Beantwoord

Telefoon aansluiten via een FritzBox 7590


Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 22 reacties

SInds vandaag ben ik aangesloten op T-mobile thuis glas en uiteraard heb ik mijn FritzBox 7590 weer aangesloten. Alles werkt perfect...maar ik krijg mijn telefoon niet aangesloten. Nu heb ik hier ook topics gevonden mbt het aansluiten maar nergens wordt echt duidelijk gemaakt hoe eea ingevuld moet worden zodat het ook werkt. Is hier een goede handleiding voor?

Zelfs met deze van AVM zelf lukt het mij niet: FRITZ!Box op de aansluiting van T-Mobile configureren | AVM Nederland

 

 

icon

Beste antwoord door Demi van Odido 19 May 2022, 10:50

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

51 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@Patrick_Meijer Voor het oude tv-platform was inderdaad een apart VLAN nodig. Dat werd doorgegeven op poort 3 en 4. Met het nieuwe platform is dat niet meer nodig en kun je de tv-box gewoon in je LAN-netwerk zetten. Het is wel raar dat deze instelling invloed heeft op de werking van telefonie. Voor zover ik weet waren daarvoor geen instellingen in het T-Mobile-profiel, omdat de VOIP-gegevens tot voor kort niet officieel vrijgegeven werden. Zou je eens kunnen kijken of er, naast het VLAN op poort 3 en 4, instellingen anders zijn met en zonder TM-profiel? Misschien kun je screenshots maken en zo vergelijken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt, want ik heb geen idee hoe deze instellingen met elkaar in verband staan.

Reputatie 1

@Patrick_Meijer Voor het oude tv-platform was inderdaad een apart VLAN nodig. Dat werd doorgegeven op poort 3 en 4. Met het nieuwe platform is dat niet meer nodig en kun je de tv-box gewoon in je LAN-netwerk zetten. Het is wel raar dat deze instelling invloed heeft op de werking van telefonie. Voor zover ik weet waren daarvoor geen instellingen in het T-Mobile-profiel, omdat de VOIP-gegevens tot voor kort niet officieel vrijgegeven werden. Zou je eens kunnen kijken of er, naast het VLAN op poort 3 en 4, instellingen anders zijn met en zonder TM-profiel? Misschien kun je screenshots maken en zo vergelijken. Ik ben benieuwd wat daar uit komt, want ik heb geen idee hoe deze instellingen met elkaar in verband staan.

De enigste instelling die ik doe is ipv jet standaard tmobile glasvezel. Aanpassen en op vlan300 zetten. Dan komen alle 4 de lan poorten online. Dit zal wel in het profiel nog zitten van de fritBox als je kiest voortmobile thuis dat 3 en 4 een andere vlan krijgen. Verder zijn de settings voor telefonie zoals fritzbox ze voorschrijft om in te stellen. 

Reputatie 2

@nc1264 Ik vrees dat ik door mijn ideeën heen ben, maar hopelijk kunnen mede-Fritzbox-gebruikers je helpen. Let er wel op met het delen van de configuratiebestanden dat er geen gebruikersnamen en wachtwoorden in staan!

Goedemiddag,

Is het al gelukt om de Fritzbox 7590 aan de praat te krijgen?

Ik heb zelf mijn fritzbox 7590 aan de praat voor internet, tv en telefonie en alles werkt.

echter zie ik wel verschillen met de settings die de Fritzbox voorschrijft met standaard waarden als je kiest voor tmobile thuis. 

Bij mij is de fritzbox met standaardwaarden als profiel dat poort 3 en 4 het niet doen en telefoon wel. Poort 3 of 4 zou je dan moeten gebruiken voor internet, maar ik denk dat poort 3 en 4 een andere VLAN krijgen vanuit de Fritzbox die niet op het nieuwe netwerk werkt. Als het goed is heeft Tmobile een oud en nieuwe platform voor TV.

Ga ik alles op vlan configureren dan heb ik op alle 4 de lan poorten internet en kan ik mijn tv aansluiten op poort 3 van de fritzbox, maar dan werkt de telefoon niet meer. Als oplossing tijdelijk switch op poort 1 en 2 en daar ook de tv op aansluiten.

 

Hoor graag of het nu wel gelukt is.

Het is mij niet gelukt om het aan de praat te krijgen. Let wel...ik gebruik ook nog fritz!fon's. Het zijn dus ook geen normale toestellen. Ik heb hier al mijn settings al eerder geplaatst. Ik heb het eigenlijk een beetje opgegeven dat ik het nog aan de praat ga krijgen. Vind het eigenlijk wel apart dat het zo geccompliceerd is bij T-Mobile. Zat hiervoor jaren bijj XS4ALL waar het zonder problemen heeft gewerkt. Zelfs met Ziggo en met dezelfde FritzBox werkte het zonder problemen. Weet niet of het probleem aan T-Mobile ligt of toch aan Fritz. Mocht je nog een gouden tip hebben wil ik deze graag horen.

