Beantwoord

Tv box Amino blijft hangen, na oplossen netwerk probleem

  • 21 August 2022
  • 9 reacties
  • 574 Bekeken

Nadat ik wat problemen ondervond met het internet na een dag of 10. Heb ik wat testen gedaan. Meestal als ik de Zyxel T50 herstart was het weer in orde maar dat wil ik niet blijven doen. LET OP de Zyxel is gecombineerd via Managed switch “Netgear” met Asus RT-AX92U Mesh set.

Ik heb vervolgens gekeken of het internet probleem op een andere machine ook speelde dat was het geval. Vervolgens op de Zyxel WiFi aangezet en verbinding gemaakt hiermee volgens ging de speedtest pagina wel gewoon netjes door.

Dus ik heb de Asus RT-AX92U omgezet van Router naar “Access Point (AP) stand / AiMesh Router in AP-stand” modus via de managed switch van Netgear. De Zyxel T50 heb ik weer teruggezet zoals deze standaard ingesteld stond zonder DMZ wat op dit forum geadviseerd werd i.c.m. eigen router achter de Zyxel.

Alles doet het nu weer echter blijft de Amino hangen bij het opstarten op de tekst “Netwerk starten”. Heeft iemand een idee hoe we de box weer aan de praat kunnen krijgen. De box is aangesloten op de Asus en de asus weer op de switch, dit heeft voorheen ook gewerkt maar toen stond de asus als Router ingesteld en nu dus als AP/ AiMesh AP.

 

icon

Beste antwoord door Lisa 23 August 2022, 14:56

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 7

Hi @ProofofD3ath, hartstikke goed dat je dit laat weten! Ik ben heel blij dat alles weer werkt, maar nu wil ik er ook voor zorgen dat de TV Box zonder problemen gaat werken. Mijn advies is om alles als default aan te laten sluiten. Hiermee bedoel ik het volgende:

Wil je allereerst de TV Box direct op het modem aansluiten, dus zonder doorschakeling of router ertussen? Kan je vervolgens een fabrieksreset uitvoeren op de TV Box? In het onderstaande topic lees je hoe je dit kunt doen:

Geef jij een (virtuele) gil zodra je dit hebt voltooid? Dan kunnen we bepalen of het aan het modem/TV Box ligt of aan jouw set-up. Ik wil dit graag voor je uitpluizen! 

Hi @ProofofD3ath, hartstikke goed dat je dit laat weten! Ik ben heel blij dat alles weer werkt, maar nu wil ik er ook voor zorgen dat de TV Box zonder problemen gaat werken. Mijn advies is om alles als default aan te laten sluiten. Hiermee bedoel ik het volgende:

Wil je allereerst de TV Box direct op het modem aansluiten, dus zonder doorschakeling of router ertussen? Kan je vervolgens een fabrieksreset uitvoeren op de TV Box? In het onderstaande topic lees je hoe je dit kunt doen:

Geef jij een (virtuele) gil zodra je dit hebt voltooid? Dan kunnen we bepalen of het aan het modem/TV Box ligt of aan jouw set-up. Ik wil dit graag voor je uitpluizen! 

@Lisa ik snap de reset niet helemaal maar goed. Ik was zelf ook wat verder gegaan en als ik direct een kabel aansluit vanaf de Zyxel op de tv box komt die door de boot heen en krijg je netjes beeld. Ondanks dit toch een reset uitgevoerd zoals je aangaf daarna werkte het ook gewoon. Maar ik zou graag dit weer werkend willen zien via de Asus zoals het voorheen dus ook werkte maar toen was de Asus een router  en was de Zyxel ingesteld als DMZ naar het IP-adres van de Asus.

Nu is de Asus van Router modus naar een “Access Point (AP) stand / AiMesh Router in AP-stand” gezet, hiermee vervallen bepaalde functionaliteiten zoals “firewall, IP-delen en NAT-functies standaard uitgeschakeld” wellicht dat het hiermee van doen heeft maar dat durf ik nu niet te zeggen.

