kan de updates niet uitzetten.


Waarom kan dat niet? Ik wil op z’n minst de gebruikstijden aanpassen zodat dit niet mijn werk onderbreekt, het liefst helemaal uitzetten. Ik zeg altijd maar zo; Wat niet stuk is hoeft niet gemaakt te worden, dus in de zin van updaten waarom? Als het werkt, werkt het toch? Tot de Zyxel T-54 is dit op elke router die ik tot nu toe onder handen heb gehad mogelijk, of om automatische updates uit te zetten of om de gebruikstijden aan te passen zodat updates worden uitgevoerd op het moment dat jij dat wilt.

 

De connectie type voor je router is dynamische IP/DHCP dis niet statisch of bedoel je wat anders?

 

Excuses ik had als toevoeging er bij moeten aangeven dat ik hiermee mijn publieke IP adres bedoel. Bij mijn vorige aanbieder had ik deze mogelijkheid, door een power-cycle uit te voeren van zowel het oude DSL modem & de router werd hierbij een nieuw publiek IP adres aangewezen.

Reputatie 7
Badge +15

@bvhalen 

Misschien speelt er wat anders bij jou, ik heb dezelfde router en heb al enkele maanden geen bericht van onderhoud of een firmware update gekregen, kan je eens een fabeieksreset uitvoeren? Misschien dat het dan niet meer gebeurd.

Het publieke IP adres is dynamisch, je zal geen nieuwe krijgen door een fabeieksreset uit te voeren maar door de mediaconverter 48/72 uur stroomloos te laten is de kans groot dat je een nieuwe IP adres krijgt.

@Waqqas 

Misschien speelt er wat anders bij jou, ik heb dezelfde router en heb al enkele maanden geen bericht van onderhoud of een firmware update gekregen, kan je eens een fabeieksreset uitvoeren? Misschien dat het dan niet meer gebeurd.


Via het portaal, of doormiddel van een paperclip in dat kleine gaatje te drukken van de router? Of maakt dat geen verschil bij de Zyxel?
 

Het publieke IP adres is dynamisch, je zal geen nieuwe krijgen door een fabeieksreset uit te voeren maar door de mediaconverter 48/72 uur stroomloos te laten is de kans groot dat je een nieuwe IP adres krijgt.

 

Ik ben nog niet helemaal bekend met glasvezel netwerken, de “mediaconverter” is het kleine kastje waar de bedrading van het ODF (OpenDutchFiber) kastje naar toe gaat? Dus als waren het kastje tussen de ODF en de Router in? Ik lees niet terug in mijn contract dat ik als consument niet aan de apparaten of bedrading mag zitten, echter lees ik dit wel terug op diverse forums dat T-Mobile niet wilt dat hun klanten aan de installatie zitten...

Reputatie 7
Badge +15

@bvhalen

Je kan een fabeieksreset doen door het resetknopje met een paperclip ingedrukt te houden voor 10 seconden, als je via de interface ook de optie fabeieksreset krijgt dan zal dat wel hetzelfde zijn.

Mediaconverter is het apparaatje tussen glasvezelaansluiting en router, er gaat een internetkabel vanaf de mediaconverter naar de WAN poort van de router.

Volgens mij is de mediaconverter bij jou een witte Huawei apparaatje.

Reageer