Beantwoord

Van Ziggo naar T-mobile met eigen modem/router en meshnetwerk

  • 20 October 2021
  • 35 reacties
  • 1684 Bekeken

Reputatie 1

Hallo iedereen,

Graag jullie advies. Ik heb momenteel nog internet bij Ziggo maar sinds hier glasvezel naar binnen is geschoten wil ik eigenlijk wel overstappen. Met drie pubers/jong volwassenen die redelijk veel gamen en twee volwassenen die fulltime vanuit huis werken is het wel belangrijk dat ik een snel en stabiel netwerk heb.

Op dit moment heb ik de modem van Ziggo in de bridgemodus staan met daarachter een wifi6 mesh netwerk van Xiaomi routers (1x AX3600 en 3xAX1800, europese versies). Verder heb ik tbv het bedrade  (cat 6a) netwerk een 16 poorts TP Link managed switch. 

Ik begrijp dat het in de bridgemodus zetten van de modem van T-mobile niet mogelijk is. Ik overweeg daarom om zelf een modem aan te schaffen waar ik mogelijk mijn bestaande apparatuur achter kan hangen maar als dat eenvoudiger/beter is, overweeg ik ook alles te vervangen.

Ik hoef overigens geen TV-kastje, alleen TV via de app. En vaste telefonie is ook al de deur uit.

En dan komt de vraag: wat heb ik nodig/wat is de beste maar niet al te ingewikkelde optie? Er staan al veel topics op dit forum maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

De wens: bedraad netwerk met mesh (AX) wifi, eigen modem/router. 

Alvast hartelijke dank voor de hulp en moeite!

Groet, Bertrand

icon

Beste antwoord door BertBhmn63 29 November 2021, 00:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

35 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @BertBhmn63 

Wat de meest eenvoudige optie is, is als je op de Xiaomi router een VLAN id kan invullen dan kan je daar VLAN 300 opgeven, verbindingstype Dynamic IP en dan kan je deze rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten.

Reputatie 1

Hallo @BertBhmn63 

Wat de meest eenvoudige optie is, is als je op de Xiaomi router een VLAN id kan invullen dan kan je daar VLAN 300 opgeven, verbindingstype Dynamic IP en dan kan je deze rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten.

Dank je wel @Waqqas. Duidelijk. Ik heb eea nagekeken, maar helaas zit die optie niet op mijn AX3600. Ik heb ergens gelezen dat je er dan een smart switch voor kan zetten zoals de TP-Link SG105E maar geen idee of dat een juiste oplossing is. Weet jij wat voor/nadelen zijn? Ook omdat ik al een managed switch achter mijn huidige router heb hangen.

Ik vermoed dat ik dan overstap naar een nieuwe meshrouter die die optie wel heeft. Mocht je een tip hebben dan hoor ik het graag van je.
 

Reputatie 7
Badge +15

@BertBhmn63

Een TP-LINK TL SG105E ervoor werkt wel, maar ik denk dat al het andere dat je aansluit op die switch naast je router dan mogelijk open staat voor het "boze" internet omdat die apparaten niet achter een firewall zitten.

Of je sluit alleen je router erop aan en de rest achter de router?

Een VLAN capable router kan ook indien je dat wilt.

Reputatie 1

@BertBhmn63

Een TP-LINK TL SG105E ervoor werkt wel, maar ik denk dat al het andere dat je aansluit op die switch naast je router dan mogelijk open staat voor het "boze" internet omdat die apparaten niet achter een firewall zitten.

Of je sluit alleen je router erop aan en de rest achter de router?

Een VLAN capable router kan ook indien je dat wilt.

@Waqqas De bedoeling is, zoals ik het begrijp, dat je alleen de router op die ene switch aansluit, daarachter je router en dan de rest. Ik heb al even gekeken naar een VLAN capable router en ik zit te denken aan een setup met de TP-Link AX73 en als nodes de TP-Link AX23. Een beetje zoals ik mijn huidige setup met Xiaomi Routers heb. 

Goedemiddag, Ik kwam dit artikel tegen en zit in een soort gelijke situatie. Ik heb nu ziggo en overweeg om over te stappen naar t-mobile glasvezel. Nu heb ik van t-mobile begrepen dat hun modem/router standaard in bridge mode wordt geleverd dat spreekt het verhaal van hierboven tegen.

