Beantwoord

Van Ziggo naar T-mobile met eigen modem/router en meshnetwerk

  • 20 October 2021
  • 35 reacties
  • 1663 Bekeken

Reputatie 1

Hallo iedereen,

Graag jullie advies. Ik heb momenteel nog internet bij Ziggo maar sinds hier glasvezel naar binnen is geschoten wil ik eigenlijk wel overstappen. Met drie pubers/jong volwassenen die redelijk veel gamen en twee volwassenen die fulltime vanuit huis werken is het wel belangrijk dat ik een snel en stabiel netwerk heb.

Op dit moment heb ik de modem van Ziggo in de bridgemodus staan met daarachter een wifi6 mesh netwerk van Xiaomi routers (1x AX3600 en 3xAX1800, europese versies). Verder heb ik tbv het bedrade  (cat 6a) netwerk een 16 poorts TP Link managed switch. 

Ik begrijp dat het in de bridgemodus zetten van de modem van T-mobile niet mogelijk is. Ik overweeg daarom om zelf een modem aan te schaffen waar ik mogelijk mijn bestaande apparatuur achter kan hangen maar als dat eenvoudiger/beter is, overweeg ik ook alles te vervangen.

Ik hoef overigens geen TV-kastje, alleen TV via de app. En vaste telefonie is ook al de deur uit.

En dan komt de vraag: wat heb ik nodig/wat is de beste maar niet al te ingewikkelde optie? Er staan al veel topics op dit forum maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

De wens: bedraad netwerk met mesh (AX) wifi, eigen modem/router. 

Alvast hartelijke dank voor de hulp en moeite!

Groet, Bertrand

icon

Beste antwoord door BertBhmn63 29 November 2021, 00:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

35 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @emilwal 

Welke mesh set heb je?

Naast het glasvezelaansluitpunt komt een mediaconverter en van daaruit gaat een internetkabel, die kan direct in de mesh router indien er ook VLAN ondersteuning in zit. Vlan 300 voor internet en tv.

@Waqqas Dank je voor je snelle reactie

 

Ik heb een Deco M5 zolang de kids nog geen bandbreedte wegtrekken zou dat goed genoeg moeten zijn. Zijn daar nog bijzonderheden? Of tips voor een betere mesh?

 

En gaat de kabel naar de tv dan via de switch?

 

Reputatie 7
Badge +15

@emilwal 

Dus de kabel vanaf de mediaconverter gaat in de hoofd Deco, via de app onder advanced kan je VLAN 300 instellen. Je kan de tv op de Deco aansluiten maar via een switch kan ook gewoon.

Houd er wel rekening mee dat de monteur eerst even de Zyxel zal aansluiten, achteraf kun je de Zyxel verwijderen en dan kabel in de Deco doen.

@emilwal

Dus de kabel vanaf de mediaconverter gaat in de hoofd Deco, via de app onder advanced kan je VLAN 300 instellen. Je kan de tv op de Deco aansluiten maar via een switch kan ook gewoon.

Houd er wel rekening mee dat de monteur eerst even de Zyxel zal aansluiten, achteraf kun je de Zyxel verwijderen en dan kabel in de Deco doen.

@Waqqas 

Ohw super, thnx

 

Heb ook al je instructies gevonden hoe ik de Deco moet instellen

Moet ik verder nog iets met de modem doen of instellen?

 

Dit is nog eens fijn overstappen!!

 

Reputatie 7
Badge +15

@emilwal

Nee hoor, verder is niks nodig, mocht er toch een probleem zijn laat het dan weten.

Je selecteer custom bij ISP als je de VLAN gaat instellen.

@Waqqas  en anderen, veel dank voor alle info hierboven. Ik heb mijn managed switch werkend gekregen, dus de  Zyxel T-50 er tussenuit kunnen halen. Google Wifi werkt nu goed. 

 

De TV met Amino box krijg ik allen nog niet werkend. De utp kabel is nu verbonden met de switch (poort 1 = Tagged VLAN300, poort 2 gaat naar Google Wifi (untagged VLAN300). Poort 3 gaat nu naar de TV box - en is ook untagged VLAN 300. Ik heb ook poort 5 geprobeerd, deze heb ik niet in de groep VLAN 300 staan, maar dat werkt ook niet. 

Moet/kan ik voor de TV een andere VLAN opzetten (640?). Kan dat dan bv met poort 1 en poort 5, zonder dat dit de VLAN 300 van poort 1-2 stoort? 

Ideeen of tips worden zeer gewaardeerd!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @vassie11 

Op het nieuwe tv platform T-Mobile TV heb je geen VLAN 640 nodig voor IPTV, dit werkt namelijk gewoon via internet.

Werkt de tv achter de Google wifi? Mogelijk kan je niet meerdere internetpoorten instellen op de switch.

Tv op een switch zonder firewall die is aangesloten op de mediaconverter is wel onveilig, zeker niet aan te raden.

Helaas, enigszins teleurstellend, blijkt het tv kastje niet weg te werken in een kast. Ik gebruik nu de T-mobile app op mijn smart tv. Werkt goed en direct op de switch aangesloten.

 

De witte samsung afstandbediening werkt niet heel handig in deze situatie. Heb een universele gekocht van oneforall. Kastje gaat terug en dat scheelt weer geld iedere maand

Dank je @Waqqas , dat heeft me paar uur van mijn leven bespaard! Het werkt nu achter de Google WiFi.

Ik neem trouwens aan dat de vlan 300 nog wel nodig is (voor internet) en de managed switch er dus tussen moet blijven?

Nogmaals dank voor de snelle reactie, erg fijn!

Reputatie 7
Badge +15

@vassie11 

Klopt, de managed switch zorgt voor internet op de Google WiFi want deze heeft geen VLAN functionaliteit dus kan niet rechtstreeks op de router.