Gegroet,

Ron

PS Het modem van T-Mobile is bij mij niet in gebruik.

Reputatie 1

@nc1264 Ik vrees dat ik door mijn ideeën heen ben, maar hopelijk kunnen mede-Fritzbox-gebruikers je helpen. Let er wel op met het delen van de configuratiebestanden dat er geen gebruikersnamen en wachtwoorden in staan!

Goedemiddag,

Is het al gelukt om de Fritzbox 7590 aan de praat te krijgen?

Ik heb zelf mijn fritzbox 7590 aan de praat voor internet, tv en telefonie en alles werkt.

echter zie ik wel verschillen met de settings die de Fritzbox voorschrijft met standaard waarden als je kiest voor tmobile thuis. 

Bij mij is de fritzbox met standaardwaarden als profiel dat poort 3 en 4 het niet doen en telefoon wel. Poort 3 of 4 zou je dan moeten gebruiken voor internet, maar ik denk dat poort 3 en 4 een andere VLAN krijgen vanuit de Fritzbox die niet op het nieuwe netwerk werkt. Als het goed is heeft Tmobile een oud en nieuwe platform voor TV.

Ga ik alles op vlan configureren dan heb ik op alle 4 de lan poorten internet en kan ik mijn tv aansluiten op poort 3 van de fritzbox, maar dan werkt de telefoon niet meer. Als oplossing tijdelijk switch op poort 1 en 2 en daar ook de tv op aansluiten.

 

Hoor graag of het nu wel gelukt is.

Het is mij niet gelukt om het aan de praat te krijgen. Let wel...ik gebruik ook nog fritz!fon's. Het zijn dus ook geen normale toestellen. Ik heb hier al mijn settings al eerder geplaatst. Ik heb het eigenlijk een beetje opgegeven dat ik het nog aan de praat ga krijgen. Vind het eigenlijk wel apart dat het zo geccompliceerd is bij T-Mobile. Zat hiervoor jaren bijj XS4ALL waar het zonder problemen heeft gewerkt. Zelfs met Ziggo en met dezelfde FritzBox werkte het zonder problemen. Weet niet of het probleem aan T-Mobile ligt of toch aan Fritz. Mocht je nog een gouden tip hebben wil ik deze graag horen.

Gegroet,

Ron

PS Het modem van T-Mobile is bij mij niet in gebruik.

Goedenavond, de fritzfon heb ik ook aangesloten 2 stuks en werken allebei. Ik gebruik ook geen router van tmobile alles via de fritzbox en repeaters. Heb jij de tmobile glasvezel gekozen in de fritzbox of heb je zelf de settings aangepast voor internet? 

Groeten Patrick

@nc1264 

Ik heb de telefoon werkend op een Fritzbox 5590.

Ik heb bij Authenticatienaam. < leeg laten

Bij Meer instellingen < Altijd aanmelden via een internetverbinding aanvinken.

Ik ga er van uit dat je de rest goed hebt staan.

Dan moet het werken.

Reputatie 2

Ik heb de authenticatie naam leeg gemaakt & via internet aangevinkt…..en ik blijf een grijs bolletje zien.

De authenticatienaam komt ook weer automatisch terug.

Zou jij screen prints kunnen delen. Als jij het gewoon werkend hebt dan snap ik waarom het bij mij fout blijft gaan. Heb jij misschien iets gedaan met bekabeling naar je FB toe? Kan het me niet voorstellen dat er iets zou kunnen zijn...maar ondertussen zit ik maanden zonder mijn nummer.

Bedankt voor je reactie!

Ik zal wat plaatjes plaatsen.

Als het niet wil misschien een nieuw wachtwoord aanmaken.

Via vastbellen account wijzigen in mijn T-mobile.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Reputatie 2

Ik zal wat plaatjes plaatsen.

Als het niet wil misschien een nieuw wachtwoord aanmaken.

Via vastbellen account wijzigen in mijn T-mobile.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Met je telefoonnummer. Ik zie dat je geen +31 gebruikt. Deed ik wel...heb ik verwijderd. Wat heb je gebruikt voor het interne nummer. Ik heb nu dezelfde instellingen als jij….en toch bijft alles grijs

 Bedankt voor het doorsturen van je instellingen!

Bij interne nummer het netnummer gebruiken in mijn gemeente is dat 0548.