Ik wil alles bij hun afnemen internet, tv & telefonie. Nu is de vraag kan ik aangezien hun aangegeven dat hun modem/router standaard op bridge mode uitgeleverd wordt vanuit de lan poort door naar mijn routers wan poort verbinden?,  waardoor ik mijn asus rt-ax92u mesh setup netjes kan behouden en hiermee alle diensten tv & internet via de netwerk poorten van de asus kan verdelen in huis? De telefonie zal denk ik wel direct op het modem van t-mobile aangesloten moeten worden verwacht ik zo. Als dit werkt zou het top zijn want dan blijft mijn setup gelijk aan hoe het nu is met ziggo.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ProofofD3ath 

Het T-Mobile modem kan helaas niet in bridge modus, dat is dus niet helemaal juist gecommuniceerd.

Omdat je ook vast bellen hebt kan je de Asus helaas niet rechtstreeks aansluiten op de mediaconverter (kan wel maar de Asus heeft geen poort voor telefonie).

Wat wel mogelijk is is om de Asus achter de Zyxel modem van T-Mobile aan te sluiten en de Asus in de DMZ van de Zyxel zetten bijvoorbeeld (dit is zeg maar een port forwarding van alle poorten naar je Asus).

Vast bellen van T-Mobile werkt alleen via het T-Mobile modem.

@Waqqas bedankt voor je antwoord. Dan lijkt het dus heel veel op de setup die ik nu al heb met Ziggo.

ISRA-punt (Kabel) -→ Modem/router Ziggo --> UTP kabel van lan poort naar Wan poort eigen router voor het internet en wifi. Telefonie aangesloten op modem/router ziggo.

Op deze wijze is het modem/router van ziggo alleen doorgeefluik voor internet en de telefonie aangezien je meestal geen rj11 op je eigen router hebt zitten.

Zoals ik het nu hoor lijkt het mij dat dit hetzelfde moet werken met T-mobile glasvezel straks of zie ik nu toch wat over het hoofd?

Reputatie 7
Badge +15

@ProofofD3ath 

Zelfde setup moet werken ja maar er moet 1 wijziging ingevoerd worden.

De Asus RT AX92U heeft hetzelfde LAN IP adres als het Zyxel modem van T-Mobile (192.168.1.1), het LAN IP van de Asus moet je dan wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

2 routers met hetzelfde LAN IP werken mogelijk niet.

Reputatie 1

@Waqqas , nog bedankt voor je hulp. Ik heb zojuist de overstap naar T-mobile in orde gemaakt dus over een maandje gaan we het ervaren. En ik heb gekozen voor de setup zoals hierboven, dus de TP-Link AX73 rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten met de instellingen zoals in je eerste antwoord en dan als extra nodes 2x een TP-Link AX23. Zodra ik het werkend heb laat ik mijn ervaring in dit forum achter.

Reputatie 7
Badge +4

@BertBhmn63 je heb al een 16poort managed switch hé stop de kabel van de media convertor in poort 12 en ga van poort 11 naar je router

Configureer dan in de switch poort 12 vlan 300 tagged en poort 11 vlan 300 untagged en zet de pvid op 300 voor beide poorten.

Reputatie 1

@BertBhmn63 je heb al een 16poort managed switch hé stop de kabel van de media convertor in poort 12 en ga van poort 11 naar je router

Configureer dan in de switch poort 12 vlan 300 tagged en poort 11 vlan 300 untagged en zet de pvid op 300 voor beide poorten.

@Hidden.nld Sorry dat ik wat laat reageer, ik was er even tussenuit. Bedankt voor je reactie.

Dus mijn managed switch komt dan tussen de media converter en de main router. In die setup hoef ik dus ook geen vlan capable router aan te schaffen begrijp ik maar ik wijzig mijn setup dus door de switch voor de router te plaatsen in plaats van erachter? 

Hoe zit het in dat geval met het risico zoals @Waqqas hierboven aangeeft, namelijk dat de op de switch gekoppelde apparaten niet meer achter een firewall zitten? 

