Beantwoord

VDSL uitval (esmd xdsl xtm link down)


​Sinds 2 maanden abonnee van T-Mobile thuis, kijk toch geen tv en heb geen 300 down en 60 up nodig, en de actieve wijkkast (SDF) staat hier letterlijk om de hoek, dus zo'n 30 meter van mij vandaan.

Helaas niet echt een stabiele verbinding, de snelheid is goed maar de link valt heel vaak weg, soms een week goed, soms op één dag 3-5x down, vervelend als ik aan het bellen/streamen ben.

Wil toch graag even een topic aanmaken zodat ik informatie kan verzamelen en hier om hulp kan vragen, heb nu één keer contact gehad met de klantenservice, die zeiden dat ik 3 dagen de verbinding in de gaten moest houden.

Link (sinds 9 uur s’ochtends down geweest dus geen errors):

=============================================================================
    xDSLFwVersion:      FwVer:5.12.23.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
       Line State:      Up
       Modulation:      ITU G.993.5(G.Vectoring),G.998.
       Annex Mode:      ANNEX_B
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 111214 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 33031 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 46
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 0
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime : 4:15, 47 secs
DSL activetime :0 min, 47 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 12.6 dB
output power upstream: 0.2 dbm
attenuation downstream: 7.2 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 13.6 dB
output power downstream: 10.4 dbm
attenuation upstream: 0.0 dB

Bit table:
carrier load: number of bits per tone
tone   0- 31: 00 00 00 06 78 9a aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa 
tone  32- 63: aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa a9 87 60 00 
tone  64- 95: 0a aa aa aa aa ba bb bb ba bb bb bb bb bb bb bb 
tone  96-127: bb cb cb bb bb bb bb bb bc bb bb bb bb bb bb bb 
tone 128-159: bb bb bb bb bb ba bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb 
tone 160-191: ba ab aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa 
tone 192-223: aa aa 9a aa aa a9 99 99 99 9a 99 99 99 99 99 99 
tone 224-255: 99 99 99 99 99 89 99 99 88 88 89 88 77 88 88 88 

Uitval (zelf bijgehouden zo goed als ik kon):

27-07-2022 13:50: down
29-07-2022 17:22: down
29-07-2022 17:54: down

02-08-2022 21:11: down
03-08-2022 16:07: down
03-08-2022 16:33: down
03-08-2022 16:51: down
03-08-2022 17:00: down
06-08-2022 08:58: down

Tussen 3 en 6 augustus was ik wel druk, maar zal vast en zeker een paar keer down geweest zijn.

Aansluitpunt:

Is een oude ISRA1 aansluiting, hier heb ik zelf de draadjes ingestopt, alleen lijn 2 was actief op 2A en 2B. 1 keer een andere kabel gebruikt, daarna nog een keer gestript en vastgemaakt. Kwa stabiliteit merk ik geen verschillen.

icon

Beste antwoord door Teun05 31 August 2022, 11:41

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Teun05 

Gaat de kabel vanaf het ISRA naar de modem of zit hier nog een aansluitdoosje tussen? Hoe lang is de kabel vanaf het ISRA ongeveer en woon je in een losstaande woning/tussenwoning of in een appartement? In een appartement heb je meestal te maken met nog een ISRA ergens in het pand.

Hallo @Teun05 

Gaat de kabel vanaf het ISRA naar de modem of zit hier nog een aansluitdoosje tussen? Hoe lang is de kabel vanaf het ISRA ongeveer en woon je in een losstaande woning/tussenwoning of in een appartement? In een appartement heb je meestal te maken met nog een ISRA ergens in het pand.

Hey @Waqqas 

Is gelijk aan het modem aangesloten, heb er geen aansluitdoosje tussen zitten. Had toen één RJ11 kabel gestript aan één kant en die direct aan het ISRA punt aangesloten, de andere kant in het modem gestoken.

De kabel is ongeveer 0,5 meter.

Woon in een appartement, heb inderdaad nog een tweede blauwe KPN kabel evenals een tweede coax aansluiting, die zit echter niet aan een ISRA aangesloten maar is nog een oude analoge aansluiting die binnen in het appartement loopt, de coax loopt dan naar een antenne op het dak (voor vroeger analoge tv).

