TP-link archer C80 verstoort wifi netwerk in AP modus.


Hoi, ik ben nieuw op dit forum, mocht ik dit onjuist plaatsen of een ander topic met oplossing over het hoofd hebben gezien, dan hoor ik het graag!

Een aantal weken geleden zijn we verhuisd. We komen van een appartement in een relatief groot complex, ook daar hadden we een T-mobile thuis abonnement met een Zyxel T-50 modem en de volgende instelling:

Zyxel T-50 als router met DHCP en een bekabelde verbinding naar een TP-link archer C80 in AP-modus op statisch IP-adres 192.168.1.198. Hier hebben we nooit problemen gehad met de internetverbinding.

Nu hebben we een nagenoeg dezelfde setup in onze nieuwe woning, met aanpassing: van 1 Gbit/s naar 400 Mbit/s en nu met Zyxel DX5401 (T-54). Ook nu weer onze TP-link 1 verdieping hoger, bekabeld, als AP met hetzelfde SSID en wachtwoord. Met veel minder andere netwerken in de buurt t.o.v. onze vorige woning. 

Probleem: het internet heeft een enorme ‘lag’ of vertraging (wat is de goede term?), maar als er geladen wordt, werkt het. Bij speedtest.net kan het soms een minuut (of meer) duren voordat de website goed is geladen, maar als die laadt, is het resultaat wel 200-300mbps. Dit is gemeten met een Macbook direct naast het AP. 

In het bereik van de Zyxel (en dus in verbinding met) is de verbinding sneller, tegen de 400mbps. Maar ook dan is die delay er. 

Wat hebben we al geprobeerd:

  1. Kanalen analyseren: 2.4Ghz automatisch op beide apparaten, 5Ghz op het AP: 36, met 80Hz bandbreedte. De Zyxel stond op 160Hz bandbreedte en overlapte: die heb ik smaller gezet (80Hz) en niet meer automatisch, op kanaal 112 (wordt door niemand in de wijk gebruikt). De TP-link AP kan niet op deze kanalen zenden, dus (was de gedachte) zou er geen overlap voor deze storing kunnen zorgen. Geen oplossing voor de ‘vertraagde’ wifi.
  2. AP met ander SSID. Ook dan: geen oplossing voor de ‘vertraagde’ wifi.
  3. AP volledig uitschakelen → Alleen dit lost het probleem op… De bereikbaarheid op 1 verdieping hoger (waar het AP) staat, is dan wel fatsoenlijk, maar nog een verdieping hoger is er dan geen wifi meer. Een echte oplossing is dit dus niet.

Ik ben een beetje door de mogelijke oplossingen… Hebben jullie nog ideeën hoe dit aan te pakken?


16 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Annders 

Als je met de Zyxel-T54 400 Mbps haalt op de WiFi met een 1 Gbps verbinding dan lijkt er geen probleem te zijn met de Zyxel-T54.

Kun je de TP-LINK is voorzien van een fabrieksreset? Verder geef je aan dat na het opnieuw opstarten je prima WiFi hebt op dezelfde verdieping naast de AP dus misschien komt het door andere factoren zoals meubels/elektrische apparatuur/muren/vloer waardoor het boven weer minder is. Misschien kan je de AP ook verplaatsen naar een meer centrale plek.

Reputatie 7
Badge +5

Staat de Mesh functie (bij draadloos) aan in de router en kan de TP-link er niet mee overweg?

Probeer eens een andere DNS server in te stellen in de T54 router.

Voorbeelden 1.1.1.1 (Cloudflare) of 8.8.8.8 (Google) of 9.9.9.9 (Quad9)
 

 

Doe een tracert naar b.v. Google.

Ik weet helaas niet welke tools er op een MACbook aanwezig zijn om dergelijke netwerkacties uit te voeren.

Een tracert laat soms al zien waar er een vertraging optreed
 

Bovenstaande trace zojuist uitgevoerd (mijn IP weggeveegd 😁)
De 10.xx.xx.xx adressen zijn interne Tmobiel sprongetjes. (hops)

Dank voor jullie reacties! 

@Waqqas het AP is bekabeld aangesloten, dus een andere plek zoeken wordt wat lastig. Op de Zyxel T-54 haal ik 400mbps met een 400mbps verbinding, dus dat gaat op sommige momenten inderdaad goed. Soms vliegt alles eruit en is het modem ook niet meer te benaderen. 