Kan ik iedere poort gebruiken of is er een specifieke reden dat je juist poort 12 en 11 moet gebruiken op deze 16- poort switch en ook in die volgorde (12 in en 11 out)? Zou dat graag begrijpen, ook omdat ik toch ook nog de optie overweeg om eerst alleen een extra switch er tussen te zetten ( de tplink sg-105e met slechts 5 poorten; zie eerder bericht in dit topic), dus tussen mediaconverter en router zoals jij ook aangeeft en mijn huidige 16 poorts switch houdt dan zijn plekje achter de main router. De TP-link routers laat ik pas eind vd maand komen, dus ik heb nog even tijd om de juiste setup te bepalen. Alleen een extra switch ertussen is nl. wel de goedkoopste oplossing. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@BertBhmn63

Ik dacht dat je de 16 poort managed switch ergens anders in huis wou gebruiken om de andere routers aan te sluiten op het netwerk van je main router.

De 16 poort switch kan je wel tussen mediaconverter en main router gebuiken maar voor een mesh netwerk moeten de andere routers wel op hetzelfde netwerk zitten wat niet het geval is als je die ook op de 16 poort switch aansluit.

Dus als je de managed switch tussen mediaconverter en main router wilt plaatsen moet je de andere routers op de main router aansluiten.

Reputatie 1

@BertBhmn63

Ik dacht dat je de 16 poort managed switch ergens anders in huis wou gebruiken om de andere routers aan te sluiten op het netwerk van je main router.

De 16 poort switch kan je wel tussen mediaconverter en main router gebuiken maar voor een mesh netwerk moeten de andere routers wel op hetzelfde netwerk zitten wat niet het geval is als je die ook op de 16 poort switch aansluit denk ik.

Dus als je de managed switch tussen mediaconverter en main router wilt plaatsen moet je de andere routers op de main router aansluiten.

Jouw gedachte klopt hoor @Waqqas maar ik was nieuwsgierig naar het idee van de 16 poort switch plaatsen tussen media converter en router, ook vanwege het risico mbt firewall dat jij eerder aangaf. En je hebt gelijk, als ik de 16 poorts ervoor zet, dan zal ik de andere routers rechtstreeks op de main router moeten aansluiten om in het zelfde netwerk te zitten. Denk  wat dat betreft ook dat je met andere apparaten op de switch een probleem hebt. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@BertBhmn63

In totaal 4 routers, 1 main router en 3 erachter. Dan zou je daar maar 1 LAN poort overhouden.

Maar als je kosten wilt besparen en je Xiaomi routers wilt behouden, dan kan je een TP-LINK TL SG105E aanschaffen voor tussen de mediaconverter en main router. De 16 poort switch laat je dan op zijn plaats.

Op de TL-SG105E zit dan alleen je main router bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +4

@BertBhmn63

Het idee van een managed switch is dat je deze virtueel kan opdelen in meerdere switches. om zo een gescheiden netwerk te creëren. in mijn setup ga ik er van uit dat de 16 poort switch bij je router staat.

je zet de switch dus er voor en er na. als je dus 2 poorten vrij heb (het maakt niet uit welk nummer) dan kan je de van tag er af strippen door de poort van de media convertor op Tagged 300 te plaatsen en de andere welke naar de wan van de router gaat op untagge 300. Omdat het virtueel gescheiden is zit je nog gewoon achter de firewall van je router. en gebruik je de managed switch waarvoor die bedoeld is :)

 

Ik doe dit zelf in het groot. 14 verschillende netwerken verdeeld over 5 48poort switches maar dan heb je het wel over een zakelijke omgeving :)

je maakt dus een virtuele switch met vlans welke je over meerdere fysieke switches kan spreiden. Dus voor of achter en voor en achter je router maakt niet uit. denk in gescheiden netwerken met vlans.