De eerste blauwe KPN kabel loopt net als de Coax via een metalen koofje buiten op het appartement en dan direct in mijn woonkamer op het ISRA punt, iedere woning heeft zijn eigen metalen koofje dat op de buitenkant van de muur is geplaatst en direct vanaf de woning naar beneden de straat in gaat.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Teun05 

Het lijkt inderdaad niet op een probleem bij jouw thuis, misschien dat je nog een foto kan toevoegen van het ISRA en modem zodat de moderators de foto eventueel kunnen gebruiken.

@Teun05

Het lijkt inderdaad niet op een probleem bij jouw thuis, misschien dat je nog een foto kan toevoegen van het ISRA en modem zodat de moderators de foto eventueel kunnen gebruiken.

Bedankt tot zover, zal later als ik tijd heb nog een foto maken van het ISRA punt, bekabeling en modem. 

Zou je bijvoorbeeld ook het contract vroegtijdig kunnen ontbinden als je niet tevreden bent met de werkbaarheid/kwaliteit van de internet verbinding?

Wil het uiteraard niet zover laten komen en hoop dat er een oplossing komt, maar anders zou ik toch graag meer willen betalen voor een stabiele verbinding, zat hiervoor bij Delta en had op docsis 3.1 een uptime van 1 jaar en een paar maanden als ik in de logging keek

Hierbij mijn ISRA aansluiting:

 

Link was overigens weer down om 06-08-2022, 22:11:05

Reputatie 7

@Teun05 

Het lijkt mij dat de kabel even doorgemeten moet worden op gebreken en of eventueel omgezet moet worden naar 1. Het zou gewoon moeten lukken.

@Waqqas @Hidden.nld 

Zondag nog eens aan de ISRA / kabel aan mijn kant lopen sleutelen, heb de plugjes opnieuw erin gedaan en vastgeschroefd, heb nu een uptime van 1 dag en 17 uur.

output power upstream is van 0,2 dbm naar -1,8 dbm gegaan.

attenuation downstream is van 7,2 dB naar 4,1 dB. 

noise margin upstream van 13.6 dB naar 6.2 dB.

 

Betekend dit dat de verbinding verbeterd is? Heb niet veel verstand van de bovenstaande waardes maar volgens mij is de demping (attenuation) downstream een niveau 5x lager.  En heeft upload 6x minder ruis (of minder ruis nodig / error correctie?) en hoeft iets minder lopen te schreeuwen (output power) naar de straatkast. Correct me if i’m wrong.

Maar ben positief gestemd, voorlopig nog stabiel na mijn laatste wijziging, als het zo blijft sluit ik het topic over twee weken :)

Reputatie 7

Hi @Teun05, super dat jouw verbinding weer stabiel lijkt aan jouw kant! Merci voor deze terugkoppeling. Zelf heb ik meteen een lijnmeting uitgevoerd en dat wat wij uitlezen vanuit onze kant qua demping oogt inderdaad netjes. Ik zie daarentegen wel een onstabiele verbinding terug. Zo te lezen merk jij hier (gelukkig) niks van, maar dat wil ik dan ook bij jou dubbelchecken. Mocht dit wel het geval zijn, dan hoor ik dat heel graag. Houd jij ons voorlopg nog op de hoogte? Ik hoop dat je dat positieve gevoel vast kunt blijven houden! 💪

Hi @Teun05, super dat jouw verbinding weer stabiel lijkt aan jouw kant! Merci voor deze terugkoppeling. Zelf heb ik meteen een lijnmeting uitgevoerd en dat wat wij uitlezen vanuit onze kant qua demping oogt inderdaad netjes. Ik zie daarentegen wel een onstabiele verbinding terug. Zo te lezen merk jij hier (gelukkig) niks van, maar dat wil ik dan ook bij jou dubbelchecken. Mocht dit wel het geval zijn, dan hoor ik dat heel graag. Houd jij ons voorlopg nog op de hoogte? Ik hoop dat je dat positieve gevoel vast kunt blijven houden! 💪

Hey @Lisa

De verbinding is inderdaad helaas nog instabiel. Gisteren (en vandaag een uur geleden) is de lijn toch een paar keer down gegaan. Vrees dat ik een klapper lijntje heb 

Reputatie 6

Hoi @Teun05, ik heb je verbinding nader onder de loep genomen en ik zie dat er een zogenoemde bridge tap aanwezig is, wat de onstabiliteit in de verbinding verklaart. Check gerust dit topic en kijk of je de bridge tap zelf kunt verwijderen, dan ben je het snelst weer helemaal stabiel online. Lukt dit niet, dan ga ik een monteur voor je aansturen! Laat je het mij weten?