Hier exact hetzelfde probleem. Dit topic stopt eigenlijk zonder oplossing. Na heel wat gedoe is het mij gelukt:

Je moet als internetprovider T-Mobile thuis kiezen. Dan kan je telefonie precies zo instellen als op de AVM website staat.

Als je bij internetprovider gaat voor de optie andere provider met vlan 300 (om LAN poort 3 en 4 ook als interpoort te kunnen gebruiken), dan werkt het dus niet. 

Hier exact hetzelfde probleem. Dit topic stopt eigenlijk zonder oplossing. Na heel wat gedoe is het mij gelukt:

Je moet als internetprovider T-Mobile thuis kiezen. Dan kan je telefonie precies zo instellen als op de AVM website staat.

Als je bij internetprovider gaat voor de optie andere provider met vlan 300 (om LAN poort 3 en 4 ook als interpoort te kunnen gebruiken), dan werkt het dus niet. 

Ik heb gewoon vlan 300 methode gedaan.

En mijn vaste telefonie werkt hier prima.

 

Reputatie 2

Dit is wat ik heb ingesteld

 

En dit is altijd het resultaat:

Ik heb zo’n beetje alle instellingen geprobeerd. Ik heb zelfs mijn FB compleet gereset. Het vervelende is dat ik FritzFon’s heb die nu compleet waardeloos zijn. De lijn werkt als ik de router van t-mobile zelf gebruik. Zou je screen prints kunnen delen? Ik krijg het gewoon niet voor elkaar en dat is best wel frustrerend.

Bedankt in ieder geval!

Gegroet,

Ron

@nc1264 

Ik heb even gekeken bij mij staat Landnummer (Country code) op geen (None) aangevinkt.

Probeer dat eens.

Reputatie 2

@nc1264

Ik heb even gekeken bij mij staat Landnummer (Country code) op geen (None) aangevinkt.

Probeer dat eens.

Weer opnieuw alles ingesteld...het antwoord bijft altijd hetzelfde. Het wil gewoon niet lukken.
De log toont dit: error 401

http://fritz.box/help/help.lua?sid=1f6e0ba4cc315440&helppage=hilfe_syslog_72.html

Reputatie 6
Badge

SIP 401 is de unauthorized fout melding. SIP 401 lijkt vooral te maken te hebben met username + password.

Check dus je USERNAME in T-mobile thuis en vergelijk die met de username in de Frtizbox SIP instellingen. En doe hetzelfde voor het password.

 

Reputatie 2

misschien dat het nog helpt, maar hierbij de instellingen/screenshots die het bij mij (weliswaar op een FritzBox 4060) werkend hebben gekregen:

  1. bij telephone number for registration heb ik wel de landcode ervoor zitten (31) - maar bijv niet de '+’ (en dus ook niet de 1e 0 van je area code, dus 3130etc in mijn geval)
  2. Username is de ‘langere versie’ van m'n T-Mobile gebruikersnaam, dus met iets van ‘Pnnn’ erachter. Die wordt vermeld op de T-Mobile site als je Vast Bellen-account (wachtwoord) gaat ophalen/instellen (heb ik niet ergens anders gezien(?))
  3. Zelfde id ook bij Authentication name ingevuld.
  4. verder niets gewijzigd
Reputatie 2

de overige instellingen (waar ik niet aan heb gezeten, maar staat misschien default anders bij de 7590):

en laatste stukje:

 

Reputatie 2

misschien dat het nog helpt, maar hierbij de instellingen/screenshots die het bij mij (weliswaar op een FritzBox 4060) werkend hebben gekregen:

  1. bij telephone number for registration heb ik wel de landcode ervoor zitten (31) - maar bijv niet de '+’ (en dus ook niet de 1e 0 van je area code, dus 3130etc in mijn geval)
  2. Username is de ‘langere versie’ van m'n T-Mobile gebruikersnaam, dus met iets van ‘Pnnn’ erachter. Die wordt vermeld op de T-Mobile site als je Vast Bellen-account (wachtwoord) gaat ophalen/instellen (heb ik niet ergens anders gezien(?))
  3. Zelfde id ook bij Authentication name ingevuld.
  4. verder niets gewijzigd

 

UPDATE 26 Oktober 2022

.. weet je wat nou jammer is ?      Hij doet het niet meer!!


ik heb niets veranderd, maar ineens viel me op dat de vaste lijn het niet meer deed.

vervolgens natuurlijk even de settings nagelopen, zie geen verschil.. 

dan maar opnieuw instellen.. werkt ook niet

dan maar nieuw wachtwoord instellen (via thuismy.t-mobile.nl/instellingen/bellen/je-userid) en dat gebruiken … werkt ook niet.

dan maar weer stuk voor stuk de verschillende instellingen-variaties proberen, .. werkt ook niet
 

De fritzbox log zegt: “Registration of internet telephone number ([number]) failed. Reason for error: DNS error”

This is an event message from the "Telephony" area.