Reputatie 1

@BertBhmn63

Het idee van een managed switch is dat je deze virtueel kan opdelen in meerdere switches. om zo een gescheiden netwerk te creëren. in mijn setup ga ik er van uit dat de 16 poort switch bij je router staat.

je zet de switch dus er voor en er na. als je dus 2 poorten vrij heb (het maakt niet uit welk nummer) dan kan je de van tag er af strippen door de poort van de media convertor op Tagged 300 te plaatsen en de andere welke naar de wan van de router gaat op untagge 300. Omdat het virtueel gescheiden is zit je nog gewoon achter de firewall van je router. en gebruik je de managed switch waarvoor die bedoeld is :)

 

Ik doe dit zelf in het groot. 14 verschillende netwerken verdeeld over 5 48poort switches maar dan heb je het wel over een zakelijke omgeving :)

je maakt dus een virtuele switch met vlans welke je over meerdere fysieke switches kan spreiden. Dus voor of achter en voor en achter je router maakt niet uit. denk in gescheiden netwerken met vlans.

Ik snap nu wat je bedoelt. 👍 Klopt, mijn switch hangt in de meterkast bij het modem, de router hangt er buiten op minder dan een meter afstand.

Alleen zit mijn switch al helemaal vol. Maar ik kan wel ruimte maken denk ik want in de meeste kamers zitten twee aansluitingen maar wordt er maar een gebruikt. En anders een grotere switch of toch een kleintje ervoor. Of toch een vlan-capable router aanschaffen. Genoeg keuzes 😊

Ben er dus nog niet helemaal uit maar met de tips van jou @Hidden.nld en @Waqqas ben ik enorm geholpen. Thnx allebei! 

Reputatie 1

@HiddeN of @Waqqas, zowel mijn huidige 16 poorts switch als de TP-link SG105E kennen de volgende verschillende vlan settings: MTU, port based VLAN en 802.1Q VLAN (en 802.1Q PVID setting).

Ik weet nog niet wat ik uiteindelijk ga doen. Maar klopt het dat ik de 801.2Q VLAN moet gebruiken? en moet ik dan ook iets doen met de PVID setting?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @BertBhmn63 

Hier wat voorbeelden (TP-LINK SG108E), instellingen (waardes) zijn natuurlijk niet voor jou maar zo ziet het eruit. SG105E heeft dezelfde interface maar 3 poorten minder.

Tabblad 3 en 4 onder VLAN heb je ook nodig op de 16 poort switch.

Reputatie 1

Hallo @BertBhmn63 

Hier wat voorbeelden (TP-LINK SG108E), instellingen (waardes) zijn natuurlijk niet voor jou maar zo ziet het eruit. SG105E heeft dezelfde interface maar 3 poorten minder.

Tabblad 3 en 4 onder VLAN heb je ook nodig op de 16 poort switch.

@Waqqas Dank je wel weer. Al ben ik nu wat in de war, wat ik waar en waarvoor instel. 

Ik maak geen gebruik van telefonie of tv (alleen via de app, dus geen tv-kastje).

Als ik het goed begrijp zit de media converter bij jou op poort 1 en op poort 2 je eigen router? Ik zie namelijk op het 2e screenshot achter VLAN ID 300 staan dat poorten 1 en 2 daar lid van zijn en dat poort 1 tagged is en poort 2 untagged. Alleen op screenshot 1 staat alleen bij poort 2 300 ingesteld en niet bij poort 1? 

Als ik verder geen telefonie en tv-kastje heb, dan kan ik de rest ongemoeid laten (even los van het eventuele aanmaken van andere virtuele netwerken)? En ik hoef verder in de router of alles wat daarna komt niets in te stellen?


 

Reputatie 7
Badge +15

@BertBhmn63

Vergeet de instellingen in de screenshots maar, dit zijn gewoon screenshots op internet gevonden dus niet van mij.

Deze 2 tabbladen heb je dus nodig en verder heb je alleen VLAN 300 nodig.

Op de 2de screenshot add > VLAN 300, internet, member ports 1 en 2, 1 tagged en 2 untagged.

Op de eerste screenshot bij beide poorten PVID 300.

Reputatie 1

@BertBhmn63

Vergeet de instellingen in de screenshots maar, dit zijn gewoon screenshots op internet gevonden dus niet van mij.

Deze 2 tabbladen heb je dus nodig en verder heb je alleen VLAN 300 nodig.