​Hey @Ginny,

Bridge tap lijkt mij onwaarschijnlijk (KPN kabel > ISRA1 > RJ11 > Modem, zie foto), maar interferentie zou zeker kunnen (bridge tap is natuurlijk één van de veroorzakers hiervan).

Dinsdagavond heb ik nog iets aan mijn opstelling/configuratie veranderd waarvan ik hoop/denk dat dit de oplossing is, dus ik wil nog even kijken wat het uiteindelijke resultaat is voordat ik een monteur ga inschakelen.

Op verschillende momenten van de dag was een te grote dip te zien binnen de noise margin, wat resulteerde in teveel CRC en FEC error's waardoor de verbinding klapte.

Nu lijkt de verbinding stabiel op downstream 12,5 +/- db en upstream 6,1db noise margin.

Hiervoor swingde het continue op de downstream noise margin beginnend bij 8,1db met dalingen van 6db en stijgingen van om en nabij 4db, wanneer hij net onder de 1db kwam vloog de verbinding eruit. 

Reputatie 7

Hi @Teun05, merci voor de aanvulling! Top dat je dinsdagavond uit jezelf een verandering hebt toegepast. Kan je inmiddels al ervaren of dit inderdaad de oplossing is geweest? Ik ben heel blij dat je meldt dat de verbinding weer stabiel lijkt. Als je kan laten weten of dit nog steeds zo is, dan ben ik helemaal blij. Fingers crossed! 🤞 

Hey @Lisa , het lijkt erop dat één van de moderators hier een bericht als antwoord heeft gemarkeerd 🙄

Heb nu een up-time 3,5 dagen (na 3x resync) maar wil even minimaal 7 dagen wachten voordat ik zeker ben dat het allemaal goed werkt, kan dit topic nog wat langer open of moet ik een nieuw topic aanmaken?

Wil nog niet iets erin zetten wat de oplossing geweest was als ik niet zeker ben dat dit de oplossing was :)

Reputatie 7
Badge +15

@Teun05 

Het topic staat nog gewoon open ondanks een reactie dat is gemarkeerd als beste antwoord, laat het maar weten hoe het gaat na een week.

@Waqqas @Hidden.nld @Ginny @Lisa 

Vandaag heb ik een uptime behaald van 8 dagen (zover ben ik nog niet eerder gekomen), dus ik geef even een follow-up, verbinding lijkt nu stabiel, ondanks de CRC error's die ik nog wel krijg (zo'n 0,6 per minuut).

Maar dit schijnt binnen de marge te zijn als ik naar de verschijnende forum's kijk (wide-open vvdsl lijn?), weet natuurlijk niet welke foutmarge t-mobile hanteert. Mocht ik nog problemen hebben dan trek ik weer aan de bel.

Na nogmaals bekijken van de RJ11 kabel kwam ik erachter dat alle koper haartjes van de kabel als het ware afgevallen waren, waarschijnlijk na te hard indraaien van het platkop in het ISRA1 punt. Die 10 koper haartjes zijn enorm fragiel, als ik met mijn vinger eroverheen ga verlies ik er al 4. Dit is met de meegeleverde RJ11 modem kabel van het modem/router.

Kwam op het idee (eigenlijk om niet verder te prutsen met die kabel) om massief koperdraad te gebruiken, heb bij de plaatselijke bouwmarkt 0,8mm koper signaalkabel gehaald, en deze ingedraaid in het aansluitdoosje meegeleverd bij het modem. Daarachter een nieuwe RJ11 (de groene telefoonkabel) van het aansluitdoosje naar het modem.

Heb één keer een reset gedaan (en gelijk maar een factory reset) omdat ik erachter kwam dat ik niet meer mocht inloggen met het admin account (bekend probleem lees ik). Daarna is er één keer een resync geweest na 2 dagen, kreeg toen opeens hele andere signaalwaardes, lagere demping zelfs en de noise margin is een stuk hoger op de upload.