Hopelijk weet jij of iemand anders een manier om dit werkend te krijgen, omdat de oude manier na ± 10 dagen een probleem gaf en ik geen zin heb om elke 10 dagen de Zyxel te moeten rebooten om weer fatsoenlijk internet te hebben.

Reputatie 7

Hi @ProofofD3ath, super dat je mij zo snel van een terugkoppeling kon voorzien! Ik wil je hier heel graag bij helpen, maar ik kan geen service verlenen aan randapparatuur. Uit jouw terugkoppeling blijkt dat het fout gaat in jouw eigen apparatuur. Graag wil ik dan ook vragen of @Hidden.nld, @Gerrit078 of @Waqqas hier nog een tip/advies voor heeft? Merci guys, hopelijk hebben jullie de gouden tip. 

 

Hi @ProofofD3ath, super dat je mij zo snel van een terugkoppeling kon voorzien! Ik wil je hier heel graag bij helpen, maar ik kan geen service verlenen aan randapparatuur. Uit jouw terugkoppeling blijkt dat het fout gaat in jouw eigen apparatuur. Graag wil ik dan ook vragen of @Hidden.nld@Gerrit078 of @Waqqas hier nog een tip/advies voor heeft? Merci guys, hopelijk hebben jullie de gouden tip. 

 

Lisa het zou mooi zijn geweest als T-mobile gewoon apparatuur levert die in Bridge modes gezet kan worden, dat is echter niet het geval want men wil geld verdienen door extra spullen/diensten te leveren. Als je het mij vraagt staat dit haaks op het beleid dat je door een provider niet belemmerd mag worden in je keuze omtrent eigen apparatuur, wat nu dus wel gebeurd.

Zoals eerder gemeld om niet continu jullie modem/router te moeten resetten heb ik de mijne maar in Bridge modus gezet tot op heden werkt dit goed m.u.v. de tv die dus nu niet meer via mijn Asus kan.
 

Hopelijk is er één van de andere community leden die jij benoemt die weet hoe dit gefixed kan worden, mijn vermoeden is dat dit niet kan omdat de asus in Bridge modus staat en daarmee de router functionaliteit ook wegvalt en dus ook de optie voor IPTV wellicht dat anderen daar ervaring mee hebben? Tevens ben ik benieuwd hoe dit zit de app van T-mobile op de TV ik neem aan dat internet alleen dan voldoende is toch?

Lisa het zou mooi zijn geweest als T-mobile gewoon apparatuur levert die in Bridge modes gezet kan worden, dat is echter niet het geval want men wil geld verdienen door extra spullen/diensten te leveren.

 

Extra producten of diensten (naast Wi-Fi plus) kunnen niet besteld worden, hierom gaat dit niet op.

 

Als je het mij vraagt staat dit haaks op het beleid dat je door een provider niet belemmerd mag worden in je keuze omtrent eigen apparatuur, wat nu dus wel gebeurd.

 

Je hebt altijd gewoon de keus je eigen apparatuur te gebruiken, T-Mobile zal je hier niet in belemmeren. 

 

Zoals eerder gemeld om niet continu jullie modem/router te moeten resetten heb ik de mijne maar in Bridge modus gezet tot op heden werkt dit goed m.u.v. de tv die dus nu niet meer via mijn Asus kan.

 

DMZ moet uitgeschakeld staan in de Zyxel, reset je Asus eens. Wat je zou kunnen proberen is je Asus omdopen tot domme switch/accesspoint. Dit doe je door de DHCP server op de Asus uit te schakelen, na een herstart van je Asus prik je de LAN kabel vanaf de Zyxel in één van de LAN poorten op de Asus (lees; in plaats van de WAN poort gebruik je nu de LAN poort op de Asus).