This error occurs when the account information for internet telephony was not entered correctly.

Proceed as follows to remedy the problem:

  1. In the menu of the FRITZ!Box, open the "Telephony / Telephone Numbers" page.
  2. Select from the list of telephone numbers the internet telephone number mentioned in the event message and click the corresponding "Edit" button.
  3. Compare the data listed with those you received from your internet telephony provider to make sure they are correct.
  4. If the "Registrar" field is included as well, make sure that the registrar was entered correctly.
  5. Save your entries by clicking "OK".

Weet iemand hier iets meer van, is er iets veranderd?

bij voorbaat dank!

 

@evanosg 

Bij mijn Fritzbox 5590 werkt de telefoon gewoon.

Ik gebruik wel een andere dns als die van T-mobile.

Het lijkt op een dns storing.

Mijn advies andere dns server in stellen.

 

 

Reputatie 2

Dank voor de suggestie!

ok, dan dus Cloudflare als DNS ingesteld (1.1.1.1 alt 1.0.0.1)..

vervolgens telefoonnummer opnieuw instellen.. op de wijze waarop het een maand geleden wel werkte.. maar helaas, zelfde fout  :-(

 

morgen verder

Cloudflare is prima te gebruiken.

Ik zelf gebruik nextdns met filter.

Gewoon even proberen.

Ik vermoed een dns bug bij T-Mobile.

 

Reputatie 2

misschien dat het nog helpt, maar hierbij de instellingen/screenshots die het bij mij (weliswaar op een FritzBox 4060) werkend hebben gekregen:

  1. bij telephone number for registration heb ik wel de landcode ervoor zitten (31) - maar bijv niet de '+’ (en dus ook niet de 1e 0 van je area code, dus 3130etc in mijn geval)
  2. Username is de ‘langere versie’ van m'n T-Mobile gebruikersnaam, dus met iets van ‘Pnnn’ erachter. Die wordt vermeld op de T-Mobile site als je Vast Bellen-account (wachtwoord) gaat ophalen/instellen (heb ik niet ergens anders gezien(?))
  3. Zelfde id ook bij Authentication name ingevuld.
  4. verder niets gewijzigd

Deze methode werkte voor mij 😊

Reputatie 2

misschien dat het nog helpt, maar hierbij de instellingen/screenshots die het bij mij (weliswaar op een FritzBox 4060) werkend hebben gekregen:

  1. bij telephone number for registration heb ik wel de landcode ervoor zitten (31) - maar bijv niet de '+’ (en dus ook niet de 1e 0 van je area code, dus 3130etc in mijn geval)
  2. Username is de ‘langere versie’ van m'n T-Mobile gebruikersnaam, dus met iets van ‘Pnnn’ erachter. Die wordt vermeld op de T-Mobile site als je Vast Bellen-account (wachtwoord) gaat ophalen/instellen (heb ik niet ergens anders gezien(?))
  3. Zelfde id ook bij Authentication name ingevuld.
  4. verder niets gewijzigd

Deze methode werkte voor mij 😊

Blij te horen!

En/maar zoals ik op 26 oktober al aangaf bij mij niet meer, toen al van alles geprobeerd, nder eDNS server instellen etc.

Vanavond toch nog maar eens even gaan prutsen… en gelukt!

Ik heb twee dingen gedaan:

  1. nieuw wachtwoord ingesteld (weet maar nooit, misschien geblokkeerd door vele mislukte pogingen) - maar dat gaf geen verbetering
  2. er is ergens in de wizard een drop-down menuutje "Additional Settings for the Connection”. Die heb ik eerder helemaal niet aangeraakt, maar nu heb ik de vinkjes 1-voor-1 aangezet bij:
    - “Use telephone number for registration”, (dat gaf nog geen verbetering, maar aan laten staan) en vervolgens:
    - “Always register via an internet connection” - Bingo!

Vraag me niet waarom het eerst gewoon werkte met de default instellingen, vervolgens niet meer, en nu na paar extra vinkjes gezet te hebben wel weer.

Misschien tussendoor een update van de Fritzbox firmware geweest, of toch stiekem wat aan T-mobile kant gewijzigd.

Hoe dan ook, hij doet het weer!! (.. en maar afwachten voor hoe lang 😶)

Het probleem zit bij T-Mobile.

Mijn 5590 heeft geen update gehad.

 

Ik wacht het af.

Ik ga er dan vanuit dat dit opgepakt wordt door T-Mobile. 

“Update”

Storing met de thuis telefoon was om 12:00 uur opgelost.

Ik heb niks aan de instellingen veranderd.

Opgelost. 👍