Ter extra info: als ik het AP uit het stopcontact haal, of de zyxel router gaat het ca 10-15 min goed voordat een of het ander er weer uit vliegt. Ik zit op de verdieping waar het AP staat op 30cm van het AP verwijderd met mijn laptop. Meubels e.d. kunnen geen rol spelen dan neem ik aan? 

@yalerta De TP-link c80 heeft geen EasyMesh, dit moest ik ook in de Zyxel uitzetten om de bandbreedte aan te passen, EasyMesh staat dus niet aan.  

De DNS heb ik nog niet kunnen testen, kom ik later op terug, maar zojuist vloog alles er weer uit en was het modem onbereikbaar via ping of browser. 

Zie hieronder wat traceroutes: 

Getest binnen 5 minuten na aanzetten AP

  1. vanaf Zyxel naar google.

     

  2. Vanaf AP (op 30cm ernaast) naar google

     

Getest na 30 minuten na aanzetten AP (Zyxel zeer slecht te bereiken)

  1. Vanaf Zyxel  naar google (uiteindelijk geannuleerd)

     
  2. Vanaf AP naar google

     

Zoals in dit voorbeeld te zien is: Zyxel vliegt eruit, AP blijft wel internet houden. Dit gebeurt, of zowel AP als Zyxel worden onbereikbaar. 

Ik vraag mij dus af of wijzigen van DNS daarmee zal helpen, als het lijkt dat binnen het netwerk al niet goed lijkt te gaan? (192.168.1.1 wordt onbereikbaar). 

**Update: nog weer 30 minuten later geeft ook het AP geen verbinding meer met internet, AP nu weer uitgezet en modem opnieuw aan door stekker uit/in. Nu werkt het weer. Maar het AP durf ik niet goed aan te zetten, wetende dat dit het systeem weer laat crashen….

Reputatie 7
Badge +5

Dank voor jullie reacties! 

Your welcome!

Zoals in dit voorbeeld te zien is: Zyxel vliegt eruit, AP blijft wel internet houden. Dit gebeurt, of zowel AP als Zyxel worden onbereikbaar. 


Ik vraag mij dus af of wijzigen van DNS daarmee zal helpen, als het lijkt dat binnen het netwerk al niet goed lijkt te gaan? (192.168.1.1 wordt onbereikbaar). 

 

Begint te lijken op een defect modem/router die door opwarming vast loopt.
Intern niet bereikbaar alleen na uit/aan geeft dit al aan.
Wel vreemd is dat het na het uitschakelen van de TP-link Archer de verbinding (Zyxel) wel in leven blijft??

Zojuist nogmaals in de handleiding gekeken van de TP-link Archer C80 en daar staat dat een VLAN300 instelling mogelijk is. Indien je bent aangesloten op glasvezel en geen vaste telefonie van Tmobiel gebruikt zou de Zyxel compleet kunnen vervallen. De C80 wordt dan router i.p.v. AP

Om de wifi dekking uit te breiden moet er waarschijnlijk een aanvulling komen.

@yalerta Dat is inderdaad dus ook wat ik niet begrijp. Misschien kan het komen omdat er aan het AP best wat andere apparaten hangen die geen verbinding meer hebben zodra het AP uitgeschakeld is? 

Zodra het AP aangeslingerd wordt verbind via dat AP tenminste: 

1x macbook, 1x telefoon, 1x NAS (bekabeld), 1x AirPort Express (bekabeld als printservertje, geen AP modus). 

Misschien als toevoeging: het AP is verbonden met de Zyxel via een Tplink switch (LS1005GS), omdat ik niet genoeg poorten meer heb. Het er tussenuit halen van de TP switch en rechtstreeks kabel naar TP-AP op Zyxel poort verhelpt dit probleem niet. 

Verder is op de zyxel aangesloten: Tado Bridge, Philips Bridge, TP-link powerline-adapter (richting garage) en via wifi: 1x iPad, 1x Macbook, 1x Apple TV, 1x AV receiver en 1x Shelly1. 

Dit zou toch niet teveel moeten zijn?!

Reputatie 7
Badge +5

@Annders 

1 dingetje mis ik nog in het totale netwerk inzicht dat je verstrekt.

Oude aansluiting Glas of DSL? Modem/Router T50 (wifi5)

Nieuwe aansluiting Glas?  Router T54 (wifi6)

Zomaar een wilde sprong, heb je de T50 nog? Anders kun je die (tijdelijk) aansluiten.
Zelfs nieuwe apparatuur kan een defect hebben.