Je Asus maakt nu volledig gebruik van het zelfde netwerk als waar de Zyxel en je Netgear zich in bevinden maar is dom en doet niet langer aan routeren, dat routeren (NAT) doet alleen de Zyxel dan nog.

Lisa het zou mooi zijn geweest als T-mobile gewoon apparatuur levert die in Bridge modes gezet kan worden, dat is echter niet het geval want men wil geld verdienen door extra spullen/diensten te leveren.

 

Extra producten of diensten (naast Wi-Fi plus) kunnen niet besteld worden, hierom gaat dit niet op.

 

Als je het mij vraagt staat dit haaks op het beleid dat je door een provider niet belemmerd mag worden in je keuze omtrent eigen apparatuur, wat nu dus wel gebeurd.

 

Je hebt altijd gewoon de keus je eigen apparatuur te gebruiken, T-Mobile zal je hier niet in belemmeren. 

 

Zoals eerder gemeld om niet continu jullie modem/router te moeten resetten heb ik de mijne maar in Bridge modus gezet tot op heden werkt dit goed m.u.v. de tv die dus nu niet meer via mijn Asus kan.

 

DMZ moet uitgeschakeld staan in de Zyxel, reset je Asus eens. Wat je zou kunnen proberen is je Asus omdopen tot domme switch/accesspoint. Dit doe je door de DHCP server op de Asus uit te schakelen, na een herstart van je Asus prik je de LAN kabel vanaf de Zyxel in één van de LAN poorten op de Asus (lees; in plaats van de WAN poort gebruik je nu de LAN poort op de Asus).

Je Asus maakt nu volledig gebruik van het zelfde netwerk als waar de Zyxel en je Netgear zich in bevinden maar is dom en doet niet langer aan routeren, dat routeren (NAT) doet alleen de Zyxel dan nog.

 

Gerrit, bedankt voor je antwoorden maar helaas. DMZ staat uit maar zoals eerder op een ander artikel in deze community werd vermeld moest het juist wel aan staan om zo je router achter de Zyxel te krijgen met behoud van je eigennetwerk (ip-range enz.) Echter had dit dus rare bijeffecten. Tevens staat de Asus al in een modus waardoor deze functies niet beschikbaar zijn of zijn in te stellen zoals ook eerder gemeld. Het lijkt dus niet te werken, daar waar dit daarvoor wel het geval was toen de asus als router fungeerde.

Daarnaast ben ik het niet eens met je antwoord dat T-mobile je niet beperkt. Hiervoor had ik Ziggo waarbij ik los van hun modem/router deze dus in bridge modus kon zetten of laten zetten en daarmee je zelf je eigen spullen kan gebruiken, zonder rare poespas. Bij glasvezel lijkt dit voor de provider(s) een probleem te zijn en wil men er niet aan geloven om hun modem/router in bridge modus te kunnen aanbieden voor de klant en moet je gaan trucen.

Ik begrijp dat de app van T-mobile fatsoenlijk werkt (hier en daar lees ik ook wat onvrede) net zoals elke andere tv-app (netflix ect.) dus misschien maar het kastje terugsturen en via die route tv gaan kijken, dan heb je dit geneuzel ook niet lijkt mij zo.

Reputatie 7

Hoi @ProofofD3ath,

Dank voor je terugkoppeling. Ik wil reageren op je bericht over de vrije modemkeuze. We hebben deze netjes ingericht, waardoor het gebruik van eigen apparatuur juist heel erg makkelijk kan gaan. De bridgemodus is daarbij ook niet direct nodig. We hebben hier op de Community enkele topics ingericht om je daarover te informeren én over de juiste instellingen te informeren. Neem vooral een kijkje in onze Wiki: 

 

Hoi @ProofofD3ath,

Dank voor je terugkoppeling. Ik wil reageren op je bericht over de vrije modemkeuze. We hebben deze netjes ingericht, waardoor het gebruik van eigen apparatuur juist heel erg makkelijk kan gaan. De bridgemodus is daarbij ook niet direct nodig. We hebben hier op de Community enkele topics ingericht om je daarover te informeren én over de juiste instellingen te informeren. Neem vooral een kijkje in onze Wiki: 