@Waqqas Ah sorry, ik dacht dat het jouw eigen settings waren.  Maar klopt het dan, bij VLAN configuratie poort 1 en 2 lid maken van VLAN 300, poort 1 tagged (mediaconverter) en poort 2 untagged (router)? En bij PVID setting poort 1 en 2 beide ook op 300 zetten? Laatste vraag, dan laat ik je met rust... :blush:

Reputatie 7
Badge +15

@BertBhmn63

Vergeet de instellingen in de screenshots maar, dit zijn gewoon screenshots op internet gevonden dus niet van mij.

Deze 2 tabbladen heb je dus nodig en verder heb je alleen VLAN 300 nodig.

@Waqqas Ah sorry, ik dacht dat het jouw eigen settings waren.  Maar klopt het dan, bij VLAN configuratie poort 1 en 2 lid maken van VLAN 300, poort 1 tagged (mediaconverter) en poort 2 untagged (router)? En bij PVID setting poort 1 en 2 beide ook op 300 zetten? Laatste vraag, dan laat ik je met rust... :blush:

@BertBhmn63 lees bovenstaande reactie nog even  (die van mij) 😅

Reputatie 1

@BertBhmn63

Vergeet de instellingen in de screenshots maar, dit zijn gewoon screenshots op internet gevonden dus niet van mij.

Deze 2 tabbladen heb je dus nodig en verder heb je alleen VLAN 300 nodig.

@Waqqas Ah sorry, ik dacht dat het jouw eigen settings waren.  Maar klopt het dan, bij VLAN configuratie poort 1 en 2 lid maken van VLAN 300, poort 1 tagged (mediaconverter) en poort 2 untagged (router)? En bij PVID setting poort 1 en 2 beide ook op 300 zetten? Laatste vraag, dan laat ik je met rust... :blush:

@BertBhmn63 lees bovenstaande reactie nog even  (die van mij) 😅

:grin: damn….ik had maar de helft van je bericht in het scherm blijkbaar en de onderste twee zinnen niet gelezen…. Maar super, dank je wel!

Reputatie 1

Even een update. Vorige week is de modem geplaatst. Ik had geen tijd direct alles in orde te maken maar dat was ook niet nodig want ik heb mijn Ziggo abonnement twee weken laten doorlopen, voor het geval er iets mis zou gaan. 

Vanmorgen alles in orde gemaakt en dat bleek vrij eenvoudig, met dank aan de tips van @Waqqas en @Hidden.nld:

De TP-link SG105e eerst achter het modem gehangen om het VLAN in te stellen zoals hierboven beschreven, daarna modem er tussenuit en de switch tussen de media converter en mijn eigen router geplaatst. Het werkt allemaal zoals het hoort en gewoon met mijn bestaande setup van Xiaomi routers. 

 

 

 

Nu lees ik dit topic en verschillende andere en kom ik er voor mijn situatie niet uit. Ik ging er vanuit dat iedere provider een bridge modus aanbiedt, maar nu zoeken naar een passende oplossing. In feite heb ik hetzelfde onderwerp, dus daarom hier maar een bericht met de volgende situatie en hulpvraag:

 

Huidige situatie:

  • Ziggo komt mijn huis en splitst in TV en Internet
  • TV gaat rechtstreeks naar de mediabox via Coax
  • Internet gaat naar Modem (in bridge modus)
  • Modem naar Mesh
  • Mesh naar een switch (ungemanaged)

Via de mesh heb ik verschillende zaken ingesteld die ik liever niet opnieuw wil doen. Ben geen expert en kost me anders veel tijd om uit te zoeken.

Nieuwe situatie?

  • Heb Glasvezel 1gb internet en tv van T-mobile - niet bellen (15 februari komt monteur)
  • Hoe sluit ik de mesh zo aan dat ik verder niets hoef te veranderen? En als dat niet kan, wat moet ik dan veranderen?
  • Bij de tv heb ik 2 utp poorten vrij
  • Van t-mobile heb ik ontvangen: modem, tv kastje en huawei OptiXstar

Heeft iemand een oplossing voor mij? Ik kan hem zelf zo snel niet bedenken. Vooral omdat ik ook TV heb en in veel oplossingen die ik kan vinden gebruikt men de tv-app en niet het kastje

 

Alvast bedankt