En het AP rechtstreeks aansluiten is een eerste vereiste. Minimaliseer het aantal mogelijke foutpunten.

Reputatie 7
Badge +3

@Annders 

Lees dat je AP een fixed IP heeft, waar heb je deze ingesteld .. op het AP of binnen de Zyxel?

Ander punt is, als je werkt met fixed IP’s in je netwerk onder DHCP, is het vaak aan te raden om je DHCP range aan te passen. Dus bijv een range van 192.168.1.20 - 192.168.1.254, waardoor je voor de fixed een range hebt van 192.168.2.2 - 192.168.2.19. Deze zullen dan nooit worden uitgedeeld door de DHCP server, waardoor je ook eventueel conflicten voorkomt.

Het conflict kan vooral gebeuren als je het AP dus ‘forceert’ om te vragen om een fixed IP, waarbij als je het op de DHCP server doet, de kans nihil is dat de DHCP server alsnog dat IP gaat uitdelen.

Maar advies is nog steeds, breng fixed IP’s buiten de DHCP range.

Reputatie 7
Badge +5

192.168.2.2 tot 192.168.2.19 moet gelezen worden als 192.168.1.2 tot 192.168.1.19

😏

Reputatie 7
Badge +3

192.168.2.2 tot 192.168.2.19 moet gelezen worden als 192.168.1.2 tot 192.168.1.19

😏

Zat met een ander subnet in mijn hoofd 😂

dank voor de correctie, moet i.d.d. zijn de 192.168.1.xx

Wederom dank @Pieter_B  en @yalerta 

Ik heb nog niet alle stappen kunnen doorlopen, maar puntsgewijs:

  • De T50 modem heb ik helaas niet meer. Destijds had de T50 ook via glasvezel verbinding (1 gbit/s abonnement). 
  1. Het AP rechtstreeks op Zyxel aansluiten (zonder switch) heb ik wel gedaan maar leek het probleem niet te verhelpen. Ik zal dit nog een keer proberen. 
  2. Ik heb de DHCP ingesteld vanaf 192.168.1.20 op advies van @Pieter_B  en op de AP (en de NAS) een statisch IP ingesteld in de range daaronder (dus inderdaad wel binnen het juiste subnet). 

Vanochtend nog een extra test:

Bij wakker worden deed de wifi het wederom niet. Bij wifi op AP of wifi op Zyxel was de modem niet te bereiken (en connectie met internet dus ook niet). AP er weer met stekker en al uit getrokken, en direct weer internet via de wifi van de Zyxel….

Wat moet ik nog uitproberen, hier kom ik op terug.

  • Volledige reset van AP.
  • AP nogmaals rechtstreeks op Zyxel aansluiten.

Nog wat vragen:

  • Hebben het wel of niet knipperen van de lampjes nog iets te maken met het wel of niet adequaat functioneren van de Zyxel? Of geeft het alleen een verbinding aan?
  • Kan het kloppen dat de verbindingen in de modem niet adequaat worden weergegeven? Daar staat dat veel apparaten bekabeld aan zijn gesloten, terwijl dit wifi is? Wordt dit in de router altijd slecht geüpdate misschien? Dit is op het moment dat alle AP's uit zijn. Bijvoorbeeld de NAS is nogsteeds aangesloten (kan niet, staat uit) op het oude IP adres…. huh?
Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Annders 

Het knipperen van de lampjes betekent dat er data wordt verzonden of ontvangen dus dat is probleem.

Het probleem dat apparaten die met WiFi verbonden zijn en in de bekabelde lijst staan lijkt een weergave fout, hier heb ik exact hetzelfde maar dat heeft geen invloed op de werking.

Ik heb alleen de router (Zyxel-T54) in gebruik.

Dank @Waqqas voor de bevestiging, dat vermoeden had ik al, maar wist het niet zeker bij deze modem.

Kleine update van de stand van zaken in volgorde:

  1. AP aangezet met kabel via trapgat rechtstreeks op Zyxel: geen oplossing, netwerk wordt slecht bereikbaar na ca. 15-30 minuten. Daarna: 
  2. Fabrieksreset uitgevoerd op het AP met volgende instellingen:
    1. Modem in AP modus. 
    2. DHCP uit
    3. Statisch IP (192.168.1.2) → DHCP op de Zyxel start vanaf 192.168.1.20

      Ook dit lost het probleem niet op. 

