Beantwoord

USB stick of HDD

  • 10 August 2022
  • 8 reacties
  • 274 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 10 reacties

Hallo ik gebruik de usb poort van mijn router icm een usb stick van Sandisk om een simpele nas te hebben. Na 3 a 4 maanden heeft de stick (Sandisk) al de geest gegeven. Ik heb niet heel veel opslagruimte nodig maar ben benieuwd naar ervaringen met USB stick in de router of kan ik er beter toch een iets duurdere HDD of zelfs SSD aan hangen.

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 August 2022, 22:14

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Hallo

Welkom!

 

ik gebruik de usb poort van mijn router icm een usb stick van Sandisk om een simpele nas te hebben. Na 3 a 4 maanden heeft de stick (Sandisk) al de geest gegeven.

 

Het nadeel van USB Sticks en SSD's is dat er soms redelijk wat uitval (defecten) ontstaan en het vrij moeilijk is om data te herstellen. Bij een harddisk is de uitval nihil en kan je als er belangrijke data op gezet is via Kroll Ontrack of Stellar je data vaak nog laten herstellen (ja, ervaring mee).

Als je een 2,5” harddisk koopt, dan kan je deze vaak zonder extra voeding aansluiten op een router en wordt deze gevoed vanuit het apparaat waarop je deze aansluit. 3,5” schijven zijn vaak weer voorzien van een adapter. Kies je daarnaast voor een 5400rpm schijf (sneller in een netwerk is echt niet nodig), dan komt dit ook de levensduur weer wat ten goede.

Overigens merk je van de snelheid die een USB Stick en SSD bieden via een netwerkverbinding niet veel. 

Reputatie 6
Badge

Hallo

Welkom!

 

ik gebruik de usb poort van mijn router icm een usb stick van Sandisk om een simpele nas te hebben. Na 3 a 4 maanden heeft de stick (Sandisk) al de geest gegeven.

 

Het nadeel van USB Sticks en SSD's is dat er soms redelijk wat uitval (defecten) ontstaan en het vrij moeilijk is om data te herstellen. Bij een harddisk is de uitval nihil en kan je als er belangrijke data op gezet is via Kroll Ontrack of Stellar je data vaak nog laten herstellen (ja, ervaring mee).

Als je een 2,5” harddisk koopt, dan kan je deze vaak zonder extra voeding aansluiten op een router en wordt deze gevoed vanuit het apparaat waarop je deze aansluit. 3,5” schijven zijn vaak weer voorzien van een adapter. Kies je daarnaast voor een 5400rpm schijf (sneller in een netwerk is echt niet nodig), dan komt dit ook de levensduur weer wat ten goede.

Overigens merk je van de snelheid die een USB Stick en SSD bieden via een netwerkverbinding niet veel. 


voor USB stick is het inderdaad bekend dat er veel slijtage kan optreden, van SSDs niet. Waar baseer je dat op? Het aansluiten van harddisks heeft echter het risico van voedingsproblemen. Kan een router voldoende stroom leveren? Het kan werken, maar ik zou het niet aandurven  met een harddisk die geen externe voeding heeft.  Een externe voeding voorkomt mogelijk problemen met instabiele/ onvoldoende voeding vanuit de router. Een externe SSD  heeft in het algemeen minder stroom nodig en heeft dat risico niet.

Wat ik me echter nog steeds afvraag is wat de veiligheidsrisico’s zijn van het gebruik van de router als NAS. Is de router goed afgeschermd tegen onbevoegde toegang? Op een T-mobile router heeft T-mobile toegang op afstand tot de router voor het beheer en debugging. Dat geeft dan direct toegang tot de data op je “NAS” . Maar als T-mobile gehacked wordt of een employee kwaad wil is het voor mij de vraag wat de risico’s voor de gebruikers  zijn?

Als je een goede nas functie wil gebruiken gebruik een Synology.

Ga niet klooien met sticks of schijven via een router.

Gaan het mis ben je je data ook kwijt.

Gewoon een Synology nas in raid 1 (2 schijven) of raid 5 gebruiken (vanaf 3 schijven)

En een backup naar een andere nas. (als je helemaal veilig wil)

 

Reputatie 7
Badge +6

Wat ik me echter nog steeds afvraag is wat de veiligheidsrisico’s zijn van het gebruik van de router als NAS. Is de router goed afgeschermd tegen onbevoegde toegang? Op een T-mobile router heeft T-mobile toegang op afstand tot de router voor het beheer en debugging. Dat geeft dan direct toegang tot de data op je “NAS” . Maar als T-mobile gehacked wordt of een employee kwaad wil is het voor mij de vraag wat de risico’s voor de gebruikers  zijn?

De USB-functie werkt alleen op de LAN. Extern kan niemand erbij, ook T-Mobile niet.

Reputatie 2

Bedankt voor de reacties. Zo te zien beste met HDD of eventueel ssd proberen.

Bedoeling is overigens alleen sync met de folder mijn documenten op mijn pc zodat die realtime nog op een andere gegevensdrager zitten. Mijn qnap nas haalt de bestanden iedere zondag daar ook van op. Foto's en video's zitten sowieso op de nas waarvan ik ook nog een kopie buiten de deur heb.

Reden dat ik mijn nas niet veel aan wil hebben zijn geluid op de plaats waar deze staat en ook beperken  van energieverbruik.

Qua router heb ik overigens een asus AX router.

Reputatie 7
Badge +5

Op de blauwe USB3.0 poort van de Zyxel T50 een oude 2,5 inch 40Gb laptop harddisk aangesloten.
Dit werkt perfect. De stroom specificatie van usb3 kan hoger zijn als d3 500mA van een standaard USB poort.

Tegenwoordig zou ik bij nieuwkoop kijken naar een SSD type. Eventueel een losse HDD case of USB-ATA adapter waar ik elke gewenste SSD in kan plaatsen.

Omdat een dergelijke “schijf” los achter de router ligt is de schokbestendigheid beter als van een schijf met draaiende delen

Reputatie 2

Ik heb besloten voor ssd met een adapter. Ik heb nog wel een vraag. De router heeft de mogelijkheid om schijf in slaapstand te zetten na x tijd. Heeft dat bij een ssd zin en zo ja kan ik me voorstellen dat het starten snel gaat. Wat is hier jullie advies.

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb besloten voor ssd met een adapter. Ik heb nog wel een vraag. De router heeft de mogelijkheid om schijf in slaapstand te zetten na x tijd. Heeft dat bij een ssd zin en zo ja kan ik me voorstellen dat het starten snel gaat. Wat is hier jullie advies.

Persoonlijk zou ik bij een SSD geen slaapstand inschakelen. Geen bewegende delen aanwezig en verwacht dat het stroomverbruik ook minimaal is.