Beantwoord

UPnP/DLNA werkt niet

  • 10 October 2022
  • 3 reacties
  • 164 Bekeken

Vanaf vandaag heb ik een Zyxel T-50 modem bij mijn nieuwe abonnement bij T-mobile. Via mijn oude Tele2 modem kon ik moeiteloos via mijn thuisnetwerk via UPnP/DLNA mijn laptop bereiken die als mediaserver bestanden streamde naar mijn TV (en telefoon). Op de Zyxel T-50 werkt dat niet direct. Ik heb het vermoeden dat er ergens iets open moet worden gezet om dat mogelijk te maken. Ik ben er alleen nog niet achter wat en hoe.

UPnP staat op de Zyxel T-50 standaard al aan. Daar ligt het niet dus niet aan.

 

Maar waaraan ligt het wél?

 

icon

Beste antwoord door Boris 11 October 2022, 10:38

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7

Hi @alweerzoeentje, dank voor je bericht en welkom op de Community. In dit geval lijkt mij dat Port Forwarding de juiste handeling is om het thuisnetwerk op te zetten, en daarbij een stukje veiliger. We hebben onlangs een uitleg online gezet: 

Mocht dit niet voor jou zijn, no worries. Ik weet zeker dat we hier op de Community tot een oplossing kunnen komen.

Reputatie 7
Badge +5

@Boris 

Fijn dat je een link plaatst over port forwarding.

Port forwarding word gebruikt om van buiten (Internet) apparaten op het interne netwerk te benaderen.

Helaas heeft dit niets van doen met het in het eigen netwerk benaderen via de Zyxel modem van een andere computer (DLNA server).

@alweerzoeentje 

Helaas kan ik op dit moment ook geen reden bedenken waarom een nieuwere Zyxel modem hier een blokkade kan veroorzaken. Oorzaak strengere beveiliging in interne datastromen? Niet echt waarschijnlijk.
Heeft UPnP een langere tijd nodig om actief te worden na het wijzigen van de gateway? In mijn (test)netwerk duurde het ook lang voordat de mediaserver van de Zyxel zelf gezien werd.

Het gebruiken van UPnP is niet mijn favoriet om netwerkverbindingen op te zetten. Het schijnt daarmee simpeler en mogelijk te zijn om in een netwerk in te breken.

Reputatie 6
Badge

Vanaf vandaag heb ik een Zyxel T-50 modem bij mijn nieuwe abonnement bij T-mobile. Via mijn oude Tele2 modem kon ik moeiteloos via mijn thuisnetwerk via UPnP/DLNA mijn laptop bereiken die als mediaserver bestanden streamde naar mijn TV (en telefoon). Op de Zyxel T-50 werkt dat niet direct. Ik heb het vermoeden dat er ergens iets open moet worden gezet om dat mogelijk te maken. Ik ben er alleen nog niet achter wat en hoe.

UPnP staat op de Zyxel T-50 standaard al aan. Daar ligt het niet dus niet aan.

 

Maar waaraan ligt het wél?
Je vraag is niet erg duidelijk over wat je wilt bereiken. Klopt het dat alle apparaten direct via kabelof Wifi met de Zyxel verbonden zijn en je probeert volledig binnen je eigen netwerk te streamen? In  dat geval is UPnP op de router niet relevant.

Weet je zeker dat alle apparaten een IP-adres hebben gekregen van de Zyxel?
 

 

Reageer