@Waqqas 

Begint te lijken op een defect modem/router die door opwarming vast loopt.

 

Dit zou kunnen, de Zyxel modem wordt wel warm (handwarm, niet heet), maar zodra ik het AP met stekker en al eruit haal werkt het systeem weer binnen 1-2 minuten. Daarvoor hoeft de stekker van de Zyxel er niet uit. Lijkt mij niet dat het voldoende heeft kunnen afkoelen in die korte tijd? 

Andere suggesties die we nog kunnen proberen? 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Annders 

Zoals eerder al vermeldt kun je misschien ook voor een eigen opstelling kiezen, je sluit de TP-LINK aan op de mediaçonverter, verbind een laptop met de TP-LINK en ga in de interface naar advanced > internet > IPTV/VLAN. Gebruik onderstaande instellingen :

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

IP-Phone vlan: 35

IPTV Vlan ID: 640

Alle poorten kun je op internet zetten en wanneer het internet werkt maar je hebt nog een extra versterker nodig, dan zou je misschien een versterker van TP-LINK kunnen aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +5

Dank  …

Kleine update van de stand van zaken

… de Zyxel modem wordt wel warm (handwarm, niet heet), maar zodra ik het AP met stekker en al eruit haal werkt het systeem weer binnen 1-2 minuten. Daarvoor hoeft de stekker van de Zyxel er niet uit. Lijkt mij niet dat het voldoende heeft kunnen afkoelen in die korte tijd? 

Andere suggesties die we nog kunnen proberen? 

 

Nee, lijkt niet op een hardware fout.

Dergelijk gedrag lijkt meer op verstoring door 2 dhcp servers die beide in hetzelfde netwerk de baas proberen te spelen. Met al meerdere huwelijkse jaren achter de rug kan ik meedelen dat dat niet werkt.

Het voorstel om de Zyxel helemaal te laten vervallen is daarom het proberen waard.

@Waqqas en @yalerta jullie stellen beide voor de Zyxel ertussen uit te halen. Ik heb wel een op een verdieping hoger nodig om alle kamers te dekken. Maar dat zou voor latere zorg zijn.

Stellen jullie hiermee dat het zou kunnen dat de Zyxel de hoeveelheid apparaten niet trekt en ik dit wel zou kunnen verwachten van de TP-link C80? Ik vraag dit omdat het omzetten van alle routers best een flinke klus wordt….

Ik las op internet over ‘packet collision’ bij teveel apparaten: daar heeft het wel wat van weg zodra het AP aan gaat: traag laden websites, plots wel werken, totdat (snowball?) alles er helemaal uitklapt. Hier heb ik niet veel verstand van.

 

Misschien nog wat aanvullende info: 

  1. AP uit: (stekker eruit)
  2. Log produceert ‘udhcpc: sending discover’ in de Zyxel modem voor de gehele dag.
  3. Dan AP stekker erin:
  4. 311 Apr 24 19:52:12 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
    312 Apr 24 19:52:12 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.144, given to MAC with hostname:MACBOOK, Lease time:133438
    313 Apr 24 19:52:12 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
  1. Dan crasht gehele netwerk
  2. AP Stekker eruit: 

 

270 Apr 24 19:54:39 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
271 Apr 24 19:54:39 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.32, given to MAC:IPHONE with hostname:*, Lease time:133585
272 Apr 24 19:54:39 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD 
273 Apr 24 19:54:38 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending discover...
274 Apr 24 19:54:38 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
275 Apr 24 19:54:38 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.32, given to MAC:IPHONE, with hostname:*, Lease time:133584
276 Apr 24 19:54:38 daemon info dhcpd

dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD

 

         

 

 

Hierna werkt het internet weer, op verbinding van de Zyxel. 

Iphone en Macbook waren degene die naast het AP stonden. 

Reputatie 7
Badge +15

@Annders 

Die melding in de logs is het probleem niet, je hebt wss geen tv van T-Mobile en de router blijft dus zoeken naar een adres, mijn log staat er ook helemaal vol mee.

Met de Zyxel alleen werkt alles wel gewoon prima ondanks de mindere dekking? De TP-LINK zorgt voor problemen volgens mij dus misschien kan je dan eens kijken of de TP-LINK ipv de Zyxel goed werkt of je zou iets anders kunnen aansluiten boven (andere AP).

Reageer