 

@Boris bedankt voor deze info, maar dat is nu ook precies waar de schoen wringt, jullie zeggen eigen modem en ik zeg router. Ik denk dat de juiste terminologie gebruikt moet worden een modem is het geen wat de verbinding met de ISP (Internet Service Provider) regelt dus T-mobile / ODF. Dus als jullie modemrouter gewoon in bridge modus kon had ik en alle andere klanten gewoon hun eigen router zonder poespas kunnen aansluiten. Het feit dat de Zyxel dit niet toestaat in jullie firmware is vreemd. Daarnaast heb ik zoals eerder gezegd ik heb een router geen modem of modemrouter dus ik wil alleen een internet signaal en mijn router doet de rest. Wie weet komt het in de toekomst nog eens.

Reputatie 6
Badge

Hoi @ProofofD3ath,

Dank voor je terugkoppeling. Ik wil reageren op je bericht over de vrije modemkeuze. We hebben deze netjes ingericht, waardoor het gebruik van eigen apparatuur juist heel erg makkelijk kan gaan. De bridgemodus is daarbij ook niet direct nodig. We hebben hier op de Community enkele topics ingericht om je daarover te informeren én over de juiste instellingen te informeren. Neem vooral een kijkje in onze Wiki: 

 

@Boris bedankt voor deze info, maar dat is nu ook precies waar de schoen wringt, jullie zeggen eigen modem en ik zeg router. Ik denk dat de juiste terminologie gebruikt moet worden een modem is het geen wat de verbinding met de ISP (Internet Service Provider) regelt dus T-mobile / ODF. Dus als jullie modemrouter gewoon in bridge modus kon had ik en alle andere klanten gewoon hun eigen router zonder poespas kunnen aansluiten. Het feit dat de Zyxel dit niet toestaat in jullie firmware is vreemd. Daarnaast heb ik zoals eerder gezegd ik heb een router geen modem of modemrouter dus ik wil alleen een internet signaal en mijn router doet de rest. Wie weet komt het in de toekomst nog eens.


Wat voor verbinding hebben we het hier over? Bij glasvezel is de Zyxel geen modem inderdaad, de functionalitieit van de vertaling van de binnenkomende lijn naar IP zit in de media converter. Die geeft dus direct een ip verbinding over ethernet met VLAN 300. Bridge mode in het modem heeft dan geen enkele zin. Sluit de eigen router direct aan. Het enige probleem is dat niet iedere router VLANs support op de WAN aansluiting. Ik zou dat soort spullen niet meer van deze tijd willen noemen. 

Alleen voor DSL is er een plaats voor een modem: DSL - IP vertaling. Als je je eigen router wilt gebruiken (met ook daar het gebruik van vlan300) kun je dan ook  de modem vevangen voor een los apparaat en een router of een DSL modem/router combi als een Fritzbox of een ander merk met het juiste modem.

Als OP glasvezel heeft is het alleen de vraag of die Asus VLAN support heeft op de WAN aansluiting.

De hele bridge mode discussie is nogal  vermoeiend. Voor GLAS is het niet relevant, punt. Voor DSL (uitstervend) zou het kunnen werken. Maar de T50/T54 zijn zo  gecastreerd dat die voor alleen de use case van een simpel netwerk geschikt is: makkelijk voor support (en support kan dat maar net aan).

Als je je eigen router wilt gebruiken dan vervang je de T5x door eigen apparatuur, ongeacht of dat alleen een router is of de router + het modem. Ik snap heel goed dat T-mo voor het steeds kleiner wordende DSL segment geen bridge wil supporten. Als je de router wilt vervangen doe je dat ook voor de resterende functionaliteit (de modem) is die doos.