Allen bedankt voor het meedenken!. Heb veel kunnen leren over de werking van xDSL wat best interessant is! En hopen dat het zo goed blijft, anders alsnog een monteur :)

 

Reputatie 7

Hi @Teun05,

Dank voor je reactie en update! Superfijn om te horen dat de verbinding er weer netjes uitziet. Ook aan onze kant zien we een nette verbinding binnenkomen op het ISRA punt. Hulde voor het kabelwerk ook, écht heel netjes weggewerkt op deze manier. Ik vermoed het niet, maar mocht het probleem toch weer de kop opsteken, laat het vooral weten. Dan zorgen wij ervoor dat het probleem wordt opgelost.

Ik heb ook meteen het beste antwoord gewijzigd naar je laatste reactie, dit is immers de oplossing van het probleem geweest. Zo weet iedereen die het topic bezoekt, wat de oplossing kan zijn! 

Reputatie 6
Badge

@Waqqas @Hidden.nld @Ginny @Lisa 

Vandaag heb ik een uptime behaald van 8 dagen (zover ben ik nog niet eerder gekomen), dus ik geef even een follow-up, verbinding lijkt nu stabiel, ondanks de CRC error's die ik nog wel krijg (zo'n 0,6 per minuut).

Maar dit schijnt binnen de marge te zijn als ik naar de verschijnende forum's kijk (wide-open vvdsl lijn?), weet natuurlijk niet welke foutmarge t-mobile hanteert. Mocht ik nog problemen hebben dan trek ik weer aan de bel.

Na nogmaals bekijken van de RJ11 kabel kwam ik erachter dat alle koper haartjes van de kabel als het ware afgevallen waren, waarschijnlijk na te hard indraaien van het platkop in het ISRA1 punt. Die 10 koper haartjes zijn enorm fragiel, als ik met mijn vinger eroverheen ga verlies ik er al 4. Dit is met de meegeleverde RJ11 modem kabel van het modem/router.

Kwam op het idee (eigenlijk om niet verder te prutsen met die kabel) om massief koperdraad te gebruiken, heb bij de plaatselijke bouwmarkt 0,8mm koper signaalkabel gehaald, en deze ingedraaid in het aansluitdoosje meegeleverd bij het modem. Daarachter een nieuwe RJ11 (de groene telefoonkabel) van het aansluitdoosje naar het modem.

Heb één keer een reset gedaan (en gelijk maar een factory reset) omdat ik erachter kwam dat ik niet meer mocht inloggen met het admin account (bekend probleem lees ik). Daarna is er één keer een resync geweest na 2 dagen, kreeg toen opeens hele andere signaalwaardes, lagere demping zelfs en de noise margin is een stuk hoger op de upload.

Allen bedankt voor het meedenken!. Heb veel kunnen leren over de werking van xDSL wat best interessant is! En hopen dat het zo goed blijft, anders alsnog een monteur :)

 


Het is heel aannemelijk dat dit je probleem was. Het klinkt alsof je de beruchte platte telefoonkabel had. Die is om meerdere redenen slecht voor DSL verbindingen. Niet geschikt voor schroefaansluitingen en is niet getwist en geeft ook daardoor storingen...

@louisL

Dat denk ik ook, het vreemde vind ik dat in de handleiding van het modem staat hoe je het modem moet aansluiten op een lasdop (afknippen en verbinden), wandcontactdoos (aansluiten met telefoonadapter) of ISRA2 (RJ11 verbinden).

Het ISRA1 staat er als plaatje fysiek op in de handleiding, maar hoe je deze moet aansluiten en op welke manier, welke kabel je daarvoor moet gebruiken staat er niet in, deze moet je gewoon maar "aansluiten”.

Als je zoekende bent zoek je informatie op, strip je een willekeurige RJ11 kabel (in dit geval de meegeleverde DSL kabel) waarvan je niet weet of het een goede is, en probeer je deze te verbinden.

Uiteindelijk zal een monteur nog eens naar de aansluiting kijken, na een melding van een "bridge-tap”, die wellicht wel de kennis heeft om het goed aan te sluiten