Beantwoord

traag en instabiele wifi na aansluiten tp-link m4

  • 19 October 2022
  • 11 reacties
  • 1901 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Beste,

Gisteren met succes glasvezel aangesloten thuis.

Het modem de Zyxel t-54 werkt naar behoren en geeft dichtbij ruim 800mbps aan snelheid op wifi, verderop minder, maar dat is begrijpelijk..

Daar ik door het huis heen een netwerk van tp-link m4 heb staan heb ik deze aangesloten op de modem in AP modus en de wifi van het modem zelf uitgezet.( stond ook zo ingesteld bij Ziggo)

Het hoofdpunt hangt 30cm bekabeld naast de router en geeft direct  maar de helft aan snelheid van wat de Zyxel doet?? verlies begrijp ik, maar direct gehalveerd met bekabeling aangesloten vind ik vreemd.

Verder naar boven zitten we nog maar op 150mbps. en het netwerk is erg onstabiel. Vervolgens alles gereset en opnieuw aangesloten om een verse start te maken. Helaas nog steeds hetzelfde probleem dat de snelheid zeer laag is en instabiel.

Alle instellingen uiteindelijk geprobeerd maar de stabiliteit en snelheid die ik had bij mijn oude provider, waarvan de snelheid minder was als die van de glasvezel is erg frustrerend. 

Kan het zijn dat de modem niet goed samen kan werken met de tp-links en ik de versterkers van t-mobile zelf moet hebben, wat raar zou zijn. Of zit het ergens in de instellingen van de t-mobile modem.

 

Ik hoor graag of iemand mij kan helpen hiermee of hetzelfde heeft ervaren. 

 

icon

Beste antwoord door Kalek0p 19 October 2022, 21:29

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Kalek0p 

De TP-LINK Deco hoort correct te werken achter de Zyxel. Welke diensten neem je allemaal af van T-Mobile?

Wat je ook kan proberen is de Zyxel verwijderen en de Deco aansluiten op de mediaconverter. Hier kies je voor custom ISP bij advanced > IPTV/VLAN met VLAN id 300 en connection type Dynamic IP/DHCP.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/2465/

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Kalek0p,

Dit is wel te verklaren. De Deco M4 is al een wat ouder mesh systeem waarvan de wifi-techniek niet te vergelijken is met de Wifi 6 van het T-54 modem.

800 mbps is enorm hoog via wifi, dat is met WiFi6 in gunstige omstandigheden blijkbaar haalbaar. De helft (400 mbps) is een keurige waarde voor een bedrade m4 unit. Draadloze M4 units zullen minder dan de helft halen, daarbij is 150 mbps boven  netjes. Zijn de M4 units voorzien van de laatste updates en geoptimaliseerd?

Mvg. Marcel

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. 
Het verouderde m4 model en je uitleg erover Marcel was een goede verklaring. 
Al jaren liep het met combinatie ziggo best goed. 
Maar nu met een vernieuwde verbinding die klaarblijkelijk veel sneller is, kwam de tekortkoming in snelheid naar boven. 
 

Heb net 3 stuks x60 geïnstalleerd 1 beneden en 2 op de 1ste verdieping en 1 m4 gelaten op zolder. En wauw wat een verschil. 
Beneden 7 meter van het hoofdpunt tussen de 400 en 500 mbps en boven op zolder 2de verdieping in de verste hoek met op elke verdieping tv en een computer aan nog ruim 200mbps. 
 

Bedankt voor het advies en voor iedereen die dezelfde klachten heeft of langzame wifi raad in de x60 van tp-link aan.  Weg haperend internet.  
 

Reputatie 2

Als het goed is krijg ik binnenkort ook een glasvezel aansluiting van T-Mobile 400 mbit. Van Ziggo heb ik ook nog 3 deco m4 liggen. Wat is het beste wanneer om deze aan te sluiten. In combinatie met een T-54 modem. Ik heb de mogelijkheid om de m4 bedraad aan te sluiten.

Werkt de T-54 überhaupt met de deco m4

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @DeTinus 

Ja hoor. Als je de Deco's in AP modus zet en de wifi van de router juist uit kun je de eerste Deco met een kabel aan de router hangen. Dit werkt bij in de praktijk ook zo, alleen dan met M5.

Reputatie 2

Bedankt voor snelle antwoord. 

De overige m4 aansluiten zoals weergegeven. Of kunnen deze ook allemaal op de T-54 modem 

 

Reputatie 7
Badge +14

Je zou ze bekabeld op de router kunnen aansluiten hoor. De router heeft een ingebouwde 4 port switch. De deco's kunnen ook draadloos op de eerste deco aanmelden.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DeTinus 

De T54 kan je ook weg laten dus de internetkabel vanaf de converter naar de Deco en dan vul je in de app bij advanced > IPTV/VLAN, VLAN 300 met prio 0, kies bij ISP custom en connectie type DHCP 🙂

Edit : Ah, stond bovenaan ook al.

Reputatie 2

Met deze antwoorden kom ik er wel uit, bedankt. Nu maar hopen dat de monteur snel langs komt om de modem op te hangen. Zou ik 1 mei worden aangesloten. Helaas nog geen bericht van Guidion.

Hallo Kalek0p,

Dit is wel te verklaren. De Deco M4 is al een wat ouder mesh systeem waarvan de wifi-techniek niet te vergelijken is met de Wifi 6 van het T-54 modem.

800 mbps is enorm hoog via wifi, dat is met WiFi6 in gunstige omstandigheden blijkbaar haalbaar. De helft (400 mbps) is een keurige waarde voor een bedrade m4 unit. Draadloze M4 units zullen minder dan de helft halen, daarbij is 150 mbps boven  netjes. Zijn de M4 units voorzien van de laatste updates en geoptimaliseerd?

Mvg. Marcel

Hoi Marcel, hier ook een Marcel ;-), als ik mijn Deco M4 update met de X60 moet ik dan ook mijn UTP kabel KAT 5 updaten naar Kat 5e of hoger?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @mkloesmeijer, geen Marcel hier maar toch help ik jou graag Marcel. 😉 Dat is een mooie upgrade die je voor ogen hebt. De snelheid van de Wifi die je Wifi versterkers uitzenden is afhankelijk van de inkomende snelheid die door de kabel komt. Cat 5 kan maximaal 100 Mbit/s aan en bij Cat 5e is dat 1000 MBit/s ofwel 1 Gbit/s. Omdat jouw Deco M4 set al 1 Gbit/s ondersteunt is het sowieso een goede keuze om je Cat 5 kabel te vervangen door een Cat 5e kabel. Mocht je nog hogere snelheden bij ons af willen nemen dan 1 Gbit/s dan kan het ook slim zijn om in Cat 6 kabels aan te schaffen aangezien die 10 Gbit/s aankunnen.

Ik ben benieuwd wat je met je set-up doet, succes met sleutelen alvast! 

Reageer