UDM pro 1000/1000 maximale snelheid 100mb?


Goede avond!

Sinds april ben ik overgestapt naar T-Mobile, Internet Only 1000/1000. Na enige tijd verbouwen in het huis ben ik nu aangekomen bij het configureren van mijn eigen netwerk. Deze bestaat uit een Unifi Dream Machine Pro, Unifi USW Enterprise 24 PoE en 4 Unifi Ac Pro’s.

 

Nu heb ik de UDM ingesteld om rechtstreeks van de media converter te laten gaan met vlan 300 ingesteld op WAN1 poort. Echter haal ik hier maximaal maar 100/100 mee. Laat ik het via de switch lopen en dan naar de UDM haalt hij wel 1000/1000. Ik maak overigens gebruik van Cat 6a.

heeft iemand hier ervaring mee? Wil namelijk niet zomaar poortjes gaan opofferen😅


Hoor graag van de community:)


This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @The Bonzai 

Hoe heb je de snelheid gemeten met beide setups? Een laptop bekabeld aansluiten en testen via de Ookla speedtest geeft je het beste resultaat.

En gebruik je dezelfde kabel voor mediaconverter > UDM en mediaconverter > switch?

Hoi @Waqqas, thanks voor je reply, gemeten met speedtest.net idd. Beide is inderdaad de zelfde kabel cat 6a. Het gekke is, vanochtend heb ik even alles een reset gegeven en opnieuw ingesteld. In het begin had ik wel ineens 920/920. Maar na de middag ineens tussen de 50-100.

Reputatie 7
Badge +15

@The Bonzai 

Misschien ligt het aan de UDM, als je de T-Mobile router aansluit op de mediaconverter dan blijft de snelheid wel ~900 Mbps constant?

Hoi @Waqqas, thanks voor je reply, gemeten met speedtest.net idd. Beide is inderdaad de zelfde kabel cat 6a. Het gekke is, vanochtend heb ik even alles een reset gegeven en opnieuw ingesteld. In het begin had ik wel ineens 920/920. Maar na de middag ineens tussen de 50-100.

Heb je DPI en IDS/IPS (Threat Management) uitgeschakeld ?

Soms kunnen deze wel eens voor problemen zorgen.

Had je met de Zyxel wel over een langere periode snelheden van 900Mbit hoger?

 

@Waqqas, voor zover ik kon zien blijft dit wel rond de juiste snelheid. Wel heb ik de auto negotiate aan staan. Weet niet of dit een probleem kan zijn waardoor die de lijn gaat knijpen?

Reputatie 6
Badge +3

Hi @The Bonzai

Als je maar 100mbit haalt staat de WAN poort naar de media converter nog wel op 1000Mbit? Kan zijn dat de auto negotiate terugvalt naar 100Mbit.

 

 

Hey @TechRacing93,

 

Heb het even gecheckt maar hij staat op 1.00 Gbps. wel nog op autonegotiate.
 

 

 

@Gerrit078, deze heb ik idd uitgezet. 

Reputatie 7
Badge +3

@The Bonzai 

Heb het topic al een paar keer voorbij zien komen, maar ik kan 1 ding niet goed plaatsen.

Je hebt het er over dat als je de switch voor de UDM zet, dan is je snelheid wel goed?

Dus de switch heeft dan een TRUNK in (TAGGED), waaruit je dan VLAN 300 uit betrekt op een uitgaande poort (UN-TAGGED) richting de WAN van je UDM?

Dus wat je dan zou denken is, dat de UDM met dit ‘UN-TAGGEN’ niet optimaal om kan gaan.

Heb je al eens gekeken of er verschil is tussen diverse firmware versies van de UDM, want er zijn recent wel eens wat problemen gemeld dat vooral betrekking had op recente firmware.

 

@Gerrit078, deze heb ik idd uitgezet. 

Al eens getest op SFP-2?

Inderdaad zoals @Pieter_B aangeeft even een wat oudere Firmware? Weet niet of ze bij Ubiquiti dezelfde issues in de UDM Firmware hebben getrapt zoals bij die van de USG. Sure, totaal verschillende devices maar niet geschoten is altijd mis.

Reputatie 1

Niet echt een bijdrage waar je wat aan hebt, maar ik heb geen problemen met mijn UDM, rechtstreeks aangesloten op de PON adapter. VLAN 300 op de WAN ingesteld en klaar.

Ook nog eens DPI en IDS aan. 

Nu test ik niet dagelijks, maar draadloos haal ik al een goede 600Mbit, bedraad heb ik 970 als hoogste gehaald.

 

Mijn hele netwerk is Unifi.